A kiló nem százat jelent.

Amit az Index-sztoriból nem értek

2020. július 24.

giphy.gifTudom, másoknak kész válaszaik vannak olyasmire, amiről keveset vagy semmit se tudnak, vagy amiről tudhatnának, de arra sem emlékeznek. Nekem nincs.

Akart a fene erről írni, de az emlékezetkieséses magyar közéletben muszáj.

Felőlem mindenki azt gondol a történetről, amit akar, de pusztán a hosszútávú memóriánk felfrissítésére vegyünk néhány dolgot sorra, amiről általában a többség megfeledkezik vagy sosem tudott.

Index.hu: 1999-2020?

110324482_10224068832886713_5584924907568225465_o.jpg

Hivatalosan nincs vége. De miután a szerkesztőség többsége felmondott a főszerkesztő kirúgása után valaki élelmes már át is írta az Index Facebook-oldalán, hogy "bezárt a bolt véglegesen". Én jósolni nem tudok, de nyilván ugyanaz már (megint) nem lesz a világ és az Index.hu, a magyar online média (és ma az online szót már zárójelbe is lehet tenni) kulcsszereplőjének és piacvezetőjének szerkesztőségében történtek után.

1. Különös dejavu. Az Index.hu hasonló módon fogant: az egész szerkesztőség felállt, amikor az IDG üzletpolitikájával ellentétes utat kívántak követni. Mint kiderült: helyesen. Az akkori olvasottsági adatok ma viccesen kicsinek hatnak. Szóval: miből lesz a cserebogár. 

INteRNeTTo-ból Index

Wikipedia: "1998-ra kétségtelenül az iNteRNeTTo volt a legnépszerűbb és egyben egyetlen hírportál Magyarországon. Tavasz végén megindult a befektetői érdeklődés, ekkor már nyolcezer volt a napi olvasottság. Az IDG kezdetben elzárkózott a befektetői megkeresésektől, és gyorsan megemelte a fejlesztési támogatásokat. (2,5 millió volt a bevétel és ugyanennyi a kiadás is, bár többen nem vettek fel fizetést.) A csapat a lapot komoly hírportállá akarta fejleszteni, a befektetői ajánlatok már több százmillió forintról szóltak. Az iNteRNeTTo vezetői a koncepcionális ellentétek miatt megkezdték a kivásárlási tárgyalásokat az IDG-vel. Nyírő András, Gerényi Gábor és Uj Péter új céget alapított (URL Consulting), amivel 1999 áprilisában 15 millió forintos kivásárlási ajánlatot tettek az IDG-nek. A következő szerkesztőségi ülésen Bíró István elbocsátotta az ajánlattevőket, aminek következtében az egész szerkesztőség felmondott, majd alig egy hónap múlva megalapították az index.hu-t. A lap élete ekkor még nem ért véget, csak jóval később (2002 után) vásárolta meg az index.hu Zrt."

És hogyan lesz lehet vége?

2. Kapásból két névre hívnám fel a figyelmet a felsorolásból: Gerényi Gáboréra és Uj Péterére. Mindkettő a  magyar online média azóta is meghatározó szereplője. Mint látható Gerényi Gábor, akinek új üzleti terve elméletileg kiváltotta Dull Szabolcsék dühét és különös akciósorozatát saját lapjuk hasábjain régebb óta bábáskodott az Index.hu körül, mint a legtöbb kolléga. Egyébként a Mandiner.hu majd az Azonnali.hu létrehozásában is szerepe volt Gerényinek. Márcsak ezért is nehezen hihető, hogy őt kell tekintsük az Index sírásójának, ahogy az a hírekbe bekerült. Éppenséggel az ellenkezője lehet igaz a történetnek.Tényleg megmenteni akarták az Indexet.

3. 2013-ban már egyszer ugyanúgy "megszűnt" az Index.hu (kormányhoz köthető gazdasági köröktől való) függetlensége. "A 444.hu portált 2013. április 29.-én alapította Uj Péter, az Index.hu egyik volt főszerkesztője több volt munkatársával együtt. 2015-ben Rényi Pál Dániel és Szily László is csatlakozott a hírportálhoz. Az induló szerkesztőség tagjainak többsége korábban az Index.hu és az Origo.hu lapoknál dolgozott." Az Origo a tulajdonosváltással jócskán irányvonalat is váltott annak idején. Az Index esetén ez nem történt meg. Bár Uj Péter panaszkodott arra, hogy nyomást gyakoroltak rá, érdekes módon pont olyan kollega miatt is, aki még ma is a szerkesztőség tagja. Milyen furcsa tud lenni a sors?

4. "2014-ben a kiadó tulajdonosa, Spéder Zoltán titokban opciós jogot adott el Simicska Lajosnak,[16] aki akkor még a Fidesz vagyonának nemhivatalos kezelője volt. [tényleg így fogalmaz a Wikipedia.] A titokban lezajlott tranzakció a „sok éves médialegenda” valóságalapja volt, ahol mindenki találgatta, hogy vajon tényleg Simicska (és ezen keresztül az Orbán-kormány) a valódi tulajdonos. (Ez a jog lesz később az alapja a 2017-es Simicska-vásárlásnak.) 2017. április 20-tól az Index.hu Zrt. részvényeinek egyedüli, új tulajdonosa a Magyar Fejlődésért Alapítvány (MFA) lett, ezzel egy időben az Index.hu Zrt. korábbi igazgatósági tagjai lemondtak tisztségükről, és az új tulajdonos új igazgatósági tagokat nevezett ki." Az igazgatótanácsot dr. Bodolai László ügyvéd vezette innentől kezdve, aki korábban is oroszlánrészt vállalt a lap jogi ügyeinek, sajtópereinek kezelésében, mint szakmájának egyik legjobbja.

Azt látjuk, hogy miközben különböző fideszes oligarchák, bocsánat: volt, leendő volt vagy még mindig Fideszhez köthető üzletemberek, fociztak az Index.hu egyre fontosabb és nagyobb médiaportfóliójával, kitalálják ezt a bonyolult cégstruktúrát, ami megmondom őszintén, mint olvasót kevésbé érdekelt volna, és nem is nagyon lehet józan ésszel lekövetni. A lényeg, hogy az Index.hu tulajdonosi háttere régóta Fidesz-közeli. Nem Vaszily Miklós megjelenésével lett az. Illetve ebben változás nem történt most.

(UPDATE: Vaszilyt Origós vezérként ismertük meg, de az Index-cégcsoporthoz régóta köze van és épp annyira tekinthető szakmai befektetőnek is, mint politikai "helytartónak": "2001-től a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. vezérigazgatója volt, 2005-től az Index.hu Zrt. vezérigazgatója lett. 2007-től a társaságok vezetése mellett a tulajdonos Közép-Európa Média Zrt. vezérigazgató-helyettesi tisztjét és igazgatósági tagságát is betöltötte." Ez alapján nem csak lefejezni tud szerkesztőséget, de sikeres és színvonalas lapot is tud kiadni, ami a róla kialakított képet is árnyalja. És akár azt a képet is, hogy mit keres az Index környékén. Ettől még aggódhatunk persze.)

Bodolai pedig elvállalta a hálátlan middleman szerepet, mondván majd egyensúlyoz a különböző érdekek között. Amit egyébként jól csinált és az Index.hu javára...

5. A függetlenség megőrzésének záloga pedig egy olyan konstrukció volt, ami az Alapítvány kezébe adta a lap kiadását, míg a "haszonélvezet" az akkor éppen Orbán Viktor pixiséből kipottyanó Spéder Zoltán utáni tulajdonosok, Ziegler Gábor (az Index korábbi Sales igazgatója) és Oltyán József (KDNP kötődésű médiavállalkozó) kezébe került. (2018 őszén vásárolták meg az Indamedia Zrt.-t.) Mégpedig a következő módon: 

"Dudás Gergely főszerkesztő szerint igaz, hogy Simicska emberei jelen vannak a tulajdonosi háttérben, de:

Bodolai László személyét garanciának látja arra, hogy se Simicska, se más embere ne szólhasson bele a szerkesztőség működésébe."

(Később Dudás úgy döntött, hogy saját fizetős lapot indít, amiből nem lett semmi, de ez már egy másik és nem túl jelentős médiasztori. Inkább lábjegyzet és tanulság, hogy mi nem működik. És mi igen.) 

6. Tehát Bodolai személye volt a garancia az Index.hu politikai függetlenségére. Az elmúlt három évben a lap láthatóan valóban független módon működött. Talán túl függetlenül is, mert a gazdasági teljesítménye vagy a lap színvonala azért nem ekkor, mostanában volt a csúcson. Dull Szabolcs vezette a lapot 2019. decembere óta. Őt váltotta le Bodolai, amikor a lap megreformálásának az ős-Indexes Gerényi által felvetett és el nem fogadott, akár jó, akár rossz terveit kivitte a konkurrenciának, ami bármely más munkahelyen azonnali elbocsátással járt volna. Tegyük hozzá: büdös gyorsan. Még hisztérikus kirohanások nélkül is. Itt egy hónap türelmi idő következett, először csupán az igazgatótanácsból váltották le Dullt, ami érthető, hiszen olyan információkat szivárogtatott ki, ami ott hangzott el és csak az a pár ember tudott róla. Ezután Dull folyamatosan a "Veszélyben az Index" címen folytatott kampányt saját laptulajdonosai ellen a lap hasábjain, akik amúgy bele se szóltak a lapszerkesztésbe, és Ujjal ellentétben Dull nem is panaszkodott ilyesmire. Semmi konkrétumot nem mondott mégis mitől lenne veszélyben az az Index...

7. Ezzel nyilván nemcsak a munkáltató-munkavállaló viszonya romlott meg, pontosabban az Index.hu függetlenségét garantáló kuratórium, annak vezetője, Bodolai és a főszerkesztőből szabadságharcossá váló Dull Szabolcs viszonya, aminek csak egy vége lehetett minden józan számítás szerint az előbbiek után. Bodolai még ekkor is jelentős végkielégítéssel szeretett volna pontot tenni az ügy végére. Ami azért szokásos eljárás vezetők elbocsátásakor bármely cégnél. Ezt interpretálta úgy Dull Szabolcs, hogy "meg akarták vásárolni a hallgatását" illetve, hogy megzsarolták, ami mondjuk ki: hangulatkeltő nonszensz: semmi konkrétumot nem mondott azóta. Tehát vagy "megvásárolták a hallgatását" vagy semmi mondanivalója nem volt, amit meg lehetett volna vásárolni.

Óriási kavarodás, nem? Azt persze tudjuk, hogy bár az Index a piacon talán az egyetlen rentábilis lap, kissé el is kényelmesedett emiatt, és Dullal szembeni abszolút jogos tulajdonosi elvárás volt a szerkesztőség rendbetétele is. Ezek belsős dolgok, nem rám tartoznak.  

Amíg a lap nyereséges nagyobb biztonságban is tudhatták volna magukat. Amennyiben gazdaságilag rosszul teljesít és a színvonala is romlk egyre több érv kerül elő esetleg mélyrehatóbb tartalmi változtatások végrehajtására, úgymond az el-Origósításra vagy akár az el-Népszabadságosításra...

A fenti kettőt igazából nem szerettem, ellenben az Indexet igen...

8. Orbán Viktor háttérben valóban létező helytartói eközben szerintem csak egy kávét kértek, de ez, kb. annyira érdekes most, mint az, hogy mit ebédelt elbocsátása előtt Dull oly jóízűen, amikor még utolsó nap még mit sem sejtő főszerkesztő volt. Valójában az embernek olyan érzése van, hogy itt a lap főszerkesztője és munkatársai szisztematikusan elkezdték lerombolni a lapba vetett hirdetői bizalmat, magyarán aláásni a cég gazdasági alapjait. Jelentős visszamondások történtek. Ez nem kamu vagy fideszes ármány. Lehet azt gondolni, hogy ők a sajtószabadság harcosai, csak a szereplők ismeretében ez annyira nem látszik. Bodolai semmiképpen nem tűnik a történetben a fideszes patás ördögnek, különösen, hogy egy ellenzéki párt tagja. A két kívülről jött új igazgatósági tag személye végképp nem igazodik a fideszes tulajdonosi körhöz. Amennyiben a még balliberális Magyar Hírlapot egykor főszerkesztő Szombathy Pál és a kormánypárti irányvonallal szakító Válasz Online-tól érkező Sztankóczy András nagyon nem Fidesz-barát fejlemények szintén.

Eközben mégis Dull miatt felmondott a szerkesztőség zöme, több mint hatvan ember a százból, köztük sok jeles újságíró, akiket nagyon szeretek. (UPDATE: lényegében végül szinte mindenki még a recepciósok is távoztak.)

9. Bodolai rutintalan és túl óvatlan volt, Dull akciója viszont nagy bajt okozott szerintem. Elméletileg azonosak voltak a céljaik és egy sikeres lapon kellett volna közösen dolgozzanak, de Dull valamiért palotaforradalomba kezdett az ellen, akinek addigi függetlenségét és pozícióját köszönhette. Minderről a közvélemény persze semmit sem tud. Csak vakon követi azokat az rossz beidegződéseket, amikre ráidomították. Többek közt Bodolait okolva nyomdafestéket nem tűrő módon. A sajtószabadság nem az, hogy bármit hazudhatsz, szerintem.  

