A kiló nem százat jelent.

Ez a baloldal már nem az a baloldal: az Y-generáció új szocializmusa

2018. július 31.

Az ezredforduló generációjának új szocializmusa: ez a baloldal már nem az a baloldal — tévedés lenne összekeverni: 

Már az első jelek alapján fel lehet ismerni: rózsa-emojik, kirohanós podcastok, Jacobin-előfizetések és Alexandria Ocasio-Cortez-retweetek. Ez az ezredforduló generációjának szocializmusa. De miben különbözik a régitől?

Spoiler: mindenben.

Abdul El-Sayed, michigani kormányzó-jelölt (elöl, középen) és Alexandria Ocasio-Cortez, New York-i képviselőjelölt (középen hátul) egy michigani kampányrendezvényen, közös beszédük után. Fotó: Kainaz Amaria/Vox

Szerkesztői jegyzet:

Az alábbi cikk Ben Judah írásának közepesen laza fordítása. A brit és amerikai baloldal újjászületéséről és lendületéről szól. Elsőre sok fogalom paradoxonnak fog tűnni (pl. fiatal szocialisták…???), de éppen ezért lehet érdekes nekünk, magyaroknak is. Ami az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában lejátszódott az elmúlt pár évben korábban teljesen elképzelhetetlen lett volna — és semmivel sem volt kisebb csoda, mintha ugyanez Magyarországon történt volna (vagy történne) meg. Éppen ezért fontos, hogy ne is csodaként tekintsünk rá.

 Cohen Áron, Dinnyefarm blog.

Az Y-generáció szocializmusa ugyanis  — Jordan Peterson és társai neosztálinista „kulturális marxizmusról” szóló ijesztgetéseivel szemben — teljesen más és új ideológiai alapokra épül.

Ennek a vakmerő, fiatal baloldalnak új osztálytudata, forradalmisága és demokratizmusa van.

#1: Osztály

Ennek a generációnak az elsődleges küzdelme nem a szülőktől örökölt osztályharc. A korábbi generációk számára a szocializmus elemi része volt, hogy azt egy hegeli szellemben idealizált munkásosztály valósítja meg. Az ellenség a középosztály és a polgárság volt, a maga hatalmasságával és gőgjével — pontosan tükrözve Marx 19. századi leírásait az osztályhatalomról. Ez ma már nincs.

Az ezredforduló generációjának szocializmusát a „mi vagyunk a 99%” szlogen határozza meg.

„Egy dologban biztos vagyok”, mondja David Graeber, a Bullshitmunka c. könyv szerzője: „amikor azt javasoltam, hogy nevezzük magunkat ’a 99 százaléknak’, pontosan tudtam mire gondolok.” A Zuccotti Park-béli tüntetések [azaz az Occupy Wall Street — a szerk.] nyomán híressé vált szlogen új értelmet adott az osztályhatalomnak.

„A ’mi vagyunk a 99%’ egy kompakt, önmagát magyarázó osztályelmélet az elpénzügyiesedett politika világára. Egy új módja annak, hogy osztályhatalomról beszéljünk a pénzügyi kapitalizmus kontextusában. A lényeg: a legfelső 1%-on kívül mindenki rosszul jár — ez teszi lehetővé, hogy túllépjünk a hagyományos baloldali politizálás begyepesedett határvonalain és egy új egységet kínálhassunk mindenkinek.” Az 1%-ot nevezték meg ellenségként, és ezzel tágra nyitották a baloldal kapuit. Bárki lehetett szocialista — kivéve Sheldon Adelson-t [aki egy milliárdos amerikai republikánus donor].

„Már egy ideje szó volt az 1% gondolatáról,” mondja Graeber. „Az Occupy idején az fogott meg minket igazán, hogy az az 1%, amely a gazdasági növekedés minden gyümölcsét élvezte ugyanaz az 1% volt, amely szinte az összes politikai kampányt finanszírozta. Az lett a meghatározásunk, hogy ’ők’ azok, akik a hatalmukat vagyonra fordítják, és a vagyonukat hatalomra.”

Ez az újfent népszerű szlogen több évtizednyi szocialista gondolatot tört meg. A lemorzsolódó középosztály többé nem a gazdagok természetes szövetségese volt; nem élvezte a felső tízezer védelmét. A legfelső 1% áldozatai között voltak azok az emberek is, akik középosztálybelinek néztek ki, középosztálybeliként gondoltak magukra, és középosztálybeli munkával keresték a kenyerüket — és akiket újabban fojtogatott a lakáshitelük és a gyerekeik bizonytalan jövőjének finanszírozása.

