A kiló nem százat jelent.

Amit a brit halálozási adatok a COVID-19-ről mutatnak. Mit mondana Churchill a brit halálozási statisztikáról?

2020. október 31.

Belgium és Spanyolország után Nagy-Britanniát sújtotta legsúlyosabban a COVID-19 2020-ban Európában. Amennyiben a halálozások számával jellemezzük egy járvány súlyosságát és nem a 80%-ban tünetmentes fertőzöttek nyilvánvalóan pontosan nem is megismerhető száma alapján. Ennek ellenére Angliában és Wales-ben folytatódott a 2000-es évek trendje: tovább csökkent a halálozások száma. A járvány úgy szólván nem rövidítette meg a britek életét egyetlen évvel sem — legalábbis statisztikai értelemben. Eközben úgy gondokodunk és cselekszünk, mintha sosem látott tömeges halálozások veszélyével szembesültünk volna idén. Ennek azonban semmi nyoma nincs.

Aki nem hiszi, járjon utána a brit statisztikai hivatal weboldalán:

uk_mortality.pngSzázezer főre vetített, életkorra standardizált halálozási statisztika Angliában és Wales-ben szeptemberben.

A hír valójában ennyi. Mindenki leszűrheti ez alapján, hogy volt-e ok a precedens nélküli lezárásokra, amik a briteket ugyanannyira sújtották, ha nem jobban, mint maga a koronavírus. Ahogy egy korábbi hivatalos brit felmérés kimutatta: minden 3 COVID-19-halálra jutott 2 halott, akinek a halálát a lezárások okozták közvetett módon. A "gyógymód" veszélyesebbnek bizonyult, mint a betegség.


A blog azért indult, hogy az ideológiai szekértáborokon túllépve tiszta vizet öntsön a pohárba. Olvasottságunk idén lépte át az egymilliót. Posztjainkat számos országos és helyi portál megosztotta vagy hivatkozta az Indextől a Mandinerig, a Mércétől a Propellerig, a Hírolvasótól a Kapuig, a Balmixtől a social mediáig. 
Lájkolj és kövess minket: facebook.com/kilonem100 Támogass: patreon.com/kilonem100 Köszönjük!

Amúgy meg már májusban idéztünk egy statisztikus-epidemiológust: Mit szólnál, ha azt mondanám, hogy a COVID-19 nem rövidítette meg senki életét?! A legtöbben nem szólnak semmit, el vannak képedve, hogy hogy mer valaki így beszélni, már azért falhoz állítanának, mert megosztottam valami ilyesmit. Zavarja őket. Világnézetükkel ellentétes.

Miközben a számok (amik makacs dolgok) valójában tényleg ezt mutatják. A naponta egyesével szenzációként világgá kürtölt "COVID-19 áldozatok" hírei azonban elnyomják ezeket a mainstream médiába be sem kerülő adatsorokat. Én kérjek elnézést?

media_covid.jpg

A sok-sok haláleset közül kiemelve egyedi eseteket sosem fogjuk látni a nagy képet, csak ha megnézzük a tényleges halálozási statisztikákat — egy az egyben. (Erre azonban még várnunk kell.)

Nem kimazsolázva.

Nem kontextusukból kiragadva.

Ebben, remélem, egyetértünk azért? 

Tudom, hogy teljesen mindegy, milyen kommentárral látom el ezt a grafikont vagy bármelyik másikat. A közvélemény egy jelentős része eleve indoktrinálva van már azzal kapcsolatban, hogy csak ilyen vagy csak olyan híreket hajlandó befogadni. Igyekeztem ilyen és olyan híreket is egymás mellé tenni és elemezni mennyiben fedhetik az igazságot, mennyiben jellemzőek és mennyiben a média hiteles tájékoztatáson túli céljai motiválták megírásukat.

(Mint pl. a kattintásszám vagy kognitív disszonancia saját paranoid módba kapcsolt hipochondriájukhoz — ami a COVID-válság alatt szintén egekbe szökött a statisztikák szerint.)

Ez a poszt a még gondolkodni képes embereknek szól, a többiek jobb, ha megkímélnek a kommentjeiktől, ha nincs valami megfellebbezhetetlen fegyvertény a kezükben. (És remélhetőleg fegyver sem.) Minden adat, amit ezen a blogon látsz a leghivatalosabb, ellenőrzött forrásokból érkezik. Tény és nem vélemény. És mégis...

Annak ellenére erősen megosztó a járványkezelés kérdése, hogy nem politikai ügy valójában, és többnyire nincs szó másról, csak a száraz tényekről. Idén mindenki demográfussá és epidemiológussá képezte ki magát. Akár tanult statisztikát, akár nem. A légúti fertőzések kérdésében elismerem, mindenki szaktekintélynek számít, hiszen nincs élő ember, aki ne esne át többen is évente.

spanish_flu_death_chart.png

Többnyire különösebb következmények nélkül — leszámítva a férfináthát. Kb. 200 különböző kórokozó okoz hasonló betegségeket, verseng a figyelmünkért, de eddig csak az influenza egyes törzsei és az "új" koronavírus kapta meg azt: az influenza, mint minden pandémiák ősanyja, nem is minden "érdem" nélkül. Soha nem halt meg járvány következtében annyi ember, mint az egyes nagy influenzajárványokban, köztük az idei járvánnyal ellentétben rengeteg egészséges fiatal is. Nem bocsátkozom számháborúba, ez még mindig a száraz statisztikai tények világa. Legyen házifeladat. Ahogy az is, hogy az éves influenza halálozások többször túlszárnyalták már a COVID-19-ét.

Manapság az igazságot a magukat a témában hatalmas szaktekintéllyé avató kétkezi sajtómunkások igyekeznek szerintem erősen elhamarkodottan meghatározni és kinyilatkoztatni és olykor az orrunk alá dörgölni:

"Már megint kilógott az orrod a maszk alól, meg is halt rögtön egy távoli otthonban két nagymama! Te gyilkos!"

— stílusban. Úgy döntöttem, hogy e gyorstalpalón (sem) képzett "szakértők" mellett én sem maradhatok le. Láthattuk, hogy mennyire sokféleképpen lehet elemezni az adatokat, érezzük azokat kicsiknek vagy nagyoknak, minden viszonylagos. Napi 10-20 valójában bagatell halottszámmal is sakkban lehet tartani a nagyságrendeket illetően tökéletesen analfabéta olvasókat.

Egy szál hajszál a levesemben sok, egy (statisztikai értelemben kopasz) ember fején pedig kevés.

"Ezer ember halála statisztika, egyetlen ember halála tragédia" — tulajdonítják Leninnek a cinikus mondást.

dilbert.gif"Nem voltak pontos számaim, ezért ezt csak úgy kitaláltam." "Számos tanulmány azt mutatja, hogy a pontos számok semmivel sem hasznosabbak, mint a kitaláltak." "Hány tanulmány mutatta ki ezt?" "Nyolcvanhét."

A 20. század óta a korszellem a cinizmus, amit időnként legyőz a paranoia

A halálozási statisztikák bárhogy forgatjuk is azt mutatják, hogy a járvány egyáltalán nem ölte halomra az embereket, bármi is lesz a végső szám majd, amit a COVID-19-nek fogunk tulajdonítani. Más szavakkal: azok haltak meg sajnos valószínűleg, akik amúgy is meghaltak volna...

Vagy: ugyanannyian haltak meg. Hiszen nyilván nem tudjuk meg, hogy mi lett volna, ha.

Annak a valószínűsége csekély, hogy a most élő idősek örökké éljenek és megnyugtatólag a mostani fiatalokat sem kecsegteti ezzel a rohamtempóban bukdácsoló tudomány sem. (Amit persze nagybetűvel szabad csak hivatkozni.) A halál mindig, még súlyos betegség vagy idős kor esetén is tragédia. Ugye ebben is egyetértünk? És abban is, hogy a tipikusan (40-50%) idősotthonokban végül valamilyen kórházi fertőzésben elhunyt, átlagosan is 80 év feletti és gyakran magatehetetlen emberek halála nem tartozik a rendkívüli események közé.

Ami nem pandémia, hanem úgynevezett szindémia, ahogy a legrangosabb orvostudományi lap, a Lancet főszerkesztőjét idéztem szó szerint. Másként kell társadalmilag kezelni, mint egy légúti fertőzéses járványt. 

A halál sajnos az élet része.

Az élet rendje.

És mindannyiunkra ez vár. Ha ez feldolgozthatatlan is az elkényeztetett modern ember számára. És talán ez minden bajunk gyökere most.

Nem lehet ellene letölteni egy appot, nincs pirula rá, amit be lehet venni, nem lehet átkapcsolni egy másik csatornára, ha zavar a főhős, nem lehet kitörölni, mint egy nemkívánatosan elénk tolakodó kommentet a saját hírfolyamunkon.

A halál kívül esik az ember által uralt dolgokon. Minden okunk megvan a szerénységre és az alázatra. De a 21. századra elvesztettük ezeket az erényeket. A cinizmus és az arrogancia viszont miénk maradt.

Semmi okunk és jogunk másokat hibáztatni, szidni az elkerülhetetlen miatt. Frusztrációnkból, tehetetlenségünkből, elkeseredettségünkből nem is éppen elegáns.

Ezt mutatják a statisztikák.

"Azokban a statisztikákban hiszek, amit magam hamisítottam" 

— tartja a Churchillnek tulajdonított cinikus mondás. De ahogy a statisztikákban kételkedni szokás, legalább annyira űzünk sportot a hamis idézetek valamilyen híres embernek tulajdonításából. Valójában nem kisebb kortárs notabilitás, mint Joseph Göbbels híresztelte Churchillről, hogy ilyen cinikusan vélekedett a statisztikákról, ennyi tudunk. A másik sportág, ami a kommentszekció paralimpiáján mindig megtalálható, ezek kényszeres cáfolata.

Valószínű Göbbels nem alaptalanul mondta, amit mondott.

A két ország ekkor nem csak a hadszíntéren, de a statisztikai számokban is hadban állt egymással: a bombák és találatok számával kábították valószínű kölcsönösen saját népüket. Így megy ez. Churchill reakciója a nácik számaira logikus volt. De nem lepődnék meg, ha a németeknek kevesebbet kellett volna hazudnia, Anglia sorsa hajszálon múlt. Tehát nagyon valószínű, hogy Churchill a (hamis?) idézet szerint állt a közölt számokhoz hozzá.

Vajon mit szólna most? És mit szól a nyájas olvasó?

Érveléstechnikából számos hibás metódust oktatnak (ez elég fura, mert a helyeseket kéne, de hát ez egy ilyen világ), de nem mondják el, hogy 99%-ban a tények azok, amikben vitatkozunk és amikben általában menthetetlenül és cinikusan "tévedünk". Hol érdekből, hol hülyeségből.

És onnantól kezdve borul minden. Minden jól felépített elmélet. Amit nem engedhetünk meg magunknak, mert nagyon sok energiánkba került felépítenünk.

Ezt a jelenséget hívjuk kognitív disszonanciának.

Fél órája várod azt a rohadt buszt, ami két perce ide kellett volna érjen, ezért még egy órát biztos ott fogsz állni, önérzetből. Ilyenek vagyunk, mi emberek.

Annyira jó embernek érzed magad, hogy az autódban is maszkot viselsz, hát csak is azért, mert mások életét mented vele. Aha.

Bár egy adat vagy mondás "erejét" talán nem a szerzője adja, hanem a tartalma, mennyire világít rá valamire. Igazságtartalmuk pedig mindig megkérdőjelezhető. Churchill valóban mondott valami hasonlóan cinikusat a statisztikákról. Állítólag azt is hogy "A statisztika olyan, mint részeg embernek a lámpaoszlop..." Vagy ő mondta vagy Mark Twain vagy Andrew Lang, kevésbé ismert skót író. Ha választanod kéne melyiket tartanád alkalmasabbnak a szerzőségre? Hát persze, hogy a tekintélyesebb hírességet. Viszont Andrew Langtől valóban megtalálható tucatnyi idézetben: 

"Van, aki úgy használja a statisztikát, mint részeg ember a lámpaoszlopot, támasztéknak és nem a dolgok világítására."