Jó ideje nincsen illúzióm a közvélemény memóriáját és felfogóképességét illetően sem.

Tudom, hogy itt most sokan elmennek majd tüntetgetni és mindig jól jön egy kis fideszezés, de a fenti tények vastagon számítanak azért, ha túl akarunk látni a politika felszínén. És nem akarjuk, hogy dróton rángassanak. Én nem akarok megfejtést adni. Azt meg végképp nem tagadnám, hogy nem teljesen tiszta üzletkötések zajlanak meghatározó magyar médiumok környékén. És ez baromi rossz. A független média fontossága mindenki számára evidencia, kövessen bármilyen irányvonalat, mert lehet független és jobboldali is egy lap... Az is talán, hogy az olvasók zöme inkább szokásai rabja és nem feltétlenül a hőskorra jellemző módon tart a szerkesztőkkel mondjuk az Internettóról az Index-re ma már, hiszen az Origónál sem így zajlott le már a váltás.

Az is érdekes fejlemény, hogy az Index.hu, ami most már ki lehet jelenteni, ahogy mi ismertük, lényegében  megszűnt, sorsa nem a tulajdonosváltással pecsételődött meg, mert jó ideje nagyon hasonló hátterű tulajdonosai voltak eddig is, hanem maguk a kollegák "döntöttek" úgy, hogy most szétverik: hiszen láthatjuk ez történt. Nem teljesen világos, hogy van-e B-tervük, ahogy 1999-ben volt részben azoknak, akiket most, mint kvázi fideszes megszálló hadsereget mutatnak be nekünk médiaszerte, csekély teret adva a válaszra és elhallgatva számos fontos tényt, amiket felsoroltunk. Kinek jó ez? A konkurens lapoknak? A politikai átvételt tervezőknek? Biztos nem a kollégáknak és nekünk olvasóknak.

Azzal szeretném zárni, hogy persze aggódom az újságírók jövőjét illetően is, akik egy beszűkült munkaerőpiacra lépnek ki, ahol most nem jó újságírónak lenni, ahogy egyébként ebben az országban nem volt jó sosem. Talán kivéve (eddig) pont az Index-et...

Szorítok a független magyar újságírásnak. Igény volna rá.

A bejegyzés trackback címe:

https://kilonem100.blog.hu/api/trackback/id/tr416054446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Péter 2 2020.07.26. 18:07:01

@midnightcoder2: Szociknak rendszerváltás óta nem volt a Népszabadság fölött rendelkezési lehetőségük, egy harmadnál is kisebb tulajdonrészük volt a kiadóban, amíg el nem passzolták azt is. Igen, a hülyék nem jöttek rá időben, gyakorlatilag az utolsó pillanat utánig nem jöttek rá, hogy Pecina megbízást teljesít és átverte őket (pedig ha utánanéznek, miből él Pecina évtizedek óta, akár rá is jöhettek volna).

Péter 2 2020.07.26. 18:09:22

@ben2: "Egyébként - hasonlóan az Új Magyarországhoz - minden egyes ballib sajtótermék megszűnésekor a tulajdonosok döntöttek úgy és nem a kormány"

Nyilván Pecina mögé nem tettek kormányhatározatot a Magyar Közlönybe, de azért a Népszabadság ügyében ezt a mondatot leírni, hát, khmmm, na, hogy is fogalmazzak, a tények rendkívül nagyfokú nemismeretére utal :-)

Világít a torony 2020.07.26. 18:11:18

@midnightcoder2: Nem szükséges bizonygatni, hogy gondolkodásmentes Orbán hívő vagy.

ben2 2020.07.26. 18:20:43

@Péter 2:

"Kivéve persze, hogy nem. A szocik oldalán akkor kábé a Népszabadság volt meg a Népszava"

És akkor vedd még hozzá az SZDSZ-eseket is.
Meg az összes vidéki lapot.

Csak egy példa, közvetlen sztori 1998-ból egy megyei közgyűlés elnökétől:

Interjút készített vele egy megyei lap és rákérdeztek, hogy az SZDSZ miért nem kapott bizottsági helyet. A közgyűlési elnök elmagyarázta, hogy két pártnak és egy egyesületnek volt mindössze egy képviselője a megyei közgyűlésben és köztük kellett kiosztani két helyet. Ezért az alapján döntöttek, hogy melyik párt hány szavazattal jutott be a közgyűlésbe és mivel az SZDSZ-re szavaztak a legkevesebben, ezért neki nem jutott bizottsági hely.

Később megkapta az újságírótól az interjú leiratát és hogy-hogynem, az indoklásnak az a része, hogy az SZDSZ kapta a legkevesebb szavazatot kimaradt a szövegből. Mondta az újságírónak, hogy így nem járul hozzá a közléshez, ezért beleírták, átküldték az új verziót, amit ő alá is írt.
Csakhogy nyomdába küldés előtt a lap nyíltan SZDSZ-es főszerkesztője átnézte az anyagot és önhatalmúlag kitörölte a vonatkozott részt és úgy küldte nyomdába.

És ezek az esetek mind a mai napig teljesen szokványosnak számítanak a magyar médiában, politikai oldaltól függetlenül. Ezért nincs értelme médiapiaci kavarások miatt a sajtószabadságért riányálni.

Péter 2 2020.07.26. 18:30:11

@ben2: Írtam, hogy MH.

Ja. Sztorim nekem is van, ezer (és egyébként nem akartam már még egyet írni, később vettem észre, hogy a Magyar Nemzetbe beolvadó Maóról lehetett volna írni, a régi nemzetesek NAGYON másképpen emlékeznek és interpretálnák a dolgot még ma is).

Sztori és precedens mindenre van. És mégsem változtat az igazságon: a 95% legenda, mindig is az volt, önfelmentésnek és önbecsapásnak jó, semmi másnak. És a 2010 előtt időszakot, összes hibájával, egyszerűen nem lehet összevetni az utánival. Az a szisztematikus háború, ami a közmédia, a Népszabadság és most az Index esetében folyik, egyszerűen nagyságrendileg, sőt, minőségileg más, mint ami előtte volt, bármelyik korábbi oldalról. Minden politikus, minden politikai oldal mindig szerette, ha a véleménye eljut az emberekhez, ez magától értetődik. De olyan, hogy a másikat egyszerűen megfosztani a közmédia használatától, és olyan, hogy orgánumait előre eltervezve, ellenséges felvásárlásokkal megsemmisíteni, olyan nem volt 2010 előtt nálunk.

ben2 2020.07.26. 19:04:32

@Péter 2:

Most szép hosszan elmondtad, hogy _véleményed_ szerint a 2010 utáni helyzet rosszabb, mint előtte.
És én őszintén el is hiszem, hogy így éled meg, de attól még sem minőségileg, sem nagyságrendileg nem más a helyzet mint ami volt.

A magyar balliberális politikai- és médiaértelmiség nagyjából 2006-ban az öszödi beszéd körüli szerecsenmosdatással elvesztette a társadalmi befolyása jelentős részét és ez részben _pólusváltást_ eredményezett a médiában.
Ez az, amit sokan a szólásszabadság halálaként élnek meg, holott semmi másról nincs szó, mint hogy a ballib értelmiség véleményformáló ereje Fletóék tündöklésével és bukásával egyidőben szertefoszlott.

Független média 2010-ig sem volt, utána sem lett, a politikai manőverek szintjén pedig semmi olyasmi nem történt 2010 után, amire ne lett volna precedens 2010 előtt, csak most nagyobb a visszhangja, mert létezik ellenzéki média, ami hirigeljen rajta, előtte meg nem volt.

Attól pedig, hogy megismétled egy állításodat még nem válik valóra. Legalább 2004-ig a magyar média (1998-2002 között némi köztévés jobbra nyalástól eltekintve) 95%-a bőven ballib befolyás alatt volt. Lehet ezt tagadni, mint ahogy lehet azt is mondogatni, hogy lapos a Föld, de a valóságon ez nem sokat változtat.

Péter 2 2020.07.26. 19:07:32

@ben2: Elég sok konkrét érvet hoztam fel az állításaim alátámasztására: eseményeket, konkrétumokat, neveket, törtéséneket.

Ez vagy elég neked (nem ahhoz, hogy meggyőzzelek, mert ez nem is volt szándékom) ahhoz, hogy képes legyél egy gondolatmenetet végiggondolni és érdemben, tartalmilag érvelni, esetleg konkrétan vitatani azt, amit írtam, vagy nem. Ez utóbbi esetben akár hagyhatjuk is, mert semmi értelme nincs, hogy erre most én azt válaszoljam, hogy a 95%-os befolyás meg a te véleményed, és természetesen nem tény.

ben2 2020.07.26. 19:35:34

@Péter 2:

"Elég sok konkrét érvet hoztam fel az állításaim alátámasztására: eseményeket, konkrétumokat, neveket, törtéséneket."

Mivel arányokról vitatkozunk nem az a kérdés, hogy mit soroltál fel, hanem hogy mit nem.

2004-ig kb. annyival összefoglalhatjuk a magyar médiaállapotokat, hogy ami nem volt jobbos, az ballib volt. A jobbos sajtóorgánumok számát pedig egy kézen meg lehetett számlálni, innen a 95%.

A sajtó 95%-a pedig nem valamiféle jobbos politikai elfogultságból nevezhető ballibnek, hanem pl azon okból, hogy ezek a sajtótermékek és az újságíróik 1989 előtt még büszkén szocialistának vallották magukat, akik meg nem, azok javarészt az SZDSZ-ben kötöttek ki.

A szociknak tehát még csak nem is kellett alattomos kormányzati vagy üzleti manőverekkel megszállniuk a médiát, mert az eleve meg volt szálva, elég volt a rendszerváltáskor örökölt állapotokat nagyjából fenntartaniuk és leosztani a terepet az SZDSZ-el.

Tehát pl. az az állításod, hogy a Horn időszakban az MSZP-nek volt a Népszabi meg a Népszava, az enyhén szólva is megmosolyogtató, ha nem teszed hozzá, hogy "meg minden más, ami a sajtópiacon egyáltalán létezett mínusz esetleg Magyar Nemzet".

Péter 2 2020.07.26. 19:54:54

@ben2: " ezek a sajtótermékek és az újságíróik 1989 előtt még büszkén szocialistának vallották magukat"

Mint Kövér László?

Szokásos lózungok, tehát. Kezdjük ott, hogy mi is az a ballib egyáltalán? Hol volt akkor még ballib? Jóval későbbi fogalom visszavetítése. Fidesz és SZDSZ akkor még egy oldalon állt, szocik karanténban. Abból, hogy az újságírókat (sem) lógattuk fel a rendszerváltáskor, és korábban is dolgoztak, még nem következik, hogy hithű szocialisták voltak és maradtak (bár kétségtelenül volt köztük Bencsik meg Stefka meg hasonló is szép számmal).

A választás utáni beindulás nyilván bizonyos értelemben tabula rasa volt, bizonyosból meg nem. De ez a beállítás, hogy mindenki magát átmentve a régi hatalom képviselője volt, és főleg az, hogy egyedüli szándéka a "jobboldal" elnyomása volt, semmi más, mint a szokásos, harmincéves identitásképző hamis legenda, hogy minket az ellen (a ballib, a mainstream, a globalista, meg a tudjukkik) elnyom. Ráadásul -- egyáltalán nem történelmi előzmény nélkül, persze -- sikerült ezt országszintre emelni: a világ is ellenünk van, pusztulásunkra tör. És ha ezt az ember kirántaná a talajt az ilyesmi identitásképzés alól, nem nagyon maradna semmi, hát nem csoda, hogy nagyon kapaszkodnak bele...

Tudom, persze, Antallt nagyon meglepte, hogy a sajtó nem állt neki minden tévedést, meg főleg hazugságot (ami azért elég mellbevágó volt a választás után, nem volt véletlen az a taxisblokád, amikor először, de elég gyorsan szembesült az ország akkor még elég politizáló közvéleménye azzal, hogy EZEK IS ugyanúgy hazudnak) simán lenyelni és elhallgatni, hanem a zöme úgy gondolta, hogy tényleg más világ jött el.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.07.26. 19:59:15

@Péter 2: azert Neto G. sorozata utan ez a legenda a 90es evek sajtójáról, kisse kifakult mar. nemhogy szocik voltak, hanem maga a titkosszolgalati halozat.

Péter 2 2020.07.26. 20:08:22

@FILTOL: Meg akár az is, hogy pártunk és kormányunk milyen engesztelhetetlen ellenefele volt bármiféle lusztrációnak.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.07.26. 20:43:17

@Ad Dio:
"A blogketrec közéleti részét csak és kizárólag ideológiailag "korrekt" szerzők írhatták. Sajátos infóbuborékot alkottak. Valójában jobboldali, neadjIsten konzervatív vélemény oda nem kerülhetett."
Régen volt egy csomó: konzervatórium, mandiner, jobbegyenes, nívó.
Tudod, hogy mi lett? A mandiner önállósította magát. A többi elhalt.
Még, ha akar is kirakni ilyet, ma már csak vállalhatatlanul színvonaltalanok maradtak, mint a napi dzsihád és társai. Az intelligensebb jobboldali bloggerek már gyakorlatilag mind megcsömörlöttek és abbahagyták. A többi meg nem képes értékelhető szellemi teljesítményre.

ben2 2020.07.26. 21:41:08

@Péter 2:

Jah hogy már eljutottunk a "fideszesek komcsibbak voltak, mint az MSZMP hivatalos jogutódja" panelig?
Hát jó.
Ennyit a lózungokról.

