Politikusok és bérek Magyarországon és világszerte sok-sok statisztikával

2018. szeptember 11. - A kiló nem százat jelent.

Zsebben turkálós ország vagyunk. Különösen, hogy a nyáron az aktuális átlagbér triplájában állapították meg az országgyűlési képviselők alapilletményét: havi 891 ezer forintban. Öt képviselőből négy persze nem csak az alapilletményt és a teljesen szabadon felhasználható költségtérítést kapja, bizottsági munkáért vagy frakcióvezetőként tud az lenni majd a duplája is, vagyis az átlagbér hatszorosa. A Menedzsment Fórum magazin a minap átnézte a tényleges bérlistát. Érdemes volna viszont a politikusi fizetéseket összehasonlítani a hazai átlagbéren túl a hazai menedzserfizetésekkel, és más országok politikusi fizetéseivel — és ottani átlagbérekkel is összevetni.

kat-yukawa-754726-unsplash.jpg

  1. Mennyi az annyi? A magyar képviselők:
    • 7 százaléka 1 782 000 forintos havi bruttó fizetésért dolgozik. Ők azok, akik képviselői munkájuk mellett egyéb tisztséget is betöltenek, például frakcióvezetők. Ennyi amúgy a miniszterek havi jövedelme is, de közülük többen még képviselői alapilletményre is jogosultak, mert parlamenti képviselők is.
    • 22 százalék fizetése 1 514 700 forint,
    • 21 százalékuk 1 336 500 forintért dolgozik,
    • 14 százalék fizetése 1 247 400 forint,
    • 19 százalék 1 069 200 forintért,
    • csak 17 százalék végzi a 891 ezer forintos alapilletményért a képviselői munkáját — a tavalyi 297 ezer forint átlagbér háromszorosa alapján.
    • A régió felsővezetői közül Prágában, Pozsonyban és Zágrábban keresték átlagosan a legtöbbet: bruttó 0,9-1,2 millió forint között 2016-ban. Budapest nem marad le sokkal a dobogóról: 941 ezer forinttal. 
    • Egyes állami vállalatokat is felügyelő miniszterek akár 5 millió forintot is megkereshetnek egy szintén friss szabályozás alapján: hogy jövedelmük elérje egyes állami vállalatok topmenedzseri fizetését. És valóban: ez az igazi benchmark.
    • A becslések szerint egy MOL vagy OTP szintű vállalat vezetője 5-10 millió forint havi jövedelmre számíthatott pár éve, prémium és részvényopciók mellett — valamiért erről idehaza homályos információkat adnak csak közre. Valójában pont fordítva van, mint a legendáriumok írják: akár az angolszász hagyomány szerint a jövedelmek egészen transzparensek lényegében minden szinten. Mi meg csak lessük, hogy mit vett a szomszéd és firtatjuk, hogy miből, ahelyett, hogy tiszta vizet öntenénk a pohárba.
    • A világ legsikeresebb vállalatai (mondjuk a S&P 500) vezérigazgatói átlagosan olyan havi 1 millió dollárt, vagyis kb. havi 300 millió forintot keresnek. Egy CEO éves csúcsjövedelme akár 100 millió dollár is lehet, ami közel évi 30 milliárd forint, ha az apróval nem foglalkozunk.
  2. A magyar bérszínvonal továbbra is alacsony. Mint tudjuk a pénz nem boldogít: főleg ha más kapja. Hiába nőtt több mint százezer forinttal is a magyar átlagbér az elmúlt évtizedben 340 ezer forintra, fizetéseink továbbra is sereghajtónak számítanak a fejlett gazdaságokhoz viszonyítva. Ez a folyamatos évi 10% feletti növekedés volt az indoklása a képviselői tiszteletdíjak választások utáni emelésének. oecd_a_tlagbe_rek_2017.pngA magyar átlagbér Mexikó után a második legkisebb az OECD országokat összehasonlítva. A politikusok béremelése minden országban népszerűtlen téma — hiszen általában saját maguk döntenek róla —, tehát a további nemkívánatos idegborzoló bejelentéseket elkerülendő kötötték most az alapilletményt az átlagbérhez. (A szokásos kormánypárti trükkökkel — részben sikeresen — megzsarolva az ellenzéket is, akik így — részben — "bűnrészessé" válhattak a közvélemény szemében.) A most választott megoldás akár konszenzus is lehetne, hiszen a politikai osztály eztán együtt nevet, együtt sír majd az átlagbér alakulásától függően a reálgazdasággal. De nem volt az. Van ország ahol a képviselők csak a következő ciklus képviselői fizetéséről dönthetnek: kiküszöbölve a bérmegállapítás összeférhetetlenségét. Lengyelországban viszont épp most csökkentették a politikusfizetéseket. (Persze egy politikai játszma részeként.)