Persze az is belefér a valaki mondtá-ba, hogy mondott valami hasonlót vagy idézte a mondást. Határeset. Valószínű gyakran észre sem vesszük, hogy mások frázisait vesszük át. És jól van ez így. 

Az nincs jól, hogy a tényeket politikailag motiváltan rendezzük át a kedvünk szerint.

Ahol fűrészelnek, ott hullik a forgács — szólt Sztálin kedvenc mondása. Nem ő találta ki, de mondta. Legalább ilyen módon tudunk játszani a számokkal is. Azt javaslom, nem baj, ha ezt valaki vitatja, de játszon velük. Már az is fél siker az igazság felé vezető rögös úton.

Persze lehet engem ezután a poszt után is sértegetni, hülyézni és leszólni, de búcsúzzunk néhány statisztikával és idézettel inkább. Lássuk a svéd csodát. Mindössze 59 súlyos COVID-19 beteget ápolnak az egész országban most.

Britannia eredetileg a svéd úton járt, majd némi késéssel márciusban győzött a pánik és a lockdown-t (lezárást) választották. A svéd csodára tényleg nincs teljeskörű magyarázat.  A svédek jól döntöttek. (És még néhány másik ország.) Akár a brit, akár a magyar adatokkal vetjük össze.

A svéd ősz a magyar bulvármédia híreszteléseivel ellentétben meglehetősen nyugodt (láthatod te is). Hamarosan a magyar halálozások is "behozzák" a svéd számokat. (A valóság az, hogy a magyar halálozási statisztikák 41 ezer fővel mindig magasabbak a svédnél.)

A britek lockdown-ja láthatóan nem befolyásolta a halálozások görbéjét. Meg is állapította. a kormány, hogy rossz ötlet volt. Majd most megint felmerült, hogy bevezetik. Teljesen logikus. A lezárás, ahogy a maszk is sajnos hatástalannak bizonyult, mert a levegőben terjedő vírusok eljutnak a veszélyeztetett csoportokig előbb-utóbb. A vírusok, baktérumok mindenütt ott vannak, délután 3 vagy este 11 után is, bármit írunk a rendeletbe. Nyugodtan legyünk cinikusak.

 sved_csoda.png

uk_covid_lockdown_oct31.png

hungary_covid_masks_oct31.png

sweden_england.png

Sokféle magyarázattal el lehet látni ezeket az ábrákat és lehet csűrni-csavarni a számokat, meg persze meg lehet várni az egész kifutását, ahogy Anders Tegnell javasolta. (Ő Müller Cecília svéd kollegája, csak míg Müller Cecília magyarul sem képes összefüggő gondolatok kifejtésére, addig svéd kollegája folyékony angolsággal ad interjút a BBC-nek.)

Ezen kiválóságok személyén kívül fő különbség a három ország között, hogy a svédeknél a szakértők határozták meg a járványkezelést, nem beszéltek az embereknek össze-vissza, felnőttként kezelték őket és köszönik szépen jól vannak. A magyaroknál és a briteknél ellenben a bulvármédia és a (populista) politika maga alá gyűrte az észérveket.

Belgium és Spanyolország után Nagy-Britanniát sújtotta legsúlyosabban a COVID-19 2020-ban Európában. Amennyiben a halálozások számával jellemezzük egy járvány súlyosságát és nem a 80-90%-ban tünetmentes vagy enyhe megfázást mutató fertőzöttek nyilvánvalóan pontosan nem is megismerhető száma alapján. Ennek ellenére Angliában és Wales-ben folytatódott a 2000-es évek trendje: tovább csökkent a halálozások száma. A járvány úgyszólván nem rövidítette meg a britek életét egyetlen évvel sem — legalábbis statisztikai értelemben. Eközben úgy gondokodunk és cselekszünk, mintha sosem látott tömeges halálozások veszélyével szembesültünk volna idén. Ennek azonban semmi nyoma nincs.

hungary_england.png

Ugyanis az áprilisi angol halálozási csúcs, ami majd szépen besimul a statisztikákba, a szokásos magyar téli halálozási csúcsokig ér fel mindössze, de jóval nagyobb kilengéseket is láthattunk az elmúlt évek európai adataiban is. Tehát még az angol COVID-csúcs sem kirívóan magas. De még a pár évtizeddel korábbi brit adatokhoz képest sem magas. Ezt láthattuk ezeken az ábrákon valójában.

A választók elfordulásától való rettegés, ami Orbánt és Johnsont is annyira megrémíti, lesöpört minden korábban elfogadott szakmai érvet. Szakmai érv alatt nem a celebtudósok médiahaknijára gondolok, akik most úgy érzik, hogy tizenöt perc hírnév, tizenöt perc nárcisztikus stand-up-olás a tévében fellendíti karrierjüket, végre figyel rájuk valaki, és mit számít több évnyi szakmai munka, ha az amúgy a kutyát sem érdekelt.

Bármit be lehet böfögni, hiszen mire kiderül senki sem fog emlékezni rá, hogy mit mondtak. Vaaaagy:

falus_h1n1.png

Falus Ferenc: "A maszk nem sokat ér"

Miért nem ér sokat a maszk? Mert egy 1991-es vizsgálat már régen kimutatta, hogy 1537 sebészmaszkban végzett műtét elvégzése után 4.7%-ban kaptak a betegek sebfertőzést, a kísérlet 1551 sebészmaszk nélkül végzett műtétje után is 3,5%-ban, ami nem azt jelenti azért számomra, hogy maszk nélkül biztonságosabb az élet, bár a számok ezt mutatják, hanem azt, hogy a maszk azért nem jelent védettséget a kórokozók terjesztése ellen, illetve a maszkok hiánya sem teszi ki veszélynek még a nyílt seb esetén sem a beteget. Minden más igen: pl. a magyar egészségügy munkamorálja és/vagy felszereltsége komoly kockázati tényező. A hazai kórházi fertőzések száma mutatja ezt.

(Az utcán egyébként nem nyílt sebekkel sétálgatunk, ha valaki aktuálpolitizálni szeretne. Teljesen egészséges emberekről vélelmezzük, hogy lehet tünetmentes fertőzők, ami tudjuk, hogy 99,99%-ban nem igaz.)

Megint azok a kínos statisztikák. Meg azok a kínos letagadhatatlan idézetek...

Szóval a megérdemelt nyugdíjból politikai okokból a képernyőre visszarángatott Falus Ferenc (korábbi Müller Cecília és szerencsénkre csak majdnem Karácsony Gergely) mondta ezt. Müller egyébként tavasszal szintén osztotta Falus véleményét: "a maszk akár káros is lehet", majd persze súlyos büntetések terhe mellett kötelezővé tette. Teljesen logikus.

A Big Ben meg egy hifitorony.

Május: Merkely Béla: "Tankönyvi értelemben járvány már nincs, de a veszély megmaradt" — júliusban ugyanő ráérez az idők szavára és a média igényeire: "Akár már nyáron is kitörhet az újabb járvány" Erre egyik országban sem volt járvány nyáron. Sehol. Semmi. Görgess vissza. Elárulom a titkát (már márciusban elárultam) úgy hívják, hogy napsütésD-vitamin és #NeMaradjOtthon.

Kb. ez az egyetlen, amivel foglalkozni kéne a sok széltolás és obszcén marhaság helyett. A D-vitaminszintünk különbözteti meg elsősorban a nyarat a téltől és erre a legtöbb ország egészségügye évek óta figyelmeztet a honlapján, és javasolja, hogy D-vitaminnal kellene felvennünk a harcot a légúti fertőzésekkel és egyébként általában a télen megugró más halálozásokkal szemben. Örökké ugyan nem élünk, de tartós D-vitaminhiánnyal egész biztosan rövidebb ideig. Márpedig a D-vitaminhiány 40-50%-ra szökik fel a népességben Európában.

A halálozások száma évről évre egy fűrészfogszerű ritmust követ: télen halnak meg a legtöbben. Statisztika. Tudjuk régóta. 

Tudomány. Csak erre a tudományra valamiért senki sem kiváncsi. 

Bonustrack

Utolsó idézetünk a nyugalmazott magyar epidemiológus celebtől. (Nekünk csak vizesvödrös Falus Ferencek jutottak Winston Churchillek helyett. Ezért már tényleg én kérek elnézést.)

screenshot_2020-10-31_at_10_16_29.png

Falus Ferenc és Kincses Gyula saját Facebook-oldalán osztotta meg ezt a nyájimmunitás-tagadó, tehát tudománytagadó, tehát vírustagadó mémet. Falus és az orvosi kamara politikus elnöke tudományellenesek. 

Egyébként a mémet logikusan értelmezni nem lehet, nincs is semmi értelme. Valaki szellemes akart lenni, de nem sikerült neki. A nyájimmunitás, aminek valószínű a svéd népesség a közelébe kerülhetett, az alapja az oltásoknak is. Falus Ferenc ezért lényegében oltástagadónak is tekinthető. Ugyanis a nyájimmunitás védi a nem beoltottakat a járványok kialakulásától. Márpedig a legtöbbünk legtöbb gyerekkori oltása már rég elévült és hatástalan, azért nem terjed a betegség, mert minden évben új nemzedékek kapják meg az oltásokat. Ezt ne tudná az az ember, aki korábban a járványügy élén állt? Utóda is szokott zavarában szórakoztató dolgokat mondani.

A mémben a birkák stimmelnek. Sőt a birkák legtöbb állítása lényegében igaz. A nyájimmunitás (herd immunity) találó kifejezés tehát. A vírusok azonban nem farkasok. Amúgy a maszk vagy a boltok bezárása nem igazán érdekli a farkasokat, ha úgy alakul. A statisztikák szerint éppolyan étvággyal fogyasztják a szájmaszkosokat, mint a masznélkülieket. Ja, a COVID-19 dettó.

Az egész COVID-hisztériát Müller Cecília egyedi humora teszi számomra is elviselhetővé. De az a bornírtsággal párosuló arrogancia, ami Falus Ferencből árad Müller Cecíliát már-már érdemessé teszi a Nobel-díjra és az Oscar-jelölésre egyszerre. 

A svéd Anders Tegnell viszont vitán felül rockandroll:

Anders Tegnell az egyetlen epidemiológus, akihez dalokat írtak.

UPDATE: A szeptemberi vagy áprilisi statisztikákat meg hagyjuk a fenébe. Semmi jelentőségük nincs. Ezt nyugodtan lehet idézni majd. Hiteles forrás. Majd évek múltán látni fogjuk a nagy képet. Addig türelmet kérek. A poszt frissül. Annyi viszont valószínű, hogy ezek miatt a számok miatt újra lezárni egy országot teljesen abszurd.

uk_fallingmortality.png

Az életkorra standardizált mortalitási ráta hosszú idők óta jelentősen csökkent Angliában és Wales-ben. Majd meglátjuk, hogy mit hoz a 2020-as halálozási többlet az évtizedek során elöregedett népességet is figyelembe véve. Jól látható, hogy a csökkentés üteme 2014-ben tört meg. A trendforduló után szükségszerű a számszerű halálozási többlet, ezt a torzítást küszöböli ki, ha életkor szerint standardizáljuk az adatokat.

 
A blog azért indult, hogy az ideológiai szekértáborokon túllépve tiszta vizet öntsön a pohárba. Olvasottságunk idén lépte át az egymilliót. Posztjainkat számos országos és helyi portál megosztotta vagy hivatkozta az Indextől a Mandinerig, a Mércétől a Propellerig, a Hírolvasótól a Kapuig, a Balmixtől a social mediáig. 
Lájkolj és kövess minket: facebook.com/kilonem100 Támogass: patreon.com/kilonem100 Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://kilonem100.blog.hu/api/trackback/id/tr6916257958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 13:13:08

@FILTOL: hol küzd 300 ezer ember az életéért lélegeztetőgépen? honnan származik ez a fals adat?

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 13:21:17

Én vagyok a hülye, hogy végigolvastam. (És ez egy nagy igazság, mondta Csodálatos Nalaya.)