"Abból, hogy az újságírókat (sem) lógattuk fel a rendszerváltáskor, és korábban is dolgoztak, még nem következik, hogy hithű szocialisták voltak és maradtak"

Ahogy az sem, hogy a kommunista agitpropon szocializálódótt, alapvetően politikai hazugsággyártásra képzett médiamunkásokból egyik pillanatról a másikra független és tárgyilagos újságírók váltak volna és hogy önként felszámolták volna a pártállami kapcsolatrendszerüket.

"s főleg az, hogy egyedüli szándéka a "jobboldal" elnyomása volt, semmi más, mint a szokásos, harmincéves identitásképző hamis legenda, hogy minket az ellen (a ballib, a mainstream, a globalista, meg a tudjukkik) elnyom."

Szó sincs a jobboldal elnyomásáról. Ez szimpla üzlet. Annak nyaltak, aki etette őket. 1990 előtt a pártállamnak, majd - némi szünet után - a balliberális politikai elitnek. Egy polarizálódott politikai erőtérben (aminek létrejöttét a Demokratikus Charta megalakulása egyértelműsítette szimbolikusan) a függetlenség egyszerűen nem kifizetődő.
A médiaháború után pedig még az utolsó szerkesztőségi gyakornok számára is nyilvánvalóvá vált, hogy mi lesz azokkal, akik rossz pólusra váltanak.

Ami Antallt illeti, nem azon lepődött meg, hogy a sajtósok nem nyelik le önként a hazugságaikat, hanem hogy a média milyen szintű szereptévesztésbe került a rendszerváltozás után.
Az akkori (még nem bal-, csak liberális) vezető véleményformálók a 90-es kampányban elhitették magukkal, hogy márpedig ők döntik el, hogy ki nyeri a választásokat és ők jól meg is mondták a népnek, hogy az SZDSZ-re kell szavazni. Utána meg egyszerűen képtelenek voltak megbocsátani az MDF-nek, hogy megnyerte a választást.
Onnantól kezdődött az ordenáré acsarkodás _mindennel_ szemben, amit az MDF kormány tett.
(Nem mellesleg ugyenez lejátszódott 1998-2000 között, majd 2010 után is, csak 2006 óta a ballib acsarkodók módszeresen beszorították magukat az információs buborékjukba és társadalmi szinten jelentéktelenné váltak.)
Persze ez sem a jobboldal elnyomásáról szólt, hanem a szimpla hatalomgyakorlásról. A véleményformáló értelmiségnek bizonyítania kellett a politikai elit felé, hogy ha nélkülük, közvetlenül a választókra hagyatkozva mernek választást nyerni, annak meg lesz a böjtje. Horn Gyula pedig megtanulta a leckét és gyorsan be is vette az SZDSZ-t ötödik keréknek a kormányába.

A világ ellenünk van:

Nem, nem a világ, hanem egyes ideológiai irányzatok egymást keresztbe referenciázó agitátorai. És nem csak ellenünk, hanem következetesen minden ellen, ami akár a legminimálisabb mértékben is eltér a politikai agendájuktól.

A helyzet abszurditására egy remek példa:

Március végén a magyar felhatalmazási törvény ellen tiltakozó nyilatkozatot adott ki Bernie Sanders amerikai demokrata párti elnökjelölt.
Nem újságírói kérdésre válaszolt, hanem twitter bejegyzést tett közzé.

Nem kell ahhoz jobboldali identitásképzés, hogy felmerüljön az emberben, hogy mégis milyen indíttatásból foglalkozik egy amerikai szenátor az elnöválasztás és egy világjárvány kellős közepén egy keleteurópai kis ország különleges jogrendjét szabályzó törvénnyel?
Mert hogy Bernie egész biztosan nem a Magyar Közlöny olvasgatása közben szúrta ki a törvénymódosítást, hanem valaki az orra alá dugta - jó eséllyel az előre megírt nyilatkozattal együtt - az erősen valószínűsíthető.
Innentől viszont felmerül a kérdés, hogy ki volt az miért.
Mert hogy Bernie kampányába se pro se kontra nem számított az a twitter bejegyzés, az egészen biztos. Valaki kért egy szívességet Sanderstől (vagy a sajtósától), ő teljesítette, a Népszava meg valahogy "kiszúrta" a twitter bejegyzését és küldetés teljesítve.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy milyen kapcsolati rendszernek kell ahhoz működésbe lépnie, hogy egy amerikai elnökjelöltig eljusson az igény (még egyszer: elnökválasztás és világjárvány közepette), majd onnan vissza az eredmény a Népszaváig, akkor messze nem tűnik annyira légbőlkapottnak az elképzelés, hogy létezik valamiféle szisztematikus ideológiai összefonódás a háttérben.

Le lehet tehát hülyézni azokat, akik külföldről jövő összehangolt balliberális támadássorozatról beszélnek, de pont az ilyen történetek bizonyítják, hogy ezek a feltételezések messze nem alaptalanok.

Péter 2 2020.07.26. 21:55:35

@FILTOL: Nem. Ez a Parlamentben történt, újra és újra és újra és újra és újra...

seol 2020.07.26. 22:07:14

@Világít a torony:

A kötelező közhelyes mellébeszélés is megvolt. Egy bitbe ennyi fér bele.

Péter 2 2020.07.26. 22:11:00

@ben2: Konkrétan Kövérre hegyeztem ki, mert biza ott voltam én is, amikor ezzel verte az asztalt, hogy ő mélyen szocialista érzelmű ember. Nem lehetett kihagyni. :-))

Sanders -- meg még vagy féltucat másik képviselő és szenátor is, ráadásul republikánus is. Így működik a washingtoni lobbitevékenység. Ha a kormány végzi, akkor minden rendben, külpolitika a javából, így kell azt, ha az ellenzék, akkor hazaárulás?

Összehozod egy ilyenből a komplett világösszeesküvést, holott ez úgy kábé a világ legegyszerűbb dolga, ilyen feladatokra emberek-cégek vállalkoznak, a Fidesznek is volt egy ilyen állandó lobbistája, kapott is szép pénzeket, most nem jut az eszembe a neve, volt belőle botrány is. Nyilván az ellenzéknek is vannak kapcsolatai. Onnantól kezdve pedig pár e-mail kell hozzá, ennyi az egész.

gigabursch 2020.07.26. 22:34:48

Találós kérdés:

- Hogy fogalmazád meg tömören azt, hogy milyen az a viselkedés, amikor egy föszerkesztői viselkedésre egy sajtó teljes szerkesztőgárdája feláll?
- ???
- Dullifulli

Világít a torony 2020.07.27. 09:41:51

@ben2: " Le lehet tehát hülyézni azokat, akik külföldről jövő összehangolt balliberális támadássorozatról beszélnek, de pont az ilyen történetek bizonyítják, hogy ezek a feltételezések messze nem alaptalanok." Jelen esetben, az EP a balliberális támadó. Ugye?

Világít a torony 2020.07.27. 09:53:21

@seol: " A kötelező közhelyes mellébeszélés is megvolt. Egy bitbe ennyi fér bele."
Ez egy elég egyszerű megállapítás. Olyan egyszerű népi közhelyből táplálkozó, melynek pont nulla az értelme.

seol 2020.07.27. 13:09:21

És akkor mutassuk meg, hogy Nerniában az ellenzék se más, jöhetnek a kisstílű bosszúk, melyekre orbán is elismerően biccent.

hvg.hu/kkv/20200727_index_bodolai_sztankoczy

Gerardus A. Lodewijk 2020.07.27. 17:58:40

Szerintem az a tanulság, hogy egy sajtótermék nem lehet egyszerre független, minőségi és ingyenes, hanem e háromból egyet - jó esetben kettőt - lehet választani.

seol 2020.07.27. 18:23:36

@Lord_Valdez:

"Ez, amit itt olvastam az Bodolay álláspontja. Máshol jelentek meg nyilatkozatok más indexes újságíróktól és más állítanak. Valójában egyikünk se tudja pontosan, hogy mi is történt, beleértve a poszt szerzőjét is."
Valóban viszonylag közel áll Bodolai álláspontjához, de ebben közrejátszhat az is azért, hogy ő az, aki -- kifakadásokkal és csúsztatásokkal tarkítva, de -- leírt valami viszonylag koherenst; az indexesek nyilatkozatai ide-oda csaponganak az időnként egymásnak is ellentmondó, de mindenképpen semmitmondó, mozgalmi-szabadságharcos narratívák között.

"Dull reakciója -bár lehet, hogy hűtlen dolognak tűnik-, de szinte biztos, hogy nem a semmiből jött. Whistleblowing olyankor szokott történni, amikor egy dolgozó nem lát megoldást a vállalaton belül arra, hogy egy törvénytelen, vagy etikátlan dolgot megakadályozzon. Nagyon ritka, hogy egy dolgozó egyből kitálaljon. Ezt hónapokon, vagy éveken át tartó őrlődés szokta megelőzni."
Ez gyakran igaz, a konkrét esetben viszont olyasmiről volt szó, amiről még ő (vagy bárki más) sem állította, hogy bármilyen értelemben túllépte volna az ötletelés szintjét, sőt, nagyon úgy tűnik, hogy le is mondtak a napirendre-vételéről, és ezt ő is jól tudta. Tehát valaki feldobott egy javaslatot, amely, ha terv lett volna belőle, majd megvalósul, akkor LEHET, hogy veszélyeztette volna az index függetlenségét. És ez indokolta a "VESZÉLYBEN AZ INDEX!!!"-haknit, úgy, hogy befolyásolásból még kísérletre se tud senki példát mondani. Ugyan már. ;-\

"Az is emellett szól, hogy ha egy tényleg Dull magánakciója lett volna, akkor nem tudta volna maga mellé állítani az újságírók majd mindegyikét. Életszerűtlen, hogy ha nem lett volna eleve egy elégedetlenség a szerkesztőségben, akkor elég lett volna egy szikra a robbanáshoz."
Egyrészt mindegyikük feszültségben élt évek óta, hogy mikor csinálják ki őket (és szomorú az irónia, hogy megtették ők a fidesznek e szívességet s.k.), másrészt nem kellett maga mellé állítania az összes újságírót, elég volt, hogy maga mellé állított 1-2 tucatnyit, szerintem az utolsó gyűlés leírásaiból látszik, hogy sokan nem úgy mentek oda, hogy ők fel fognak mondani, nem tudták sokan, hogy páran a másfél óra (vagy mennyi) VÉGÉN fogják feltételként bedobni, hogy csak Dull visszavétele esetén maradnak (amiről tudták, hogy nem fog teljesülni). Azt hinné az ember, ha van egy ilyen kizárólagos, minden mást lenullázó khm, feltételed, azzal kezdesz. Na igen, ha kell a cirkusz... És ha 20-30 ember, köztük vezetői pozícióban lévők nekiállnak bedobni a törülközőt, akkor a legtöbb ember félreértelmezett lojalitásból (indexhez: 0, a fél éves főszerkesztőhöz: végtelen), vagy azért, hogy a haverjai ne közösítsék ki, csatlakozik. Olvastam valami olyat bennfentesnek tűnő nagyon-nem-fideszestől, hogy több embert is ismer, aki nem értett egyet sem Dull produkciójával, sem a hajó elhagyásával, de nem akarta, hogy gyalázzák, szóval. (Ellenőrizni persze nem tudom, de reálisnak érzem.)

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.07.27. 18:31:18

@is: Gerényinek semmi köze a blog.hu-hoz és nincs kapcsolata most az Index-cégcsoport semelyik részével. Mint régi alapító és a szakmában fontos név külsős tanácsadóként adott ötleteket, amiket Bodolai sem támogatott. Ennyit jegyzőkönyv kedvéért.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.07.27. 18:33:27

@seol: talán ennyire nem durva a dolog. Ez bosszú. Júniusban Bodolai kérte meg Gerényit, hogy ne vegyen részt a közös Tilosos műsorukban. Hogy ne legyen feszkó. Most ő teszi ugyanezt.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.07.27. 19:06:45

@seol:
Igen, de mivel mindenki mást köt a titoktartás, ezért nem várható el nagy kitálalás. Talán évek múlva tudni fogjuk, hogy mi is történt valójában.

Nem igazán hiszem, hogy egyetlen csepptől telt volna be a pohár. Akkor eleve nem jött volna létre ez a mutató sem.
Az a baj, hogy csak pletykaértékű információk vannak, arra, hogy többször is bele akartak szólni a szerkesztőség munkájába.

Az, hogy ha sokan nem azzal az elhatározással mentek oda, hogy fel fognak mondani, az még inkább azt erősíti, hogy ez már a levegőben lógott. Ilyen döntést az ember nem hoz meg hirtelen ötlettől vezérelve. Ehhez hosszú ideje halmozódó frusztráció kell.
(Én is mondtam már fel így. Hónapokon át jártam a táskámban egy aláírt, de dátum nélküli felmondással, aztán jött egy balhé, ráírtam a dátumot és beadtam.)