  3. A politikusok államtól kapott jövedelme mindenhol sokszorosan alulmúlja a versenyszféra felsővezetői bérezését. A magyar képviselői alapfizetések 2010-ig nem igazán voltak versenyképesek még mondjuk a művezetői fizetésekkel sem, az első jelentős emelést akkor adták maguknak — akkor még az igen alacsony átlagbér környékén mozogtak, ami szintén nem tekinthető szerencsésnek. Akkor se, ha a politikusellenes közhangulat még a minimálbért is sokallná a képviselőktől. De ahogy színvonalasabb oktatást se várhatunk alulfizetett tanároktól, úgy befolyásmentes és színvonalas kormányzati vagy törvényhozói munkát se lehet elvárni anyagilag függő politikusoktól — ami így 1. a korrupció melegágya és 2. a pártközpontoknak szolgáltatja ki az egyes képviselőket, akik ezért nem lelkiismeretüknek vagy választóiknak akarnak elsősorban megfelelni, hanem kenyéradó gazdáiknak. A demagógia sokkal drágább! euronews_mp_salary.png

    A magyar képviselői fizetések a kelet-európai képviselői fizetésekkel együtt a szerények közé tartoznak. Ez nagyobb probléma, mint a képviselői fizetések emelése.

  4. A magyar képviselők hazai átlagbérhez viszonyított aránya átlagosnak tekinthető. Érdekes véletlen, hogy a tagállami parlamentek képviselői fizetéséről a Euronews nemrég közölt statisztikát, pont az átlagbérrel összevetésben. A magyar parlament pedig pont az (előző évi) átlagbérhez kötötte a képviselők alapilletményét. Az uniós átlag egyébként 2,4. Tehát egy átlagos képviselő átlagosan az adott tagállam átlagbérének 2,4-szeresét keresi. Így a korábbi 2,9-cel is már éppen az átlag felett javadalmazták magukat a képviselők, de nem durván. A minden téren csúcstartó olaszoknál az amúgy is jóval magasabb átlagbér 5,3-szorosát keresik a képviselők, ők lógnak ki leginkább felfelé Európában. A baltikumi országok és Bulgária képviselői is 3,3-4,3-szorosát, de Ausztriában is 3,1 ez az érték, ismét csak jóval magasabb átlagbérrel együtt. Panaszkodni szinte csak az átlagbért megkereső máltai és spanyol képviselők panaszkodhatnak — 1,1-1,2-vel. Az európai uniós országok zömében tehát az átlagbér 2-3-szorosát adják a képviselők maguknak, a megállapított 3 szokásosnak számítana, de ahogy korábban láttuk a képviselők zöme esetében az inkább már 3,5-5 között szór, az átlag valahol 3,75 körül van inkább — plusz a költségtérítések.
  5. Ismétlem: a demagógia drága. A költségtérítésről nincs nemzetközi összehasonlítás, de a képviselői hivatás extraköltségekkel is jár, amit nem becsülnék alá. Régen egy mezei vidéki képviselő ruha- és útiköltsége könnyen felemészthette a keret jó részét, ha becsülettel végezte a munkáját. Ez külön posztot is megérne. Hasonló magánkiadásokkal keveredő költségtérítésekre a vállalatok menedzserei is jogosultak. A demagógia drága: a mára teljesen elfelejtett Seres Mária egyszer majdnem népszavazást tartatott velünk a kérdésben: a népszavazás maga annyiba került volna, mint egy teljes ciklusra az akkori kétszer akkora parlament képviselőinek költségtérítései összesen.

    euronews_mp_eruope_below_avg.pngeuronews_mp_europe_salary_above_avg.png

    Sötétkék: képviselői fizetések. Világoskék: átlagbér. Piros: tagállami átlagbérben kifejezett képviselői fizetések az Európai Unióban (2016). 
  6. A gazdasági elit tagjai kilóra megvehetik a politikai elit bármely szereplőjét. A fenti számok alapján. Fokozottan igaz ez idehaza. Ráadásul a magyar politikai elitnek a még egy-két nagyságrenddel tehetősebb nyugati tőke dominálta világban kell az ország sorsát egyengetnie. A nagyságrendek elképesztőek. A számokat tekintve bármely hazai politikus kifutófiú a pénzemberek világában. Amikor a képviselői béremelésről beszélgetünk a kocsmában, erre is érdemes gondolnunk. A (globális) társadalmi különbségek egyébként nem voltak mindig ekkorák. Ma ez a helyzet. S hogy ez milyen társadalmat eredményez, azt magában mindenki eldöntheti... Viszonylag kevés érv szól amellett, hogy ne szabjunk valahol határt a nagytőke érdekérvényesítő képességének. Mégis az eufemisztikusan lobbizásnak nevezett jelenség odáig fajult, hogy ma már olyan nemzetközi megállapodások születnek, ahol a "szabad kereskedelem" álcája alatt a nemzeti kormányok államoktól független, de a nagyvállalati pénzektől nyilván nagyon is függő "magánbíróságokon" vonhatók akár anyagilag is felelősségre a "befektetői érdekek védelmében". 

