A kiló nem százat jelent.

Három államfő három beszéde: Áder, Zelenszkij, II. Erzsébet

2020. január 02.

Az év végén az államok, sőt vállalatok vezetői valamiért szükségét érzik, hogy szóljanak az ő népükhöz, alkalmazottaikhoz. Ezek a beszédek normálisan nem tartalmaznak semmi különlegesen nagyívű gondolatot. Ez adja éppen a kihívást.

Ünnepélyesnek, de nem "patetikusnak", a jó érzés szintjén frappánsnak lenni, de nem ünneprontónak és nem is unalmasan közhelyesnek. Egy kis összegzés, a magunk mögött hagyott időszak lezárása, némi általános bíztatás a folytatáshoz, de semmiképpen sem mélyelemzés és nem programadó vagy vitaindító beszéd ez jó esetben. Az újévi vagy karácsonyi beszéd közelebb áll a szórakoztató műfajhoz, ha a prédikációból is nőtte ki magát, az utóbbival viszont a hallgatóság türelmével játszunk ma már, senki sem vár ugyanis szájbarágó útmutatást. Jó esetben úgy és olyasmiről szól, amivel mindenki tud azonosulni és elfogad. Nem könnyű műfaj tehát, nem is sikerül mindenkinek egyformán.

II. Erzsébet a világ talán legidősebb és legrégebb óta hivatalt betöltő államfőjeként, 93 évesen nyilván behozhatatlan rutinnal rendelkezik mindenkivel szemben. A most futó, életéről készült sorozat, a The Crown három évadából nemcsak az derül ki, hogy eközben a nyilvános szereplést a háta közepére se kívánja, de az is tudatosodhat bennünk, hogy a brit királynő végigélte — 1952 óta ráadásul államfőként — mindazt, ami a mi számunkra történelem. Így a D-nap 75. vagy a holdraszállás 50. évfordulója kapcsán a nemzet és a világ történelme saját személyes emlékeiként, erőltetettségtől mentesen, hitelesen ad remek keretet a szerencsés módon csak ötperces, közvetlen hangvételű beszédnek. Nem vagyok éppen egy legitimista királyságpárti, de ha az ember államfőt akarna magának, akkor valami hasonlót tudnék ajánlani. Ma talán nincs is más olyan személyiség, aki képes a (közjogi) méltóság szót jelentéssel megtölteni, pedig szükség volna rá.

A királynő a napi politika felett áll, tehát szót sem ejt a Brexitről természetesen, bármit mondana, csak megosztaná az országot, olyasmiben, amiről az alattvalók hivatottak dönteni, nem ő, s ilyenformán neki véleményeznie sem szabad, ellenben párhuzamot von saját nemzedéke szabadságért vívott harca és mai nemzedékek környezetvédelemért folytatott küzdelme között, ami szép államfői gesztus, noha a világháborút átélt, ma 90 éves korosztály áldozatait mi szerencsés utódok fel sem vagyunk képesek fogni jó dolgunkban. Nem kioktat és okoskodik, mint az állandóan szörnyen rossz történelmi párhzamokkal operáló magyar vezetők egy rossz hagyományt követve, hanem felemel és példát mutat. 

De nézzük akkor két fiatal kelet-európai kollegát még.

Áder János minden arcrándulásából kiolvasható, hogy amikor a pályaválasztásról faggatták egész biztosan nem így képzelte el a jövőjét. Hogy szándékosan igyekszenek ellenpontozni az attraktív jeltolmács Weisz Fannival a köztársasági elnök savanyú ábrázatát, azt nem tudom. A legdurvább faragású arcon is sokat segítene, ha legalább sikerülne olyan mondatokat egymás mellé illeszteni, amivel enyeri a hallgatóság bizalmát, de erre egyszerűen nincs tehetsége. Pedig egy kis humor és önreflexió személyesebbé, emberibbé tehetné a figurát. De a magyar vezetők mindig komolyak akarnak lenni, mint a vakbélgyulladás.

Pedig Áder János is szintén zöldszínű idegen tollakkal ékeskedne idei beszédében is, ami hálás téma lenne. Ki ne szeretné a magyar tájat a természetet megvédeni ugyebár? A magyar államfő mozgástere a brit monarcháénál tágabb. A környzetvédelem terén akár tehetne is valamit. Mert ha már Balaton szépségéről beszél a maga komoran unalmas stílusában, akkor érthetetlen, hogy egész évben nem sikerül megszólalnia sem a tavat érintő természetrombolások kapcsán, hogy "Te Lőrinc lehetne úgyis fejlesztened a turizmust, hogy nem vágod tönkre az egész partot?"... Ehelyett nekünk üzenget, hogy ugyan legyünk már szívesek jobban szeretni a magyar tájat "legalább". Hát kösz, "Jani". Ezért nem lesz belőled sorozat a Netflixen.