Felnőtt ember ilyen horderejű döntést nem hoz meg pillanatnyi csoportnyomásból.
Az egy dolog, hogy valaki nem ért egyet Dull módszerével, de ettől még lehet, hogy nem ért egyet még sok minden mással se.

seol 2020.07.27. 19:23:30

@A kiló nem százat jelent.:

Reménykedjünk, hogy csak ennyi -- mondjuk előfordult már, hogy túlreagált a sajtó ügyeket. :)

Péter 2 2020.07.27. 19:29:56

@A kiló nem százat jelent.: A jegyzőkönyv kedvéért akkor még egyet, amit valamiért nem tartottál fontosnak kidomborítani: Gerényit az Inda kérte fel, hogy találja ki, mi legyen az Indexszel. Ismétlem, az Inda. Nem az Index, nem az alapítvány, nem Bodolai. Az az Inda, ami a propaganda szerint egy teljesen másik, független cég, tehát egy cégnek csak úgy eszébe jut, hogy kidolgoztasson egy tervert egy *másik* cég jövőjéről.

seol 2020.07.27. 19:46:46

@Lord_Valdez:

Persze. Mondjuk a titoktartási izé eddig sem akadályozott senkit abban, hogy szivárogtatva, sugallgatva részben jogos, részben nevetséges dolgokkal Bodolaira uszítsa a vérre vágyókat -- szóval én meghagynám neki a lehetőséget, hogy reagáljon erre-arra.

Senki nem mondta, hogy egyetlen csepp lett volna, évek óta ólálkodik a fidesz a környéken. És -- gondolom -- az is benne volt mindenkiben, hogy bármikor eljöhet az idő, amikor fel kell mondania.

"Az a baj, hogy csak pletykaértékű információk vannak, arra, hogy többször is bele akartak szólni a szerkesztőség munkájába."
Az a fura, hogy az (ex?)indexesek gyakorlatilag mindennel és mindennek az ellentétével megpróbálták már kimagyarázni a produkciót, mégsem említettek ilyen konkrét, érdemi próbálkozásokat, pedig ez nagyon beleillett volna a narratívába -- bármelyikbe.

"Felnőtt ember ilyen horderejű döntést nem hoz meg pillanatnyi csoportnyomásból."
Egyrészt 'meglepődnél', másrészt úgy, hogy tényleg évek óta ott lógott a levegőben, úgy, hogy egy túlfűtött és -- mindkét részről -- manipulatív megbeszélésen voltak épp túl... Összeadódnak. És "hát minden barátom felmondott, de engem nem zavar ha azt mondják rám, hogy ittmaradok kiszolgálni orbánt".

"ettől még lehet, hogy nem ért egyet még sok minden mással se"
Pontosan. De akkor mondjanak valamit arról, mivel volt AKKORA probléma, hogy azt csak az index kvázi azonnali kinyírása* oldhatta meg**. Mert mondogatják, hogy "feloldhatatlan gondjaik voltak ún. dolgokkal", viszont azzal próbáltak zsarolni, hogy csak Dull visszaengedése esetén folytatják -- tehát mégsem voltak feloldhatatlan gondok egyéb ún. dolgokkal.

* mármint a próbálkozás, hogy sikerült-e, meglátjuk
** még a leglelkesebb önigazolás se tudott mást kitalálni, mint hogy ők tudják, hogy egyszer majd betenné orbán keze a lábát -- én mindig úgy gondoltam, hogy igazi újságíró még akkor is ír, amikor már a monitoron tükröződnek a fideszes rohamosztagosok, nem pedig "jönni fognak egyszer, jönni fognak egyszer!" felkiáltásokkal elmenekül, ha elsétál Rogán az épület előtt; lojalitás, a pacinak a bögyörője, az

Péter 2 2020.07.27. 19:57:51

@seol: És mondjuk neked az összes többi, hogy Vaszily megjelent a járvány leple alatt, hogy felkérték Gerényit arra, hogy csináljon egy tervet egy MÁSIK cég ügyében (ahogy fentebb írtam), hogy természetesen Bodolai (normális esetben, amikor nem revolverezni kell a másikat) nem főnöke Dullnak, hanem együtt kell(ett) vinniük az Index két vetületét, hogy már hallani Indás körökből, hogy megjött az ukáz, hgy Mészáros visszatérte előtt rendeződjön az ügy, meg az összes többi, az neked smafu?

Annak ellenére, hogy nyilvánvalóan egyikük sem ezzel a menetrenddel állt neki, ami végig megvalósult. Csak hát ha az Index ki akarta ragadni magát a NER karmaiból, akkor még kiderülhet, hogy ez volt az egyetlen meghúzható lépés.

Péter 2 2020.07.27. 19:59:39

@seol: Egy: odaírtam, hogy "propaganda szerint". Kettő: mintha nem lennél kellőképpen tájékozott az ügyben, ugye? Mert valójában SOKKAL komolyabb kapcsolat van a kettő között, mint egy stratégiai partnerség. Megvárom a válaszodat, hogy tudod-e magadtól, mielőtt lelőném. :-)

seol 2020.07.27. 20:07:19

@Péter 2:

Felkérték Gerényit, és? Stratégiai partnerségbe belefér. Gerényi kedvenc nünükéje meg alighanem hülyeség és segítette volna a fideszes befolyásolást, de még tervszintig sem jutott el, szóval úgy vergődni, mintha másnaptól be akarták volna vezetni, finoman szólva is komolytalan volt.
Azt sem mondtam, hogy smafu (mondjuk ha jól emlékszem, indás körökben az hangzott el, hogy rendeződjön így-vagy-úgy az ügy, értsd csituljanak el a feszültségek), igen, aggasztó jelek voltak. De csak a "ha még egy darabig így folytatódik, akkor veszélyben lesz az index"-szinten, nem pedig a "meghalunk ma"-én.

seol 2020.07.27. 20:10:44

@Péter 2:

Indexes cikk aljáról.

"Disclaimer! Az Indamedia Csoport az Index.hu Zrt. stratégiai partnere, a csoport nem tulajdonosa az Indexnek."

És még egy stratégiai partnerségbe is teljesen belefér az, amiről szó van, szóval teljesen irreleváns e kérdés szempontjából, mi van még.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.07.27. 20:14:27

@seol:
Persze, mondja el az álláspontját (el is mondta), de vegyük észre, hogy ő, mint főnök sokkal több mindent nyilatkozhat, mint az egyszeri beosztott.
Mellesleg nekem Bodolai álláspontjában az bűzlik, hogy arról beszél, hogy Dull magasrangú baloldali politikusokkal egyeztet. Ilyenek jelenleg nincsenek... Csupa futottak még párt. Mégis kivel érdemes egyáltalán bármiféle módon lepaktálni? Az LMP-vel, ami valószínűleg be se fog jutni? A DK-val, ami ugyan be fog, de a legtöbb, amire futni fogja, hogy tud frakciót alakítani.

Nem ígérem, hogy visszakeresem, de nem friss hír volt. Még jóval ez a balhé előtt volt róla szó.

Akkor fognak tömegesen felmondani, ha ezek az emberek tényleg hisznek abban, hogy az origo sorsára fognak jutni.

Nem tudjuk, hogy mik voltak a problémák és remélem, hogy idővel fognak mondani többet. Nem hiszem, hogy az index kinyírása lett volna a céljuk, inkább a saját integritás megőrzése.

Ez interpretálható úgy is, hogy ezek az emberek tényleg bíztak Dullban.

Ez nagyon szép idealizmus, de ideákért nem adnak csirkemellet a teszkóban. Az újságírónak nem csak becsületre van szüksége, hanem fizetésre is. Ha valaki megpróbálna egy origo szintű "újságnál" gerincesen viselkedni, pillanatok alatt az utcára kerülne.
Szerintem nem tűnik számukra távoli fenyegetésnek.

Péter 2 2020.07.27. 20:21:08

@seol: Nem irreleváns. Kérlek, azért ne csináljunk úgy, hogy egy cikk aljára biggyesztett mondat lenne a mindent eldöntő dolog, jó?

Az Inda tulajdonosainak közvetlen befolyása van az Indexre. Övék a Nanga Parbat, ami annak idején létrehozta az Index alapítványát, és módjukban áll Bodolait eltávolítani és bárkit nevezni ki a helyére (vagy akár otthagyni és mellé, akár többet is). Kurz und gut: az Inda tulajdonosainak, és mivel egyedül is intézkedhet bármelyikük, Vaszilynak teljes és megakadályozhatatlan lehetősége van a teljes Index azonnal átvételére.

seol 2020.07.27. 20:23:36

@Lord_Valdez:

Az tényleg problémás Bodolai szövegében, viszont -- nem, nem kimagyarázni akarom -- bőven el tudom képzelni, hogy Dull tényleg találkozott ún. baloldali politikusokkal, Bodolai pedig belemagyarázott ebbe valami hülyeséget és rágörcsölt. És pár dologgal ellentétben erről kvázi feltételezésként ír, nem konkrét tényként, mint egyebekről.

Az origo úgy jutott az origo sorsára, hogy elkezdték megszabni, hogy mit írhatnak, illetve feltölteni a sorokat rezsimkomisszárokkal. Ebből egyik sem merült fel az indexnél, sőt.

"Ha valaki megpróbálna egy origo szintű "újságnál" gerincesen viselkedni, pillanatok alatt az utcára kerülne."
Vagyis ugyanott lennének, ahol most vannak, viszont lenne konkrét bizonyítékuk és hivatkozási alapjuk? Hát izé... ;-|

Péter 2 2020.07.27. 20:29:10

@seol: Azóta kábé kiderült, hogy Dull hogyan "egyeztetett". Hogy boldog és boldogtalan, köztük mindenféle politikus is felhívta, hogy most akkor mi a frász van?

seol 2020.07.27. 20:33:18

@Péter 2:

Persze, itt elég részletesen meg is van:

444.hu/2018/09/18/az-index-meg-szabad-de-nagyon-kiszolgaltatott-helyzetbe-hoztak

Igen, komoly gond.

Viszont nem erről volt szó korábban. És ahhoz, amiről szó volt, bőven elég egy stratégiai partnerség is, én csak ennyit írtam.

seol 2020.07.27. 20:34:10

@Péter 2:

Ez teljes mértékben reális, igen.

Péter 2 2020.07.27. 20:48:02

@seol: Csak éppen fordítva ülsz a lovon. Ez az infó az NP-ről ugyan nem szokott megjelenni a cikkek alatt megjegyzésként, de ettől még életbe vágóan fontos. És mérget lehet venni rá, hogy az Indexben minden egyes ember tisztában van vele.

És ha innen indulsz ki, és ennek a fényében nézed a Gerényi-terv történetét, akkor rögtön egészen más az optika. Te meg a túloldalról állsz neki, hogy ha lenne két normális, közönséges cég, közöttük normális stratégiai kapcsolat, akkor mennyire lenne magyarázható, hogy az egyik kéri fel a szakértőt a másik megreformálására (szerintem egyébként akkor sem, kivéve ha olyasmiről van szó, hogy a két konkrét cég *együtt* eldönti, bármi okból, hogy valamiért a másik bízza meg, mittomén, így jobban el lehet könyvelni, vagy akármi normális gazdasági ok). De így, hát mögött, még akkor sem, sőt, szerintem még azt sem lehet mondani, hogy ne lenne két cég között alapesetben válóok egy ilyen, alapvetően elég ellenséges lépés.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.07.27. 20:53:43

@seol:
Én erre nem vennék mérget, mivel az Indamédiát épp most szerezte meg a Fidesz. Mivel a pénz rajtuk és csak rajtuk keresztül jön, elég sok adu van a kezükben.
Volt egyébként egy olyan elemzés, ami szerint ez azért történik, mert Amerikába várhatóan Trump bukik és az elnökválasztásig jó lenne, ha lecsengene a balhé. Ha ugyanis demokrata elnök lesz, akkor az nem fogja szó nélkül hagyni a dolgot. Ha viszont most túl esnek rajta, akkor januárig kifut a hírekből és már a kutyát se fogja érdekelni.

Na, nem. Én ugyan csak egy indexes újságírót ismerek személyesen, de láthatóan elég hosszú pórázon voltak.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.07.27. 22:58:57

@Lord_Valdez: Az Indamédia vagyis a cégcsoport rég jobboldali kézben van. Spéder is oda volt sorolható inkább. Vagy Ziegler és Vaszily sem jobban.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.07.27. 23:06:38

@A kiló nem százat jelent.:
Igen, de Spéder üzletember volt. Zieglerről nem sokat tudok. Vaszily viszont hardcore. Nézd meg, hogy mivé lett alatta a TV2. Tőle nagyon is van oka az indexeseknek félni.

Péter 2 2020.07.28. 00:06:28

@A kiló nem százat jelent.: "Inkább". Hát ez aztán igazán találó arról a Spéderről, aki már a székházügyben is benne volt annó, és aki a takarékbanki integrációt Orbánnak levezényelte. Vaszilyról nem beszélve, aki az Origó hóhéra volt, utána MTVA, és azóta Mészáros médiaügyi erős embere az Echó és a TV2 élén.