  7. Nem jelentősen más akár a vezető politikusok javadalmazását érintő helyzet Európán kívül. A harmadik világ politikusai szerény jövedelmeket mutatnak ki — legalábbis papíron 200 ezrekből tengődnek afrikai elnökök —, főleg, ha sorsukról választók döntenek. Az USA elnökének 400 ezer dolláros éves fizetése, havi 10 millió forinttal nem lenne egy zsíros állás a nyugati pénzügyi szektorban — ha figyelembe vesszük az USA elnökének világpolitikai súlyát legalább a vezető óriásvállalatok CEO-ival kéne összemérhető fizetése legyen, de jó ha akörül keres mint azok jobb jogászai. A világ országai között van viszont néhány kivétel: a kicsi ám gazdag Svájc szövetségi tanácsának hét tagja 500 ezer dolláros fizetést kap, hasonlóan jól fizetik meg Ausztrália miniszterelnökét és Hong-Kong Chief Executive-jét — akinek már a titulusa is és nem csak a javadalmazása nagyvállalati szintű. A monarchákat nem számítva csúcstartó minden bizonnyal a szingapúri kormányfő. Szingapúr ugyan nehezen lenne demokráciának nevezhető, de a gazdaságilag rendkívül sikeres, a polgárok jólétét szem előtt tartó rezsim külön tanulmányban vizsgálta a kérdést és arra jutottak, hogy 1. a közszféra vezetői fizetéseinek versenyképesnek kell lennie a gazdaság hasonló szintű menedzsereinek fizetésével, hogy az ország érdekében kiváló kvalitású, tudású, képességű szakemberek töltsenek be közhivatalt, 2. a közszolgálat ethosza viszont megköveteli a lemondást is a kiemelt jelentőségű közhatalmat gyakorló vezetőktől, 3. mindenféle gyanús, bújtatott javadalmazási formától meg kell tisztítani a kifizetéseket. Szingapúr az egyik legkevésbé korrupt ország a világon. Ennek folyományaként ugyan drasztikusan csökkentették a miniszterelnök éves fizetését 2,2 millió amerikai dollárról 1,7 millióra, ami  közel havi 40 millió forintot jelent és még így is toronymagasan a legmagasabb az egész világon.

Konklúzióként egy dolgot lehetne leszűrni mindebből a kutakodásból: nem érdemes olcsójánosokra bíznunk közös ügyeinket, de egyáltalán — semmit sem érdemes. Mindenkit tisztességesen kell megfizetni, amennyire a gazdasági lehetőségek engedik, hogy a lehető legjobb teljesítményt várhassuk el. A vagyoni és jövedelmi viszonyokat átláthatóvá kell tenni. Mindez nélkülözhetetlen a közbizalom, a közhivatali tisztségek és a köszolgáltatások presztizsének és színvonalának helyreállításához illetve javításához.

Ha tetszett az írás, kövess minket a Facebook-on is!

A kiló nem százat jelent.

Keleten a helyzet változatlan: a magyar pártstruktúra 2010 óta stabil

A közélet elviselhetetlen könnyűsége

A budai rénszarvas, a radikális medve és a szurikátabőrbe varrt baloldaliság

Photo by Kat Yukawa on Unsplash

A bejegyzés trackback címe:

https://kilonem100.blog.hu/api/trackback/id/tr5514145001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Emmett Brown 2018.09.12. 06:40:05

olyan kimutatás nincs esetleg, hogy az aktuális miniszterelnök veje illetve szülőfalujának polgármestere mekkora vagyonnal rendelkezik az átlaghoz képest különböző országokban?

Az alapfizu tőlem akár a duplája is lehetne, de akkor ne legyen semmilyen mellécash sem.

balcán maxval bircaman · http://bircahang.org/ 2018.09.12. 07:16:51

@Emmett Brown:

Mindenhol hatalmas a mellékes összeg. Lásd Clinton, Blair, stb.

Emmett Brown 2018.09.12. 07:31:36

@balcán maxval bircaman: apró különbség, hogy Blair és Clinton (vagy a szűkebb családjuk) nem hivatali idejük alatt keresték a nagy lóvét. Illetve sem Edinburgh sem Hope (Ar) nem lett kivételezett.

HaCS 2018.09.12. 07:37:04

Nekem sem a fizetéssel van a bajom, hanem az ellenszolgáltatással.

Ne feledjük, hogy a versenyszférában meg sem fordul a fejekben, hogy nem megyünk be a munkahelyünkre, nem tájékozódunk a feladataink részleteiről. Minden időszakra meg vannak adva a célok, befektetői követelések, melyeknek alakulását folyamatosan monitorozzák. Pontos, és fajsúlyos értékelési rendszerek alakultak ki, melyek komolyan mérik a hivatkozott "menedzserek" teljesítményét. És ha nem jók a mutatók, akár fél év után is lapátra lehet kerülni.

