A kiló nem százat jelent.

Trianon a magyar Mohács vagy a magyar Vietnám? A húszas évek katonanótái helyett már valami újat kéne dúdoljunk

2020. június 04.

100 év magány: pszichológiailag rettenetesen fárasztó, hogy a történelmünkről képtelenek vagyunk nem pátoszos-érfelvágós tónusban beszélni. "Súlyosbítva azt, ami amúgy is": megterheljük olcsó belpolitikával, karótnyelt emlékezetpolitikai fejtegetésekkel, ami rendre sérelempolitikába torkollik. Feldolgozatlan kamaszkori traumákat cipelő mizantróp nyugdíjasokként viselkedve azonban a világ és az egyre indokolatlanabbul lenézett szomszédnépek is elhúznak majd mellettünk. Amatőr történészkedő vízvezetékszerelők és olvasottságukat kényszeresen fitogtató filozófusok helyett a popkultúra és a húsvér kortársak megmaradt jóízlésének kezébe adnám a megoldás kulcsát. Mert van megoldás: a lelkünkben kell békés határmódosításokat eszközölnünk a munkás hétköznapok és romantikus képzeletvilágunk között.

img_20161113_102406.jpg

Történelmünk letehetetlen olvasmány. Gazdag és tanulságos. De bármilyen hihetetlen a jövőnk nem függ tőle. Hacsak a köldöknézegetés és a múltba révedés nem vonja el a figyelmünket jelenbeli lehetőségeink számbavételétől és munkánk elvégzésétől, amitől talán ódzkodunk, mert valódi felelősségvállalással jár, ami ellen többek közt Trianon vagy az aktuális kormány vagy a koronavírus stb. remek felmentésül szolgál, mint kézenfekvő kifogás.

A traumák feldolgozásának vannak jó történelmi példái egyébként. Mi magunk is belesűrítettük a tapasztalatainkat már abba a mondatba, hogy "nekünk Mohács kell", de Ady mazochista vallomása nem szó szerint értendő, hanem pont ellentétesen. És szegény még Trianont sem érhette meg. Pedig sajnálatos módon nemzetünk következetesen folytatta a defetizmust azóta is. Ady a korszak popkulturális ikonja volt. És ezért az ütős válasz sok kortárs számára adhatott lökést, hogy újraértékelje a "saját" nemzetstratégiáját. Egészen persze Trianonig, ahol a fal adta a másikat. Ezen kár vitatkozni. Ettől függetlenül a popkultúra, ha más keretezésben tudunk valamiről beszélni, a filmek, a nagy narratívák, sőt akár a humor különösen jó, ha feloldást keresünk krónikus traumákra vagy feloldhatatlan konfliktusokra.

Kezdhetnénk azzal az alacsonyan szálló poénnal, hogy Trianon a magyar Mohács? Ilyen pszichodráma csoportokká alakulásokra olykor sikeresnek vélt nemzeteknek is szüksége volt és most kerülni fogom a Németország és a holokauszt témát, mint a forró kását. Főleg, mert a kollektív bűntudat, amire azért volna némi igény a mi kérdéskörünkön belül is és a kollektív áldozatszerep, amit rendszerint hozzátársítunk nagyon eltérő megküzdési módokat igényel. De Németország is csak az objektív szembenézés után lett sikeres. Megint másrészt azért sem jó példa, mert a traumákra gyógyírként felírható humor egy népirtás kapcsán sajnos egyedül Eddie Izzardnak áll jól. (Avagy: aki szerint a németek nácik az emelje fel a kezét... hahaha...)

Az objektív szembenézésnek része lenne az is, hogy a magyar igazság mellé odahelyezzük a román, szlovák, stb. igazság kérdését is. Az egész lelki szemünk előtt feltűnő Nagy-Magyarország térkép rögtön zsugorodni is kezdene. A keserű és objektív tény, hogy ezek a kölcsönösen jogos nemzeti önrendelkezési igények csak és kizárólag egyik vagy  másik rovására voltak érvényesíthetőek. Pontosabban úgy, hogy a magyar államiság szenvedje el a nagyobb csorbát. Ennek elfogadásától is messze vagyunk. A gyászmunka nem állhat meg a tagadás és a düh fázisában.

Példaként vehetjük azonban elő az USA megküzdését a győztes világháború utáni legnagyobb fiaskójukkal: Vietnámmal. Nehéz volna arról vitatkozni, hogy Vietnám nem ősi amerikai föld és sok keresnivalójuk nem volt ott elméletileg a gyarmati francia majd jenki csapatoknak. De ez önmagában nem csökkentette az amerikai büszkeségen esett csorbát. Ugyanis magukat egyfajta kereszteslovagként felhatalmazva érezték, hogy rendet tegyenek. Ez azonban borzalmas áldozatokat követelt és nem utolsó sorban hatalmas presztizsveszteséget. Az USA ettől függetlenül sokáig gondolta azt magáról, hogy itt ő volt a jó fiú. Rengeteg film és popdal kellett hozzá, hogy a kép árnyalódjon és talán Amerika egy része megértse, hogy sajnos ez nincs mindig így. Nem volt egy fáklyás menet és sok vér is folyt miatta -- amerikai földön is, úgy értem.