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 13:27:56

@Patreides: Á! Én vagyok a hülye, hogy végigolvastam azt a vagy száz kommentet, amit ki kellett moderálnom végül.

Ugyanakkor utólag bele kellett nyúlnom a szövegbe is. Ez kétségtelen tény. Kutyafuttában készült és ezért elnézést. Én azt hiszem, aki akarja, érti az üzenetet.

And37 2020.11.02. 13:36:28

@nj: Félreolvasta, 300-at 300 ezernek, azért nem értette.

nj 2020.11.02. 13:43:04

@And37: Hát, most erre mit mondjak... :-)

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 13:45:45

@nj: ja hogy 300. Hát arra azért nem mondanám, hogy valami nagy szám. Azt hittem 300 ezer vagy ilyesmi. Már megijedtem. :)

And37 2020.11.02. 13:47:27

@A kiló nem százat jelent.: Nem teljesen értem a hozzászólásod, FILTOL kérdezte hogy az a 300 életéért küzdő ember, az számodra a statisztikai hibahatár, erre kérdezted, hol az a 300 EZER, erre más reagált statisztikával, én meg jeleztem, elbeszéltek egymás mellett.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 13:48:34

@FILTOL: elnézést, azt olvastam, hogy 300 ezer. Most komolyan. 313 miatt kéne aggódni? Nevetséges túlértékelése a "helyzetnek".

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 13:49:52

@And37: benéztem, ennyi. Már rájöttem. Azt hittem, hogy valami komoly számot dob be. Meg sem álmodtam volna, hogy a 313 neki egy jelentős tétel.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 13:51:58

@droid_: szerintem csak elsőre tűnik zagyvának egyébként. A leírtaknak megvan a maga logikája. De felőlem továbbra is azt gondol, ír mindenki a kérdésben, amit akar. Én nem látom a hullahegyeket továbbra sem és ez már kibaszottul bosszant. Akkor sem látom, ha nonszensz kitalált statisztikákkal akarják bizonygatni. Nincsenek sehol.

Ahogy most már Matyi kb. 100 hozzászólása sincs sehol, amit törölnöm kellett itt.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.11.02. 14:12:33

@GyMasa: azt vizsgaljak hogy a kilelegzett virus koncentracio milyen aranyban detektalhato szemben allva belelegzeskor, kulonbozo tavolsagrol, kulonfele maszkkal itt, ott, mindenhol ill nelkul. 100%-osan sehogy sem ved, ilyet szerintem soha nem allitott senki, ellenben azt sokan allitjak hogy semmit nem er (ld poszt).

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 14:22:33

@A kiló nem százat jelent.: "Most komolyan. 313 miatt kéne aggódni? Nevetséges túlértékelése a "helyzetnek"."
* * *
Nem a 313 a sok, hanem - egyrészt - az a kb. kétezer tapasztalt, képzett intenzíves szakember, akik napi huszonnégy órában kb. 6-700 lélegeztetett beteget tudnak - az állandó és szükséges, szakszerű beavatkozással - életben tartani. Ehhez kapcsolódóan, - másrészt - a tendencia az ijesztő, mert ilyen dinamikával a lélegeztetésre szorulók száma hamar elérheti azt a mennyiséget, amikor már nem egy, hanem két, majd három gépre kötött beteget felügyel egy szakember (az életben maradás esélye így jelentősen csökken, már akkor is, ha kettőt lát el, de ha hármat vagy többet, akkor még durvábban). Nem is beszélve arról, hogy ez a tíz.tizenöt éves tapasztalattal rendelkező intenzíves és aneszteziológus személyzetre érvényes, a lóhalálában frissen átképzettek esetében a helyzet sokkal rosszabb, hát még ha már olyanokat kell odaállítani, akiknek akkor magyarázzák el a gép működtetését...? A lélegeztetett beteg életben tartása olyan, mint egy műrepülés, egy rossz mozdulat, egy kis figyelmetlenség, és a földbe áll...
(Ennyit az aranyárban megrendelt és kifizetett 16.000 különféle típusú! lélegeztetőgépről -lásd még: offshore és panamázás -, ezek hozzáértő, tapasztalt működtető teamek nélkül annyit érnek, mint autóroncsok a roncstelepen.)

* * *
Olyan állat meg nincsen, hogy maszk általában, meg hogy szűr véd vagy nem véd. Itt szépen kifejtik a dolog különféle részleteit:
qubit.hu/2020/10/26/mennyire-ved-a-maszk-a-koronavirus-ellen-es-melyik-a-legjobb
Egyszerű, fekete-fehér igazságok ritkán léteznek.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 14:26:02

@Irbisz: ja igen, a másik masszív valótlan állítás, hogy a briteknél tele voltak a kórházak.
Az igazság az NHS szerint az, hogy NÉGYSZER ÜRESEBBEK voltak, mint máskor. Nem volt túlterhelés. Az ápolók arról szelfiztek, hogy unatkoznak, tncolgattak stb. mivel hazaküldték a betegeket ők is.
www.hsj.co.uk/acute-care/nhs-hospitals-have-four-times-more-empty-beds-than-normal/7027392.article

Ennyit arról, hogy "Az UK-ben (másokat meg hagyjunk), többek között azért is kellett korlátozás, mert a kórházak és az egész egészségügy nem birta a terhelést, nem volt kapacitás a betegeellátásra és az átlagembernél társadalmilag sokkal fontosabb orvosok és kisegitőszemélyzet kezdett a "felfújt és nemkomoly" járványnak egyre inkább áldozatául esni. "

Nem értem, honnan a fenéből szeditek ezeket a baromságokat és hogyan van arcotok ilyen arrogáns módon kioktatni másokat. Iszonyatosan felcseszi az agyamat az emberi hülyeség.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 14:27:38

@Patreides: Nem kell minden beteg mellé egy szakkképzett ápoló és altatóorvos folyamatosan. Még az intenzíven kezeltek sem mind vannak lélegeztetőgépen. Többnyire csak oxigénpótlást kapnak. Gépre kerülni kb. halálos ítélet, ahogy arról írtunk már korábban.

Irbisz 2020.11.02. 14:29:23

És még valami: Európában a 2. világháború óta nem volt olyan, hogy annyi a súlyos beteg valahol, hogy országok között kell szállítani a súlyos betegeket és elfogynak az intenzív ágyak.
Olyaan pláne nem volt nagyobb méretben, hogy azt kellett eldönteni mint egy háborúban, hogy kit hagynak elpatkolni és kit érdemes kezelni.
Idén ez több helyen előfordult, és már ezen a küszöbön állnak a csehek, a belgák, de még Svájc is, hogy már betegeket szállítanak a németekhez- de Belgium úgy néz ki, hamarosan még igy is elkezdi a betegek szelektálást: www.portfolio.hu/global/20201102/koronavirus-belgium-az-osszeomlas-szelen-napokon-belul-arrol-donthetnek-kit-mentsenek-meg-455504

Azt, hogy egy ország 1 már ilyen súlyos helyzetet mivel kezel, "hulljon a férgese" megközelítéssel avagy lockdown, az a gazdaságon túl a kormány mérlegelésén múlik - amit befolyásol az is, maguk a választók hogy állnak honfitársaik életéhez.

okos népségek, akik közé mi sajna nem tartozunk, megelőzték a bajt, a prevenciót választották, nem csak futottak az egyre súlyosabb helyzet után és folyamatos tűzoltás állapotában szerencsétlenkedtek. A prevenció konzekvens betartása némi kellemetlenséget okoz, de elmaradnak a baromi súlyos következmények. Ennek megértéséig láthatólag a kilonem100 írója sem jutott el, pedig értelmesebb általános iskolások is megértik, okos ember elkerüli a tüzet, nem pedig ha kitör, azt próbálja több-kevesebb sikerrel eloltani ...

And37 2020.11.02. 14:30:03

Hosszúra sikeredett, bocsi. :)

" Én nem látom a hullahegyeket továbbra sem és ez már kibaszottul bosszant. "

Szerintem elég ha szüleid vagy közvetlen hozzátartozóid közül egy meghal koronavírusban, és az mindjárt jobban fog zavarni.

Nézd másképp: tippre a magyar egészségügyben 1-1 kórház fel van készülve rutinszerűen 15-20 lélegeztetőgépes betegre max. Ha a nyakukba szakad egyszerre 5-6 újabb eset pár órán belül, akkor ezt szakszerűen, teljes odafigyeléssel nem tudják ellátni. Akkor valakinek maradandó károsodásai lesznek, aztán pár héten belül meghalhat akkor is, ha egyébként túlélhetné, akkor is, ha nem 80, csak 34 éves, vagy 28 éves és "adat feltöltés"-ben szenved, mint tette az 1865-ös sorszámú "statisztikai adat". Meg lehet kérdezni azt az ismerősöm, akit Tatabánya helyett Zalaegerszegre vittek, mert csak ott volt már hely, hogy élvezte-e a kocsikázást; vagy akiről csak hallottam, hogy Pestről Ceglédre, onnan Szolnokra, onnan vissza Pestre fuvarozták, mert 3 kórház pattintotta le hirtelen hely hiányában, aztán menet közben kifogyott az oxigénpalack (de túlélte).

És amíg ők feleslegesen meghalnak/szenvednek, és az ilyen felesleges halálesetek számát mondjuk pár százalékkal csökkenteni lehetne, ha nem focimeccsre hangolva isznak a cimborák, míg mások vasárnap éjjel 11-kor szabadulnak a PCR gép mellől az egyébként 6 órás normál munkaidejük helyett, addig ellenérzést szül arról olvasni, hogy milyen piszok kevés a haláleset a normál influenzához képest, miközben a normál influenzához képest jelenleg az egészségügyi rendszer totál megfeszített hadi üzemmódban lassan csak a koronavírus ellen küzd, az emberek jelentős része pedig igyekszik távolságtartóbb módon viselkedni, utazni, kézfertőtleníteni stb. És közben hörög azokon, akik elvi kérdést csinálnak a maszknemviselésből, mert az 5G meg a billgéc (meg azokon, akik közben két nap alatt lerendezik az orvosok béreit szabályozó törvényeket).

Ha túlfeszített az egészségügy, a lezárás megóvja pár száz/ezer ember életét, de egyértelműen csomó járulékos halálesettel jár, tehát inkább csak szükséges rossz, nem véletlen nem akarják meglépni, ahhoz viszont komolyan kell venni a koronavírust.
Nem mellesleg egy lezárás teljesen egyértelműen kommunikálható szemben a helyes és felelős maszkhasználattal (Nem, nem nyúlsz be alá, nem, nem fogod meg a felületét, nem, tüsszentéshez nem veszed le tömegben, ha nem fertőtlenítetted a kezed a szemedhez se nyúlj a boltban, mobilt külön fertőtlenítsd... Mivaaan?)

Uff.

elemental.medium.com/us-covid-19-deaths-compared-to-diseases-pandemics-wars-2a7495a43280

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 14:31:13

@droid_: igazából nem én állítom, hanem Müller Cecília állította, Falus Ferenc, Anthony Fauci, Anders Tegnell. Ezt hívjuk úgy, hogy konszenzus. A társadalmi maszkviselés nem azonos a maszkviseléssel. Én egy olyan tanulmánnyal tudtam ezt a témát megtoldani, ami kimutatta, hogy a sebészek esetén a műtőben sincs jelentősége. Általában az orvosok nem köpnek a sebbe. Ez a felmérés engem meglepett.

Nem a hír hozója találja ki a hírt. Ezt kéne megérteni. Az egész cikk akörül forog, hogy milyen információk, milyen forrásból, milyen interpretációval torzulnak el.

Egyébként már februárban volt maszkom, before it was cool. Ugyanis, ha nincs haszna akkor mindegy, ha meg van, akkor jól jártam.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 14:31:35

@Patreides: Úgy értem: 16.000, különféle típusú... (A vessző lemaradt a szám után.)
De - állítólag az nem mese, hogy egy kórházba is került két, sőt három fajta gép is - hogy totál meghülyítse még a tapasztalt személyzetet is. Nagyobb az esély, hogy félrenyomnak egy gombot. (Légitársaságoknál alapszabály, hogy egy pilóta egyidőben, egy adott, hosszabb ideig egy típust repül, és nem véletlenül hozták ezt a szabályt. Sok halott ember van minden ilyen szabály mögött.)