Szerinted mi történik a versenyszférában, ha egy menedzser faarccal nyilatkozza a sajtónak, hogy fogalma sincs miről döntöttek az imént? Vagy meg sem jelenik egy (vagy több) fontos tárgyaláson, esetleg a felénél feláll, és hazamegy? Meddig tartják meg az embert, ha a témák egyikéhez sincs hozzászólása hónapokig?
Ezeket az embereket időt, és pénzt nem kímélve hosszas előzetes felmérések után választják ki egy pozícióra, majd meg is válnak tőlük, ha mégsem hozzák az eredményeket. Döntéseikért, vagy azok elmaradásáért(!) komoly, esetenként akár büntetőjogi felelősséggel is tartoznak.

Csak hogy tisztázzuk kiket hasonlítgatsz kikkel?

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2018.09.12. 07:52:27

@HaCS: az ellenszolgáltatással nekem, de egyébként a vállalati szektorban sem ennyire rózsás a kép. Amit te a versenyszféra meritokratikus jellegéről mondasz részben igaz csak. Az állam sem végez annyira rossz munkát. A legtöbb közintézmény szerintem derekasan teljesít. A törvényhozás is ellátja a feladatát, ha egy igen hosszú kritikát is tudnék írni róla.

balcán maxval bircaman · http://bircahang.org/ 2018.09.12. 08:00:25

@Emmett Brown:

Ez a nyugaton szokás korrupció: finanszírozzák a kampányt, majd jönnek a milliók a mandátum lejárta után. Szegény nyugati politiikusok: mandátumuk alatt nem kapnak pénzt!

De ez mennyiben més annál, aki amandátuma alatt kap pénzt?

Kivancsi 2018.09.12. 08:01:03

az a baj ha a magyar "politikus" vagy akar orvos rendor parkoloőr.... rendesen meg lesz fizetve!? akkor is korrumpalhato megvehető lesz! az itt a karpatmedencében 1000éves tradicio az urambatyam mutyizas..... talán meg parszaz év? Habár még a Morocz Zsigmod hetszilvafas nemessege is hasonlo cipoben járt es reménykedtek majd 100 ev mulva mar nem lesz..... hiu remények.... de az hal meg utoljára :):)

HaCS 2018.09.12. 08:04:15

@A kiló nem százat jelent.:

Csakhogy nem az "államról", ill. a közintézményekről szól a diskurzus. És nem is a versenyszféra egészéről.

Hanem a több nyelvet beszélő, szakmájában bizonyított, eredményeket felmutatni képes topmenedzserekről, ill. a vidéki földrajz tanárról, volt TSZ-elnökről, lelkészről és az ő teljesítményeiknek, jövedelmeiknek az arányairól.

kvadrillio 2018.09.12. 08:08:50

jahhhh.......MINÉL JOBBAN MEGFIZETJÜK ŐKET, ANNÁL KORRUPTABBAK !!!

...ÉS.....MIÉRT VAN A VÍZTÁROZÓK 70 %-A MAGÁNTULAJDONBAN ?????

Igazgatóságoknak
egyre
kevesebb
ismeretük
van
az
aktuális
állapotokról!!!!!
1
.
Vízügyi
hatósági
felügyeleti
eljárások
hiánya
2
.
Sűrű
hatósági
átszervezés
:

2003
-
önálló Vízügyi Felügyelet, kiválás a vízügyi igazgatóságokból,

2004
-
környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőségekbe való betagozódás,

2014. január
-
visszakerül a vízügyi hatóság az igazgatóságokhoz,

2014
. szeptember
-
a vízügyi hatóság a katasztrófavédelemhez kerül
.
3.
Tározók 70 % magántulajdonban van

A feliszapolódott tározóterekben nem végeznek kotrási munkákat
az
„egytavas” gazdák

Haltenyésztéshez szükséges élettér
biztosítása!
Üzemvízszint
megemelése az árvízszintre (zsilipek bedeszkázásával
)
4. Nem
megfelelő hasznosítás

kvadrillio 2018.09.12. 08:15:07

A
völgyzáró
gátak
vízfolyás
víztestek
morfológiai
és
hidrológiai
állapotára
gyakorolt
hatása

Az
emberi
igények
kielégítése,
társadalmi
célok

vízfolyások
hidromorfológiai
viszonyainak
megváltozása

Tározó
létesítésekor
a
legnagyobb
hidromorfológiai
hatást
a
vízfolyásra
a
völgyzárógát
megépítése
jelenti
.
Völgyzárógátas tározó

A
vízi
élőlények
számára
legyőzhetetlen
akadály

A
völgyzárógátas
tározók,
céljukból
és
üzemeltetésükből
adódóan
gyakran
teljes
egészében
visszatartják
a
tápláló
vízfolyáson
érkező
vizeket,
ezért
a
vízfolyás
teljes
alvízi
szakasza
befolyásoltnak
tekinthető
egy
jelentős
hozzáfolyást
biztosító
mellékágig
vagy
a
torkolatig,
gyakorlatilag
a
víztest
alsó
határáig
.

Hidrológiai
szempontból
előnyös,
hogy
a
tavaszi
nagyvizeket
a
tározók
visszatartják,
viszont
hátrányos
hogy
vízhiányos
időszakban
a
környezet
számára
nem
jelent
hasznosítható
vízkészletet,
sőt
a
párolgási
veszteség
pótlására
plusz
igényt
támaszt
.