„Szerintem nincs ezen elég nagy hangsúly: az Occupy hatalmas változást hozott a köztudat osztály- és kapitalizmusképében” — mondja Graeber.

A Zucotti Park-béli tüntetések egy hosszú, lassan érő változást indítottak el a baloldalon. A személyes élményekből és a közös fellépés lendületéből kiindulva az Occupy tartós társadalmi erővé vált és számos weboldalt, magazint, aktivistát, twitter-közösséget, és értelmiségit hagyott maga után — egy mozgalmat, amely sikeresen át tudta írni a popkultúrát. És ez fontos változás: 2016-ban a harminc alatti amerikaiak pozitívabban ítélték meg a szocializmust, mint a kapitalizmust — 42–32 százalék a meccs eredménye.

„Honnan veszik?” — kérdezi Graeber. „Az amerikai tévében nem láthattak soha sehol semmit, ami bármi pozitív üzenetet hordozott volna a szocializmusról — szóval ennek mindenképpen társadalmi mozgalmakból kellett jönnie. És ez az Occupy hagyatéka.” A szlogen mögött rejtőző gondolat a szupergazdagok elleni szövetséget veti fel. Nincs többé munkásosztály kontra burzsoázia. A kertvárosi devizahiteles nem ellenség. A befektetési alapkezelők viszont azok.

„Amikor arról beszélnek nekem emberek, hogy az Occupy elbukott, mert nem szervezte meg magát ugyanúgy, mint a Tea Party [egy 2007–2009 körül felemelkedő, alulról szerveződő, majd a mainstream jobboldal által pár év alatt bedarált libertariánus-konzervatív mozgalom] és nem próbált meg törvényeket hozni, mindig az a válaszom, hogy mi nem is ezt próbáltuk elérni. Mert hát persze, hogy hosszú távú változást akartunk elérni. És úgy tűnik, hogy ez viszont bejött.”

Ez tette lehetővé a fiatalok szocializmusának, hogy középosztálybeli mozgalommá váljon. Ez az osztályharc Elon Musk és társai ellen szól, nem a rozsdásodó kertváros ellen. Viszont a jobboldal közben teljesen más műsort néz, és miközben jobboldali médiumok sora azzal akarja „leleplezni” az Amerikai Demokratikus Szocialisták tagjait, hogy középosztálybeliek, ez a mozgalom követőit egyáltalán nem zavarja. Netán arról akarnának beszélni, hogy Alexandria Ocasio-Cortez egy kertvárosi házban nőtt fel? Akik szerint ez ellenérv, azok pont a lényeg 99%-át nem értik.

#2: Forradalom

A „forradalom” gondolata az egykori szocialisták számára a végletekig meghatározó volt. Vártak a forradalomra, számítottak a forradalomra, tervezgették a forradalmat — és ettől földbe gyökerezett a lába egy teljes brit és amerikai szocialista generációnak.

„Nem várhatunk a csodára; az esélyünk éppen most érik be.” — így szólt egy barátom, James Schneider, amikor társaival megalapították a Momentumot [ez a Momentum nem az a Momentum, hanem a brit Munkáspárt nemhivatalos balszárnyának külső kampányszervezete] Jeremy Corbyn támogatására. Sokat számít ez a hozzáállás — és hogy mennyire széles körben vallott.

Míg a forradalom gondolata korábban egy generációnyi szocialista aktivistát és értelmiségit béklyózott meg, ez mára a múlté. Nagy-Britannia fiatal szocialistái szerint a Munkáspárt hatékony eszköze lehet a felső 1% pénzügyi kapitalizmusának megtörését célzó forradalmuknak, és sikerre tudják ezt vinni a szavazófülkében.

Ez a forradalom gyökeresen különbözik az idősebb generációk forradalmától. A régi brit baloldal egyik végletből a másikba zuhant: kezdetben Harold Wilsonra [a Munkáspárt mérsékelten sikeres 60-as évekbeli „puha balos” miniszterelnökére] vártak, hogy megnyissa a szocializmushoz vezető utat a szavazóurnán keresztül; később epekedve készültek egy 1968 májusához hasonló pillanat megjelenésére; és végül az egészet leírták történelmi lehetetlenként a 90-es években.

A forradalom régi eszményképe — a hatalmas tömegek, egy keménymagos élcsapat, a Kalasnyikov-divat — annyira távol áll az ezredfordulósok szocializmusától, hogy nehéz is leírni, mennyire fontos volt a régi baloldalnak. A mára tömegáruvá vált ironikus szovjet giccsNew Left Review [a magazin, ahol ez a cikk eredetileg megjelent] alapítóinak halálosan komoly kérdés volt. Nekik 1917 októbere elválaszthatatlan volt a szocializmusról való elmélkedéstől. Éjszakába nyúló viták a művésznegyedi kocsmákban a Parlament elfoglalásának pontos pillanatáról Karl Liebknecht helyzetértékelési hibáinak elemzése alapján — ez a régi, múltszázadi baloldal rezortja. Ha ma kocsmázni mész fiatal szocialistákkal, másról sem hallasz, csak pártpolitikáról.