Áder János idei beszéde kidolgozásában a stréber diák jeles magyar érettségi feleletének tekinthető. Szorgalmasan összegyűjtötte a magyar tájra vonatkozó összes fontosabb irodalmi idézetet. Hurrá. Ez mit sem von le a beszélő mérhetetlen unalmasságából. Nincs olyan hosszú beszéd, amit ne lehetne felesleges betoldásokkal még dagályosabbá tenni — önmaga paradiája! S hogy valahogy az indokolatlan idézet- és szóhalmozás ellenére számára épp ezért úgy tűnik valahogy mégis csupán "térkép e táj" vagy jó esetben olvasmányélmény.

Én kérek elnézést.

Volodimir Zelenszkij, új ukrán elnök indokolatlanul hosszú és indokolatlanul sok videós trükkel tarkított újévi üzenetben szól Ukrajna népéhez, amit szürke garbóban ad elő. Megjelenésében még Áder Jánost is alulmúlja, mondandója viszont, ha nem is túl eredeti, de jóval szimpatikusabb. De mintha még nem döntötte volna el, hogy elnök szerepét játszó komikus vagy komikus szerepét játszó elnök legyen.

Nagyon dícséretes, hogy minden ukrán polgárt összefogásra szólít fel a — mit megosztott? — polgárháború szaggatta országban. Miközben mindenkit ukránként kíván megszólítani kielégítendő a honi nacionalistákat, szól a más anyanyelvűekhez is: belesző pár magyar szót is beszédébe, ami viszont így eleve elveszíti teljes erejét, mégha hajlamosak is vagyunk elolvadni ettől a Kelet-Európában váratlan gesztustól. Három Magyar Szó! Ah!

Ugyanis a magyarok nem pusztán "őrzik az anyanyalvüket" — ahogy egy beregszászi polgárt idéz, hanem »magyarok«, és ugyanez igaz Ukrajna orosz, ruszin, tatár és sok más nemzetiségére is a történelmileg bizonytalan hovatartozású, felemás országban, ahol élnek oroszajdú ukránok is, ami bonyolítja a képet és az identitásokat jól összekuszálja. Felemás ország, felemás elnök, felemás beszéd.

Keres, de nem igazán talál maga sem közös pontot. A kinyilatkoztatás, hogy "mindenki ukrán" inkább olaj a tűzre, hiába próbálkozik szépíteni, hogy nem kíván "különbséget" tenni, már magát a gondolatot behozni cipő az ünnepi asztalon: mert bizony különbség van a származásban, de az nem lehet normatív kritérium. "Nem tökéletesek és nem szentek, pusztán csak emberek”? Anyám borogass. "Nincs olyan a mi útlevelünkbe írva, hogy rendes vagy rendetlen ukrán” – vágja ki magát a gondolati zsákutcából. Hát. Egyelőre ez a maximum, amit mondani tudott a majdnem három évtizede a két szék közül a semmibe hulló ország "élén". (Vagy legalábbis az elnök szerepében.

Belőle sem lesz sorozat, már eleve sorozatként indult a pályája, belőle történelem nem lesz. Valószínűleg.

Beszédében arra kérte az ukránokat, nem biztos, hogy szerencsés módon, hogy őszintén gondolkodjanak el azon, kik ők. Eközben szinte minden kelet-európai vért izzad (és sajnos ont) időnként, hogy identitását újrafogalmazza, láthatóan maga Zelenszkij is. 

Már nem Európa, még nem Oroszország? Beregszászi magyar honfitársa egy hosszú felsorolás része. Beszél még fizikusról, aki Olaszországban mosogat (biztos jó fizikus), volt tanárról, aki két évig taxisofőrként dolgozott, majd visszatért a Kelet-Ukrajnába. Informatikusról, aki alig várja, hogy dobbanthasson, ami bármennyire is valós kép Ukrajnáról, aligha egy ünnepi beszédet tesz ünnepibbé. Ahogy kifejezetten hiba, amikor a sérelempolitika vizeire evez: említ egy krími lakost, aki mindent elvesztett a félsziget Oroszország általi megszállásakor (hogyan, miért?). Ezek mind töredékes életképek, és Kelet-Európa ilyen töredékes és széttöredezett. Esély alig van összeragasztani valamiképpen, ezek a beszédek ráadásul maguk is széjjelesnek.