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 14:33:35

@Irbisz: ellátás SZERVEZÉSI problémák voltak. És de egyébként időnként szállítanak betegeket országok között. A kapacitások és a kompetenciák nem azonosak. A COVID-pánik pedig káoszt okozott a legtöbb rendszerben. A németek könnyedén vettek át betegeket. Az ő rendszerük úgy tűnik jobban szervezett. Ami nem lep meg a franciákhoz és olaszokhoz viszonyítva. Tudjuk, milyen szervezők.

k.jubei 2020.11.02. 14:34:02

@A kiló nem százat jelent.: Akkor nem értelek mire föl ez a nagy vírus és maszk ellenességed.
Akkor két tippem van:1:Talán valamelyik gödény féle bizniszben vagy érdekelt
2:Buta vagy

A maszk egyébként nem csak a vírus ellen hasznos hanem a légszennyezettség ellen is véd,persze a megfelelőt kell használni.Ázsiában hosszú évek óta bevett szokás a maszkhasználat a nagy légszennyezettségű városokban.Itthon is a nagyvárosokban a fűtési szezon idején az utcán is érdemes lenne hordani,mivel nálunk is folyamatosan a megengedett határérték felett van szennyezettség.
A másik pedig hogy nem mindegy mennyi vírus jut a szervezetbe,ha valaki kevesebb vírust nyel be könnyebben átvészelheti a betegséget.Erre pedig kiváló a maszk.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 14:38:05

@Patreides: tiszteljük meg egymást azzal, hogy a bulvármédia híreit nem tekintjük forrásnak. A Qubit kattintásokra megy. swprs.org/face-masks-evidence/ egy rakás valódi tanulmányt idéz még azon kívül, amit én találtam a neten. De egy jó tanulmány is elég. Egy Qubit cikk pedig nem írja felül. Ahogy egy tengeri malacos kísérlet sem. Ismétlem: nem a maszk hatásossága a kérdés, hanem a társadalmi maszkviselés hatásossága. Nincs ott a maszk, amikor lenyomsz egy kilincset, megfogsz egy terméket a boltban. Nincs ott a maszk, amikor sok óra után meglazulva mellette jön a levegő stb. Az egész józan ésszel kisüthető. Ettől nem lehet várni egy járvány megfékezését. Máskor sem jött be. Japán sem működött. Ott is vannak influenza-járványok. Ha a maszk hatásos lenne, akkor ma nem lenne több beteg, mint tavasszal.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 14:38:58

@k.jubei: mire fel az értetlenséged. Igazságpárti vagyok nem maszkellenes. A maszkkal egyébként sincs semmi bajom, mint ahogy leírtam. Nem értem, hogy talán nem tudsz olvasni: nekem már februárban is volt.

And37 2020.11.02. 14:40:45

"a másik masszív valótlan állítás, hogy a briteknél tele voltak a kórházak. Az igazság az NHS szerint az, hogy NÉGYSZER ÜRESEBBEK voltak, mint máskor. Nem volt túlterhelés."

Ez nálunk is így volt, cserébe még egy sima Calicivírus-fertőzésgócot sem sikerült felszámolni tavaly télen 3 hónap alatt az egyik kórházban. El tudod képzelni, mennyien fertőződtek volna meg koronavírussal, ha teltház van, egészséges emberekkel pl. lábujjköröm-benövés meg hasonlók miatt?

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 14:43:01

@A kiló nem százat jelent.: "Nem volt túlterhelés. Az ápolók arról szelfiztek, hogy unatkoznak, tncolgattak stb. mivel hazaküldték a betegeket ők is."

Két dolgot összemosol. Nálunk, Magyarországon is úgy volt, hogy a koronavírusos betegek kezelését végző kórházakban túlterheltek voltak a kapacitások, míg az előre kürített más kórházakban a személyzet a lábát lógatta, mert a betegeket előre hazaküldték.

Még egyszer megismétlem: a dolgok általában nem fekete-fehérek, másrészt pedig folyamatában érdemes azokat megérteni, nem statikusan, csak egy pillanatképet - és annak is csak egy részletét, egy oldalát - figyelembe véve.

Egyszerű igazságok és megoldások általában nincsenek. Ha azt érzi az ember, hogy vannak, az legyen gyanús! :)

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 14:43:10

@And37: hogy ez korábban nem jutott eszükbe! a kórházi fertőzések megelőzésének legjobb módja, ha a kórházat eldózeroljuk a betegket meg hazaküldjük

volt probléma, nincs probléma — és én vagyok a hülye

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 14:49:48

@A kiló nem százat jelent.: " Nincs ott a maszk, amikor lenyomsz egy kilincset, megfogsz egy terméket a boltban. "

Ezért nem is ajánlja senki a maszkviselést, mint kizárólagos megoldást.
Ezért emlegetik mellette a gyakori, szappanos kézmosást, meg hogy előtte ne nyúlkáljunk az arcunkhoz.
Na meg a távolságtartást...
...valamint az otthon maradást. (Ezúton is csókoltatjuk a milliomosokat.:) )

Reding Roli 2020.11.02. 14:53:14

@A kiló nem százat jelent.:" Egyetlen statisztika szernt sem nőtt a tüdőgyulladásban elhuntak aránya.
A COVID-19 halálok felének semmi köze a tüdőhöz. Inkább szív és érrendszeri probléma."

Az ARDS , tüdőkárosodás , akut lègúti distressz szindróma , a legfőbb halálok , és annak szövődmènyei.
Az ARDS olyan èletet veszélyeztető állapot, a tüdő olyan jellegű károsodása, amely miatt nem jut elegendő oxigénhez, így a keringés, és egyéb szervek is károsodnak. Ebben halnak meg a coravírusosok , a legtöbb szövődmèny az ARDS , a tüdőkárosodás miatt alkul ki, az ARDS következtében folyadék kerül a léghólyagokba. A folyadékfelhalmozódás (ödéma) meggátolja az oxigén véráramba jutását.A légúti folyadéktelődés miatt a tüdő kemény és merev lesz, tágulási képessége lecsökken. A vér oxigénszintje veszélyes mértékben csökken. Ezen okok szövődmènyekèpp- tehát a tüdő betegsège okán - jön lètre a többszervi leállás a legtöbb esetben ,tehát az teljes mèrtèkben nem igaz , hogy a halálozások 50% - nak semmi köze a " tüdőgyulladáshoz "

De, mit várjunk a laikus blogposzt írótól, akinek egèszsègügyi szakmai kèpzettsège\vègzettsège nincs , így racionális ,tudományosan megalapozott szemlèlete, rálátása sem a tèmára ...
Én levènnèm a blogposztot , mert a "kiló nem 100 " törtènetèben a legrosszabb írás , nemcsak rèszleteiben elhibázott, hanem teljes egeszèben tèveszmèken alapul...

HaD 2020.11.02. 14:55:18

Alapból a jelen "elit" gazdaság filozófiája vezet immár nem ciklikus hanem permanens gaz dasági és szociális csödhöz...a II VH utáni fegyverkezési szitu miatt mindenképpen el akarják kerülni a világégést,de ezek a kísérletek csak halogatják azt. Az "elit" fajra jellemzö folyamatos rettegés vezet oda hogy egy beteges növekedési kényszert eröletetnek a világra miközben azt hirdetik hogy az igazán hasznos dolog tud növekedni...holott ezt kizárólag protekcionizmussal tudják igazolni. A fejlettnek nevezett világ szembe találta magát azzal hogy a kinai szorgalom és alapvetöen szolgalelkü attidüdre épített növekedési pálya kezdii maga alá temetni...ezért aztán az USA behúzta a vészféket...ez meg simán hazavágta a kis terveket....ezt vezetik most le azzal hogy a kisemberek pénzét eiailégetik...és így talán a demográfiai nyomás anélkül is csökken hogy háborúba kellene vinni az embereket...plusz egy néhány lokális csetepaté ....nem a covid miatt van válság hanem a válság miatt van a covid úgy kezelve ahogy látjuk.....magyarán egy valós problémát kreáltak majd úgy kezelik ahogy egy nyolc éves középkori kisgyerek is kirögné...ennyire hülyék nem lehetnek...és nem is azok....csak a cél van "kissé" elfedve....ne azt nézzék mit mondanak hanem hogy mit tesznek...és az mit is szolgál valójában.

And37 2020.11.02. 14:55:28

@A kiló nem százat jelent.: tegyük fel, köhögsz. Nagyon. Nem tudod, miért.
Annyira köhögsz, hogy egy idő után kénytelen vagy mentőt hívni, mer ilyen rossz még életedben nem volt.
Amikor bevisznek a kórházba, hova szeretnél kerülni? 3-4 potenciálisan koronavírusos köhögő beteg közé, vagy egy alaposan fertőtlenített szobába, ahol kivárhatod a 6 órát, míg eldöntik, koronavírusos vagy-e? a) esetben mikor kiderül hogy influenzád van és szövődményei, felépülésed folyamatába esetleg belerondíthat, hogy mostmár koronavírusod is lesz több mint 50% eséllyel.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 14:56:03

@A kiló nem százat jelent.: "hogy ez korábban nem jutott eszükbe! a kórházi fertőzések megelőzésének legjobb módja, ha a kórházat eldózeroljuk a betegket meg hazaküldjük"

Ezt szarkasztikusan írod, de már hallottam olyat, hogy nálunk azért nem nőtt (sőt, tavasszal talán kicsit csökkent) a halálozási ráta, mert a kórházak kiürítésével csökkent a kórházi ferőzésekbe belehaltak száma. Komolyan.
(És csókoltatjuk a sírjában évtizedek óta pörgő-forgó Semmelweis Ignácot, ha ezt megérhette volna... Ő, meg persze Galjuska Galagonyovics.)

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.02. 15:01:26

Igen, csökkent a mortalitás jelentősen tavasszal, amikor felfüggesztették az ellátásokat. Ez egy paradoxon.

@Patreides: ez a paradoxn engem is foglalkoztat, de ami ennek a posztnak a bottom line-ja a statisztikák tekintetében: VÁRNI KELL AMÍG EZ KIDERÜL. Egyelőre nem ütöttek be az elmaradt kezelések, műtétek következményei. Ahogy az emberi szenvedés növekvő adatait sem ismerjük. Mivel ilyen nincs.

Persze, ha kiderül, hogy feleslegesen járunk kórházba, sőt.. igazából meghalni járunk oda és a túlélési esélyeink jobbak ellátás nélkül, akkor Lenkeit Nobelre lehet jelölni, mert a vitaministák hiszik, hogy mindenre van egy vitamin. Kiderül, hogy lehet igaz. Félig persze minden igaz.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.11.02. 15:07:35

@A kiló nem százat jelent.: most hirtelen rakerestem hogy falus ferenc maszk, es csupa olyan talalatot kaptam amiben a maszkviseles fontossagara hivja fel a figyelmet a volt tisztifoorvos. muller ceciliara ra sem kell keresni, mindenki tudja mit javasol nap mint nap. ugyhogy ne zagyvalj.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.11.02. 15:09:41

na de nyitva maradt a kerdes: miben is vagy tudos? mihez ertesz?

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 15:10:12

@A kiló nem százat jelent.: "Egyelőre nem ütöttek be az elmaradt kezelések, műtétek következményei"

Az én családomban már beütöttek. Egy tavaszi elmaradt CT következménye egy nyári temetés lett.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 15:16:16

@droid_: "muller ceciliara ra sem kell keresni, mindenki tudja mit javasol nap mint nap. ugyhogy ne zagyvalj."

Most. De tavasszal minden erővel tiltakozott a maszkok viselése ellen, hogy csak az egészségügyi személyzet hordjon, meg akik betegek (otthon, karanténban?).
De hát engedjük meg a fejlődés és a tanulás lehetőségét neki is, magunknak is.
(Meg hát a politikai széljáráshoz való alkalmazkodás jogát is annak, aki nem szégyelli.)