Corbyn Nagy-Britanniában egy generációt mozdított ki a tétlenségből és hozott be a pártba, és Bernie Sanders ugyanezt tette meg Amerikában. Sanders osztályretorikája és kampányszervezete egy teljes generációt meggyőzött róla, hogy a pártpolitikán keresztül megtörhető a felső tízezer hatalma.

A fiatal szocialisták most — főleg Alexandria Ocasio-Cortez sikere nyomán — meggyőződéssel vallják, hogy az establishment kiüresedett, korábban lenézett pártjai szabadon lenyúlható eszközök. Ez nagy fricska az öreg baloldalnak. Ezek a fiatalok a múltszázadi marxista értelmiségi, Ralph Miliband azon gondolatát akarják meghaladni, mely szerint a Munkáspárt annyira elkötelezett a parlamentarizmus mellett, hogy soha nem válhat valódi szocialista párttá. Miliband fiai, Ed [a Munkáspárt 2015-ös miniszterelnök-jelöltje] és David [Gordon Brown utolsó külügyminisztere] végül centrista munkáspárti politikusként futottak be — gyakorlatilag egyetértve apjuk tézisével és azzal a meggyőződéssel, hogy a forradalom úgysem fog eljönni. Az ezredforduló szocialistái erre a gondolatra akarnak rácáfolni.

Az eredmény: elkezdtek kicsiben gondolkodni és a forradalom gondolatából száműzték az erőszakot.

sanders_corbyn.jpg

Bernie Sanders (demokrata elnökjelölt) és Jeremy Corbyn (a brit Munkáspárt vezetője).

#3: Demokrácia

Az ezredforduló generációjának szocializmusa a hidegháborús szocializmushoz képest nem csak az osztály és forradalom szintjén más — a demokráciáról alkotott képében is különbözik. Ez a generáció ugyanis nem marxista-leninista vagy marxista-sztálinista, hanem marxista-anarchista.

A baloldal mindig is kötőjeles jelzők salátája volt: ilyen-szocialista, olyan-szocialista. De ha csak egy generációnyit tekerünk vissza a szalagon, a keménymagos baloldaliaknak valószínűleg kesernyés gondolatai lettek volna a demokráciáról. A régi, múltszázadi baloldal oszlopos tagjai néhány elvetett kivétellel marxista-leninisták, szocialista-trockisták, vagy sztálinisták voltak, és a „demokratikus centralizmusban” hittek. Esetleg lehettek még nyugati maoisták vagy guevaraisták, ezesetben viszont marxizmusuk elválaszthatatlan volt a militarizált, felfegyverzett élcsapat gondolatától. Ez a lemez mára lejárt.

Itt ismét megjelenik az Occupy hagyatéka. „Sokan vannak a DSA [Amerikai Demokratikus Szocialisták] aktív tagságában, akik más körülmények között leninisták vagy sztálinisták lettek volna,” mondja David Graeber, aki önmagát anarchistaként határozza meg, „de a szél általában nem erre fúj. Sokkal inkább érdemes úgy beszélni erről a pillanatról, ahogy Immanuel Wallerstein beszélt 1789-ről, 1848-ról, vagy 1917-ről, azaz mint világforradalmakról, amelyek egy bizonyos szinten egyszerre történtek szerte a világon. Ezek a forradalmak megváltoztatták a koruk alapértelmezett politikai racionalitását. Ez történt 2011-ben az Occupy alatt: a politikai önszerveződés jelentése megváltozott.”

A liberálisoknak általában ezt a legnehezebb megértenie: az ezredforduló fiatal szocialistái szerint nem kell egy szupererős, központilag mindent meghatározó Állami Tervbizottság. Szerintük csak minden szinten a lehető legtöbb demokráciára van szükség.

Dolgozói kontroll, autonomizmus, vállalati demokrácia, helyileg felügyelt államosított iparágak — nem felülről irányított, kádereken keresztül sugalmazott központi tervezés. Az Y-generáció szocializmusa társadalmilag birtokolt Uber-ekről és AirBnB-kről szóló álmokban képeződik le.