Kevesebb töltelékkel, kevesebb szájbarágással és okoskodással erőteljes beszéd lehetett volna az utóbbi kettő is. Még ha pusztában kiáltó szó is a nemzeti összefogás a kontinens keleti felén...

dicaprio_champagne.gif

Boldog új évet!

Mit kérnék az ünnepekre? Olvasd el a Szeretnék egy zöldpártot című posztunkat is!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kilonem100.blog.hu/api/trackback/id/tr6115380968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.03. 05:41:08

A legviccesebbek számomra a ballib keménymagos reakciók. Máig feláll a farkuk Göncztől, akiből nemzetközi jelentőségű politikust hallucináltak, pedig egy külföldön teljesen ismeretlen, Mo-on harmadrendű pártkatona volt csak.

Alapvetően maga a műfaj szimpla protokoll.

Gergice 2020.01.03. 11:59:45

@MAXVAL bircaman közíró: ez egy nagyon szép birkához illő poszt, benne van a NER esszenciája: álló farok (ld. Borkai), a némethszilárdi mélységek és egy kis turbókeresztényi halottgyalázás és tolerancia. Amíg a magadfajta csak köpködni és okádni tud, addig sosem lesz olyan politikusotok, aki úgy népszerű, hogy közben nem megosztó. És természetesen boldog új évet :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.03. 12:12:59

@Gergice:

Hol a halottgyalázás?

Boldogtalan évet kívánok Sorosnak és embereinek.

Gergice 2020.01.03. 12:19:39

@MAXVAL bircaman közíró: Göncz Árpád ugye halott. A vezéreddel ellentétben mindenhol szívesen látták és elismerték, te ugye ezt próbálod letagadni. Ergo hazudozol egy halott emberről, aki már nem tud védekezni, ld. halottgyalázás.

Ui.: Csak kíváncsiságból kérdezem: szerinted nekem van bármiféle kapcsolatom Soros Györggyel? Gondolod, hogy én bármiféle anyagi juttatásban részesülök tőle, vagy valamelyik hozzá köthető szervezettől? Vagy bármilyen módon anyagi érdekem fűződik Soros György vélt vagy valós tevékenységéhez?

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.01.03. 12:42:58

@Gergice: @MAXVAL bircaman közíró: mondtam én, hogy a nemzeti összefogás és megbékélés pusztában kiáltott szó ebben az országban. Köszönöm a demonstrációt. :(
Göncz Árpád beszédeit is lehetne kritizálni, de most nem ő az elnök. Éppúgy parodizálták őt is, mint Bödőcs Ádert szokta. Nem nehéz. Göncz beszédhibás, kissé szentimentális motyogása sem etalon. Sólyom beszédeiről jobb véleménnyel vagyok.

www.youtube.com/watch?v=Pa5Dwwqlw9k Szájbarágó Göncz papától. Ettől még lehet szeretni, de nem volt egy vezető alkat. Nem volt igazán kiállása és nem testesítette meg a nemzet egységét. Nem is törekedett rá.

Neo07 2020.01.03. 13:31:46

@Gergice: Eltévesztetted a házszámot: Nem Borkaitól, hanem inkább Gréczytől hangos a bulvárinternet. Még egy nüansznyi különbség: Borkait behúzták a csőbe, Gréczy meg saját akaratából, önként küldözgette magáról a zaklató fotókat.

Egy politikus mindig megosztó, hiszen nézeteket képvisel, ami nem tetszhet mindenkinek. Azt felejted el, hogy az angol királynő csak azért népszerű ennyire, mert mert nem folyik, nem folyhat bele a közéletbe. II. Erzsébet is, ha elkezdene politizálni, egyből megosztó személyiség lenne, rögtön lenne x százalék, aki helyeselné gondolatait, és lenne y százalék, aki felháborodva mutogatnának be neki.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.01.03. 14:02:23

@Neo07: egyetértek jórészt azzal, amit írsz, nem is beleszólni akarok, abszolút igazad van II. Erzsébetet illetően, ezt ki is emeltem azt hiszem, és kb. ilyen elvárásaink vannak nekünk is az államfőket illetően, ugyanakkor a borkai-gréczyzmus nem idegen a királyi családtól, András herceget ugye ki kellett vonni a forgalomból valami sokszorta durvább dolog miatt: www.nytimes.com/2019/11/17/world/europe/prince-andrew-epstein.html Gréczy csak egy szerencsétlen nyomi, Borkai meg hát nem választott jól barátokat

Proud Mary 2020.01.03. 14:15:36

@Gergice: Árpit mindenhol szívesen látták?? LOL

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.03. 15:02:09

Göncz megítélését az is fényesíti, hogy az ún. rendszerváltás utáni eufóriában volt k. e. Nem titkolt, nem is titkolható szadeszos kötődése miatt ugyanúgy megosztó volt, csak ez nem tűnt fel annyira a már említett eufória miatt.