Nancsibacsi 2020.07.28. 09:19:02

@Péter 2: "Te meg a túloldalról állsz neki, hogy ha lenne két normális, közönséges cég, közöttük normális stratégiai kapcsolat, akkor mennyire lenne magyarázható, hogy az egyik kéri fel a szakértőt a másik megreformálására"
Ez a két normális, közönséges cég azért elég erősen összeforrt, mert az indamediának se volt egy fillér bevétele se az indexen kívül, és az indexnek se az indamédián kívül. Ez gyakorlatilag csak annyi, hogy egyik cégben nem volt pénzügy meg értékesítés, a másikban meg nem volt termelés - csak technikailag 2 cég. Így nézve már tök jogos hogy elgondolkodsz azon, hogy a technikailag másik, de valójában ugyanannál a cégnél mit kellene jobban csinálni. És valljuk be: az ötlet tök ugyanaz volt, mint ami a totalcarnál már régen megtörtént, és ami miatt pl. a totalcaros újságírók nem mondtak fel a Totalcar Kft-nél, mivel ők ha nem tetszik nekik az index, akkor kis túlzással holnaptól lehetnek a 444 autós oldala. Vagy az origóé. Vagy a New York Times-é.
Amúgy eladva is gondolom azért volt az indamédia, mert el kellett adni. Egy jól működő cégnél nem igazán szokás a politikai konkurenciának eladni, opciós jogot adni, stb. De az index sose volt igazán jól működő: az első években a költségek 10 százalékát fedezte a bevétel, ez rövid időre átfordult pozitívra, de sose tudta kifizetni a beleöntött lóvét a befektetők felé.

Nézd meg az ebeszámolót - 2019 már fent van. Csak pár szám:
60 millió nyereség, ebből 40 millió kifizetve osztalékként. De! 60 miliós bevétel csökkenés 2018-hoz képest, 50 milliós bér növekedés 2018-hoz képest (és így se keresnek sokat, mert 80 főre 500 millió éves bérköltség jut - az nem túl vastag.
Szóval ezek nem egészséges számok. Nyereséges, igen - de ezzel elmondtál MINDEN pozitív dolgot az index eredmény kimutatásáról. Megkockáztatom hogy koronavírus nélkül is 2020-as beszámolóban már jobban kijöttek volna a bajok: minimális nyereség, osztalék nyista. És természetesen bércsökkentés - ami meg is volt. Így meg tök egyértelmű hogy ez az év masszív veszteség lesz - amit a tulajdonosoknak kéne finanszírozniuk, vagy szépen piaci alapon csődbe mennének, mert nem tudnák fizetni a számlákat, béreket.

Az az indexszel a legnagyobb baj, hogy sose volt igazán jó cég, gazdaságilag. Jó újság, de nem volt jó cég. Amikor pörgött a gazdaság, akkor kevés nyereséget termelt, amikor meg válság volt, akkor brutális mínuszt. Nem csoda hogy ezzel tele lett a töke mindenkinek - volt itt tulajdonos a Wallis is, aminek a vezérigazgatója akkoriban Bajnai Gordon volt - ők is kiszálltak belőle. Én úgy gondolom hogy nem az index bukott meg, hanem a minőségi, reklám alapú tartalom szolgáltatás. Ehhez a magyar nyelvűek száma mindig is kevés volt - de most hogy a google meg a facebook elvitte a hirdetők jelentős részét, már nagyon kevés. Indexre hogy tudok én kisvállalkozóként felrakni hirdetést? Mert facebookra pár kattintás - csak úgy mondom...
Ha belegondoltok itt nevetséges összegeken folyik az agonizálás - már komolyan elgondolkodtam hogy szólok pár havernak, és megvesszük az egész kócerájt. Pedig sima alkalmazott vagyok, ők is, de 400 millió forintból újra lehetne indítani az indexet - az 4 családi ház, vagy 8 újépítésű lakás - lófasz. Van ismerős, akinek van 3 kiadó lakása. Eladja, bedobja a cégbe, és ha többet hoz mint a kiadás, akkor neki ez megéri. A baj az, hogy nem hoz többet, és ilyen Dull féle hisztizsákokkal soha nem is fog többet hozni, mert elkezd állítgatni egy barométert, és egy élet munkáját lenullázza ezzel. Így marad az, hogy a rajongóknak kell a zsebükbe nyúlni: van 200 ezer likeoló a facebookon: fejenként 2000-et fizessen be mindenki az újraindulásra, és utána még havi 500-at a reklámmentességre és hogy anyagilag független legyen az index. Ennyi, egy fél doboz cigi ára se havonta - ennyi áldozatot kell hoznotok. Vagy szóljatok Ungár Péternek, aki politikailag úgyis közeláll (LMP meg Momentum majdnem ugyanaz), hogy kéne pár garas, mondjuk a tavalyi profitja 20 százaléka, és tegye már bele az indexbe. Nincs itt miért agonizálni, mert NINCS NAGY BAJ. Csak a szokásos figura a liberális oldalon: csinálni nem csináltok semmit, csak hisztiztek. Ezért van a fidesz ott, ahol van, mert ők ellenzékben összeszorították a fogukat, és dolgoztak, és áldozatokat hoztak. Most meg nyilván aratnak - ők is meglepetten nézik azt, hogy milyen sokáig.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.07.28. 11:12:50

@Nancsibacsi: Az Index gazdaságilag régóta nyereséges portál önmagában is és a cégcsoporton belül is. Ebben talán egyedülálló is. Egyébként ez a független működésének záloga. Vagy ez volt. Ezt elsősorban üzleti szempontból nézték a befektetők, azé lehetett, aki azért megbízható, mert kézben tartani egy befolyásos médiumot mindig politikai játszma, nem tiszta üzlet. Maga az Index szrkesztőség pazarló módon működött, mert nagy volt a függetlenség és cincogtak az egerek, lett volna ok rendet tenni. De most takarítás helyett lehet az egészet újra építeni.
Az Index félmilliárdot éget el évente legalább működésre. Ungár Péter jövedelme erre már nem volna elég szerintem. Senkié sem. Hobbiból tarthatsz gekkót, akár elefántot is, ha van rá pénzed, de egész állatkertet azért kevesen engedhetik meg maguknak tartani. A magyar milliárdosok sem. Nem sokáig maradnának azok. A szokásos hiszti részét aláírom. A tényleg alap magyar sajátosság.

Nancsibacsi 2020.07.28. 11:52:59

@A kiló nem százat jelent.: Igen, ez a hivatalos kommunikáció. Viszont azt nem annyira kommunikálják, hogy a kezdeti, növekedési időkben évente akkori forintból annyit kellett belerakni, mint ami a legjobb években 2 évnyi profit. A 2000-es évek elején az éves veszteség volt 100 millió körül, 10 milliós bevétel mellett. Ezt is finanszírozta valaki akkoriban, ugyebár. Nyilván ezt a pénzt is viszont akarták látni, és az egyes értékesítésekkor úgy szabták meg az árat, hogy ne járjanak rosszul. 2019-ben 60 millió volt a profit, 2018-ban 40. Ez 2005-ben még okés is lett volna, de ma már egy több milliárdos vételárú cégtől többet vár el az ember. A politikai újságírás nem egy biztos piac - ha ezen a piacon nem hoz vételár arányosan 10% profitot egy cég, akkor arra üzleti befektetőt nem fogsz találni. Vagyis az index nyereségének ma minimum 500 millió körül kellene lennie, hogy érdemben lehessen beszélni - akár külföldi - üzleti alapú befektetőről. Így meg marad a "szakmai" befektető, ami politikában tudjuk mit jelent. Ungár Péter pont megtehetné. A vagyona 15 milliárd, 3 éve 10 volt - szóval növekszik. Neki volna 5 milliárdja, hogy megvegye tisztességesen (vagy 400 milliója, hogy újraindítsa "internettósan"), és ha nem is hozná ez a vállalkozás az elvárható évi 500 milliót, de veszteséget (egyelőre) nem termelne. Ha meg mégis, és azt mondaná, hogy "gyerekek, kicsit ésszel költsük már a pénzt", akkor őt is kineveznék fidesz végrehajtónak? Már csak azért megérné, hogy ezen röhöghessek:-D

Péter 2 2020.07.28. 11:54:48

@Nancsibacsi: A két cég nem egyszerűen összeforrt, hanem az egyik kezében van a másik mindenestül. Erről volt szó. Pont azért álltam neki, hogy ugyan *a felületes propaganda szerint* ez csak két egymásra utalt cég, de *valójában* ez természetesen porhintés. Persze, hogy nem természetes, hogy a működés két felét két cégbe kivegyék (illetve, ez így nem igaz, természetesen számos példát látunk ilyesmire egy cégcsoporton *belül*, de itt nem egy közös tulajdonlás és irányítás alatt levő cégcsoportról beszélünk, hanem *éppen ellenkezőleg*).

Csak a realitásokat hagyod figyelmen kívül. Írod, hogy összedobsz pár baráttal. Formálisan igaz, jó, bár azért megnézném, amikor Vaszily eladja neked. Itthon élsz vagy valahol külföldön? Tudod, mennyi idő fog eltelni, amíg a NAV kopogtat az ajtódon, hogy csókolom, itt vagyunk? Tudod, hogy mennyi ideig fogod te pár összeállt magánember összedobott pénzén működtetni az ország legnagyobb, és többé-kevésbé leginkább kormánykritikus portálját?

Beszéljünk már nyíltan egymással. Vagy a Fidesz tartja el rövid vagy hosszú pórázon, vagy valaki olyan, akit a Fidesz -- átmenetileg -- megtűr. Nincs olyan magyar tőkés, egyetlen darab sem, aki Orbán döntésétől függetlenül megteheti. Nyugati nyilvánvalóan azonnal futballpálya méretű céltábla lenne a kormánynak. Korábban felmerült, hogy határon túli magyar tőkések beszállnának dolgokba, ez tulajdonképpen egész jó ötlet lenne, és nehezen is támadható, mert ugye ők magyarok, a kormány nem állhat neki annak, hogy idegenek, de a korábbi próbálkozások, úgy néz ki, nem jöttek be. Akkor meg nem marad más, mint az olvasók, mert azok sokan vannak, azokra tényleg nem tud NAV-ot és egyebet küldeni Orbán.

Nézd már meg Varga Zoltánt. Mi még nem is tudtuk, hogy az Index ellen rövidesen be fog indulni a hadjárat, de a rezsimsajtóban már szépen elkezdtek megjelenni a beetető támadások ellene.

seol 2020.07.28. 12:46:46

@Péter 2:

Csak valamiért mégsem ezt kommunikálták, hanem nekiálltak úgy tenni, mintha az ún. Gerényi-tervet, amely valójában inkább csak Gerényi-ötletelés volt, már másnap rájuk próbálták volna erőltetni -- mert ezt eljátszani könnyebb volt, mint vállalni a "bocs, elsiettük"-kel járó arcvesztést.

Péter 2 2020.07.28. 12:53:24

@seol: Ez az egyik olvasat. A másik pedig az, hogy sokkal több információjuk van, mint neked és nekem olvasóként, és pontosan tudták, hogy milyen is az a közelítő fenyegetés, ami elől ki kell menekíteni az Indexet. Mondjuk, tisztában voltak vele, hogy Bodolai három évig valóban vissza tudta tartani a Fidesz csápjait, de tudják azt is, hogy most már miért nem fogja tudni.

seol 2020.07.28. 13:00:57

@Lord_Valdez:

Abban, hogy az indexszel anyagilag gyakorlatilag azt csinál a fidesz, amit akar/mer, nincs vita. Abban se, hogy ha akarnák, akkor kis túlzással(?) egy nap alatt ki tudnák csinálni. Viszont sikerült úgy megoldani a dolgot a nagy szabaccságharcolásban, hogy a fidesz nyugodtan -- és joggal -- mondhatja, hogy nekik közük ehhez nem volt.
Az ámérikánusok és Európa meg egy darabig elszörnyedgetnek az ellenzéki szövegek alapján, viszont egy idő után azért elkezdenek szöszölni a bizonyítékokkal is, és akkor bezony gond lesz.

Nem igazán véletlen és nagyon árulkodó, hogy míg eredetileg azt játszották el, hogy Dull (amúgy meglehetősen jogos, de semmiképp nem indokolatlan) menesztése miatt távoznak, azóta sugallmazásokkal és célozgatásokkal folyamatosan próbálják azt a látszatot kelteni -- és az ún. ellenzék propagandája mindenben segít --, hogy szakmai nyomás miatt távoztak. Brutális szakmai támadások miatt. Orbán távolíttatta el őket, mert nem voltak hajlandók őt dicsőíteni. De akad még, asszem.

Tiszta ügyekben (a Népszabadság kicsinálása pl.) egy stabil narratívát szoktak emlegetni. Ha egy ügyben még az érintettek részéről is 3+ (időnként egymásnak is ellentmondó) narratíva kering, akkor ott valami gond van.

seol 2020.07.28. 13:02:55

@Péter 2:

Már említettem e szempontot: eddig mindent és mindennek az ellentétét felhozták távozásuk alátámasztására. Gondolod, hogy ha tudtak volna ilyesmiről, akkor azt meg sem említik?

Péter 2 2020.07.28. 13:09:25

@seol: Vagy te nem tudtál olvasni a sorok között. Sőt, nem közöttük, belőlük.