Itt jegyezném meg, hogy azért nem sokkal előtte volt egy polgárháború is, ami traumaként nyomott hagyott az amerikai nemzeten és részben köthetőek hozzá a mostani zavargások is ugye, nem lehet minden konfliktust elföldelni teljesen, de a társadalom java része számára lehet biztosítani egy modus vivendit, azért. Az amerikai rabszolgasorsról ma már egyre több jó feldolgozás születik. Vietnámnál maradva a hős amerikai katona képétől sok időnek és filmnek kellett eltelnie relatíve, hogy eljussunk a Szarvasvadászig, ahol a veteránok maradandó traumája már a téma vagy az Apokalipszis itt és most-ig, ami nélkülözhetetlen vitákat indított meg a háború megítélésével kapcsolatban. Még több a még ezeknél is zseniálisabb Trópusi viharig! De mondanom sem kell: nem száz évet! 

Milyen fogadtatásban részesülne egy erdélyi magyar zsidó történetét bemutató alkotás, aki a második bécsi döntést alig várta Kolozsváron majd miután a terület visszatért a magyar impérium alá megindultak a zsidóüldözések és egyben a magyar kultúra legerősebb erdélyi bástyáinak felszámolása (a magyar belügyesek által)? Szembe tudnánk-e nézni önmagunkkal, mint testvéreink saját személyes trianonjaink okozóival?

Mert a történelem valójában személyes élmény. Akkor is, ha sosem éltük át. Többséünk ráadásul sosem élte át, a kortársak számára mindez olvasmányélmény. Ezért legjobban nem történelemkönyvekkel vagy iskolai ünnepségek feszengő beszédein keresztül adható át, hanem olyan sorsok történetén keresztül, amik közvetlenül érintenek meg minket. Sorsunknak pedig nem pusztán elszenvedői, de kovácsai is vagyunk.

Ilyen sors nagyon sokféle van. Nemcsak magyar, de román, szerb, szlovák, ukrán, horvát, ruszin, roma, sváb, zsidó sors is, ráadásul ezek közösek és összegabalyodnak kibogozhatatlanul. Egészen a közelmúltig. Ezt a maga teljességében lehetetlen bemutatni egyetlen műben, tehát sok alkotás kell ide, mert rárakódik a jelen és a közelmúlt is: az ukrán-orosz vagy a délszláv háborúk borzalmai, a szlovák euró bevezetése vagy a székelyföldi autonómiatörekvések az EU-ban és a román belpolitikában. Aktualizálásra vannak jónak mondható példák is.

Pl. a Máglyatűz című geopolitikai thriller, amiről már mi is írtunk és ami jelentős veszélyekre hívja fel a figyelmünket, ha nem végezzük el a fentebb vázolt házifeladatunkat. 

Az 1920-as évek katonanótái helyett már valami újat kéne dúdoljunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://kilonem100.blog.hu/api/trackback/id/tr9515739378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bontottcsirke 2020.06.04. 19:12:34

Majd azoknak bizonygasd akik elbuktak mindenüket

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.06.04. 19:19:48

Egyik sem. Vietnám egy nagyhatalom sikertelen külpolitikai kísérlete, Mohács után pedig az ország területe külső hatalmak ütközőzónájává vált. Trianon után legalább volt egy 20-25 éves konszolidációs időszak az ország megmaradt középső részén függetlenségben.

Medgar 2020.06.04. 19:20:18

Szó esik Vietnámról az analógia akkor lenne helyes, ha az ott elkövetett bűnökért Mexikó megkapta volna Kaliforniától Louisianáig a tagállamokat, Kanada Washingtontól Pennsylvániáig, Kuba pedig Virginiától Floridáig. Ja ráadásként az USÁval szövetséges Nagy-Brittaniának odaadjuk Oregont. Na ezt mennyi idő alatt dolgozzná fel az USA megmaradt része?

kocsisj 2020.06.04. 20:05:20

@Medgar: Elég abszurd amit írsz, de tényleg valami ilyen. Hasonló gusztustalan talán csak Lengyelország felosztása a cár, a porosz és a Habsburgok által.
Magyarország úgy bűnhődött, hogy nem volt önálló hadügy és külügye (így döntési lehetősége sem). Mindez főként a cári Ochrana (későbbi Cseka) bűne volt, amelyik rubel milliárdokat költött a Balkánon és Párizsban (Franciaországban újságot is vettek a propagandára) a háború előtt a Monarchia és főként Magyarország elleni uszításra. Útjában voltunk a pánszláv törekvéseiknek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.06.04. 20:35:29

A lényeg: a dühöt fenn kell tartani, mert aki megbékél, azt az ellenségei nem veszik komolyan, míg a dühös embert az ellenségei is tisztelik.

Reding Roli 2020.06.04. 20:44:50

Szó nem volt itt a "nemzetek önrendelkezèsèről" - ha ez lett volna a cèl , nem kerül át a magyar lakosság 43%-a az új államhatárokon kívül.....A nagyhatalmak útjában voltunk : az orosz pánszlávizmus ès a francia- nèmet nagyhatalmi rivalizálás miatt jutottunk el Trianonig...Románia pedig arra kèszült, hatalmas sereget èpített , hogy elvegye tőlünk Erdèlyt...
Minden máskèpp alakul , ha az USA nem szól bele az európai háborúba...Második világháború sem lett volna , nácizmus ès mèg a bolsevizmus is elbukik , vagy megmarad közèphatalomnak ...
Így viszont az elmúlt 100 èv az "alantas" nèpek felemelkedèt hozta , a kultúrnèpekkel szemben...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.06.04. 21:02:35

Ady egyébként arra mondta, hogy a kisebb jelekből nem tanulunk, de majd a nagyobb pofonból fogunk. Tévedett: abból se tanultunk.

Az árnyalt, több, mint egydimenziós gondolkodás luxus. Kevesen engedhetik meg maguknak.
A politikai osztály számára meg egyenesen káros, mert árt a jó kommunikációnak.