@Neo07:

"Egy politikus mindig megosztó, hiszen nézeteket képvisel, ami nem tetszhet mindenkinek."

A számból vetted ki a szót.

"Borkait behúzták a csőbe..."

Mondjuk Borkait sem kellett hat ökörrel odavonszolni arra a hajóra a ribikhez. Lehet, hogy behúzták a csőbe, de egy politikusnak feddhetetlennek kell lennie. Na meg bár a közvéleményt a szexvideó háborította fel, nála igencsak durva korrupciós vádak is felmerültek - csak ugye a közvélemény már immunis az ilyesmire.

blaubner 2020.01.03. 16:10:38

@A kiló nem százat jelent.: "...abszolút igazad van II. Erzsébetet illetően, ezt ki is emeltem azt hiszem, és kb. ilyen elvárásaink vannak nekünk is az államfőket illetően..." - itt egy kis diszkrepanciát érzek, hiszen a posztban pont azt hozod fel áderrel szemben, hogy nem szól be pl. mészárosnak a balatonnal kapcsolatban, pedig - sajnos - pont ez jelenti azt, hogy a napi politika felett áll, ugyanúgy, ahogy erzsébet.
nekem egyébként nincs ilyen elvárásom a k.e.-vel szemben, azaz pont azt szeretném, ha indokoltan beleszólna és jogi lehetőségeinek függvényében aktívan próbálná a kontrollt gyakorolni, kb. úgy, ahogy sólyom tette (szerintem eddig egyedüliként).

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.03. 16:28:19

@Gergice:

Hogyan és hol ismerték el Gönczöt? Mármint másképp, mint bármely és magyar KE-öt?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.03. 16:39:17

@A kiló nem százat jelent.:

Áder volt másodrendű, aztán harmadrendű fideszes politikus. Szerepét jól végzi: aláír, vacsorát ad, ünnepi beszédet mond, képes felöltözni, késsel-villával enni, nincsenek furcsa szokásai. Azt teszi és úgy, ahogy tette az összes eddigi KE is. Te is tudod, a magyar KE pozíció jelképes. Ha nagyon utálja egy KE az adott kormányt, akkor is csak keveset tud tenni ellene, lásd Göncz Antall ellen és Mádl Medgyessy ellen.

Jellemzően az éppen meglévő többség valamely ismert, nem elsővonalbali politiikusát szokta KE-nek kinevezni. S ha nincs meg a többsége senkinek, akkor választanak egy nem-pártkatonát. Eddig ez egyszer fordult elő: Sólyommal.

Göncz azért lett 90-ben KE, mert az SZDSZ egyik feltétele az volt, hogy az ő politikusa legyen a KE, cserébe megszavazzák Antall alkotmánymódosítását. Antall meg belement, azzal a feltétellel, hogy ne egy prominens SZDSZ-es legyen az illető, hanem valaki a második, harmadik vonalból. Ennyi az egész. De ezt te is tudod szerintem.

Aztán a ballibek kitaláltak egy teljes mitológiát Göncz köré, mintha valamiféle rendszerváltó hős lett volna.

A valóségban Mo. határain kívül ismeretlen személy, csak a magyar újkori történelem szakértői tudják ki ő.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.03. 16:46:34

@A kiló nem százat jelent.:

Valójában egy értelmetlen hagyomány a KE intézménye. Nem csoda, hogy ebben a formában, ahogy ez Mo-on van kevés országban van ilyesmi. Ez tulajdonképpen nem más, mint a parlamentáris király intézménye, ami szintén teljes értelmetlenség, bár legalább azt fel lehet hozni, hogy egy élő kiegészítés a zászlóhoz, a címerhez, a himnuszhoz, amolyan médiabohóc, aki jóságosan mosolyog nagyobb ünnepeken.

Szóval vagy legyen hatalma is a KE-nek a parlamentáris köztársaságban, pl. legalább valami kinevezési jogocskája és válassza meg őt közvetlenül a nép. Vagy ha ez nem így van, akkor legyen a mindenkori ME vagy a parlament elnoke automatikusan KE is.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.03. 16:54:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Mo-on nem volt olyan ember, mint Havel vagy Wałęsa, nem volt egyetlen olyan politikus se, akit valahogy a rendszerváltozás megtestesítőjének lehetett volna tekinteni.