HaD 2020.11.02. 15:17:05

A részleges karantén intézkedések a világtörténelem tanulságai szerint(amiröl biztosan a sok tudós doktor is tanult:)) soha nem csökkentették a betegség terjedését semennyire...két három hét jól szervezett karanténnal simán le lehetett volna állítani a cuccot...de mondjuk egy olyan eccerü kis rendelettel is hogy a cégek kötelezöen teszteljenek simán ki lehette volna a gazdasági hatásokat szürni...és ha már teszt akkor mondjuk egy elektro mikroszkópos igen egyszerü újbegyes tüszúrásos megfestéses módszer azonnali és biztos eredményt muatatna az egyén virushordozóságáról. Nyílván erre hónapok söt ha a barcelonai vagy milánói vizmintákból indulunk ki akkor akár éves idö is lett volna hogy megfelelöen ellássák a mintavételi helyeket müszerrel...egy 100 000 nagyítású elektro mikroszkóp azért nem olyan nagy ügy..pláne ha az adatátvitel elég gyors a mintavevö helyek és az azonali autaomata értékelö alkalmazás között ...de ez nyilván nem volt érdek. Avagy a járvány alapból kizárólag a turizmust vágja vissza amire szintén lehetett volna megfelelö válszt adni hogy ne döljön be..vagy csak csekély mértékben.....minden más gazdasági ágazat simán mehetett volna csakhogy eleve egy válságba sodródott a világ .
Egy karantén ott kezdödik hogy az emberek bizzanak az ellátó rendszerekben(nyílván rendkívüli eseményre szervezve)....és ez esetben simán felfogják hogy minek kell otthon ülni 2-3 hétig...de nem...ez nem játszott és nem játszik...ehelyett a zavarkeltés és a félre informálás az amit a birbaum alapú politikai kommunikáció alkalmaz amivel a szemükben csürhét jól megzavarják ami félelmet kelt és így igen könnyü öket manipulálni...eccerü trükk,de a mai média ellátottság mellett abszolut bejön nekik...jobb mint a templom meg az egyházak:)....ide értve a mindenféle vallást:)

nj 2020.11.02. 15:19:30

@A kiló nem százat jelent.:
"Hát arra azért nem mondanám, hogy valami nagy szám. Azt hittem 300 ezer vagy ilyesmi. Már megijedtem. :)"

És mekkora az a szám, ami már meghaladja az ingerküszöbödet?

HaD 2020.11.02. 15:21:11

...a bloghoz még csak annyit hogy a satisztikusok mit is mondtak arról hogy Barcelonában már 2019 februárjában Milanóban pedig már 2019 öszén a vizmintában volt a virus....tehát hol lapult majd egy évig és miért is nem robbant be....lineárisan vagy exponenciálisan vagy gausz görbésen jóval korábban:):)???

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.11.02. 15:24:56

@Patreides: az biztos hogy szerencsesebb lett volna azt mondani, hogy legyszi ne rohanjon mindenki maszkot venni zsakszamra, mert ugy sincs annyi, de nem ezt mondtak.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.11.02. 15:25:59

@droid_: es persze ezzel azt ertek volna el hogy az is rohan aki amugy nem akart es rogton harom zsakkal mielott elfogy.

gombakomba 2020.11.02. 15:29:57

En javasolnam, hogy jelentkezz onkentesnek a COVID-ellatasba, es ket het utan irj egy ujabb posztot.

And37 2020.11.02. 15:31:24

@HaD: "...a bloghoz még csak annyit hogy a satisztikusok mit is mondtak arról hogy Barcelonában már 2019 februárjában Milanóban pedig már 2019 öszén a vizmintában volt a virus"

www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.13.20129627v1

"Based on your validation data (p1 of the supplemental material), you had better sensitivity/LOD for E, N1, and N2 than you did for IP2/IP4. Therefore if you were able to detect IP2/IP4 in the March 12, 2019 samples (Fig 2A in your results), you should have been able to detect E, N1 and N2. But you didn't ! This is not consistent with the presence of SARS-Cov-2 and would never qualify as a positive result."

Ami magyarul azt is jelentheti, hogy elcseszték a mérést, nem azt a koronavírust detektálták, amit akartak. De így 15 másodperc belefektetett munkával ezt sokkal kevésbé merem állítani, mint te az ellenkezőjét.

gombakomba 2020.11.02. 15:32:13

@droid_: Nem lett volna szerencsesebb, mert akkor tuti rohant volna mindenki, es a wc papirhoz hasonloan ketszaz evi keszleteket halmozott volna fel a "szemfulesebbje"

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 15:33:23

@A kiló nem százat jelent.: "akkor Lenkeit Nobelre lehet jelölni, mert a vitaministák hiszik, hogy mindenre van egy vitamin."

Ő azt is hirdeti, hogy a vírusok, baktériumok nem fertőznek, nem okoznak betegséget.
Ezt abszolút nevetséges logikával úgy vezeti le, hogy az erős, egészséges, ellenálló szervezetet ezek nem betegítik meg, csak az lesz beteg, akinek az immunrendszere legyengült állapotban van. (Egyetek tehát sok vitamint, mondja ő, és tőlem vegyétek, mert véletlenül én pont azt árulom.)
Tehát a betegség oka nem a vírus és a baktérium, hanem a legyengült szervezet, tehát a vírus és a baktérium nem fertőz, nem okoz betegséget, mondja.
Féligazság, és utána abszolút hibás logika (de a sok vitamint el kell adni).
De kíváncsi lennék, hogy Lenkei bemenne-e védőruha nélkül, - csak egy alapos vitaminkúra után - mondjuk ebolás betegeket ápolni?
Mert a fertőzéshez egyik is kell (a kórokozó), meg a gyenge, vagy nem felkészült immunrendszer. (És vannak kórokozók, amihez semmillyen immunrendszer nem elég erős, És a legtöbb ilyen vírus egyelőre még az éppen kiirtás alatt álló őserdőkben rejtőzik, egyelőre távol az emberektől.)
De Lenkei a rákot is vitaminnal gyógyítaná, ha jól értettem... De csitt, nem szeretnék az "elnyomó személy" kategóriába kerülni. Sapienti sat. :)

gombakomba 2020.11.02. 15:36:16

@Patreides: Jelentkezem. Nalunk tobbeknel is van kovetkezmenye elmaradt kezelesnek/terapianak.

gombakomba 2020.11.02. 15:43:46

@Reding Roli: Ezt nagyon jol osszefoglaltad.

gombakomba 2020.11.02. 15:44:27

@gombakomba: En mar nem tudtam ennyire diplomatikus lenni.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 15:47:55

@gombakomba: Pszichológusok szerint, egyrészt legyünk asszertívek, másrészt küldjünk mindig "én-üzeneteket" a vitákban, és ne mondjunk olyat, hogy valaki ilyen meg olyan, ne őt magát, csak az állításait véleményezzük. Meg ilyenek...
Ó, azok a jólnevelt ángílusok! :)

And37 2020.11.02. 15:54:53

Most "A kiló nem százat jelent.-ből empatikus COVID-önkéntest faragunk, gombakomából meg diplomatát" játékot játszunk? :)

And37 2020.11.02. 15:57:02

@And37: (Upsz, "gombakomba" - azt hiszem felveszem a todo-listára az olvasni tanulást.)

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 15:58:04

Egyébként december utolsó hetében amúgy is leáll szinte minden, most meg lehetne kockáztatni, hogy december utolsó két hetében egész Európa teljesen leálljon, mindenki otthon, bezárkózva, cégek befagyva, kivéve mentők, tűzoltók, élelmiszerboltok.
Lehet, hogy végül csak ez hoz megoldást, és hogy ez meghozza...
A covid19.healthdata.org/hungary?view=total-deaths&tab=trend oldal most még 9385 magyar COVID19 áldozattal számol január végéig bezárólag. (Bár a kórházban ápoltak számában két héttel, a lélegeztetőgépre kerültek számában három héttel az ő jóslataik előtt járunk, ami az egészségügyi rendszerünkre nézve azért riasztó.)

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.11.02. 16:10:15

@Bandibacsi34: 2020 453026
2019 390922

Tényleg...matekból sikerült a második osztály?

igazi hős 2020.11.02. 17:26:39

Nem a poszterről jutott eszembe: "A logika olyan, mint a kard, aki használja, általa esik el." (akárki, akit okosnak hiszünk, úgy se emlékszik senki az eredetére)

ymel 2020.11.02. 17:38:36

@tesz-vesz: ezt a reszt vegigolvastam a blogban. Szerintem ezt kifejti rendesen. Goebbels felol is.

2020.11.02. 18:30:01

Ezt a kurva szófosást bazmeg, kb az ötödéig bírtam olvasni, addigra leesett, hogy ez a Gődény-féle, csak még annál is tudománytalanabb, vilagigazsaga.com színvonalú értelmetlen szócséplés. A Gődény legalább a vitaminbiznisze miatt tolja a faszságot, de a poszter láthatóan ingyen és bérmentve idióta. Kibaszott szégyen, hogy az index ezt a blogketrecen kívül a főoldalra teszi, nagy lehet a córesz, ha ilyen szarokkal kell kitölteni a címlapot. Na aztán ki is tilthatsz agyatlan blogger, ha kedvem van, ezer másik accounttal jövök vissza oltani.

Bandibacsi34 2020.11.02. 19:06:08

@Patreides: Ennek sohasem lesz vege!
Mindenkin at kell menjen a virus, ha nem most lehet egy ev múlva!!! De azert szet kell b.. ni a gazdasagot ugye?? Ki kell rugatni embereket, a KKV-t tonkreb.. ni, a multikat megpenzelni?? (az egesz vilagon). Aki gyenge, a meghal benne, mert megvannak a gyógyszerek(pl. hydroxychloroquine) csak visszatartjak őket, akik panikot keltenek.
Svédország mutatja a helyes utat!!!

Bandibacsi34 2020.11.02. 19:28:32

New Hope!!
www.independent.co.uk/news/uk/politics/nigel-farage-brexit-party-coronavirus-antilockdown-reform-uk-b1517259.html

By Barney Davis
10 hours ago
N
igel Farage wants to rebrand the Brexit Party as Reform UK and “become a voice” for lockdown skeptics during the coronavirus pandemic.

The Brexit Party fought 275 seats and took two per cent of votes but did not succeed in electing an MP in the 2019 general election.

It will now broaden its agenda to include campaigning against measures imposed by the UK Government, as well as seeking “reform” in other areas.

He said: “As promised, we continue to keep a very close eye on the Government’s trade negotiations with the EU, to ensure a proper Brexit.

“Further reform in many other areas is also vital for our nation’s future.”

Essential news, delivered daily

your@email.com
Sign up

Evening Standard would like to keep you informed about offers, events and updates by email, please tick the box if you would like to be contacted
Read our full mailing list consent terms here

He later tweeted: “There is now a political choice on lockdown and we wait to see whether we get a genuine Brexit. Beyond that, our whole system of government is not working and needs wholesale reform.”

<p>Brexit Party leader Nigel Farage enjoys a pint in The &nbsp;while on the campaign trail for the Brexit Party ahead of the General Election.</p>
( Brexit Party leader Nigel Farage enjoys a pint in The while on the campaign trail for the Brexit Party ahead of the General Election. / PA )
In a message from a hotel lobby in Washington DC, where he has been following Donald Trump on his presidential campaign, Mr Farage said that there was “no political voice” for people frustrated at lockdown measures in the UK but that “may change very soon”.

He said: ”At least in America they have a choice [over lockdown]… I’ve had enough of lockdown. They are almost putting us back in house arrest in terms of traveling.

"Whether a miracle vaccine is round the corner I’m skeptical that people will take it because it’s so new.

“Do we as a country continue to go bankrupt, continue to see suicides spike, have millions unemployed? Or do we say we have no choice but to live with this? This second lockdown says to me that the cure is now worse than the disease.”

Hundreds of thousands of pounds have reportedly been pledged already to the party, with some Conservatives anxious about Reform UK capitalising on anti-lockdown sentiment in Tory heartlandsChairman Richard Tice added: “The need for major reform in the UK is clearer now than ever.