A
VGT
keretein
belül
az
állóvizek
és
vízfolyások
állapotának
javítása
érdekében
2015
-
ig
tervezett
intézkedések
többsége
még
NEM
valósult
meg!

2013
.:
Elkezdődött
a
Vízgyűjtő
-
gazdálkodási
Tervek
felülvizsgálata

2013
-
2015
között
az
első
VGT
-
ben
leírt
intézkedési
programot
kell
értékelni,
felülvizsgálni
és
kiegészíteni,
illetve
a
hibákat
javítani
.

Új
módszertan

az
50
ha
-
nál
nagyobb,
vízfolyásokon
lévő
tározók,
tórendszerek,
illetve
az
ívóvíztározók
állóvíz
víztestként
való
kijelölése

új
állóvíz
víztestek,
melyekre
állapotjavító
intézkedéseket
kell
tervezni

2015
.
december
22
.
A
végleges
felülvizsgált
vízgyűjtő
-
gazdálkodási
terv(ek)
nyilvánosságra
hozatala
Évszakos hőmérsékletváltozás (
°
C) a Kárpát
-
medence térségére a PRUDENCE
projektben alkalmazott európai regionális (50 km
-
es rácsfelbontású) éghajlati
modell eredményei alapján a
2071
-
2100 időszakra
Évszakos csapadékváltozás (%) a Kárpát
-
medence térségére a PRUDENCE
projektben alkalmazott európai regionális (50 km
-
es rácsfelbontású) éghajlati
modellek eredményei alapján a 2071
-
2100 időszakra
2014
-
2020
programozási
időszak
Környezeti
és
Energiahatékonysági
Operatív
Program
1318
/
2015
Kormány
határozat
2015
.
évi
fejlesztési
keret
KEHOP
1
.
5
.
0
Dombvidéki
vízgazdálkodás
fejlesztése
:
5,63 milliárd Ft
Séd
-
Nádor
-
Gaja
vízrendszer rehabilitációja I. ütem
(Fehérvárcsurgói
-
tározó árvízvédelmi fejlesztése)
4,5 millió m
3
hasznos tározótér 6,5 millió
m
3
re növekszik
1,9 milliárd Ft
Igazgatóságunk
területén
a
vízgyűjtők
jellege
miatt
kiemelkedő
jelentősége
van
és
lesz
a
tározóknak
továbbra
is
A
dombvidéki tározók akkor töltik be a rendeltetésük szerinti funkciójukat, ha
gondosan, „jó gazda módjára” üzemeltetik, ezért elengedhetetlen követelmény
az, hogy
:

A
rendszeres karbantartás mellett szakszerűen kezeljék az üzemállapotokat
(árvízi, kisvízi
-
aszály, szél...
stb
)

Megfelelő
szintű üzemirányítási rendszer működjön,

Az
építéskor és az üzemeltetéskor is betartsák az eredeti prioritásokat,

Folyamatosan
kommunikáljanak a hasznosítók
egymással.

Pályázati források biztosítása az egytavas gazdák részére is!

MAHOP nem támogat rekonstrukciót.
Tározó program megvalósítása
Vízgyűjtő
-
gazdálkodási tervekben meghatározott előírások teljesülése

fenntartható vízgazdálkodás megvalósítása
Egy adott vízgyűjtőn célszerű
-
e újabb és újabb tározóterek
kialakítása anélkül, hogy megvizsgálnánk, hogy
a meglévő tározókkal
megoldható
-
e az újonnan jelentkező vízigények kielégítés

kvadrillio 2018.09.12. 08:20:05

MIT TARTALMAZ A CSAPVÍZ ???...TAMPONOKAT ???!!!

Tamponok a Dunában ???...a szocializmusban lehetett fürdeni a Dunában..!!!!!..Mert az állam, nem olyan szarul működtette a gazdaságot mint a jelen magán-kapitalizmus!!!!!....Hónapokig engedte a szennyvizet a Rudas fürdő a Dunába
Német Tamás
Német Tamás követés
2018.09.12. 06:30

Még 2017 végén posztoltak fotókat arról dunai pecások, hogy a Ruda fürdő dunai befolyóján szardarabokat, tamponokat, betéteket, vécépapírt engednek ki a fürdőből egyenesen a Dunába. Ez az a csatorna, ahol a tisztított medencevizet engedik elvileg a folyóba. Az egyik horgász hivatalosan is bejelentést tett, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága majd a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság pedig azonnal ki is vizsgálta a dolgot, és megállapította

"a bejelentés igazat állított, és a Rudas egy vezetéken át tényleg szennyvizet enged a Dunába"

- írja cikkében a 444.hu. Majd január elején egy búvár szakértő azt is megállapította, hogy mi a hiba oka: "a gyűjtővezeték felújításakor egy aknát tévedésből nem kötöttek rá a szennyvízhálózatra a gyógyfürdőben" - írja a lap. A csatornázási művekkel történő egyeztetés után a hatóság 2018 május 1-i határidőt adott a hiba kijavítására.
MG 229
Fotó: Martiskó Gábor / Index