@MAXVAL bircaman közíró:
Az ember akkor dühös, ha tehetetlen. A tehetetlen emberen semmi tisztelnivaló nincs.
Aki nem tehetetlen, az nem dühöng, hanem cselekszik.

@Reding Roli:
"Így viszont az elmúlt 100 èv az "alantas" nèpek felemelkedèt hozta , a kultúrnèpekkel szemben"
Pont ez a mentalitás vezetett el Trianonig. A többi nép saját népi írói sokat írtak arról, hogy milyen lekezelően bánnak velük a magyarok...

GyMasa 2020.06.04. 21:05:23

És az baj, ha engem ez a dolog nem igazán érdekel, hiszen NULLA ráhatásunk van rá?

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.06.04. 21:12:37

amig az alapveto jogot sem tartatja be a nyugat, addig nem mondunk le a területünkről. a becsi dontesek altal visszakapcsolt teruleteket minimum vissza kell kapnunk.

birkamenet 2020.06.04. 21:21:24

@Reding Roli:

te történelem szobatudós: Trianonig meg a más nemzetiségiek voltak többségben a késöbb elcsatolt területeken, ezzel együtt csak kisebbség voltak a Nagy-"Magyaroszágon" belül.

Trianon után semmi se változott, csak az elöjelek: aki többség volt össz-országilag az kisebbség lett, aki meg kisebbségi volt, az többség lett az eredeti hazájában.

Aklkor ha mindennek ugyanaz a végeredménye, akkor a Trianon elötti ferde állapotoktól miért nem kapsz traumát?

birkamenet 2020.06.04. 21:24:19

@FILTOL:

Ne várj a bécsi döntésre birkuci, mert Lázár megmutatta a hülyegyerekeknek készített videójában, hogy ott már a migrik vették át a hatalmat és azok nem hogy nem adnak vissza neked bátor szoba szabadságharcosnak semmi területetet, de még a megmaradottakra is bejönnek, hogy megszállják és megcsinálják a kalifátusukat.

ulpius66 2020.06.04. 21:30:44

József Attila 1920 (16 évesen írta)

"Szép kincses Kolozsvár, Mátyás büszkesége
Nem lehet, nem, soha! Oláhország éke!
Nem teremhet Bánát a rácnak kenyeret!
Magyar szél fog fúni a Kárpátok felett!"

ulpius66 2020.06.04. 21:31:33

Trianonnal az a FŐ PORBLÉMA, HOGYAN ÁLLTAK A KÖRNYEZŐ ORSZÁGOK AZ ELCSATOLT TERÜLETEK MAGYARSÁGÁHOZ.

A MAGYARSÁG EGYHARMADÁT RABSZOLGASORBA KÉNYSZERÍTETTE TRIANON A HATÁROKON TÚL!!!!!!!!

EGY ÉVSZÁZADON KERESZTÜL BŰN VOLT MAGYARNAK LENNI A HATÁROKON TÚL!!!!!!!!!!!!!!!!

A MAGYAROKAT SZÓ SZERINT ÍRTOTTÁK EGY ÉVSZÁZADON ÁT.......
(aki pedig ezt szóvá merte tenni, az nácifasisztanyilasirredentasovinisztarasszistastb volt.....)

ulpius66 2020.06.04. 21:32:50

Lehet, hogy újat mondok, DE TRIANON CSAK ÉS KIZÁRÓLAG A MAGYAR TANÁCSKÖZTÁRSASÁGNAK VOLT KÖSZÖNHETŐ!

A MAGYAR KOMMUNISTÁKON ÁLLTAK BOSSZÚT TRIANONBAN AZ ANTANT HATALMAK!!!!!!!!

MINT KÖZTUDOTT TÉNY (DE JÓ, HOGY EKKOR MÉG FEL KELLETT TÜNTETNI MINDENKINEK A VALLÁSÁT A NEVE UTÁN.....) NA SZÓVAL, A MAGYAR TANÁCSKÖZTÁRSASÁG 18 TAGÚ DIREKTÓRIUMÁBAN MINDÖSSZE 17 VOLT IZRAELITA VALLÁSÚ (GYENGÉBBEK KEDVÉÉRT: ZSIDÓ) KIVÉTEL VOLT A GARBAI SÁNDOR, AKI R. KAT VOLT......

ÖSSZESSÉGÉBEN KIJELENTHETŐ, HOGY TRIANON A MAGYAR ZSIDÓKNAK KÖSZÖNHETŐ!!!!!!!!!!!!!!

Reding Roli 2020.06.04. 21:35:10

@Lord_Valdez: Lehet, hogy erősen fogalmaztam , de Apponyi Albert is azt próbálta èrzèkeltetni vèdőbeszèdèben , hogy: " Nèzeteim szerint , a nemzeti hegemóniának egy alacsonyabb kulturális fokra átruházása nem közömbös az emberisèg nagy kulturális èrdekei szempontjából" A magyar nèp a Kárpát - medence vezető kultúrnemzete volt...A magyar lakosság között kb 80% - is volt az olvasni tudás , a románok között csak 33%...

Emmett Brown 2020.06.04. 21:37:41

@Reding Roli: miért ne szóltak volna bele? Nekik az volt a nagy lehetőségük, észrevették és éltek is vele. Akinek nem kellett volna beleszólni, azok a britek voltak.

Milyen francia-német rivalizálás? Nem voltak egy súlycsoportban.

Az oroszok egyébként pont ugyanazt csinálják most az EUval, mint annak idején a Monarchiával.