Ha valahol ma Vaszily megjelenik, akkor ő Orbán médiaügyi végrehajtója. Nem egy futottak még tőkés, aki távolról már látott fideszest, és most szeretne egy kis aprópénzt keresni az Index reklámaiból, amíg még lehet, hanem ott Orbán Viktor kinyújtott keze, életnagyságban. És ezt az Indexben még a szerkesztőségi kutya is tudja (ha van nekik, gondolom, nincs). Lehet, hogy te nem, de nekem például azért ez elég jól kiderült mindama ugyanazon információkból, amit te is, én is olvastam az elmúlt hetekben erről.

alöksz róz 2020.07.28. 13:09:57

@Nancsibacsi: "akkor őt is kineveznék fidesz végrehajtónak" - végül is nem sokkal vagy lemaradva, csak pár évvel

Nancsibacsi 2020.07.28. 13:55:57

@Péter 2: "A két cég nem egyszerűen összeforrt, hanem az egyik kezében van a másik mindenestül."
Meg a másik kezében az egyik. Mert jelenleg úgy néz ki, hogy azokat a milliárdokat, amiért megvették az indamediát már fújhatják, mert Dull a nagyhalál eljátszásával elégette a közös cég értékének kb 90 százalékát. Szóval akkor most ki is van kinek a kezében?

"Csak a realitásokat hagyod figyelmen kívül. Írod, hogy összedobsz pár baráttal. Formálisan igaz, jó, bár azért megnézném, amikor Vaszily eladja neked."
Most már miért kellene eladnia? Uj Péternek ki adta el a 444-et? Megcsinálta 0-ról és kész - valószínűleg nem százmilliókból, maximum pár 10-ből. Az okosok - nem én - mondják azt, hogy egy új indexet indítani a jelenleg munkát kereső gárdával 400 millióba kerül. Nyilván lehet küldözgetni a NAVot, de 400 millió tényleg nem az a kurva nagy összeg, amiért akár az ellenzéki pártoknak nem érné meg egy újabb 5-10 ezres tüntetést generálni, plusz elvenni pár fidesz szavazót. Így is sikerült, hogy ehhez kb csak annyi köze volt a fidesznek, hogy kiültek a kertbe és kértek egy sört.

"Tudod, hogy mennyi ideig fogod te pár összeállt magánember összedobott pénzén működtetni az ország legnagyobb, és többé-kevésbé leginkább kormánykritikus portálját?"
Amíg van rá pénzem - bármeddig. Pontosan azért, mert hiába zárják be, teszik tönkre a céget - abban csak olyan aprópénz van, hogy azt másnap újra bele tudja tenni újra az ellenzék. Mondok még jobbat: 400 millió sok pénz? És 100? Ami 1 havi költség az indexnél. Mivel ha azt mondják, hogy open source szerkesztőségi rendszert csinálnak, és open source cikkeket, akkor ha bezárják az új céget, akkor holnap egy forkkal kezdhetik is onnan, ahol abbahagyták, egy másik cégben. Így elég 1 havi működési költségnyi pénz minden egyes újraindításra - nem kell új szerkesztőségi szoftvert írni, meglesznek a régi cikkek, fórumok, adatbázisok - amiket szintén valószínűleg kiloptak most is, csak így legálisan.

Tudod nekem az egészben az a büdös, hogy itt valójában nincs nagy dráma. Még akkor se, ha tényleg befolyásolni akarták az index szerkesztőségének működését, és jogos a tömeghiszti. Én inkább Dull számlakivonatát nézném meg, mert most ezzel a manőverrel kivett pár milliárdot pár ember zsebéből, és abból csak kapott valamit vissza - annyira nem lehet balfasz, hogy ezt ingyen csinálta.

Nancsibacsi 2020.07.28. 13:59:00

@Péter 2: Alapvetően veled is az a baj, ami az indexszel volt: fideszfóbia. Te mindenben, definíció szerint a fideszt látod, a tények, az önálló gondolatok meg megijesztenek.

Péter 2 2020.07.28. 14:25:49

@Nancsibacsi: Hogyne. A Mandineren is azért szeretnek, mint malac a kést, mert állandóan szűkölve vissza szoktam riadni a tényektől, amiket előszeretettel a fejükre olvasok minden egyes fordulónál. Mint hogy, például, mi történt lépésről lépésre a Népszabadsággal. Kábé azt szajkózza mindegyik, hogy de veszteséges volt, a tulaj bezárta, semmi látnivaló, és ha az ember felfekteti nekik azt a kábé *tucatnyi* lépést, amelyek ez elejétől a végkifejlethez vezettek, pontosan egymásra épülve, egyikből következett a másik, ráadásul annak idején a sajtóban mindenki tudta és diktálta *előre*, hogy mi fog történni, és lőn, pont az történt, tehát még azt sem lehet mondani, hogy utólag találta ki valaki, akkor ennyi a reakció, hogy ááá, nem igaz.

Nem lehet, kérdem halkan, az ilyen ostoba, ad hominem "érvelést" meghagyni azoknak, akiknek nincs jobb?

Vaszily megjárta a hadak útját, az Origót, az MTVA-t, az Echót és a TV2-t, és mindenhol pontosan, precízen, kíméletlenül elvégezte a rá kirótt feladatot. Ha ezután megjelenik az ötödik helyen, és minden normális ember tisztában van vele, hogy ez a következő feladat, akkor mi ezen a tagadnivaló? Ha elvégzi, akkor is fideszfóbia lesz? Ha utána még elvégzi öt másik helyen, és már a tizediknél fogunk tartani, az is majd fideszfóbia lesz? Minden, ami ebben az országban nyíltan, nem különösebben palástoltan, hanem egyenesen a pofánkba röhögve megtörténik, az fideszfóbia? Mikor jön el az az idő, amikor az ordítóan nyilvánvaló tényeket annak lehet tekinteni, ami, és nem fideszfóbiának?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.07.28. 18:30:19

@seol:
Nem tudom, hogy ezt hogy lehetett volna elegánsan csinálni. Az biztos, hogy így mártírként tudnak távozni. Ha hagyják, hogy Vaszily szép apránként elorigósítsa őket, akkor még ennyi se maradt volna nekik. Így legalább emelt fővel tudtak távozni. Én is ezt tettem volna a helyükben.

Nem a bizonyítékok fogják az ügyet elásni, hanem az újabb ügyek. Senki se gyászol a végtelenségig.

Nem tudni mi történt.
Biztosan csak két dolgot tudunk:
1. utalgatnak arra, hogy többször is próbáltak beleszólni (vagy igaz, vagy nem, vagy részben)
2. Vaszily eddigi karrierje (origo, TV2, Echo TV) nagyon is fenyegető.
Szerintem nem akarták megvárni, amíg kézzel foghatóbb fenyegetéssel szembesülnek...

Erős a gyanúm, hogy ők sincsenek minden tény birtokában.

Nancsibacsi 2020.07.28. 19:16:48

@Péter 2: Vaszily 2007-ben 1x már volt az index vezérigazgatója, és akkor egyenesbe hozta - azt a válságot túlélték.
A népszabi azért ment csődbe, mert bár 2015-ben tudott egy 130 milliós nyereséget felmutatni, de a megelőző 5 évben több mint 4 milliárd veszteséget halmozott fel. 2010 után az MSZP pártkassza elkezdett apadni, és eddig tartott - erről szólt az a történet.

Mégegyszer: az indexnél SEMMI sem történt. Elhangzott pár BELSŐS beszélgetést, semmi se került papírra (mert akkor már azt is a 444-en olvashatnánk, amilyen diszkrét ez a Dull fiú). Kirúgni az a Bodolai rúgta ki, akit elég nehezen lehetne fidesz szimpátiával vádolni. Ez a fideszfóbia, hogy ha nincs tény - mert nincs tény -, ti akkor is kitaláltok magatoknak.

Nancsibacsi 2020.07.28. 19:35:54

@Péter 2: Na, maga Dull Szabolcs mondja: gondolom ezek után őt is fidesznácizni fogod:
444.hu/2020/07/27/dull-szabolcs-sosem-adtam-ki-uzleti-titkokat
"A főszerkesztő azt mondta, nem tapasztalt az Index cikkeinek tartalmára vonatkozó politikai nyomást (, viszont a nyomásgyakorlásnak egy formája az is, hogy a szerkesztőség szervezetére érkezik a nyomás.)"
Tehát azt írtak amit akartak, csak kevesebb pénzből kellett volna ezt megoldani - ezért tört ki a parasztlázadás.

Péter 2 2020.07.28. 19:54:50

@Nancsibacsi: A Népszabi egyáltalán nem ment csődbe. A Népszabit becsukta Pecina, mert az volt a feladata, hogy úgy adja át a megyei lapos portfoliót (plusz a Nemzeti Sport, ami lényegtelen, de Orbánnak fontos), hogy előtte megszünteti a Népszabit. A Népszabi megszüntetése pillanatában is messze a legnagyobb magyar politikai napilap volt, és már nyereséges volt.

Ne add elő a hivatalos kormányzati propagandát, hogy magántulajdonos, üzleti döntés, papperlapapp, mert árkot röhögünk köréd, de tényleg. :-)

Péter 2 2020.07.28. 20:34:58

@Nancsibacsi: És természetesen: egy, a NSZ nem halmozott fel adósságot. Ha veszteséges volt, a tulajdonosa (Ringier) keresztfinanszírozta, lenyelte a veszteséget.

Kettő: nem tudjuk, veszteséges volt-e és mennyire. A veszteséget a Ringier mutatta ki azzal, hogy mivel övé volt a nyomda is, olyan transzferáron állította be magának, amilyenen csak akarta. Mivel elemi érdeke volt -- a fennálló szerződések miatt -- veszteséget mutatni ki legalább három éven keresztül, hogy megszerezhesse a teljes irányítást, a legkevésbé sem lehetünk abban biztosak, hogy a kimutatott veszteség valóságos szám volt-e. Erős a gyanú, hogy nem.

Három: Pecina valóban elmúlt tíz év ötmilliárdos veszteségére hivatkozott némely interjúkban, csakhogy ehhez neki természetesen semmi köze nem volt. Két éve volt a NSZ tulajdonosa, tehát a számára tökmindegy volt, hogy 5-10 évvel korábban az újság veszteséges volt-e, és ha igen, akkor miért nem. Nem adósság volt, amit átvett, és ki kellett volna fizetnie, tehát a dolognak semmi relevanciája nem volt számára.

Négy: *ha* Pecinának vesztesége lett volna (ahogyan nem volt), *akkor* nyilvánvaló elemi érdeke lett volna csökkenteni a veszteségét, nem bezárni a lapot, hanem értékesíteni egészben vagy legalább jogokban. Ez utóbbira a szerkesztőségtől kapott ajánlatokat, amelyeket válaszra sem méltatott.

Szóval, összességében, ahogy az előbb már utaltam rá, csak nem értetted el a figyelmeztetést: velem rossz lóra tettél. :-) Én emlékszem a tényekre, sorban, mindegyikre, mert annak idején elég sokat vitáztam róla hozzád hasonlókkal, akik végig kötötték az ebet a karóhoz, hogy méghogy Mészáros veszi meg, micsoda ötlet, hát hogy is képzel ilyet bárki ostoba fideszfóbiás ballib. És előre, lépésről lépésre diktáltuk (nemcsak én, jó páran mások), hogy mi fog történni, az állandó ellentmondás közepette, hogy micsoda fóbia, micsoda hülye ötlet. És lépésről lépésre bekövetkezett, és pont úgy következett be.

Nancsibacsi 2020.07.29. 08:18:28

@Péter 2: A népszabi 2010-2015 között kb 3.8 Mrd VESZTESÉGET termelt. Igaz a trendből ki lehetett azt olvasni, hogy nyereségbe fordul, de 2015-ben ennek ellenére nem vette meg az MSZP alapítványa - pedig fel volt nekik ajánlva. Még egyszer: az MSZP is úgy látta, hogy a népszabi menthetetlen. És jól látta, mert a népszabi példányszáma folyamatosan zuhant: 2015-ben 40 ezer volt, a Blikk példányszáma meg 150ezer. Azért lehet ezt a kettőt összehasonlítani,és azért ne hasonlítható mondjuk egy autós magazinhoz,mert míg az autós magazin targetált, addig egy politikai/bulvár lap nem targetált. Szóval míg a Blikk kevés alja újságíróval meg tudott élni 150ezer példányból, addig a népszabi sok, minőségi, drága újságíróval nem tudott megélni negyed ennyi példányból. Csoda, mi? Erről szól a történet, és nem másról. Ezen nem befolyásol semmit sem, hogy MINDEN politikai lap párt/kormány támogatásból él meg. Erre csak a nagyon naívak csodálkoznak rá, mert ez TERMÉSZETES. A politikai újságíró a legdrágább, a politikai példányszám alacsony, és versenyez az olcsón előállítható bulvárral. Nem csak itt - az USA-ban is. A fidesz közeli pártlapoknál nem fogyott el a lóvé, az MSZPnél meg igen. Nincs az a hülye tulajdonos - pláne külföldi multi - aki hosszú távon "keresztfinanszíroz" évi átlag 1 milliárd veszteséget úgy, hogy biztosan, soha nem fogja viszontlátni a pénzét. A más pénzéből tudtok nagyvonalúak lenni ti liberálisok, de a saját zsebetekbe most se tudtok belenyúlni, hogy megmentsétek pl. az indexet.

"nem tudjuk, veszteséges volt-e és mennyire"
De, tudjuk, mert a politikai és bulvár lapok reklámbevétele kb ugyanannyi példányszám arányosan, az elkészítése meg drágább, ezért nyugodtan össze lehet vetni a számokat a bulvármédiával.