Míg jobboldalon nem találtak ebben a gondot, addig baloldalon megpróbáltak ezen utólag változtatni, erre jött a Göncz-kultusz. Emlékszem, láttam már olyat leírva ballib médiában, hogy "a rendszerváltó Havel, Wałęsa, Göncz", ami kb. olyan, mint leírni, hogy "nagy drámaírók: Szopholész, Shakespeare, Szaros Béla bácsi az amatőr színjátszó körből".

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.03. 16:55:18

@Proud Mary:

Mindenhol szívesen látták, ahová a protokoll szerint szokás meghívni államfőket. Se több, se kevesebb.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.03. 16:57:51

@A kiló nem százat jelent.:

A nyugati kamukirályságokban eleve fontos feladata a "királyi család" tagjainak, hogy rendszeresen szerepeljenek a bulvármédiákban. Azt hiszem, a munkaszerződésük évi 4 álbotrányt ír elő, ahogy ez a nem "királyi" celebek esetében a szabvány. Szóval Andrew kamuherceg csak a munkáját végzi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.03. 16:59:32

@Gergice:

Mindegy, hogy van-e személyes kapcsolatot Soros gazdával, a lényeg, hogy egyetértesz tervével.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.01.03. 20:55:31

@blaubner: Na! Ez egy jó komment, köszi! Valaki figyel.
Igazából az ünnepi beszédről írtam, hogy az milyen kell legyen. A köztársasági elnök szerepköréről azt írtam, hogy tágabb, mint a királynőé, aki napi politikával kapcsolatos véleményformálástól teljes mértékben távol kell tartsa magát. Mészáros szabályokat áthágó természetromboló beruházásai nem politikai ügyek egyébként. Hiszen Mészáros nem politikus, csak egy meglepően sikeres üzletember, ugyebár... Azt sem mondtam, hogy nyilvánosan kell ellene az elnöknek fellépni orbánoznia. Azt mondtam, hogy ahelyett, hogy minket baszogatna, ha tényleg érdekli a Balaton és meg szeretné őrizni, akkor találna elnökhöz méltó megoldást, a személyes befolyás bevetése a háttérben, valami soft power, kimegy a helyszínre, közvetítőnek ajánlkozik, beszél a civilekkel. Ezek mind bőven beleférnének a politika felett álló elnök repertoárjába is.

Wildhunt 2020.01.03. 21:11:22

Az ukrán elnök beszédét kicsit árnyalja, hogy idén szeptembertől bezárták az országban az összes orosz nyelvű iskolát. A magyar/román/lengyel nyelvűek meg 2023-ig működhetnek. Plusz pénzbüntetés jár hivatalos helyen ukránon kívül más nyelv használatáért (bár ezt megnézném a gyakorlatban, a szlovákoknál sem igazán működött).

wolves84lb 2020.01.03. 22:02:06

@Neo07: nahát, szegény kis borkait csőbe húzták? Komolyan? Hát, hogy mik ki nem derülnek arról a szent emberről :DDDDDDDDDDDD

azért az mindent elmond rólad, hogy ezt te halál komolyan is gondoltad.

wolves84lb 2020.01.03. 22:05:13

@MAXVAL bircaman közíró: tudod (vagyis, nyilván TE nem tudod), van egy olyan MAGYAR mondás, hogy "Halottról vagy jót, vagy semmit"...szívesen.

wolves84lb 2020.01.03. 22:09:35

@MAXVAL bircaman közíró: az semmi, én már rengetegszer láttam, leírva, hogy a "rendszerváltó orbánviktor", holott mindannyian tudjuk, max a szaros gatyáját váltotta ő, nem a rendszert.

kvadrillio 2020.01.03. 22:10:28

Az amerikai külügyminisztérium felszólította az amerikai állampolgárokat, hogy azonnal hagyják el Irakot. Azem Dzsihád, az iraki kőolaji minisztérium szóvivője szerint az iraki kőolajmezőkön dolgozó amerikaiak már elutaztak. A tárca szerint a termelésben és az exportban nincsenek fennakadások. A Reuters brit hírügynökség értesülései szerint Bászrából több tucatnyi amerikai munkást evakuáltak.Franciaország felszólította Iránban tartózkodó állampolgárait, hogy kerüljék a nyilvános gyűléseket, a hágai kormány pedig Bagdad elhagyására kérte a hollandokat.