Reding Roli 2020.06.04. 21:41:37

@birkamenet: Trianon után semmi se változott, csak az elöjelek: aki többség volt össz-országilag az kisebbség lett, aki meg kisebbségi volt, az többség lett az eredeti hazájában." Ez egy antimagyar álláspont ! Azt, hogy a magyar lakosság 43 %- a elszakadt az országról , nem lehet semmilyen " nemzetek önrendelkezèsèvel indokolni...Egyèrtelmű , hogy nem vettèk figyelembe az etnikai eloszlásokat...

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.04. 21:44:18

@Reding Roli: nincs az 43% szerintem. Kb.annyi magyar él határokon kívül, mint nem-magyar belül. 8-9m vs. 1-2m.

Reding Roli 2020.06.04. 21:45:48

@Emmett Brown: Milyen francia-német rivalizálás? Nem voltak egy súlycsoportban."
Mègis a franciák lettek a háború nyertesei, többek között amerikai segítsèggel...
Az oroszok most is kiterjesztenèk a befolyási övezetüket, de a gazdaságuk nem elég erős ahhoz...Ma már inkább Kína veszèlyesebb...

Reding Roli 2020.06.04. 22:03:48

@A kiló nem százat jelent.: nincs az 43% szerintem. Kb.annyi magyar él határokon kívül, mint nem-magyar belül. 8-9m vs. 1-2m"
Az 43%, ha azokhoz viszonyítjuk a számukat , akik a határon belül maradtak.... Összesen 3320000 magyart szakítottak el , ès 7615117 volt a csonka országok belül maradók száma...Az 1910 és nèpszamlálás összes magyar lakossághoz kèpest is kb 32%...

Reding Roli 2020.06.04. 22:09:23

@ulpius66:
A MAGYAR KOMMUNISTÁKON ÁLLTAK BOSSZÚT TRIANONBAN AZ ANTANT HATALMAK!!!!!!!"
Nem. A románok hatalmas sereget fejlesztették Erdèly elfoglalására...A Tanácsköztárság csak ürügy volt, hogy lerohanják az országot ...A nyugati antant államok sem akartak egy erős Monarchiát , törvènyszerű volt hogy felosztják az országot..

#szájbergyerek# 2020.06.04. 22:13:45

@A kiló nem százat jelent.:
A megmaradt Magyarország lakossága 8 millió sem volt akkor. Határon túlra kb. 3,5 millió magyar került.
Találós kérdés: 8-nak a 3,5 hány százaléka? (és akkor vastagon beleszámoltuk a határon belüli "nem magyarokat" is)

ember100 2020.06.04. 23:53:15

@ulpius66:
Helló !

Szerintem vedd be a gyógyszered, mindenkinek jobb lesz :)

ember100 2020.06.04. 23:55:27

@Reding Roli:
Helló !

Szerintem nézd meg a térképet a számokat és értelmezd , gondolkodj el rajta.
A másik ahogy te bánsz másokkal azt fogod visszakapni.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.05. 06:28:49

@#szájbergyerek#: nem érted. Most 8 millió magyar él az országban. Nem akkor. Egy Kárpátaljai lap számolta össze:

A Kárpát-medencében élő magyarok száma 2011-ben
Magyarország – 8.314 ezer
Románia – 1.225 ezer
Szlovákia – 459 ezer
Szerbia – 251 ezer
Ukrajna – kb. 141 ezer
Horvátország – kb. 14 ezer
Ausztria – kb. 10 ezer
Szlovénia – kb. 4 ezer
Összesen: 10.4 millió magyar él a Kárpát-medencében. 

Kicsivel él több magyar határainkon kívül, mint amennyi nemzetiség él Magyarország területén.

kilonem100.blog.hu/2018/06/09/trianon_a_magyarsag_tengererzese

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.05. 06:44:19

@Reding Roli: kb. a számaid jók. Én nem egészen erről beszéltem, hanem a mai adatokról.
30% volt egyébként, aki a határokon kívül rekedt. Bár nyilván lehet számháborúzni. De az is valószínű, hogy azok nem magyarok voltak, hanem korábban magukat magyarnak vallók, esetleg többes identitásúak, ami a Felvidéken általános volt. :(

Ez szét fog esni, elnézést:
14.1. táblázat - 50. táblázat: A történelmi Magyarország felbomlása (1920)

Ország Terület (km2) Népesség (fő) Ebből magyar (%)
Csehszlovákia 61 633 3 517 568 30,3
Románia 103 093 5 257 467 31,6
Szerb-Horvát-Szlovén Királyság 20 551 1 509 295 30,3
Ausztria 4 020 291 618 8,9
Olaszország 21 49 806 13,0
Lengyelország 589 23 662 1,0
Összes veszteség 189 907 10 649 416 30,2
Trianoni Magyarország 92 963 7 615 117 88,3
Történelmi Magyarország 282 870 18 264 533 54,4
regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_547_Demografia/ch14.html
A magyarságra nézve ez hátrányos volt, de nem lehet azt mondani, hogy nem volt igazságos a többi népre nézve. Nem nyerték túl magukat, egyszerűen nem igazán lehetett sokkal jobb megosztást elvégezni. Felvidék egy déli sávját, ahogy a bécsi döntések rendelték meg lehetett volna tartani, valamennyi Partium, de döntően a területek román, szlovák stb. többségűek voltak. Mire fel akartad volna Magyarországhoz csatolni?