"Két éve volt a NSZ tulajdonosa, tehát a számára tökmindegy volt, hogy 5-10 évvel korábban az újság veszteséges volt-e"
És nyilván ingyen kapta meg 2 éve, persze. A realitás az, hogy a piacvezetőséget meg kell fizetni akkor is, ha veszteséges. Ha ezután 2 évvel azt látja az ember, hogy a vásárolt cég vagy veszteséget hoz, vagy befektetés arányosan kevesebbet mint egy állampapír, akkor menekülni próbál belőle. Nyilván nem tudjuk hogy a háttérben mit kapott és mit nem a népszabi bezárásáért, de ha mondjuk 5 milliárd volt a vételár, és stabilan hozta volna beláthatóan hosszú távon az 500 milliós éves profitot, akkor 7szentség hogy szembe röhögte volna akár magát Orbánt is, ha a bezárásról regél neki. Lehet hogy 2 éve eleve azért vette meg, hogy tönkretegye - de ez tök lényegtelen, mert senki se volt, aki azért megvegye, hogy tovább üzemeltesse. Az MSZP se, Gyurcsány se, senki se.

Veled valószínűleg tényleg rossz lóra tettem, mert nem hogy befektetni való pénzed nem volt soha, de valószínűleg elképzelésed sincs arról, hogy egy befektető hogyan gondolkozik. Ha van az embernek 10-100-1000-10000 milliója, és azt befekteti, akkor onnan kezdve szarik a politikába, és csak azt nézi, hogy a pénze ne vesszen el, vagy - akár legálisan, akár nem - de profittal viszontlássa. Egy alkalmazott - ami te is vagy valószínűleg - meg párt-fanként viselkedik, és elvei vannak, meg hasonló fasságok. A pénz ezeket kiöli.

Szabo Pali 2020.07.29. 12:42:18

1/2

ez a poszt tipikusan az a fajta iras, ami objektivnek akar tunni, de nagyon nem az:D

pl. vicces, hogy Gerenyit hozza fel ervkent az iras elejen az Index narrativajaval szemben, aki egyebkent ket olyan online hirportal alapitasaban vagy vezeteseben is reszt vett, ami netto fideszes oligarcha tulajdonban van. a Mandiner a Fidelitas hirlevelebol alakult, 2019-tol pedig a KESMA (NER-media) reszet kepezi. az Azonnali.hu pedig Ungar Peter es anyjanak, Schmidt Maria NER-tortenesznek a lapja. szoval ennyit Gerenyirol.

egyebkent ezzel a logikaval kapcsolatban van egy nagyon tipikus teveszme. az, hogy valaki korabban baloldali volt (bar en kotve hiszem, hogy Magyarorszagon a rendszervaltas ota barki is oszinten, elvi szinten lett volna baloldali), vagy baloldali erdekkorbe tartozott, nagyon nem jelenti azt, hogy ne lehetne ma a NER egyik helytartoja. pl. szamos olyan NER-lovag van ma is (tipikusan idosebbek), akik a szocik idejen is mar a gazdasagi elit tagjai voltak. szoval azzal ervelni, hogy egy adott esetnek azert nincs koze a NER-hez, mert olyan szemelyek vannak benne, akik anno balos erdekkorokben mozogtak, alapvetoen fals.

aztan az is mokas, hogy Vaszily Miklost epp hogy erintolegesen erintette a cikk, holott velemenyem szerint kulcsfigura. ezt irja a poszt: "A lényeg, hogy az Index.hu tulajdonosi háttere régóta Fidesz-közeli. Nem Vaszily Miklós megjelenésével lett az. Illetve ebben változás nem történt most." -- senki nem mondta, hogy Vaszily megjelenesevel kerult gazdasagilag NER birtokba az Index. a valosag valoszinuleg az, hogy mar jo par eve NER kezben volt gazdasagilag, de egy orszag vezeto fuggetlen mediumat szetverni vagy atvenni az iranyitast nem lehet balhe nelkul. nyilvanvalo, hogy nem azonnal akartak ezt veghezvinni (Origo esetebol is tanulhattak, mert abbol nemzetkozi balhe lett, az Origo pedig egy rakas fos lett). Vaszily eletpalyaja is azt mutatja, hogy nem tulajdonoskent, hanem vegrehajtokent funkcional. erdekes modon a poszt nem igazan szamol be a munkassagarol.

hu.wikipedia.org/wiki/Vaszily_Mikl%C3%B3s
~
"2010 februárjától 2014 novemberéig az Origo Zrt. vezérigazgatója volt. Vaszilytől egyik napról a másikra vált meg az Origo tulajdonosa, a Magyar Telekom. Vaszily nevéhez fűződik Sáling Gergő főszerkesztő nagy figyelmet keltett elbocsátása.
Vaszily 2015 augusztusa óta dolgozott az MTVA vezérigazgatójaként, előbb megbízottként, majd 2016 októberében véglegesítették. E pozíciójáról 2018-ban lemondott. Ezután 2018 októberétől az Echo TV vezérigazgatója volt. Andy Vajna halála után helyette az igazgatóság egy másik tagja, Vaszily Miklós lett a TV2 elnöke.
Vaszily 2019. március 31-ig, a tévécsatornának a Hír TV-be való beolvadásáig volt az Echo TV vezérigazgatója.
2020 március végén megvásárolta Oltyán József 50%-os részesedését az Indamedia csoportban, melyhez tartozik az Index.hu hirdetési felületeit kizárólag hirdető Indamedia Sales Kft. (az egykori CEMP Sales House Kft.) is."

nekem az eletpalyajarol az jon le, hogy 2015-16-ban valt a NER egyik kulcsfigurajava a media teren (de lehet mar elotte az volt). MTVA, Echo TV, TV2, Hir TV, Origo es Index. szerintem eleg egyertelmu a minta. Vaszily Miklosnak egyetlen egy feladata volt minden alkalommal: NER-esiteni az aktualis mediumot. Vaszily nem stroman meg oligarcha, hanem vegrehajto. ezt az egyszeru felismerest sem teszi meg a poszt.

Szabo Pali 2020.07.29. 12:42:35

2/2

"Tehát Bodolai személye volt a garancia az Index.hu politikai függetlenségére. Az elmúlt három évben a lap láthatóan valóban független módon működött. Talán túl függetlenül is, mert a gazdasági teljesítménye vagy a lap színvonala azért nem ekkor, mostanában volt a csúcson." -- ez is erdekes gondolatmenet. minden felmeres szerint az Index volt a leglatogatottabb medium Magyarorszagon, es azt hiszem a masodik leggyakrabban latogatott magyar weboldal. eleg egyertelmu tehat, hogy nem a szerkesztosegen mult a gazdasagi sikeresseg vagy sikertelenseg. micsoda veletlen, hogy eppen a hirdeteseket is magaba foglalo cegcsoportot vasarolta fel a NER. szoval ebben a helyzetben ignorancia vagy cinizmus azt mondani, hogy az ujsagirok teljesitmenyenek kovetkezmenye lett a lap penzugyi problemaja. a legvaloszinubb, de nem bizonyitott forgatokonyv, hogy szandekosan kezdtek el szorongatni az Index-et gazdasagilag. ez azert ugy nem nehez, hogy te birtoklod azt a ceget, ami a hirdeteseket is kezeli.

"Semmi konkrétumot nem mondott mégis mitől lenne veszélyben az az Index... (marmint Dull Szabolcs)” -- szerintem konkretumnak ott van a teny, hogy a foszerkesztot levaltottak. persze lehet azt mondani, hogy a "tulajdonosnak joga van", hiszen az Index egy ceg. de egy medium, meghozza egy vezeto fuggetlen medium nem "csak egy ceg". teljesen mas jogszabalyok es torvenyek vonatkoznak a szimpla cegekre es a mediumokra. ez nyugaton sincs igy. plane egy olyan illiberalis rendszerben, ahol a gazdasagi elit erosen osszefonodik a politikai elittel. egy fuggetlen media attol (is) fuggetlen, hogy a szerkesztoseg munkajaba nem pofazik bele senki, meg a tulajdonosok sem. a foszerkesztot a szerkesztoseg szavazza es hatarozza meg. az Index szerkesztosege X eve megfogalmazta, hogy ket dolgot nem fognak toleralni: ha a tartalomba, vagy ha a szerkesztosegbe pofaznak bele. nyilvan az elobbi az erosebb, kozvetlenebb, mig az utobbi a gyengebb, kozvetettebb formaja a kulso beavatkozasnak. az utobbi tortent most meg. lehet itt uzleti titkok kiszivarogtatasara hivatkozni, de ez azert ironikus (es cinikus), mert a kiszivarogtatas targya az Index gazdasagi alapon valo feldarabolasara vonatkozott. ha ez nem kulso beavatkozas, akkor nem tudom mi. persze lehet piaci folyamatok es gazdasagi racionalizaciok moge bujni, de ez annak tukreben atlatszo es nevetseges, hogy az Index vezeto portal volt ezidaig. szoval a narrativa erosen utkozik a valosaggal.

"...főszerkesztőből szabadságharcossá váló Dull Szabolcs..." -- az ilyen ironizalasok pedig vegkepp lebuktatjak az irot, hogy nem objektiv az iras. az ilyen szubjektiv kiszolasok szamomra csak rontjak a hitelet egy ilyen posztnak.

"Dullal szembeni abszolút jogos tulajdonosi elvárás volt a szerkesztőség rendbetétele is. Ezek belsős dolgok, nem rám tartoznak." -- milyen rendbetetele? egy sikeres, magasan legolvasottabb lap szerkesztoseget miert kene rendbetenni? azert, mert fuggetlen? azert, mert az Index altal orszagossa valo Borkai botrany sokat rontott a 2019-es onkormanyzati valasztasi eredmenyeken? azert, mert az Index robbantotta a Kaleta-ugyet? az Origo-t anno az utan szantottak be, hogy Lazar kulfoldi utazasanak reszleteit megbolygatta a lap, es akkor Lazar eleg egyertelmuen hadat uzent az Origo-nak. az olyan rendszereknek, mint a NER, az egyik legnagyobb ellensege a kozvelemeny es a nyilvanossag, ezt pedig a lakajmedia mellett csak a fuggetlen media tudja alakitani, meghozza sokszor a hatalom szamara kellemetlen modon. semmi meglepo nincs tehat abban, hogy baszta a csoruket az Index. lofaszt volt itt gazdasagi indok. az meg kulon szomoru, hogy valaki ugy all hozza, mint a poszt iroja, hogy "nem ram tartozik, belsos dolog", mert ezzel a logikaval akkor barmi beszanthato illiberalis modszerekkel (NER ado forintok milliardjaibol es unios forrasok euro millioibol felvasarolnak barmit, aztan kenyuk-kedvuk szerint likvidaljak azokat, akik nem fogadnak szot). ebbol is latszik, hogy a politikai es a gazdasagi dimenziok nem kulonvalaszthatok, mert a politikai hatalom es a gazdasagi toke egymasba atvalthato egy ilyen rendszerben. es ha a politika kepes a gazdasagot bekebelezni, akkor a demokracia is megszunik, mert akar a mediapiacot is szetverhetik gazdasagi alapokra hivatkozva. demokracia fuggetlen sajto nelkul pedig nem letezik. egyebkent az USA-ban ugyanezert nincs demokracia, csak ott forditva zajlott le: ott a gazdasagi elit kebelezte be a politikai elitet a neoliberalizmus ternyereset kovetoen, aminek kovetkezteben mar a valasztasra eselyes potens jeloltek meghatarozasa is a gazdasagi elit dontese. az meg hol szabad valasztas, ahol eled raknak nehany idiotat, hogy valassz kozuluk, mikozben azt a nehany idiotat pedig a gazdasagi elit rakja eled?”

Nancsibacsi 2020.07.29. 13:40:12

@Szabo Pali: "egy sikeres, magasan legolvasottabb lap szerkesztoseget miert kene rendbetenni?"
Azért mert tavaly forgalom arányosan 5% volt profitja, idén meg a válság miatt -30% lett volna, és a tulajdonosok ezt nem akarták beletenni, mert van már benne elég tulajdonosi betét. Ez a cég igazán sose működött jól. Az hogy volt néha valami kis nyeresége nem jelenti azt, hogy hosszabb időtávot figyelembe véve, pláne a jövőbe nézve ez egy jó vállalkozás lett volna. Teljesen jogos volt az átalakítási igény, mivel ma már egy közepes magyar youtuber több pénzt hoz a konyhára, mint egy aranypennadíjas index újságíró. Egyszerűen ami 2010-ben működött, ma már nem működik. Jó példa mondjuk erre a speedzone vs totalcar, ahol - indexes háttér ide vagy oda -, lassan már a speedzone szolgáltat minőségibb tartalmat. Egyszerűen nem haladt a korral, mindenbe politikát - sőt valójában masszív fideszgyűlöletet - kevert, aminek mondjuk a totalcar cikkjeiben abszolúte semmi keresni valója nem lett volna, de ott volt. Teljesen rossz úton járt. Ha gazdaságilag erős lett volna, nem történhetett volna vele ez, ami történt.

Péter 2 2020.07.29. 14:10:59

@Nancsibacsi: Egyszer már mondtam, hogy hagyd az ad hominemet. Harmincvalahány éve a versenyszférában vagyok, egyetem körüli egy-két évet leszámítva soha nem voltam munkavállalója senkinek, csak munkaadó.