Igen ám, de a határidő lejárta után továbbra is tapasztalták a horgászok a vízbe ömlő szennyvíz problémáját, amit jeleztek is a lapnál. Az újabb körkérdésre a fürdő azt válaszolta, hogy a javítások határidőre elkészültek, a problémát nekik senki nem jelezte, a csatornázási művek viszont komolyan vette az újabb jelzést, ezért újabb vizsgálatot rendelt el, aminek az lett az eredménye, hogy kiderült:

"hogy egy másik vizesblokk használt vize még mindig nem a megfelelő csatornán keresztül távozik"

De ez már a korábbihoz képest elenyésző mennyiség, és a medencék vizével keveredve olyan hígítással érkezik a folyóba, hogy a Dunába érkező víz minősége kielégíti az élővízbe vezethetőség követelményeit. Ettől függetlenül az FCSM újra kérte, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei (BGYH) Zrt-t, hogy ezt is javítsák ki.

A lap azzal zárja, horgászok fotói alapján - bár a korábbi szinthez képest visszafogottabban -, de továbbra is látható a probléma. A lap kérdéseket küldött a fürdőnek, egyelőre nem kaptak választ.

Jakab.gipsz 2018.09.12. 08:47:51

@kvadrillio:

Intim Pista,ha már ennyire figyelmes vagy, volna egy kérdésem.

Az ördög árokból szerinted mi folyik a Dunába ?

Emmett Brown 2018.09.12. 08:52:13

@balcán maxval bircaman: átláthatóbb a rendszer, és legalább annyi erőfeszítést tesznek, hogy ne látszódjon, hogy hülyére vesznek mindenkit.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2018.09.12. 09:09:11

@HaCS: akkor maradjunk annyiban, hogy pont olyan szupermeneket szeretnék a kormányba és a parlamentbe is, mint amilyeneket legjobb vállalatok legjobb menedzsmentjében látsz.

Brix 2018.09.12. 09:11:47

Az emberek azt látják, hogy a politikusok jelentős rèsze százmilliós, vagy èppen milliárdos vagyonok felett diszponál: jól menő, az állam csècsèn èlősködó családi vállalkozásokkal, 100 hektáros birtokokokkal, családi kölcsönökkel a kèpviselői vagyonnyilatkozatban....Amíg a kèpviselők vagyonbevallása komolytalan ès nincsenek erős összefèrhetetlensègi szabályok - van aki politikuskènt , a privát szektorban soha nem tevèkenykedve lett milliárdos- addig az átlagember mindig túlzottan magasnak fogja tartani a kèpviselői fizetèseket...Emlèkezzünk csak vissza, 2010- ben a " plebejus kormányzas "ígèretèvel került Orbán Viktor hatalomba: kockás ing ès vw golf, mint családi autó...Holott már akkor is milliárdos családi birodalom állt mögötte...Az emberek jól tudják: a politikusi karrier - a legtöbb esetben - inkább szerencse, mintsem tudás kèrdèse...

Emmett Brown 2018.09.12. 09:18:59

@maxval balcán bircaman: ez az első lépés, hogy a lényegre lehessen koncentrálni.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2018.09.12. 09:21:41

@Kivancsi: persze, hiszen a vállalati vezetők is korruptak. Ellenben nem mindegy, hogy mennyire jó kvalitású embereket vonz a közszféra. Érdemes olyan embereket a bársonyszékekbe ültetni, akik bárhol kapnak vezető állást. S nem olcsójánosokkal teletömni a parlamentet és a minisztériumokat.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 09:22:40

@Emmett Brown:

Nem, ez a huszadik lépés nagyjából.

Az első lépés minden állam alapcélja: az, hogy a lakosai életét, biztonságát, jólétét, lelki üdvét elősegítse.

A következő: a hatalom kérdése. Ki irányít?

Ha a hatalom kívül van a hivatalos politikai eliten, akkor már régen rossz. Ez a liberális demokrácia fő baja egyébként: nem azok irányítanak, akiket megválasztunk.

Az meg tényleg a huszadik kérdés, hogy egy választott politikus korrupt-e.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 09:27:44

@A kiló nem százat jelent.:

A profitorientált ember számára nincs felső határ. Hiszen éppen ezért istene a profit.

20 évvel ezelőtti magyar eset. Apám munkahelyén (nagy budapesti bank). A legfelsőbb vezetőség havi bére 5-6 millió Ft bruttó volt (ez ma is nagyon sok, akkor még több volt az értléke), plusz éves bónusz, mely ritkén esett 100 millió alá. Plusz korlátlan kocsihasználat, s még számtalan egyéb kiegészítés.