A jelenlegi számokat az előző kommentbe már beillesztettem. Nincs igazságtalanság, hiszen nem él több magyar lényegesen határokon kívül, mint nemmagyar belül. Ennyi erővel őket is el lehetne csatolni valahova máshova az "igazságossági" logika alapján.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.05. 06:47:31

@Reding Roli: de így megértettem, hogy mit akarsz a 43%-kal, köszi. Csak ennek a számnak így semmi értelme.A határon túli magyarság aránya a határon belüli népességhez. Ennek így nem sok értelme van.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.05. 06:54:17

@ulpius66: ezt lécci ne itt. Mert nem igaz. Nem volt hasznos a tárgyalások során a tanácsköztársaság, amíg az létezett nem volt kivel tárgyalni, ami rontott valamelyest a helyzeten, de ez a kérdés már demográfiailag eldőlt. Az ország nagyrészén nemmagyar többség volt. Ennyi. Ezt zsidózással csak rontani lehet, mert a maradék magyarságból is száműzöl jó sokat, többek közt sokszor az értelmiséget. Nem egy jó ötlet. Pont ezt tettük Erdélyben.

Újat mondok, de ha érdekel, hogy miért nincs Erdélyben szinte ma már magyar többségű nagyváros, Kolozsvár, Nagyvárad stb. akkor arról mi tehetünk. Mi küldtük a halálba őket. Mi irtottuk ki a magyar értelmiséget, agyasok.

A második bécsi döntés után visszakapott Észak-Erdély zsidó lakosságának deportálását a magyar hatóságok hajtották végre, ezzel 164 ezer magyarral csökkent a korábban még jelentős magyar lakossággal bíró nagyvárosok népessége 1944-ben.

hu.wikipedia.org/wiki/Az_%C3%A9szak-erd%C3%A9lyi_zsid%C3%B3s%C3%A1g_gett%C3%B3s%C3%ADt%C3%A1sa_%C3%A9s_deport%C3%A1l%C3%A1sa

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.05. 06:58:54

@bontottcsirke: mit? értetted egyáltalán miről van szó? Aki bármit is elbukott, az már egyébként rég nem él. Másrészt azóta már mindenki elbukott mindent mindenhol a zsidó törvények és kommunizmus miatt. Miről beszélünk???

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.05. 07:00:34

@ulpius66: ezen a Kolozsváron, amit a költő emleget, mi irtottuk ki a magyarokat.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.05. 07:05:03

@Medgar: Sajnálom nem erről szól a cikk. Nem más területveszteségekre keresünk analógiát, nem értetted meg. A területveszteség egyébként érdektelen, elkerülhetetlen volt 90%-ban, hiszen nem volt magyar többség azokon a területeken. A cikk arról szól, hogy a történelmi traumákat hogyan dolgozza fel egy nemzet. De úgy tűnik még rövid írásocskák feldolgozására sem képes "a nemzet", képtelen kilépni a transzból és a térkép újrarajzolásából, ami ismétlem: elkerülhetetlen volt. Trianon már akkor megtörtént, amikor az I. világháború el sem kezdődött. Csak a Monarchia vagy a magyar elit nem vett róla tudomást.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.05. 07:07:58

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: úgy látom nem ment át az irónia. Persze, hogy egyik sem. Az viszont kérdés, hogy ezeket a traumákat milyen módon dolgozzuk fel. Nekünk Mohács kell módon vagy Vietnám módon. Nem bonyolult történet.

#szájbergyerek# 2020.06.05. 07:50:47

@A kiló nem százat jelent.:
Ezek a mai állapotok. 1920ban ezek a számok kicsit másképp néztek ki.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.06.05. 08:21:12

@ulpius66:
Ez baromság.
1. Még javában tartott a háború, amikor az antant már eldöntötte, hogy a Monarchiát fel fogja darabolni és etnikai alapon sok kicsi nemzetállamot hoz létre.
2. A tanácsköztársaságnak csak a budapesti direktóriumában voltak többségben a zsidók. A vidékiekben nem.

@MAXVAL bircaman közíró:
A tálibok például elég dühösek. Tiszteled őket érte?

Medgar 2020.06.05. 08:42:34

@A kiló nem százat jelent.: Sajnálom. hogy nem tudsz vagy nem akarsz egy egyszerű kérdésre válaszolni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.06.05. 09:09:43

@Lord_Valdez:

Igen. S lám az ellenslgeik is tisztelik őket. Szóval jó példa.

Szerinted tárgyalna most velük a fő ellenségük, az USA, ha eddig nem mutattak volna elszántságot?

Emmett Brown 2020.06.05. 09:41:10

@A kiló nem százat jelent.: azt kicsit erősnek érzem, hogy Trianon az I.vh előtt eldőlt volna.

Egyfelől nem sok racionális oka volt, hogy egy periférián folytatott büntetőexpedíció ennyire elfajul, másfelől pedig azért lehetett volna némi árnyaltabb maga Trianon is, még ha Nagy-Magyarország irreális is volt, a Bécsi döntéses határok azért vállalhatóak voltak.

Wildhunt 2020.06.05. 10:22:48

@A kiló nem százat jelent.: Valószínűleg könnyebb lenne feldolgozni, ha drága europeer szomszédaink biztosítanák az ott élő magyaroknak az alapvető emberi jogokat.

ulpius66 2020.06.05. 10:30:28

Vessük mán össze az 1920-as "trianoni" Magyarország, és az 1938-1947-es visszacsatolt területeken (Felvidék, Kárpátalja, Észak-Erdély, Vajdaság, Baranya-háromszög, Muravidék) élő magyarok számát arányát!