“A new approach is essential, so that government works for the people, not for itself. The most urgent issue is a new coronavirus strategy, so that we learn to live with it, not hide in fear of it.”

Mr Farage said in December that the party could become the “reform party” if the UK leaves the EU on January 31. Mr Trump invited Farage on stage during a campaign rally in Goodyear, Arizona, introducing him as "one of the most powerful men in Europe".

Mr Farage returned the praise to Mr Trump, describing him as the "single most resilient and bravest person I have ever met in my life”, to a cacophony of cheers from the crowd.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.02. 19:34:35

@Bandibacsi34: "Mindenkin at kell menjen a virus"

Már mért kellene?? Miért? Ezt honnan veszed?

"De azert szet kell b.. ni a gazdasagot ugye?? Ki kell rugatni embereket, a KKV-t tonkreb.. ni,"

Nálunk nem kap senki segítséget, máshol csak úgy tolták a pénzt a bajba került embereknek és cégeknek. Hogy túléljenek, megmaradjanak, és hogy a fizetőképes kereslet fennmaradjon, fenntartva egy szinten a gazdaságot is.
Nálunk meg az az ideológia, hogy senki nem juthat "ingyen pénzhez".
Ami lehet máskor egy vitaképes elgondolás (?), de pont nem egy ilyen kivételes helyzetben. Ez most önsorsrontás.

"Aki gyenge, a meghal benne, mert megvannak a gyógyszerek(pl. hydroxychloroquine) csak visszatartjak őket, akik panikot keltenek. "

Meghal ebben az erős is, ha nincs szerencséje. Tiszta genetikai oroszrulett.
Vagy csak éppen egy pszichiátert sodor a lélegeztetőgépéhez a rossz szerencse..
A gyógyszerek meg éppen megvannak, csak szinte hatástalanok, de legalább szarrá bombázzák a májat meg a vesét. Különösen a hidroklorokin.
A remdesivir, meg a favipiravir egyesek szerint segíthet valamennyit akkor, ha a betegség egy meghatározott, megfelelő időszakában alkalmazzák, de ezek a szerek egyelőre akkor is kísérleti gyógyszernek számítanak ennél a vírusnál.

A Covid-19 egyelőre nem gyógyítható betegség, nincs rá hatásos "meggyógyító" gyógyszer. A tüneteket lehet megkísérelni befolyásolni, a gyulladást kicsit csillapítani, a légzést könnyíteni, a többi az emberek immunrendszerén múlik.

A hidroklorokint Trump ette úgy "megelőzésképpen" (lett is eredménye...(nem)), mintha csak popcorn-t tömne magába. (Inkább evett volna D3 vitamint.)
Meg Orbán jelentette ki, hogy a Covid-19 betegeket meggyógyítjuk ("a király keze gyógyító kéz"), ő volt olyan bátor. Az orvosok meg erre dobtak egy hátast...

And37 2020.11.02. 22:46:12

@Bandibacsi34: "Mindenkin at kell menjen a virus, ha nem most lehet egy ev múlva!!!"

Jó-jó, de hányszor? Sógornőm barátnője első körben tünetmentes volt, második körben a hagymát meg a csokit nem tudta megkülönböztetni csukott szemmel, harmadik körben tavasszal ha oxigén kell neki, lehet hogy a t...udata tele lesz a hozzáállásoddal.

"Aki gyenge, a meghal benne, mert megvannak a gyógyszerek(pl. hydroxychloroquine) csak visszatartjak őket,"

Tóth Kristóf (24, vízilabdázó), Balogh Lajos (28) vagy Legeza Örs (48, heti 3x2000m gyors) tűnik gyengébbnek és elesettebnek számodra? Amikor kicsit rosszul érzed magad, és három óra múlva arra ébredsz, hogy már nem tudsz aludni a fájdalomtól, éppen ki és milyen gyógyszert tartott vissza? Olvasd el a cikkeket, csak utána válaszolj légyszi, ha akarnál:

hvg.hu/elet/20201014_Toth_Kristof_koronavirus

index.hu/belfold/2020/11/02/jozsefvarosi_kepviselo_roma_ember_jogi_aktivista_volt_a_koronavirus_28_eves_aldozata/

index.hu/belfold/2020/04/14/magyar_koronavirus_mta_doktora_szemelyes_beszamol_teszteles/

Afrikában madár féreghajtót adnak (ivermectin) mert másra nem futja, egész jó a nemmeghalási ráta, Amerikában Trumpnak nem adtak hidroklorokint, hanem helyette egy rakás egyebet (remdesivir, regeneron, dexametazon, cink, D-vitamin, melatonin, aszpirin, famotidin): www.origo.hu/nagyvilag/20201021-donald-trump-koronavirus-kezeles-remeny.html

Bolsonaro, aki a hidroklorokint tolta, olyan jól kúrálta magát hogy végigfertőzte a családot, anyósa bele is halt, mondjuk ez nem tudom, pozitív vagy negatív változás-e számára...

And37 2020.11.02. 22:47:49

@And37: hidroklorokin -> hidroxiklorokin, bocs.

And37 2020.11.02. 22:56:24

@Bandibacsi34: Nigel Farage tipikusan annak az embernek látszik, aki megérkezik a buliba pia nélkül, felhajt négy felest, belehány a medencébe és aztán elfut, mielőtt megvernék. Igazi példakép. A brexit is milyen jól megy, ugye. És nem is a politikai haszonlesés motiválja sose.

Boris Johnson is ugyanebbe a lezárásellenes pártba tartozott volna, csak aztán majdnem megfulladt a saját tüdőváladékában, és újragondolta.

blöff 2020.11.02. 23:39:48

@And37: lezárásellenes párt. Bazmeg, azért te is átgondolhatnád néha. Komolyan, csak és kizárólag a lezárás az üdvözítő? És meddig játszuk ezt? Évekig bezárjuk magunkat a gardróbba, vagy mi lesz? Ez a középkor megoldása volt, a 21. században azért ennél már többet várnék el, mintsem általánosan mindenkit zárjunk be bazdmeg és ehhez még a sok hülye még tapsoljon is.
Ez nem a vírus veszélyességéről szól, hanem a védekezési módról. Ezt kellene már felfogni végre, hogy a védekezés módja hibás, hihetetlen károkat okoz. Abba kell hagyni ezt a reflexszerű lezárásosdit és főleg a lezáráspártiságot. Csak növeli a bajokat, durván.
Talán lenne (vaan) intelligensebb megoldás is, mint az ostoba középkori karanténtálibkodás.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.03. 00:49:43

@blöff: "Talán lenne (vaan) intelligensebb megoldás is, mint az ostoba középkori karanténtálibkodás"

Ja, ja. Persze, hogy van.
A neve: védőoltás.
Már van belőle jónéhány, csak azt nem lehet egyelőre tudni, melyik mennyire hatásos, és milyen hosszútávú hatásai vannak.

Bandibacsi34 2020.11.03. 02:42:06

@And37: "
Tóth azt mondta, másfél hétig kellett a légzését segíteni, a harmadik héten szűntek meg a tünetei. A Covid-tesztjei nagyon sokáig pozitívak maradtak, két hét után viszont már ki lehetett jelenteni, hogy felszívódott az embólia, és a tüdőgyulladás is megszűnt.

A mindössze 24 éves vízilabdázó azt is elmondta, hogy három hetet és három napot töltött kórházban, a vizsgálatok szerint nem kell befejeznie a pályafutását, de a visszatérésének időpontja, az odáig vezető folyamat hossza még kérdéses."
Tulelte!!
Tudoemboliaja volt meg tüdőgyulladása!! A CV19 csak mellekes ezekhez kepest, de oneki 2 het utan legyozte siman a virust a szervezete!!
En is elkaptam a coronavirust(nem a CV19-et) 2018-ban Marokkóban. Sz.r erzes, de 2 het alatt atmegy! Ez a virus volt mindig!! 1% beteg es sulyos tunete az 1% 10%-anak van!!!

blöff 2020.11.03. 07:01:29

@Patreides: hát nem, nagyon nem csak. Mobiltelefonos kontaktkutatás, rengeteg teszttel egybekötve, gyorstesztek Pl. Dél-Koreában, stb.
Öregek otthonának fokozottabb védelme, az ilyen intézmények lezárása csak.
Bőven lenne, csak ehhez pénz és erőfeszítés, komoly szervezési munka kellene.
Inkább zárjunk be mindenkit, mert az krva egyszerű. Ti meg még tapsoltok is hozzá.
Abba, hogyan nyomorodunk bele, az persze csak járulékos rossz mi?
Jó lenne kicsit gondolkodni is, nem ostoba karanténtálibként viselkedni.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.03. 07:06:08

@And37: az empátia bolsevista trükk! :) azokkal is lehetnénk empatikusak, akik a hisztéria és a lezárások áldozataivá váltak. Sokkal több van belőlük

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.03. 07:07:20

@gombakomba: mi a fenének? jelentkezz te, rugasd ki magad a hülye lezárások miatt, veszítsd el az egzisztenciádat és utána dumálj :)

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.03. 07:10:28

@droid_: ne légy fogyatékos, korábban is posztoltam a linkek is ott voltak, most screenshotot tettem be. az, hogy hetente mást mondanak: tehát ha valaki zagyvál, akkor ezek az észlények zagyválnak. Nekünk ők jutottak és nem Tegnell-ek.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.03. 09:31:00

@shitgun: a szavaidat tényleg megvalósíthatnád, de ezért még nem jár kitiltás. Miért érdekelne valakinek a véleménye, aki el sem olvasta, amit írtam? Ez a sokadik cikk ráadásul. Azt pedig látom, hogy nem könnyen emészthető. Ezt a kritikát elfogadom. De picit máshogy írtad le ugyebár....

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.03. 09:33:02

@blöff: légúti fertőzés esetén nincs értelme a kontaktkutatásnak. Ez nem szexuális úton terjed. Ezernyi (1000-10000) emberrel érintkeznek a nagyvárosi polgárok egy nap.

And37 2020.11.03. 09:52:38

@blöff: "Bőven lenne, csak ehhez pénz és erőfeszítés, komoly szervezési munka kellene.
Inkább zárjunk be mindenkit, mert az krva egyszerű. Ti meg még tapsoltok is hozzá.
Abba, hogyan nyomorodunk bele, az persze csak járulékos rossz mi?
Jó lenne kicsit gondolkodni is, nem ostoba karanténtálibként viselkedni. "

Mutass egy politikai szereplőt Magyarországon, aki ezt meg tudja, meg akarja és meg fogja csinálni. Amúgy a kontaktuskutatás nálunk sokkal szervezettebb/diktatórikusabb országokban is csak nagyon bajosan működik. Kínában 16 millió (jó, lehet csak 5 millió maradt ott) embert bevágtak karanténba, aztán kollektíve leteszteltek, és tadaa.

Nem tapsolok a lezárásnak. Most jöttem ki karanténból, köszönöm, jó volt együtt lenni a családdal, de nem igénylem azonnal újra. Viszont amíg a szülészeten nincs WC-papír és pisiben tocsog a kismama, amíg 100e bruttóért takarít a kórházban a takker és amikor mondják neki a sürgősségin, hogy azt a foltot ugyan mossa már át még egyszer, mert az a reggeli hányás volt, akkor azt átmossa, majd a hányásos felmosóvízzel takarítja végig az összes többi szobát. Vagy amíg az erősen ajánlott maszkviselés mellett 1000 fős temetésen 20 emberen van vidéken maszk...

Melyik ország problémáiról és 2-3 héten belüli lehetséges megoldásairól beszélünk?

700 milliót félretettek év végéig a PCR tesztekre, a júliusi túlórákat pedig már kifizették nekik, eközben egymilliárdot egyházi örökségvédelemre és bejelentettek egy újabb stadiont. Akkor már inkább most egy lezárás, mint az ima meg a focimeccs.

De leginkább a fejekben a változás, hogy igen, tudom hogy a maszk engem nem véd meg, de ha nem tudok elfújni benne egy gyertyát, valószínű a tőlem 10 méterre levőt se köpöm tele vírussal. Igen, tudom hogy kevesen halunk meg arányaiban, de ez a BCG oltás és az eü. rendszer teljes megfeszítése mellett is csomó egyéni tragédia, szóval ha lehet, nem fogok kezet, és vigyázok a többiekre is. Még ez se megy, nemhogy a kontaktkutatás.