Washington további mintegy 3000 katonát vezényel a Közel-Keletre – jelentette pénteken az NBC amerikai televízió, egy névtelenséget kérő kormányzati tisztségviselőre hivatkozva.Az amerikai katonák, akiket az észak-karolinai Fort Bragg támaszpontról irányítanak a térségbe, a védelmi minisztérium döntése értelmében várhatóan 60 napig maradnak új állomáshelyükön, csatlakozva a már a térségben tartózkodó, 650 főnyi csapaterősítéshez.Az NBC televízió nem részletezte, hogy pontosan hová is küldik a katonákat, a műsorvezető megfogalmazásában „a térség országaiba, köztük Irakba és Kuvaitba”.

AHHHA....SZAAAALLL...HAZARENDELI AZ EMBEREIT A ZUSA...., DE KÜLD 3000 EMBERT AZ OROSZLÁNBARLANGBA ESETLEGES MEGDÖGLÉRE ! NU... IJJENKOR MONDANÁM EGY FASZT NEKED !!! MENJ TE ODA MEGDÖGLENI !!!

alöksz róz 2020.01.03. 23:15:45

@wolves84lb: mekkora rizsa már ez :D
gondolom akkor nem jelensz meg ezt kiabálni, amikor hitlerről, horthyról rosszat ír valaki...

tényleg van olyan mondás, de az nagyon nem azt jelenti, hogy a politikusok tevékenységét haláluk után csak pozitívan lehet értékelni.

apro_marosan_petergabor 2020.01.03. 23:30:27

Nincs új év se, libero öklendezés nélkül...
Zelenszkij külsejének összehasonlítása a a markáns arcú, jóképű Áderével nevetséges.
Göncz, akit fogdatársai nemes egyszerüséggel "patkánynak" szólítottak vélt besúgó tevélkenysége miatt, hogy jön ide?
Áder egy nyugodt, államfőhöz méltó beszédet mondott, felhívva a figyelmet, a környezetvédelem előreléptetéséhez, saját magunkban is változásokra van szükség (pl. Nem flash-mob tüntikre, klímahisztire, hanem szemétszedésre...)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.04. 07:17:15

@wolves84lb:

Ez egy téveszme. Ráadásul senki se tartja be, azok se, akik mondogatják.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.04. 07:19:03

@wolves84lb:

Az egyik rendszerváltó főszereplő volt, még kb. 30 mésik emberrel együtt. De Mo-on nem volt egyetlen megnevezhető jelképes személy se, ahogy mondjuk a lengyeleknél.

wolves84lb 2020.01.04. 07:21:26

@alöksz róz: hitlernél azt se lehet tudni, hogy tényleg halott-e, szal nála valóban nem :)

Nem is tudtam, hogy a narancsvidéken a szólás-mondások már nem érvényesek a politikusokra :)

wolves84lb 2020.01.04. 07:22:48

@MAXVAL bircaman közíró: nem, az egy magyar közmondás. Értem, hogy téged ez zavar, hiszen köztudottan utálod a magyarokat, de fogadd el, mást nem tudsz tenni ellene.

wolves84lb 2020.01.04. 07:23:46

@MAXVAL bircaman közíró: mármint orbán rendszerváltó FŐSZEREPLŐ volt? Ugyan mégis mit tett, ami miatt főszereplő volt?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.04. 07:44:38

@wolves84lb:

Az EGYIK főszereplő.

Mit tett? Megalapította 1988-ban az addig egyeduralkodó igjúsági szervezet, a KISZ alternatíváját, a Fideszt. Akkor aFidesz még nem párt volt, hanem ellen-KISZ.

alöksz róz 2020.01.04. 08:08:43

@wolves84lb: ugyan mitől lenne érvényes bárkire?
főleg ha nem is érted.
na de mindegy is, csak olyan fájóan szánalmas volt a rizsa, hogy nem lehetett szó nélkül hagyni...

alöksz róz 2020.01.04. 08:19:08

halottgyalázás, agyam eldobom

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.01.04. 09:20:59

@wolves84lb: valóban az volt, rég volt, szép volt, igaz se volt.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.01.04. 09:56:18

@wolves84lb: nézd, ezen felesleges vitatkozni, valóban nem túl kulturált halottakról így beszélni, főleg az onanizálást nem kellett volna idekeverni, de nem azért, mert a líbling-elnök meghalt. Göncz sem volt egy igazi minta. Kritizálni lehet, ahogy bármely közszereplőt szokás. Nem hinném, hogy átlényegült volna szentté és azt sem, hogy most a középkorban élünk.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.01.04. 10:07:24

@MAXVAL bircaman közíró: Én nem tudom közmondásokat mióta tekintünk valamiféle morális alkotmánynak, minthogy az ilyen tekintélyelvűségtől eleve irtózom egy felvilágosult korban nem is értem, ahogy azt sem, hogy miért kell a teljesen félreértett mondást folyton hibásan idézni:
"De mortuis nil nisi bonum” = "Halottakról vagy jót, vagy semmit." — mondja a latin eredetileg. Ennek parafrázisa a "De mortuis nil nisi veritas” = "Halottakról semmit csak az igazat." Mindössze annyiról van szó, hogy a halottak már nem tudnak védekezni, ezért olyasmivel nem illő megvádolni őket, amiket ők tudnának egyedül cáfolni. Ettől függetlenül ezt is megtesszük számtalanszor.