Sokkal, de sokkal igazságosabb lett volna, HA ELEVE 1920-BAN OTT HÚZZÁK MEG A HATÁROKAT, EZT IS DÖNTHETTE VOLNA AZ ANTANT, DE A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG MIATT OTT ÜTÖTT MAGYARORSZÁGON, AHOL CSAK TUDOTT!!!!!
(az másik szál, hogy a magyar Tanácsköztársaságot a zsidók kiáltották ki, majd májusban lerohantuk a szlovákokat az "internacionálé" jegyében......)

ulpius66 2020.06.05. 10:35:22

1920-ban az ANTANT épp el volt foglalva a Szovjetunió elleni intervencióval, a "fehérek" segítésével, ezért dobta oda Magyarországot a "kis-ANTANTNAK" ..... akik természetesen a barbárok "szabadrablásához" hasonlóan mindent vittek!!!! TERÜLETET, MAGYAROKAT, IPART, VASUTAT, STB.....
(érdekes módon a trianoni határt nem a lakosság arányában húzták meg, ahogy a világháborút lezáró békeszerződésben volt, hanem pl. úgy, hogy a jelentős magyarországi vasútvonalak ÉPP A SZOMSZÉDOKHOZ KERÜLTEK.....)

ulpius66 2020.06.05. 10:37:37

.... UGYANÚGY BENNE VOLT A VILÁGHÁBORÚT LEZÁRÓ BÉKESZERZŐDÉSBEN, HOGY A VEGYES LAKOSÚ TERÜLETEKEN NÉPSZAVAZÁST KELL TARTANI ARRÓL, MELYIK ORSZÁGHOZ KÍVÁN TARTOZNI A LAKOSSÁG!!!!!!!

ÉRDEKES MÓDON, CSAK SOPRONBAN ÉS KÖRNYÉKÉN VOLT ILYEN NÉPSZAVAZÁS.

A TÖBBIT MÉRT SUMÁKOLTA EL AZ ANTANT??????

ulpius66 2020.06.05. 10:42:31

Persze a "kis-ANTANT"-nak voltak ennél sokkal barbárabb tervei is!!!

Pl. Szeged, Pécs a Szerb-Horvát-Szlovén királysághoz kerül, Békéscsaba, Debrecen Romániához, Miskolc, Salgótarján és környéke Csehszlovákiához.....

ulpius66 2020.06.05. 10:47:29

Mán 1920-ban IS MINDENKI TUDTA, HOGY LESZ REVÍZIÓ!

Horthy Miklós és kormányainak kiváló gazdaságfejlesztési és külpolitikája lehetővé tette, hogy 1938-ra ismét Magyarország legyen e legerősebb állam közép-Európában!

1938-1940 KÖZÖTT SZOLGÁLTATTAK IGAZSÁGOT MAGYARORSZÁGNAK, ÉS TÉRT HAZA TÖBB MILLIÓ MAGYAR A RABSZOLGASORBÓL AZ ANYAORSZÁGBA!!!!!!
(sajnos eredményeinket az ANTANT kiegészülve a Szovjetunióval és az USÁ-val ismét megsemmisítette......)

bontottcsirke 2020.06.05. 13:12:48

@A kiló nem százat jelent.: Arról beszélünk, hogy egy jól működő (igen az OMM egy jól működő monarchia volt még az EU-hoz képest is) birodalmat úgy kúrtak szét, hogy generációkra beoltották a lúzerség gondolatát a fejekbe. Tanulj meg kicsi lenni, szorgosan nyald a nyugat seggét. Sok tekintetben nincs gond, van mit tanulni, csak nem gondolom, hogy nekünk meg kéne tanulni kicsinek lenni és az örök rabszolga szerepében tetszelegni. Talán az utóbbi 20 évben indult globalizációs folyamatok miatt eliminálódni látszik a veszteség, de hidd el, nagy szopóroller ez így az országnak még mindig. Nagyon el lett ez kúrva, hogy egy örök zseni szavaival éljek, nagyon.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.06.05. 14:38:52

@A kiló nem százat jelent.: Hogy hogyan dolgozzuk fel? Egyszerű, rögzítjük a történelmi tényeket: Károlyi naiv pacifista politikája teret engedett a későbbi kisantant országoknak, akik igen sok magyar etnikumú területet szálltak meg, majd a nagyhatalmak ezt a helyzetet felelőtlenül szentesítették, Ahelyett, hogy az etnikai megoszlásokhoz igazodva húzták volna meg az új határokat, egy sokkal konszolidáltabb helyzetet teremtve.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.06.05. 18:07:43

@MAXVAL bircaman közíró:
Tisztelik az ellenségeik a tálibok? Ez jó.
Nem. Az USA egyszerűen megunta. Az, hogy valaki belefárad az 20 éve tartó háborúba annak semmi köze a tisztelethez. Szovjetek se a tisztelet miatt vonultak ki, hanem mert belefáradtak.

De akkor kérdezek jobbat: az Iszlám Állam is nagyon dühös. Akkor biztosan őket is tiszteled? Őket már csak nem? A Harmadik birodalom is nagyon dühös volt és elszánt is. Tiszteled őket is?

Vedd észre, hogy a düh és elszántság, önmagában szart se ér képesség nélkül. Hiába volt a náci Németország fanatikusan elszánt (,mert az volt vitán felül), de nem volt semmije se, amivel védekezhetett volna. Beléjük is törölték a lábukat a szövetségesek. Japánok dettó.
A táliboknak egyetlen szerencséjük van: hogy jelentéktelenek. Mivel jelentéktelenek, ezért egy ország se akar velük komolyan leszámolni. Ne gondold, hogy az USA nem lenne képes felszámolni őket, ha nagyon akarná. Nincsenek annyira sokan. Néhány 10 ezer emberről beszélünk. Az USA hadserege meg 1,3 millió fő, sokkal jobban kiképezve, felszerelve. Csak épp egy totális háború rohadt drága lenne. Ennyit nem érnek.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.06.05. 18:13:37

@bontottcsirke:
Az OMM nem volt jól működő. Ha kicsit belenagyítasz a korabeli eseményekbe akkor kiderül, hogy folyamatosa gazdasági és politikai válságban van. Pont azért szerepelt annyira rosszul a hadsereg több fronton, mert az állandó megszorításoknak az első áldozata mindig hadsereg modernizációja volt.
Az a bizonyos "boldog békeidők" mítosza a háború után keletkezett, de az akkor élők rohadtul nem úgy élték meg, hogy minden fasza. Csak utólag visszatekintve megszépült.