Még azt is mondhatnánk, hogy ez a generáció magába szívta az állam neoliberális kritikáját — mely szerint az állam nem a felszabadulás színtere — és megtartott valamennyit a „think global, act local” mantrából, amelybe a 90-es évek baloldala menekült. Ők társadalmi vállalkozások, kollektívák, faluvállalkozások, és szakszervezet-irányította gyárak mozaikját akarják létrehozni — éppen azért, mert elutasítják a szovjet-stílusú központosítást.

„Ezeken az embereken az látszik, hogy megváltozott a demokrácia-gondolatuk” — mondja Graeber. „Már nem csak az államról szól.” Ez is az Occupy hagyatéka — és annak az eredménye, hogy láttuk milyen pályákat futottak be különböző társadalmi mozgalmak szerte a világon. Megszületett az a gondolat, hogy a demokrácia fenntartásához szükség van a politikai struktúrákon kívüli intézményekre, amelyeket adott esetben ötvözni lehet a politikai rendszeren belül működő intézményekkel.”

Mindez abból származik, hogy az ezredforduló szocialistái az elnyomások mátrixában gondolkodnak.

Az interszekcionalitás megnyerte magának ezt a generációt: a feminizmus is szocializmus, az antirasszizmus is szocializmus, az LMBTQI is szocializmus. Az interszekcionalitást demokratikus folyamatként értelmezik, amely elsődlegesen a felszólalás, a hang erejével fordítja vissza a kirekesztést, a társadalmi kivetettséget. „Ami az Occupy óta történt,” mondja Graeber, „azt leginkább a feminizmushoz és az abolicionizmushoz tudom hasonlítani: az emberek alapvető morális felfogása változott meg.”

Akik Jordan Peterson-t hallgatják és hozzá hasonlóan a vörös hadsereg kis szovjet katonáit látják Corbyn és a Jacobin magazin nevében masírozni, azok nem értik a lényeget. Hagyjuk is, küzdjön csak meg a pszichológus az elképzelt baloldalával.

Az ezredfordulós szocialista agendáról alkotott legpontosabb képet a Munkáspárt egyik 2017-es jelentéséből kaphatjuk, melynek címe A tulajdonlás alternatív módjai. A párt által felkért szakértői csapat könyörtelenül lecsap a minisztériumi központi tervezésre, magára a régi szocializmus esszenciájára, és arról morfondírozik, hogy a 20. században „a nemzetállami tulajdon hagyományosan vállalati és magánelitek kezében volt” és hogy „ezek az iparágak erősen korlátozottak voltak a beruházásaik finanszírozásához szükséges hitelfelvételi képességeikben” a nyílt piacon.

Néhány felvetett alternatíva: országos profitmegosztó-modellek, közösségi földgazdaságok, önkormányzati vállalkozások, dolgozói kooperatívák (mint a Legacoop Olaszországban vagy a Mondragon-csoport Spanyolországban), dolgozói részvény-tulajdonosi modellek, vagy egy szuverén tőkealap, amelyben a tőzsdén listázott cégek el kell helyezzék a részvényeik egy szeletét.

Az ezredforduló szocializmusa nem akarja megállítani a piacgazdaságot, de meg akarja változtatni a szereplőit és át akarja írni a szabályait.

„A munkáspártiak most éppen azt próbálják megoldani,” folytatja Graeber, „hogy az alulról irányított demokráciát és a parlamentarizmust hogyan lehet ötvözni. Ez a feladvány. Eddig még senki sem jött rá, hogy ez a két intézménytípus hogyan tud egymás kioltása nélkül együtt létezni.” De ezek a kockafejű tervek ki fogják elégíteni a fiatal szocialisták radikális demokráciaéhségét?

Lehet, hogy nem. Olyan ötlet még nem volt, amely a való világgal való találkozását makulátlan épségben túlélte volna. De ennek a generációnak van pár jelentős ütőkártyája: a választási részvételt feltornázó, alulról jövő lelkesedés, és egy mindent vírusként terjesztő internetes kultúra.

És ha azt gondolod, hogy ezeknek a fiatal szocialistáknak nem lesz hatása a való világ politikájára, akkor valószínűleg egy másik rakás merev és megkövesedett meggyőződés ejtett foglyul.

 


A cikk eredetileg a The American Interest c. online magazinban jelent meg. Az eredeti szerző korábbi könyvei This is London és Fragile Empire címen jelentek meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://kilonem100.blog.hu/api/trackback/id/tr9814152415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.08.01. 10:40:32

Én sokban szimpatizálok az újbaloldallal.

Az hatalmas eredmény, hogy sikerült hátat fordítaniuk sok esetben a hagyományos, liberálissá züllött baloldallal. A gond az, hogy ez a hátat fordítás nem elég határozott, ezért sokszor nem tűnik hitelesnek.