Ahogy Te hivatkoztad Hitlert, ő pl. volt egy időben homoszexuális is, mielőtt a melegjogi kánaán elérkezett volna... úgymond before it was cool. Manapság pszichopatának szokás nevezni, mintha az bármit magyarázna a szörnyűségeken. Nyilvánvaló, hogy sokak számára könnyebb beilleszteni a világképükbe egy velejéig gonosz embert, mint aki gonosz dolgokat csinál. Azt nehezebb elfogadni, amit Hannah Arendt mondott ki: a leggonoszabb nácik is pont olyanok voltak, mint mi, átlagemberek, különösebben rendkívüli sátáni gonoszság nélkül.

Ettől függetlenül a jóízlés határain belül jobb lenne megnyilvánulni. Göncz nem volt egy szerepmodell, de ezt el lehet mondani negatív szuperlatívuszok és onanizálás nélkül is. Abban megint igazad van persze, hogy indokolatlanul látnak a karakterbe sokan valami kritizálhatatlan szentséget, ahogy Greta Thunbergbe is. A kettő közül persze akkor már inkább a kislány.

Zalancelot 2020.01.04. 10:25:44

@wolves84lb: Talán fiatal lehetsz, hogy nem emléxel rá.
Nyilván nem Orbán zavarta ki az oroszokat az országból ,de a Nagy Imre temetésen elmondott beszéde nemzetközi viszhangot váltott ki.
Vagy a Lánchidi csatára sem emléxel ahol a rendőrök keményen gumibotozták?
Vagy a Kerekasztal tárgyalásokon való részvétele is csak diszlet volt szerinted.

Tagadhatod, de Orbán vastagon benne volt a rendszerváltás folyamatában.
Az ellenzéki kerekasztal oldalán, de akkor még inkább a liberálisok táborában.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.04. 10:35:49

@A kiló nem százat jelent.:

Ki is volt tagadva emiatt Arendt.

A nevezett közmondás lényege: a halottakat hagyjuk békén, kegyeleti okokból. De ez sose jelentette,hogy tevékenységüket, elveiket ne lehetne ellenezni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.04. 10:41:29

@Zalancelot:

A magyar rendszerváltozás főszereplői 3 részre oszlottak:
- MSZMP reformkomcsik,
- szamizdatosok, később SZDSZ,
- népi írók, későbbi MDF.

Antall pl. jóval későbbi figura. A már csak a beindult rendszerváltozás személyisége. Orbán viszont még magának a rendszerváltozásnak az egyik főembere, az SZDSZ-es körből, csak önálló szervezet révén. Akkoriban az Fidesz egyértelműen az SZDSZ nemhivatalos ifjűsági szervezete volt.

Én magam pl. egyszerre voltam Fidesz- és SZDSZ-tag akkoriban.

Zalancelot 2020.01.04. 11:07:31

@MAXVAL bircaman közíró: Nem értünk egyet.
A komcsik keményvonalas társulata, Grósz, Fejti, Ribánszki is a rendszerváltás főszereplői voltak, igaz ellenkező előjellel.
Gondolj csak Grósz fehérterrorral fenyegető beszédére, miután sokaknak megtelt a gatyája.

Antall éppen Gönczel együtt került a folyamatba, miután a régi történelmi pártok bejelentették újraszerveződésüket, a Kisgazda Pártnál tájékozódtak régi kötődésük szerint. Id. Antall József kisgazda miniszter, menekült ügyi kormánybiztos volt, Göncz pedig a forradalom alatt politizált a kisgazdáknál. Miután volt politikai tisztánlátásuk, azonnal felmérték, hogy nem a Kisgazdák lesznek akik a rendszerváltást dominálni fogják.
Így Antall az MDF-ben, Göncz az SZDSZ-ben pozicionálta magát.
Abban egyet értünk, hogy a Fidesz akkortájt a fióaka SZDSZ volt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.04. 11:15:42

@Zalancelot:

Valójában az MSZMP vezetőség se volt egységes.