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
Ha már történelmi tények, akkor nem a nagy antant szentesítette a kis-antant által elfoglalt területeket, hanem a kis-antant nyomult be oda, amiről sejtette, hogy úgyis meg fogja kapni.

Ggábor 2020.06.05. 19:41:31

Én úgy gondolom, helyes az az álláspont, hogy MINDENT VISSZA!
Lenne egy szép nagy országunk, vagy 350000 km2!
Lenne sok lakosunk, rögtön lenne 7 millió románunk, 4.5 millió szlovákunk, 4 millió horvátunk, stb.
Eredmény: szép, boldog ország.
A Fidesz örök időkre menne a levesbe, minden választást az Egyesült Nemzetiségi Párt nyerne meg, 16 milliós hátországgal.
A Szentkoronát el lehetne vinni oda, ahol évszázadokig koronáztak magyar királyokat, Pozsony_Bratislava_Preßburgba.
Államfő lenne Rudolf Schuster, aki tökéletesen beszél magyarul, németül, szlovákul, és egy jó fej.
Közhivatalt csak az vállalhatna, tanár csak az lehet, aki az ország hivatalos nyelvei közül: (ABC sorrendben: horvát, magyar, német, román, szlovák) legalább KETTŐT tökéletesen, anyanyelvi szinten beszél. Bizonyos állásokban, pl. vasút, 5 nyelv kötelező.
Érettségit az tehet, és egyetemre az mehet, aki legalább két nyelven ezekből tökéletesen beszél, de ebből egyik sem lehet a német, amely csak tiszteleti kisebbség.

Természetesen, saját jogukon vagy családuk jogán egyesek bebocsáttatást nyerhetnek a megalakítandó Felsőházba: Nicolae Patrubeanu, a magyarok világszövetségének elnöke, ifj. Iosif Tordeanu, a kisgazda apa iránti tiszteletből. Zavrinecz és Novák urak a szlovák, Deutsch úr a magyar kisebbség képviseletében.

Bizonyos funkciókban lehetne nemzetiségi rotáció, így pl. a parlament elnöke minden ötödik évben olyan személy lehetne, akinek az egyik anyanyelve magyar.

Szép lenne az nagyon. Maďar je stále nažive, Buda je stále tam!

Wildhunt 2020.06.05. 21:14:20

@Ggábor: Van olyan ország ahol ez így van? Mert a másik lehetőség pld. Hogy átvesszük az unióban már elfogadott, bevált, europeer Benes dekrétumokat, meg az ukrán nyelvtörvényt. Hiszen a kakadu is hülye, hogy ezekkel vitatkozik...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.06.06. 06:45:09

@Lord_Valdez:

Ugyanazt mondod més szavakkal. Ha a talibánok nem lettek volna határozottak, az USA nem "megunta", hanem legyőzte volna őket.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.06.06. 06:47:00

@Ggábor:

Már Horthy se akart mindentvisszát.

A cél: a határmenti magyar sáv és a Székelyföld visszaszerzése. Most ennek semmi realitása, de ez nem jelenti azt, hogy ezt el kell felejteni. Ennyi az egész.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.06.06. 10:01:33

@Lord_Valdez: Trianonban gyakorlatilag a fennálló katonapolitikai helyzetet fogadták el a nagyhatalmak. Hogyha mondjuk Kassa vagy Nagyvárad magyar kézen lett volna, akkor azon is marad. A nagyhatalmak számára elsődlegesen fontos az volt, hogyne maradjon egyben olyan nagy egység, mint a monarchia vagy a Nagy-Magyarország

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.06. 10:42:40

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Lehet Kassa magyar maradhatott volna, vagy Sopron megúszhatta volna ezt az országot és Ausztriához kerül. Csomó kisebb korrekcióra lett volna mód, de a nagykép nem változott volna. Kb. mindegy volna, hiszen Kassával együtt is ugyanaz a sirám lett volna. Nem ezen múlt. Nem ez a trauma lényege. Nem a területveszteségek már a fontosak vagy mi lehetett volna. Lényegesen máshogy NEM LEHETETT VOLNA. A természetes folyamatok ezt már eldöntötték rég. A fő kérdés, hogy magunkkal és a traumánkkal mit kezdünk. A nyavalygás biztos nem megoldás. Meg ez a valakire mutogatás sem. Nem hibást kell keresni, mert nem hiba történt, mindössze néhány új nemzet korrigálta a határait, lehetőleg a saját javára. Nem hiszem, hogy ez másként működhetett volna nagyon.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.06.06. 10:44:06

@MAXVAL bircaman közíró: Nem kell elfelejteni, már rég elfelejtettük és nem realitása nincs, hanem értelme nincs ma már. A szlovákiai magyarok identitása magyar, de Szlovákiához is kötődnek. Nem lennének kisegítve Orbánisztánnal vagy Gyurcsányisztánnal.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.06.06. 11:47:32

@MAXVAL bircaman közíró:
Hogyne, az tök jó, hogy valaki eltökélt és kitartó, csak nem elégséges.
A nácik is kitartóak voltak és mire mentek vele? Rengeteg felesleges halottra.
Az üres düh szánnivaló, nem tisztelni. Olyan, mint amikor a 3 éves gyerek toporzékol és csapkod. Azért hisztizik, mert akar valamit, csak nincs eszköze, hogy elérje.
Azzal, hogy ha Magyarországon a hisztit fenntartod, csak annyit érsz el, hogy úgy néznek rád, mint a jelenetet rendező kisgyerekre.