A másik gond, hogy ezek a mozgalmak szinte mindig ultralberálisak a kulturális tengelyen, ebben felülmúlva a hagyományos baloldalt is. Ez pedig a nagytőkéhez köti őket.

Szóval míg a hagyományos baloldal abban falaz a nagytőkének, hogy teljesen átállt a tőke oldalára a tőke és a munka harcában, addig az újbalosok abban falaznak a nagytőkének, hogy azt kulturálisan legitimálják.

Már a nagytőke és a progresszió összefonódott. A legnagyobb kizsákmányolók a progresszió élén állnak. Lásd, Amerikában homoklobbizmus, a bangladesi telephelyen meg extraprofit a gyerekmunkásokkal.

Szóval értekélem a újbalosok szerepét a liberális gazdaságfilozófia rombolásában, de távolságot tartok tőlük mégis a kulturális liberalizmusuk miatt.

Rettegek mert ballib vagyok 2018.08.01. 16:14:33

Ügyes.

1%-ra hivatkozva próbál hülyét csinálni és irányítójává vállni a 99%-nak.

Nálunk a szocik ettől sokkal hülyébbek.
Nekik a "Fizessenek a gazdagok" programjában cirka a munkavállalók 30%-a tartozott.

Persze érdemi különbség egyik demagóg baloldali dumába sincs, csak így nagyobb az esély a győzelemre.

CleanYourRoom 2018.08.02. 13:02:50

Érdekes, az 1% ostorozásáról alig hallok már egy ideje, annál többet a patriarchátusról meg a gonosz fehér férfiakról, akiknek minden rossz köszönhető a világban.
Trump győzelme pedig azt jelzi, hogy interszekcionalizmussal nem fog menni és Petersonnak is igaza van. A cenzúrapárti, nyílt erőszaktól sem visszariadó Antifával pedig még kevés embert sikerült meggyőzni. Ennyit az új baloldalról...

CleanYourRoom 2018.08.02. 13:10:32

Ideje szembenézni a ténnyel, hogy az új baloldal eltérítette az interszekcionalizmus. És amikor az új baloldal találkozik az identitáspolitikával és az áldozatolimpiát játszani akarókkal, akkor ez történik:
www.youtube.com/watch?v=aoRleNh_EEw
Az egész nem más, mint egy hatalmas ZSÁKUTCA.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2018.08.02. 14:23:33

@CleanYourRoom: Egyébként ez a blog Peterson-ra egy másik kérdésben pozitíve hivatkozik. De úgy érezzük, hogy olyan jelenségről van szó ebben a cikkben, aminek szintén teret kell adnunk. Olvasd el a cikket és látni fogod, hogy másról van szó, mint, amit gondolsz vagy belelátsz.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2018.08.02. 14:29:02

@Rettegek mert ballib vagyok: a szocik is próbálkoztak talán ebbe az irányba menni, de alig hiszem, hogy túl sokat tudnánk arról, amiről beszéltek. A magyar régi baloldalnál még a Fidesz is jóval többet tett azokért az emberekért, akik közül én is jövök... Kb. ezzel zárható le a kérdés. Az amcsi y-generációsoknál jelentkező baloldaliságnak szerintem olyan igazi hazai képviselői nincsenek tömegével a ma magyar baloldalnak nevezett szcénában. Alapvetően az induló LMP-ben dolgoztak a hasonlóan gondolkodók. Ők meg arról voltak főleg híresek, hogy szóba se álltak a szocikkal. Aztán persze egy részük mégis. De ez már történelem. A PM végül felült szocik dumájának. Kétszer is. És megváltoztatni nem tudják annak a pártnak a gondolkodásmódját. Halottról vagy jót vagy semmit: lassan nem is kell.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2018.08.02. 14:31:15

@maxval balcán bircaman: a nagytőkét szerintünk nem lehet "kulturálisan" legitimálni. Az, hogy a nagycégek felvonulnak a melegdemonstrációkon, inkább a jó dolgok közé tartozik. A melegek is emberek. Álljanak ki mindenki jogáért. Helyeslem. De álljanak ki a gyerekmunkásokért Bangladeshben. Vagyis a gyerekmunka ellen, akarom mondani...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.08.02. 14:52:08

@A kiló nem százat jelent.:

Tehát. te is tudod, hogy nem ez zajlik.

A gazdaságpolitikailag antiliberális, kulturálisan liberális újbal bizony kőkeményen segíti a A gazdaságpolitikailag liberális, kulturálisan liberális erőket. Erről szól a nagytőke és progresszió összefonódása.
süti beállítások módosítása