And37 2020.11.03. 10:22:42

@Bandibacsi34: "Tulelte!! Tudoemboliaja volt meg tüdőgyulladása!! A CV19 csak mellekes ezekhez kepest, de oneki 2 het utan legyozte siman a virust a szervezete!! En is elkaptam a coronavirust(nem a CV19-et) 2018-ban Marokkóban. Sz.r erzes, de 2 het alatt atmegy! Ez a virus volt mindig!! 1% beteg es sulyos tunete az 1% 10%-anak van!!! "

Értem én hogy túlélte, meg hogy simán legyőzte, ha nem élte volna túl akkor nem nyilatkozott volna ugye. Az nem merült fel benned, hogy mitől lett tüdőgyulladása meg tüdőembóliája otthoni karanténban (www.nemzetisport.hu/vizilabda/osc-ujbuda-toth-kristofnak-sulyos-volt-az-allapota-de-mar-hazaengedtek-2789497)? Véletlenül elaludt a hűtő kipakolása közben, vagy -2 fokra állította a légkondit?
Azt is elfogadom, hogy a Föld kialakulása előtt is volt már ez a vírus, meg hogy minden vírus egyforma és ennek a mostaninak a több mint 100 mutációja is teljesen megegyezik csak kicsit más, és az egyik 60x fertőzőbb, a másik meg arányaiban 5x több halálesetet okoz, de ezek egykutya, nem számítanak. De azért néhány dolgot mondj meg légyszi.

A munkások érdekeit, egészségét mindig abszolút szem előtt tartó, népét sz*rrá soha nem dolgoztató Kínában mi a tökömért haltak tömegével az emberek és zárta le az országot a nagy ünnep előtt/közben a nép nagy bölcs vezére, ha ez a vírus mindig is volt? Az ellenfél megtévesztésére, vagy hogy jövőre sokkal jobb legyen a GDP növekedés? A hűtőkamionok New Yorkban azért voltak, mert unták már a hagyományos temetést, és 2020-ban road RIPping a menő? Ha egy idősek otthonában 230-ból 200 pozitív minta van, és jó részük kórházban köt ki, az is egy sima náthát okozó koronavírus?

Van pár másik koronavírus is (www.synlab.hu/lakossagi/magazin/koronavirus-kisokos), négy hétköznapi náthatünetekkel, és annak idején az indiánokat is a nátha tizedelte meg, de most mi vagyunk az indiánok. És nem nagyon tanultunk az első körből, mert azt az olaszoktól bepánikolva túltoltuk, és emiatt elmaradt a látványos része. Szóval most nagyon gyorsan ki kell találni az exponenciális görbe laposításának a módját, mielőtt azok is halnak, akiknek elég lenne egy tüdőleszívás meg egy kis oxigén, és erre nem az a megoldás, ha azt mondod, ez ugyanolyan, mint a többi, mert nem ugyanolyan. És ha megoldjuk a lassítást, mielőtt karácsonyra le kéne zárni az országot, az jó lesz.

GyMasa 2020.11.03. 10:31:14

@And37:
".. annak idején az indiánokat is a nátha tizedelte meg, de most mi vagyunk az indiánok"
Mondjuk ez a "megtizedelés" azért egy barokkos túlzás, nem gondolod?

And37 2020.11.03. 11:17:45

@GyMasa: Abban a mondatban szerintem kb. minden barokkos túlzás. :) Egyrészt himlő, kanyaró, tífusz, szamárköhögés, influenza stb., nem (csak) nátha, másrészt éhezés és minden egyéb együtt: mult-kor.hu/nem-kolumbusz-megjelenesevel-kezdodott-az-amerikai-oslakosok-tragediaja-20160126
Itt 60 év alatt 6500-ról 900 főre csökkent a lakosság. Nem kapcsolódik a cikkhez, úgyhogy ezt inkább ne itt vitassuk meg. :)

And37 2020.11.03. 11:29:55

@GyMasa: amúgy erre emlékeztem halványan, csupán pár száz évet tévedtem és kevertem össze a náthát meg a spanyolnáthát: mult-kor.hu/tiz-tevhit-a-spanyolnatha-trteneterolbr-20180115

"Az Egyesült Államokban például az indiánok körében különösen nagy pusztítást végzett a spanyolnátha, előfordult, hogy teljes közösségeket törölt el a Föld színéről. "

GyMasa 2020.11.03. 12:47:30

@And37:
De a coviddal semennyire nem ez a helyzet...
Az esetek 90%-ában tünetmentesen, vagy enyhe tünetekkel zajlik le a betegség.
Csak a 60+-os korosztályban van valós veszélye a komolyabb lefolyásnak.
Viszont vegyük észre, hogy a 60+-os korosztály pl már inkább a nyugdíjasok rétege, akik nem dolgoznak, tehát emiatt lezárni egy olyan munkahelyet, ahol egyetlen egy 60+-os sem dolgozik, eléggé furcsának tűnik nekem.

And37 2020.11.03. 14:33:41

@GyMasa: "De a coviddal semennyire nem ez a helyzet..."

Ezzel teljesen egyetértek, nem állítottam, hogy a lakosság 5 vagy 50%-a meg fog halni ebben. Ettől még új betegség, pont mint az indiánoknak a spanyolnátha, innen a hasonlat.

"Csak a 60+-os korosztályban van valós veszélye a komolyabb lefolyásnak."

Esetleg a atlo.team/koronamonitor/ oldalon a "A koronavírusban elhunyt magyar nők és férfiak életkori eloszlása időrendben" résznél a vége felé szétnyíló szakaszon a hatvan alatti pontok közül meggyőznéd valamelyiket, hogy ő valójában még nem halt meg, mert nincs veszélye a komolyabb lefolyásnak? Oké, jó részük lehet hogy mással is küzdött, de cukorbetegséggel még simán lehúzhatott volna 20 boldog és tevékeny évet. És ha túl sok az új beteg (mert most egyre több és több), akkor egyáltalán nem biztos, hogy a 70% nem fertőzött mentős el fogja tudni végezni azt a munkát, amit egyébként normál menetben a 100% egészséges se mindig tud. És esetleg elvérzel, mintegy COVID-mellékhatásként.

"Viszont vegyük észre, hogy a 60+-os korosztály pl. már inkább a nyugdíjasok rétege, "

Háát... 65+ az igen, 60+ az még nem nagyon.

"emiatt lezárni egy olyan munkahelyet, ahol egyetlen egy 60+-os sem dolgozik, eléggé furcsának tűnik nekem."

Mi miatt, mert nem adja tovább a szüleinek, cserkészbecsszó fél évig nem megy haza, karácsonykor főleg nem, és egyébként is elvégezteti előtte az államilag ingyenes, másnapra kész tesztet?

A kórházi ápoltak száma az elmúlt napokban: 4048, 4205, 4415, 4767, és ez alapján a 16000-es ágylimit nincs is olyan elérhetetlenül messzire.

Szerinted mivel fogják letörni a nem túl jó trendet?
index.hu/belfold/2020/11/03/operativ_torzs_szerda_2020_11_03/

GyMasa 2020.11.03. 19:04:05

@And37:
"Ezzel teljesen egyetértek, nem állítottam, hogy a lakosság 5 vagy 50%-a meg fog halni ebben. Ettől még új betegség, pont mint az indiánoknak a spanyolnátha, innen a hasonlat."
Annyira azért már nem új...
Mostanra elég jól értjük, hogy kikre és mennyire veszélyes. Abban megegyezhetünk, hogy jobbára az idősekre és a valamilyen alapbetegséggel rendelkezőkre veszélyes.

"résznél a vége felé szétnyíló szakaszon a hatvan alatti pontok közül meggyőznéd valamelyiket, hogy ő valójában még nem halt meg, mert nincs veszélye a komolyabb lefolyásnak"
Ez ugye tudod, hogy elég demagógra sikeredett.
Nem azt mondtam, hogy SENKI nem hal meg 60 alatt, hanem, hogy 60 felett nő meg csak igazán a rizikó.

"Háát... 65+ az igen, 60+ az még nem nagyon."
Megintcsak: nem azt írtam, hogy Minden 60+ nyugdíjas, hanem, hogy azok már inkább a nyugdíjas korosztály.
Mellesleg pont azért vettem a 60-at, mert azon a honlapon, amit én néztem, nem volt 65 évnél vonal, hanem 60-nál volt.

"Mi miatt, mert nem adja tovább a szüleinek, cserkészbecsszó fél évig nem megy haza, karácsonykor főleg nem, és egyébként is elvégezteti előtte az államilag ingyenes, másnapra kész tesztet?"
- Miért, te direkt megfertőznéd a szüleidet?
Ha nem, akkor miért feltételezed, hogy mindenki más megtenné???
Ugye, nem hiszed el, hogy te vagy az erkölcsi tartás fáklyája az éjszakában?
- a tesztelésnek akkor van értelme, ha valakinem tünetei vannak. Ha nincsenek, akkor a naponta tesztelés is lehet egy jobbára kielégítő megoldás.
De az sem lenne 100%-os, mert hazafelé a buszon simán elkaphatja...

"A kórházi ápoltak száma az elmúlt napokban: 4048, 4205, 4415, 4767, és ez alapján a 16000-es ágylimit nincs is olyan elérhetetlenül messzire."
Még a 4767 is a kapacitás 1/3-ánál is kevesebb.
4 nap alatt 700-zal lett jobb.
Lineáris közelítéssel 12000/700=17 nap alatt érnénk el a 16 000-t csakhogy addigra majdnem mindenki meggyógyul, aki most kórházban van.
De, ha minden napra másfélszerezem a NÖVEDKEDÉS ütemét, Akkor is egy hétbe telik, mire elérem a 16 000-et.
És, akkor már azzal számolok, hogy aznap 6500 új beteg kerül kórházba.

"Szerinted mivel fogják letörni a nem túl jó trendet? "
Szerintem majd gyorsan csinálnak még egy nemzeti konzultációt, ahol megkérdezik, hogy soros-e az ka meg a migráncsok...
De, komolyan, talán egy határozott, 10 napos kemény karantén segíthetne, de akkor tényleg senkinek nem lenne szabad sehová mennie.
Csak, ezt konkrétan megvalósíthatatlan...

And37 2020.11.03. 20:33:30

@GyMasa: szavakon lovaglunk és elsiklunk a lényeg mellett. 60 alatt is van veszélye a komoly, tartós kárt okozó lefolyásnak, tény hogy kb. minden 10 halálesetre egy súlyosan veszélyeztetett fiatal jut, aki azért valószínű túléli.

12000/700*4, decemberre lenne teltház figyelembe véve az 1 fölötti terjedési rátát, V. Orbán dec. közepére jósolta.

"Szerintem majd gyorsan csinálnak még egy nemzeti konzultációt, ahol megkérdezik, hogy soros-e az ka meg a migráncsok..."

Vagy bevezetnek egy kamu időszakbeli kijárási tilalmat, mondván "gyerekek, vegyétek már észre, hogy ez azért komoly, viccnek legalábbis durva". Előző körben sem tudták/akarták túlzottan betartani a tilalmat, kíváncsi vagyok most mire jutnak. :P

Igen, 10 nap karantén segítene, de családon belüli átadást figyelembe véve kevés lenne a teljes takarításhoz.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.11.03. 23:14:07

@A kiló nem százat jelent.: akkor egyetertunk abban hogy nincs itt semmifele konszenzus. teljesen felesleges volt ilyesmit allitani, elegendo a tobbi zagyvasag is, amire nem terunk ki, mert egyszerubb az ilyen szandekosan idiota posztokat bezarni.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.04. 06:25:47

@droid_: nem gondolnám, hogy jogod van idiótázni.. ne légy matyi

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.04. 15:36:04

@blöff: "Mobiltelefonos kontaktkutatás, rengeteg teszttel egybekötve, gyorstesztek Pl. Dél-Koreában, stb."