Mindezzel együtt voltak olyanok, akik az új bankfiók építkezéséről loptak építőanyagot saját nyaralójulhoz. S volt aki nem költött otthoni számítógépre, hanem az egyik hivatalit hazavitte. Meg a szombaóti, vasárnapi magánebédet simán elszámolta. A legpofátlanabbak a nyaralást is elszámoltak hivatalos útnak.

chrisred 2018.09.12. 09:50:35

@maxval balcán bircaman:
"Ha a hatalom kívül van a hivatalos politikai eliten, akkor már régen rossz."

Ez legfeljebb csak egy autoriter rendszerben rossz, mert különben ezt hívják demokráciának. Ahol a politikai elit nem a hatalom kisajátítója, csupán a képviselője.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 09:53:34

@chrisred:

Nem, pont ez nem demokrácia.

Szerinted az a demokrácia, ha a hatalmat nem választott emberek gyakorolják?

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2018.09.12. 09:56:29

@maxval balcán bircaman: egen, ez így megy. Sokkal több a korrupció a magyar üzleti életben.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2018.09.12. 10:09:35

@Emmett Brown: hát biztos van, de szerintem nem örülnél az eredménynek. Svédországban, ami az abszolút nem korrupt országok közé tartozik, egyszer a miniszerelnök barátnője volt az Nemzeti Piabolt Vállalat vezérigazgatója. Igazából nem tudsz olyat mondani, ami itt van és ott nincs. De ez korrupció mindössze. Németországnak pl. van saját Polt Pétere, amit a bajor "Fidesz" adott kölcsöbe a Bundesrepubliknak, mint az közismert Bajorországban nem nyolc éve van centrális erőtér, hanem kb. a háború óta van hatalmon a CSU. A svédeknél hasonló a helyzet, de azért ott voltak kivételek. Ez van. Az egész világ korrupt. Arra van lehetőség, hogy ez nekünk ne tetszen és ellene szavazzunk. Egyik oldalon a Mészáros és Mészáros, a másik oldalon az Apró Piroska Betéti Társaság. Van, akinek ez unalmas és másra szavaz.

chrisred 2018.09.12. 10:12:03

@maxval balcán bircaman: Az is az egyik fajtája, közvetlen demokráciának nevezik.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 10:21:06

@chrisred:

A közvetlen demkrácia esetében nem kerül ki a hatalom.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 10:31:40

@chrisred:

Nyilván onnan igen, de ahová kerül az a nép.

chrisred 2018.09.12. 10:55:43

@maxval balcán bircaman: Igen, tehát nem a választott emberek gyakorolják a hatalmat.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.09.12. 11:12:48

@maxval balcán bircaman: Szoktam mondani:Mi magyarok akkor is lopnánk ,ha minden 1 forintba kerülne.
Ha meg ingyen van vagy találunk valamit akkor visszük ,mert majd jó lesz valamire.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 11:16:58

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

Nem csak magyar jelenség ez. Alapvetően az emberi természet számára nem normális a tulajdonjog végletekbe emelése, innen az, hogy a hozzáállás csak liberális agymosás után tanulható meg.

Az ősi természetes erkölcs viszont mindenki számára természetes. Aki elvisz dolgokat haza a munkahelyről, az pl. nem lop a szomszédjától. Aki elvisz valamit a közterületről, az nem tör be máshoz. Aki adót csal, az nem lop a boltból. Stb.

csúti csüngőhasú tolvaj 2018.09.12. 11:23:47

@A kiló nem százat jelent.:

Akkor nézzük a Mélyszaros és Mélyszaros Stróman Kft és az Apró Piroska betéti társaság regnálásának időszakát.

Autóutak, autópályák hossza 2002: kb. 500 km
Autóutak, autópályák hossza, 2010: kb. 1500 km
Autóutak, autópályák hossza 2018: kb. 1600 km
Utóbbi 8 évnek kb. a tizedét sikerült teljesíteni,, mint az elhíresült elnyomó és kizsákmányoló és ezt megelőző "elmútnyócévnek".

Mélyszaros és Mélyszaros Stróman Kft vagyon 2002: kb. 10 millió
Mélyszaros és Mélyszaros Stróman Kft vagyon 2010: kb. 30 millió
Mélyszaros és Mélyszaros Stróman Kft vagyon 2018: kb. 300 milliárd ()ami tudható, a többi súlyos százmilliárdok a homályban

Apró Piroska és tsai. Bt. 2002: kb. néhány millió, tízmillió
Apró Piroska és tsai. Bt. 2010: kb. néhány millió, tízmillió
Apró Piroska és tsai. Bt. 2018: kb. néhány millió, tízmillió

A két adatnál a lényeg az, hogy az egyiknek a nyolc év alatt nagyjából a kezdeti vagyont sikerült felmutatni az etap végére, míg a másik úgy egy nagyjából írástudatlan vezetővel 10 millából csinált vagy 300-500 milliárdot.