A reformkomcsiknak a Horn-féle szárnya és a Pozsgay-féle szárnya akkor is utálták egymást. Csak még közös ellenségük akadt Grószék személyében.

S valójában Grósz se akarta a régi kádárizmust, ő kínai típusú reformokat akart.

Személyesen érintett vagyok. Az egyik másodunokatestvérem Grósz egyik közeli embere volt akkoriban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.04. 15:43:59

@MAXVAL bircaman közíró:

"mint Havel vagy Wałęsa"

Minden tiszteletem, amiért - sokakkal ellentétben - becsülöd Wałęsát annyira, hogy a megfelelő betűkkel írod be a nevét. Én is általában szoktam ragaszkodni az eredeti írásmódhoz, ha lehetőségem van rá.

A kommentedre nem kell reagálnom, mert teljesen egyetértek vele.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.04. 15:52:58

@MAXVAL bircaman közíró:

"Halott embert nem szabad kritizálni?"

@wolves84lb: rosszul értelmezi a "De mortuis nil nisi bene" LATIN közmondást. :) A bene nem azt jelenti, hogy jót (az a bonum lenne), hanem azt, hogy jól - azaz az igazságnak megfelelően, de lehet bírálni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.04. 15:57:36

Kíváncsiságból most utánaolvastam, és megtudtam, hogy a görög eredetiben tényleg a "jót vagy semmit" verzió szerepel.

Ettől függetlenül nehogy már ne lehetne korrekt módon kritizálni egy halottat!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.04. 16:39:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Bölcsész vagyok eredetileg, ebből ered irtózásom a hibás leírásoktól.

gigabursch 2020.01.05. 11:44:45

Almát a körtével olyan vetélkedőben, ahol a közönség semelyikre sem kíváncsi.

De valahogy egyik sem mondta, hogy éljenek a buzik, a drogosok és simogassuk a migriket.
S ez fáj nektek a legjobban.

wolves84lb 2020.01.07. 12:41:44

@Kovacs Nocraft Jozsefne: szóval akkor ez egy méretes mea culpa volt tőled, és rajtad keresztül a többi narancszombitól is?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.07. 12:56:45

@wolves84lb:

Nekem ez nem mea culpa, hanem egy olyan eset, amelyben ismét tanultam valamit.

Tudod, kicsim, bennem van annyi korrektség és gerinc, hogy én magam írom meg, ha rájövök, hogy valamiben tévedtem. Ellentétben sok más emberrel, aki ilyenkor sunnyog vagy elkezdi magyarázni a bizonyítványt. És ellentétben veled, aki képes volt leírni, hogy ez egy magyar közmondás:

"nem, az egy magyar közmondás"

És valahogy nem volt elég gerinced ahhoz, hogy elismerd: tévedtél, helyette most is csak narancszombizásra futotta neked.

wolves84lb 2020.01.07. 13:04:32

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Egyrészt, nem vagyok a kicsid...másrészt meg ismét bebizonyítottad, hogy halovány fogalmad sincs a gerinc és korrektség fogalmáról.

Lényegtelen, hogy annó honnan származott eredetileg...főleg, hogy szerinted a latin már eltért a görögtől, és mi a latint vettük át, amit aztán visszaváltoztattunk az eredetire - vagyis nyugodtan nevezhetjük magyar közmondásnak. Főleg, hogy a magyar gyerekeknek is ezt így tanítják. Bár neked erről nem sok fogalmad lehet, hazátlan korcsnak.

wolves84lb 2020.01.07. 13:07:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem mellesleg, ismét sikerült terelned egy jót...a lényeg az volt, hogy szerintem halottról vagy jót, vagy semmit. Erre te okoskodtál, hogy nem jót, hanem igazat. Aztán mégis kiderült, hogy jót...szóval, akkor most szólj a narancszombi kollégáidnak, hogy a jövőben lesznek kedvesek ezt a görög mondást alkalmazni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.07. 18:17:07

@wolves84lb:

"halovány fogalmad sincs a gerinc és korrektség fogalmáról"

Ne használj olyan szavakat, amelyeknek nem ismered a jelentését. :)

"szólj a narancszombi kollégáidnak, hogy a jövőben lesznek kedvesek ezt a görög mondást alkalmazni."

Kicsim, nem vagyok a postásod. Ha valakinek üzenni akarsz valamit, akkor majd elmondod nekik te magad. :P

"neked erről nem sok fogalmad lehet, hazátlan korcsnak."

Talán észrevetted, hogy itt csak te mocskolódsz, én egy rossz szóval nem illettelek téged. Ugye ismered azt az ősmagyar mondást, hogy "Le style c'est l'homme même".
süti beállítások módosítása