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
De az ok-okozati összefüggés fordított.
A határbizottságok már réges-rég felálltak és dolgoztak.
Ha magyar kézen lett volna Kassa, akkor annyit történt volna, hogy postáznak egy jegyzéket arra, hogy vonuljunk ki onnan. Mint ahogy a románok is kaptak.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.06.06. 16:31:02

@Lord_Valdez: Nem volt még döntés, amikor Károlyiék a naiv pacifista politikájukkal feltett kézzel nézték, hogy mi történik. Végül persze Károlyi is belátta, hogy hülyeséget csinált. Későn.
Ha magyar kézen lett volna Kassa, helyben hagyják. Le akarták zárni az egészet. Egyébként a törökök pl. nem fogadták el a rájuk kirótt területvesztést, és jól tették.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.06.06. 16:32:37

@A kiló nem százat jelent.: Dehogy, Ha a szín magyar területeken magyar csapatok állomásoznak, akkor bizony annyiban hagyták volna.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.06.06. 17:44:29

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
De volt. A pontos határok nem voltak még meg.
1918 jan. 8-n deklarálta Wilson, hogy a Monarchia népei számára külön nemzetállamokat fognak létrehozni.
1918 okt. 4. Miután Balfour, brit külügyminiszter kijelentette, hogy fel fogják szabadítani a magyarok és németek által elnyomott kisebbségeket, a Monarchia, Németország és Törökország az Egyesült Államokhoz fordult, hogy a wilsoni elvek mentén kezdjenek béketárgyalásokat.
okt. 18. megérkezik az amerikaiak válasza a béketárgyalások ajánlatára. Lényegében azt mondják, hogy késő bánat, az ajánlat már nem áll.
nov. 1. Franciaország és Olaszország elfogadja Wilson 14 pontját

A törökök totálisan más helyzetben voltak. Azon kívül, hogy ők is a vesztes oldalon álltak, semmiben nem hasonlít a két történet egymáshoz.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.06.06. 22:12:32

@Lord_Valdez: Teljesen mindegy, hogy ki mit deklarált, a realitás az, hogyha a kb. határok környékén színmagyar területeken magyar erők állomásoztak volna a Párizs környéki békék idején, akkor azt helyben hagyják.
Ahogy Balassagyarmat csehszlovák fennhatóságát is is jóvá hagyták volna, ha a lokális önszerveződő ellenállás nem zavarja ki onnan a csehszlovákokat.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.06.07. 13:28:52

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
A realitás az, hogy a szerződésben foglalt határok nem sokban térnek el attól, amit a Charles Seymour vezette bizottság kidolgozott 17 szeptembere és 18 januárja között, függetlenül attól, hogy közben ki hova nyomult be, milyen kormány van vagy volt.
Nézd meg ezt. Ez volt a bizottság határrendezési javaslata (a bizottság egyik tagjának naplója 1924-ből):
archive.org/details/MyDiaryAtConferenceOfParis-Vol4/page/n269/mode/2up
Itt pedig maga Seymour írja le (1921-ben), hogy milyen megfontolások mentén alakították ki a határokat
archive.org/details/whatreallyhappe01seymgoog/page/n108/mode/2up

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.06.07. 13:29:31

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
A realitás az, hogy a szerződésben foglalt határok nem sokban térnek el attól, amit a Charles Seymour vezette bizottság kidolgozott 17 szeptembere és 18 januárja között, függetlenül attól, hogy közben ki hova nyomult be, milyen kormány van vagy volt.
Nézd meg ezt. Ez volt a bizottság határrendezési javaslata (a bizottság egyik tagjának naplója 1924-ből):
archive.org/details/MyDiaryAtConferenceOfParis-Vol4/page/n269/mode/2up
Itt pedig maga Seymour írja le (1921-ben), hogy milyen megfontolások mentén alakították ki a határokat
archive.org/details/whatreallyhappe01seymgoog/page/n108/mode/2up

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.06.08. 23:07:27

@Lord_Valdez: Ha magyar haderő állomásozik magyar etnikumú területen, városokban, akkor azt helyben hagyják,. Márcsak azért is mert óriási blama lett volna a számukra, hogy a magyar fél nem fogadja el, ahogy a törökök. A gyászos trianoni határok azért valósulhattak meg, mert a pacifista Károlyi kormány szélnek eresztette a hadsereget, és amikor rájött a hülyeségére, akkor már késő volt, aztán jött a kommün, amely után Magyarország már nem volt abban a helyzetben, hogy legalább színmagyar területekért küzdjön. Trianonban megtehették, hogy olyan határokat húztak amilyeneket. Ha 18 ősze után együtt marad egy milliós magyar haderő, és karhatalommal letartóztatják a kommunistákat időben, az egy egészen más helyzetet eredményezett volna a Párizs környéki békék idejére.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.06.09. 12:23:19

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
Hülyeség.
A hadsereget azért szerelték le, mert az egész ország, beleértve a hadsereget magát is ezt követelte. Semmilyen esély nem volt arra, hogy működőképes maradjon egy olyan hadsereg, aminek a fele addigra már dezertált.
(Mellesleg 18 októberétől márciusáig Kun Béla börtönben volt)
Törődj bele, hogy ez nem Károlyi miatt történt. Ezt a legendát a Horthy-korszakban találták ki, hogy ne kelljen szembenézni azokkal a hibákkal, amik ide vezettek.
süti beállítások módosítása