Mindeközben: Kórházi fertőzések száma titkos adat.
Mindeközben: Orvosok százai, ezrei menekültek el 2018-ra az országból.
Mindeközben: Mérnökök, szakmunkások százezrei menekültek el 2010 és 2018 között Magyarországról.
Mindeközben: Komplett kórházi osztályok zárnak be, mert nincs munkaerő.
Mindeközben: 2018-ra sikerült elérni a több ezer fős tanárhiányt az iskolakezdésre.
Mindeközben: 2018-ra sikerült elérni, hogy a GDP padlót fog, ha a néhány hazai összeszerelő üzemben karbantartási és szabadságolási hónap van, ez mostanra a régebbi egy hónapról szinte a teljes nyár idejére kitolódott.
Mindeközben egyszerű szakmunkára sem találni embert, aki itthon maradt az kókler, semmire sem jó Mekk Elek.

És a többi, nagyjából a végtelenségig illusztrálható a gyorsnaszád folyamatos süllyedése a tenger feneke felé.

chrisred 2018.09.12. 11:28:13

@maxval balcán bircaman: Az ősi erkölcs ezek szerint a lebukásveszély minimalizálása?

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 12:07:28

@chrisred:

Nem. Hanem különbségtétel a jogos és a jogtalan tulajdon közt.

chrisred 2018.09.12. 12:18:35

@maxval balcán bircaman: Ja, ezek szerint a jogtalan tulajdon az, amit következmények nélkül el lehet csórni.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 12:21:04

@chrisred:

Nem, hanem az, aminek nem kellene védelmet élveznie jogilag.

Emmett Brown 2018.09.12. 12:55:14

@A kiló nem százat jelent.: és a nemzeti piabolt létrehozásáról szóló törvényt az Absolut laptopján írták meg? kirúgták amikor nem Persson volt a PM?

Emmett Brown 2018.09.12. 13:01:52

@maxval balcán bircaman: ez nagyon szépen hangzik. sajnos a gyakorlatban az állami vezetők hajlamosak ugyanúgy viselkedni mint a nagyvállalatok menedzsmentjei, azaz a saját érdeküket/hatalmukat az eredeti célok fölé helyezni, és érintettként saját magukat előtérbe helyezni. pont ezért találták ki a fékek-ellensúlyok rendszerét, egyfajta immunrendszert biztosítva az államnak egy jól működő intézményrendszeren keresztül.

Na ez az, amivel jelenleg itthon a probléma van, és ezért baszogat minket az EU.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 13:10:53

@Emmett Brown:

Ezért kell demokrácia. Liberalizmus helyett.

Emmett Brown 2018.09.12. 13:44:47

@maxval balcán bircaman: mindenkinek aki elmúlt 18, feltelepítünk egy Magyar Demokrácia appot a telefonjára, és ha valamiről dönteni kell, akkor mindenkinek rezeg a mobilja, és 30 percen belül lehet szavazni? Vagy hogyan képzeled?

arról nem is beszélve, hogy miért is lenne a liberalizmus a demokrácia kerékkötője?

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 13:47:22

@Emmett Brown:

A liberalizmus a pénz uralma, a demokrácia a többségé.

Emmett Brown 2018.09.12. 14:30:54

@maxval balcán bircaman: legitim-e a többség, ha nincs elég információ ami alapján döntést próbálnak hozni?

Emmett Brown 2018.09.12. 14:42:48

@maxval balcán bircaman: tehát egy demokratikus keresztéykommunista berendezkedés az ideális szerinted?

Emmett Brown 2018.09.12. 15:01:00

@balcán maxval bircaman: mivel nem kedveled a tulajdonjogot, és az államtól vársz kvázi mindent, ezért kommunista. és mivel csak Istennek van elég információja, azaz ebből következően csak az isteni útmutatás alapján lehet jól választani, mivel te keresztény vagy, ezért feltételezem, hogy a személyes preferenciád a keresztény Isten útmutatásának követése. röviden: kereszténykommunizmus.

balcán maxval bircaman · http://bircahang.org/ 2018.09.12. 15:02:23

@Emmett Brown:

A tulajdon abszolutizálása liberális találmány, semmi ok követni.

Isten nem irányít, ez az emberek dolga, így semmi értelme ide keverni a vallást A vallás szerepe az eszmei háttér biztosítása, nem a kormányzás.

Emmett Brown 2018.09.12. 15:05:43

@balcán maxval bircaman: tehát akkor a vallás segítségével lehet jó döntéseket hozni? hiszen Istennek rendelkezésre áll a szükséges információ, akkor ez a vallás segítségével tud leszivárogni az emberek közé, hogy a demokratikus akaratuk kifejezésekor helyesen tudjanak dönteni.

balcán maxval bircaman · http://bircahang.org/ 2018.09.12. 18:43:16

@Emmett Brown:

A vallás a lelki szférához kell, nem a kormányzás tudása.

Emmett Brown 2018.09.12. 19:23:02

@balcán maxval bircaman: oké. Akkor vissza 4 lépcsőt: Isten rendelkezik minden információval, az ember nem. Akkor ez alapján legitim a többségi döntés, ha az információk nem elégségesek?

balcán maxval bircaman · http://bircahang.org/ 2018.09.12. 20:34:09

@Emmett Brown:

Minden döntés legitím, ami megfelel az adott társadalomnak.