A hatékony kontaktkutatás segíthetett volna augusztusban, de a járványnak a mostani szakaszában már képtelenség ezzel fékezni a terjedést, a vírus annyira elterjedt, jelen van, hogy elég, ha egy buszon utazik valaki egy szuperfertőzővel (akár nem is pont egyidőben), aki az orra alatt viselte a maszkot.
Mobiltelefonos kontaktkutatásnak addig van értelme, amíg az egész nem halad meg egy mennyiségi szintet. Azután már hiába a mobilos app által feldolgozható információ, a fél országot nem lehet karanténba küldeni.
Ha nem fogják meg időben (és nálunk nagyon nem fogták meg), az egész csak eső után köpönyeg.

"Öregek otthonának fokozottabb védelme, az ilyen intézmények lezárása"

Ez meg pont megvalósul (elméletileg és rendeletek szerint), már amennyire egy ilyen intézményt le lehet zárni. Az igazi lezárás csak az lenne, ha a dolgozók is beköltöznének, és nem utaznának reggel be, este haza, illetve lenne bent egy kórház is, és így nem lenne oda-vissza forgalom a kórházak és az idősotthonok között.
Hőmérsékletmérés bemenetkor mindenkinek, de mit jelent a 34°C ? Mennyiről hűlt le a dolgozó homloka kint a reggeli hidegben, 36,4-ről, vagy 37,8-ról?
Kézfertőtlenítés, nyilván, meg átöltözés megérkezés után, OK.
Gyorsteszt minden nap? De lehet hogy ez még negatív, pedig a vírus már benne van, és üríti is.
A teljes, hermetikus lezárás nem lehetséges, a mostani (létező) mértékű lezárás meg valamit jelent, de azért messze nem 100%-os a biztonság.
A pesti úti idősotthonban is megvolt a lezárás, a látogatási tilalom már kora tavasszal, mégis bejutott a vírus. Vagy még pont a zárás előtt (mert az igaz, hogyy Cecília asszony nem azonnal, a kínai események első hírére rendelte el a zárást, egy ideig még úgy volt, az egész megmarad Kínában, sőt, Vuhanban), vagy az egyik kórházból - teszt nélkül - visszaküldött bentlakóval. Vagy egy dolgozóval, hiszen ők nagyrészt tömegközlekedéssel járnak be, és egy sebészi maszk, ha a szuperterjesztőn nincs maszk, még 50% védelmet sem ad a viselőnek. Az elején meg nem is jutott hozzá a földi halandó, jó, ha egy sálat tekert az arcára.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.11.04. 17:39:13

@A kiló nem százat jelent.: vegyuk eszre hogy en a posztot illettem a szandekosan idiota jelzovel, te pedig engem a fogyatekossal, mielott elkezdesz magas lorol oktatni.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.04. 22:17:05

@droid_: leszarom. Arról beszélek, hogy ha szerinted egy sor remekül alátámasztott állítás idiótaság és meg se fontolod, hogy a srác igazat mondhat, az gáz.

Ezerszer elmondtam, hogy a veszelyérzeted, a kockázatvállalási hajlandóságod a tiéd, nem vitatom, szubjektív. De másnak hadd legyen már máshol a léc. Ennyi. Ha ebben kiegyezünk, ha elhisszük, hogy mindketten jót akarunk, egy a célunk, akkor ez lehet egy értelmes beszélgetés is. Máshogy nem.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.11.05. 08:44:09

A helyzet az, hogy lekicsinyled a vírust. Holott a nemzetközi adatok szerint az influenza halálozási aránya tized százalékokban mérhető, míg a mostani fertőződési és halálozási adatok alapján a koronavírusnál ez két százalék körül van. A lélegeztetőgépre kerülteknek pedig kb a fele, harmada meghal. A felelőtlen viselkedés miatt, amihez te is hozzájárulsz, megsokszorozódott a fertőzöttek száma, ami már csak pszichológiailag is árt azoknak akik tartanak tőle. Ennek ráadásul igen komoly gazdasági következménye is van. Szóval én a helyedben törölném a posztodat.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.11.05. 08:45:15

@A kiló nem százat jelent.: "De másnak hadd legyen már máshol a léc. " - na ez egy orbitális baromság.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.11.05. 08:47:51

@GyMasa: "Viszont vegyük észre, hogy a 60+-os korosztály pl már inkább a nyugdíjasok rétege, akik nem dolgoznak, tehát emiatt lezárni egy olyan munkahelyet, ahol egyetlen egy 60+-os sem dolgozik, eléggé furcsának tűnik nekem." - nyilván a 60 alattiaknál nem fordul elő hogy otthon a családban van 60 feletti. :-(( Mondd! Miért nem gondoltad végig mielőtt bepötyögted?

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.05. 09:04:57

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: és az nem az adott család és az együttélők felelőssége, csókolom? Nem ott kéne akkor valamit tenni? Egyébként az idősek, nagyon idősek vannak kitéve, de nem a koruk miatt, hanem a betegségeik miatt. Az "áldozatok" zöme 2-3 krónikus betegséggel küzdött. Már a halálán volt. FELÜK! idősotthonban élt, ahova nem azért kerülszt, mert gondoskodni tudsz magadról, hanem az ellenkezője miatt. Ezek a tények. És a halálozási statisztikák is ezt mutatják.

Eleve annyi történt Britanniában, ha megnéznéd végre a kibaszott statisztikákat, hogy a brit halálozások felkúsztak a korábbi 20 évvel ezelőtti szintre, vagy felkúsztak a magyar halálozási szintre, EGYETLEN hónap erejéig, ami szerinted perdöntő, szerintem meg szeptember is lehetne ennyire perdöntő, amikor semmi ilyen nem látszik, csak a csökkenő trend. De nem azt állítom, hogy szeptembert vegyük alapul, hanem azt, hogy nézzük már meg a nagy képet! Vegyük majd az elmúlt pár év halálozási statisztikáit egybe. Mert, ha mindössze egy pár évvel csúszott errébb vagy arrébb pár nagyon idős ember halálozása (jórészt egyébként későbbre tolódott a korábbi évek enyhe járványai miatt), akkor valójában nem is történt semmi. Ez pedig vihar a biliben.

Vigyázni kell? Igen. Vigyázzatok magatokra. Ehhez is adtam receptet, amit többször kéne elmondani. Vettél már be ma D-vitamint? Erről pofázz, ne mellé. Mert ez fontos. Minden más közömbös.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.11.05. 09:22:19

A násik meg basszus. Idióták! A szezonális influenza éppen elég veszélyes. Sokezer fiatalember hal meg miatta évente.

Nem értem ezt a pánikkeltési vágyat. Miért kell könyörögni azért, hogy még sötétebb színben lássuk a jelent, jóllehet arra semmi okunk nincs. Viszont épp elég sötét, főleg az emberiség elméje, ami most van, körülvesz, stb.

And37 2020.11.05. 12:32:29

USA nem lépett fel egységesen, így néznek ki most:

ourworldindata.org/grapher/excess-mortality-raw-death-count?tab=chart&stackMode=absolute&region=World

Oké, hogy szerinted az idősek, akik úgyis meghaltak volna, más szerint meg az édesapja, aki még 10-20 évet élt volna (nem, nem a 85 éves nénike, hanem a 60-65 év körüli, magas vérnyomással).

Az, hogy ebben a szituációban neked aránytalan a hűhó, belefér, ha mindenki próbálná visszaszorítani a járványt akkor egyet is értenék vele teljesen. Más meg parázósabb, neki meg nem buli az, hogy Magyarországon jelenleg van 100-300e "terjesztő", akiknek fogalmuk sincs erről, mert nincs különösebb bajuk. És a végén nem az a lényeg, hogy a statisztika merre görbül, hanem hogy hány váratlan temetésre mész a következő hónapokban.

Billy Hill 2020.11.05. 12:57:04

@A kiló nem százat jelent.: Pontosan. Aki meg szeretné védeni a 60+ vagy 70+ rokonát, az már most bátran bevezetheti a saját családjára a tavaszi "szabályokat" magától, és csak bevásárol nekik, és az ajtó előtt otthagyja. Se puszi, se teázás, se semmi. A módszerek ismertek, aki szeretne biztonságos érintkezést, az alkalmazza őket mától / holnaptól.

Billy Hill 2020.11.05. 13:01:06

Van már több, mint öt 30+ és 40+ ismerősöm, akinek megvolt ez a betegség. Mindegyik punnyadt alak, egyik sem sportol, nemhogy élsportoló lett volna... Semmi bajuk nem lett. Másoknak meg, akik sokkal jobb állapotban voltak, belehaltak, vagy nagyon súlyos tüneteket kellett leküzdeniük. Itt szerintem csak részben számít az, hogy kinek milyen az életvitele, és ez is veszélyes jellemzője a kórnak; senki sem érezheti biztonságban magát csak azon az alapon, hogy fiatal és/vagy sportos életmódot él.

Glokta 2020.11.05. 17:49:37

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "Holott a nemzetközi adatok szerint az influenza halálozási aránya tized százalékokban mérhető, míg a mostani fertőződési és halálozási adatok alapján a koronavírusnál ez két százalék körül van. A lélegeztetőgépre kerülteknek pedig kb a fele, harmada meghal."

Akkor nézzük a tényeket. A WHO szerint a koronavírus halálozási rátája (medián érték) 0,23%, és a 70 év alattiak körében mindössze 0,05% (már ha megfelelő ellátást kapnak a betegek): www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf
Ez eléggé egy nagyságrendbe esik az influenzáéval, de az idősebbekre jobban, a fiatalabbakra kevésbé veszélyes.

Glokta 2020.11.05. 18:05:58

@A kiló nem százat jelent.: Részben egyetértek. Én is úgy látom, hogy a COVID-ot tavasszal (és még sok helyen most sem) nem úgy kezelték, mint az összes többi veszélyforrást (meghalni influenzában, vezetés közben, repülés közben, dohányzás miatt, bányában dolgozva), nem racionálisan mérték fel a veszély súlyosságát és a korlátozások társadalmi és gazdasági hatásait, hanem pánikból reagáltak.
Mo-n pedig a kormány az intézkedéseit a többségi lakosság aktuális igényeihez igazítja, ahelyett hogy felelős módon kormányoznának.

Másrészt szerintem alábecsülöd a majdnem teljesen szabadon engedett járvány hatásait.
Ugyanis az egyetlen baj a vírussal az, hogy nagyon gyorsan terjed és látszólag egészséges emberek is könnyen továbbadhatják, így ha semmi védekezés nincs ellene, akkor előfordulhat, hogy az eü telítődik (amit most is látunk) és
1) az eü-s dolgozók többsége is átfertőződik, egyre kevesebben tudnak közülük dolgozni
2) olyan koronavírusos emberek is meghalnak, akiket egyébként, normális ellátás mellett túléltek volna
3) más betegek (akik nem koronavírusosak) halnak meg amiatt, mert a teljes eü-nek a koronavírusos betegek kezelésére koncentrálnia

Ezek alapján a tömegrendezvények, bulik, egyéb szuperterjesztő események teljes tiltása és a maszkviselés kötelezővé tétele (magyarázattal együtt arról, hogy kell 'szakszerűen' használni) tűnnek racionális intézkedésnek*, mert ezek nem okoznak komoly károkat a gazdaságnak, de hatékonyan csökkentik le a fertőzés mértékét és eredményezik, hogy a vírus csak 'kis körökben' marad elszigetelve (vagyis nem terjed át a családodon és néhány közeli barátodon át senkire sem az utcán vagy szurkolótársaidra).

And37 2020.11.13. 00:13:41

@A kiló nem százat jelent.: amit a brit számok nem mutatnak: mok.hu/realitas/cikk/intenziv-terapias-osztalyok---realitas?fbclid=IwAR2_CqcE46IuikpgWw_ndQQdhzjJJkkezTyM_XKI08ZaN2ajD_uZYPPu17E

(azért persze tartalmazták, csak... ha van egy ellátórendszer, ami 5000 beteg esetén 4900-at életben tud tartani, az nem jelenti azt, hogy 10000 esetén 9800-at fog, hanem esetleg csak 9000-ret)
süti beállítások módosítása