Pecina nem egy szokásos tőkés, aki befektet, működtet, Pecina szinte egész életében abból élt, hogy mások megbízásából frontolt; nézz már utána egy kicsit, mielőtt tényleg olyasmiket hagoztatsz, amiről messziről látszik, hogy a valósághoz semmi köze. Pecina azért vette meg, mert megbízták vele, és azért adta tovább úgy, ahogy, mert megbízták vele. Pecina pénze nem attól függött, hogy a NSZ veszteséges volt-e vagy sem.

Szabo Pali 2020.07.29. 14:33:59

@Nancsibacsi: elemi tevedesben vagy, vagy szimplan nem akarod latni a NER-fele beavatkozast az aktualis esemenyekben. leirom ujra: A LEGOLVASOTTABB MEDIUM VOLT ORSZAGOSAN. ezen mit nem lehet erteni? ha egy jogallamban elnenk, ahol a piaci verseny mukodik, akkor az Index-nek kene utoljara csodbe mennie. persze a profitot nem csak a bevetel hatarozza meg, de ne akard mar azt a hazugsagot elovenni, hogy gazdasagi okok vezettek az Index halalahoz. az Index gazdasagi hatteret evek ota az a NER birtokolta, aminek legfobb celja a kritikus es fuggetlen sajto megtorese. ne jatsszuk mar a hulyet. annyira ciki.

szoval szerinted jogos az igeny az atalkitasra. akkor mi a szitu az allami (ertsd: a te es az en adombol kitarott) gusztustalan, uszito, gyulolkodo es hazudozo propagandistakkal? a 888, a Pestisracok vagy barmely szennylap mennyi ideig lenne versenykepes es jogallamban? ugyan mar, ne nevettesd ki magad. ehhez tenyleg nagyon agymosottnak kell lenni, hogy ne ertsd. nagyon egyszeru, hogy mi tortent. a Fidesz a maga alattomos fereg stilusaban, szofisztikaltan, kozvetetten kezdte el megroppantani a szerkesztoseget.

azzal a mondatoddal pedig vegkepp hulyet csinalsz magadbol, hogy "ha gazdasagilag eros lett volna, nem tortenhetett volna". tok mindegy, hogy milyen sikeresek gazdasagilag, az Indesz szerkesztosegenek SEMMI KOZE a bevetelekhez. mit nem ertesz azon, hogy Fidesz/NER kezben van az Index gazdasagi hattere? gyakorold a szovegertest...

gigabursch 2020.07.29. 17:24:55

@Szabo Pali:
Ööö - szerintem a kuruc a legolvasottabb...

Nancsibacsi 2020.07.30. 08:43:39

@Péter 2: Ha valami nyereséges, azt nem lehet olyan simán megvenni, ahogy az a népszabival történt - ennyi. Te olyan könnyen beszélsz milliárdos veszteségekről, hogy én simán nem hiszem el, amit írsz a versenyszférabeli működésedről. Maximum számlára dolgozhatsz, hogy elkerüld az adót, te tuti hogy fingod sincs arról, hogy egy cégnél mit jelent az, ha 5 éven keresztül mínuszt termel.

Nancsibacsi 2020.07.30. 08:58:26

@Szabo Pali: Magyarországon a "legolvasottab" médium a facebook meg a youtube. Pamkutyáék vagy éppen egy menő beauty/minecraft vlogger több pénzt hoz a "kiadójának" mint Uj Péter, Tóta W, vagy éppen Dull Szabolcs. Ez az amit az index ignorált az elmúlt 10 évben, hogy hiába ők a legolvasottabb magyar médium, a hirdetési piac 75-80 százalékát már nem magyar médiumok kapják, hanem nemzetköziek. És nem cikkek fölötti bannerek hozzák a pénzt, hanem influenszer videók. Az hogy más "hagyományos" internetes lapok is veszteségesek, és pártfinanszírozásból élnek az nem befolyásolja azt, hogy az index se volt igazán nyereséges - annyira legalábbis nem volt az, hogy ne kelljen 2-3-5 évente eladni valakinek, így újabb tőkét behúzni, 2000 óta folyamatosan. Nem volt elég pénz, sosem. Ahogy 2010 után elapadtak a pénzcsapok, Uj Péter, Tóta W, és a kemény mag le is lépett - mert egyik se gondolta volna hogy pártfinanszírozás nélkül az index ilyen sokáig húzza. Eddig tudták kimozogni - most véget ért a történet.

És hogy mi a helyzet a többiekkel? Az ég kék, a fű zöld - ez a helyzet. Ahogy a Népszabiba belerakták 2010 előtt azt az évi 500-1000 milliót stabilan, úgy belerakják most az origoba meg a többi kormányközeli lapba. Nem értem mit kell ezen meglepődni, és miért kell hőbörögni, sőt azt se hogy ezzel MOST mi a baj, ha AKKOR ez nem volt baj? Ez MINDIG is így volt - akkor nem vetted észre? Ami nem volt így az az, hogy 8 évnél tovább a fidesz előtt senki se kormányzott, vagyis az ellenzék pénzügyi tartalékai kifogytak. Így nem tudják beletenni már a pénzt sem a népszabiba, sem az indexbe, nem tudták saját tulajdonban tartani, és pártpénzből finanszírozni. Ja, és persze életképes piaci modelre se tudták átalakítani az indexet, Ez van barátom - akár hisztiztek, akár nem.

Szabo Pali 2020.07.30. 10:19:12

@Nancsibacsi: a Facebook es a Youtube nem medium. ne keverd ossze a mediumot a mediaval. a kozossegi media vagy a videomegoszto platform egy generikus kozeg, a medium pedig egy konkret sajto. az ervelesed pont annyira ertelmetlen, mint a papiralapu ujsag ellen a TV-vel ervelni.

az egesz ervelesed egy alapveto tevedesre epul, ami a tultolt kapitalista szemleletbol (neoliberalizmus) fakad. tehat a logikad szerint mindennek ki kell hullania, ami nem eleg eros piaci szempontbol? igy azert eleg gyorsan erkeznenk meg egy elhetetlen szar vilagba. arrol nem beszelve, hogy akkor ennyi erovel az a politika, ami kepes korrupcioval es a jogallam szetveresevel oligarcha-rendszert kiepiteni es az adofizetok penzebol a szamara kenyes temakat erinto mediumokat bekebelezni, teljesen legitim lenne a logikad szerint. ha tenyleg igy gondolod, akkor az azert eleg szomoru.

egyebkent mire alapozod azt az allitasodat, hogy Uj Peter es csapata a forrashiany miatt lepett le? tudtommal akkor leptek le, amikor tulajdonosvaltas tortent, es eloszor bukkant fel a tulajdonosok kozott a NER.

"És hogy mi a helyzet a többiekkel? Az ég kék, a fű zöld - ez a helyzet. Ahogy a Népszabiba belerakták 2010 előtt azt az évi 500-1000 milliót stabilan, úgy belerakják most az origoba meg a többi kormányközeli lapba." -- ertem, szoval mivel a szocik megcsinaltak, akkor a Fidesznek is lehet. meg jo, hogy Orban nem azzal kampanyolt, hogy levaljtak a Gyurcsany-fele rendszert. ehhez kepest egy annal sokkal mocskosabb, inkompetensebb es korruptabb rendszert hoztak letre, ahol a szorgalom es kompetencia helyett lojalitas es szervilizmus, a teljesitmeny helyett korrupcio, jogallam helyett pedig olyan NER logika van, amin belul vannak torveny felett allok. imadom az ilyen ervelest. de legalabb a hozzad hasonlok nyiltan kinyilvanitjak, hogy Orban-rendszere mar a demokracia latszatara sem ad.

"Nem értem mit kell ezen meglepődni, és miért kell hőbörögni, sőt azt se hogy ezzel MOST mi a baj, ha AKKOR ez nem volt baj?" -- egyreszt miert gondolod, hogy akkor ez nem volt baj? masreszt miert gondolod, hogy most nincs nagyobb baj? sokkal nagyobb baj van, mint az ugyancsak inkompetens balfasz szocik idejen. csak az idearamlo unios tizezer milliardok elfedik a gyengeelmejuek szamara. kicsit nezz a szamok moge, es rajossz, hogy az unios forrasok nelkul negativ GDP valtozas lenne 10 eve. ennyit az unortodox gazdasagpolitikarol.

egy ertelmes tarsadalomban es egy valodi demokraciaban nem a piacnak kell eltartania fuggetlen es minimalisan is objektiv mediumokat. egy valodi demokrata attol demokrata, hogy nem tuzzel-vassal irtja a fuggetlen es kritikus mediat, hanem tamogatja. igen, egy demokrata nem propagandat epit, hanem fuggetlen mediat, mert az mindenki erdeke. de lehet a te XX. szazadi mentalitasodnak ez idegen. ahogy a Fidesznek is, ami mar se nem fiatal, se nem demokrata, se nem szovetseg. egy komcsikbol atvedlett ven szar autokratak tekintelyuralmi kepzodmenye, ahol egy ember szava deklaralja az iranyt es fingja a passzat szelet.

Szabo Pali 2020.07.30. 10:25:40

@gigabursch: hat hogyne. nem tudom, hogy komolyan irtad, vagy viccbol. ha komolyan, akkor szomoru, viccnek pedig gyenge.

thepitch.hu/legolvasottabb-hirportalok-hazai-weboldalak-listaja

2020-as adatok:
- Index: 1. helyezes / napi latogatottsag: 1721290
- Kuruc info: 79. helyezes / napi latogatossag: 102838

Nancsibacsi 2020.07.30. 11:24:02

@Szabo Pali: Ne akadj fenn a szóhasználaton: ha egy cég reklámot akar költeni ONLINE, akkor neki aztán kurvára mindegy hogy médiumon, médián, vagy apjafaszán költi el, csak az online legyen. A youtube és a facebook elvitte a magyar online reklámköltés 75-80 százalékát. Ennyivel kisebb lett a torta, amiből hiába részesül piacvezetőként az index: ez akkor is KEVÉS. Erre az Index az elmúlt 10 évben nem reagált SEMMIT.
2018-ról 2019-re CSÖKKENT az értékesítésük árbevétele. Holott ebben az időszakban is NÖVEKEDETT a teljes piac, ráadásul más szektorokban nőttek a bérek, drágábban dolgoztak a külsős szállítók, stb. Ezért írtam azt, hogy az index SZÁMAIT nézve abban csak a 60 milliós profit az egyetlen pozitív adat - minden más szám ROSSZ.

"tehat a logikad szerint mindennek ki kell hullania, ami nem eleg eros piaci szempontbol?"
Nyilván nem, mert vannak közszolgáltatások, amiknek nem kell profitosnak lennie. De ahogy egy rendőrtől elvárja a mindenkori kormány hogy ne lázadjon ellene, úgy egy kormány által támogatott médiától is elvárhatja a mindenkori kormány, hogy az se lázadjon ellene. Az index erre a címre nem pályázhatott, csak 2010 előtt. Az indexnek igénybe kellett volna venni a pártja - régen szdsz, mostanában momentum - pénzcsatornáit, és akkor fennmaradhatott volna, amíg ezek a csapok fennmaradnak. A politikai újságírás már csak ilyen üzlet.
B lehetőség lett volna az, hogy az index átalakul, és megpróbál piaci alapon megélni. Ehhez pl. jól jött volna pl. GG egy-egy ötlete, amivel mondjuk a totalcar is túlél jelenleg.

"szoval mivel a szocik megcsinaltak, akkor a Fidesznek is lehet"
Igen, a politika pontosan így működik: keresik a határokat, és ha valaki már elment egy határig, és nem történt semmi érdemleges, akkor ebből tanul az ellenfél is, hogy eddig el lehet menni mindenféle kockázat nélkül. Orbán az első kormányzása idején kvázi grállovag volt a jelenlegi kormányzásához képest. Meg is bukott. Egy dadogós ex-ügynök buktatta meg azzal, hogy mindenre, amit Orbán - megalapozottan - megígért, ő - megalapozatlanul - ráígért. Orbán azt mondta hogy 2-3 év múlva be lehet vezetni az eurot. Medgyessy azt mondta hogy már jövőre! Nézd csak meg az Orbán-Medgyessy vitát. A következő választásokat Gyurcsány megnyerte az adócsökkentési törvénnyel, amit a választások után első parlamenti ülésen kb vissza is vont, mivel valójában már akkor tudta, hogy mi újság a gazdasággal (és ez az öszödi beszédben ki is szivárgot). Ezekből - és ezek nem létező következményeiből - Orbán tanult. Ha akkor Medgyessyt vagy Gyurcsányt felakasztották volna a lámpavasra - ahogy azt egy normális demokráciában megtennék -, ma Orbán nem merné azt csinálni, amit csinálna. Erre mondta Antal József, hogy "tetszettek volna forradalmat csinálni". Mi nem csináltunk - fizetünk. És ne legyenek illúzióid: a Momentumban ugyanúgy politikusok vannak, akik ugyanúgy felírták, hogy ennél a választó népnél meddig lehet elmenni. Vagyis ők is ugyanezt folytatnák - maximum csak hozzáraknák a saját innovációjukat, ahogy a fidesz is hozzárakta az mszp módszeréhez a sajátjait.

Péter 2 2020.07.30. 12:34:32

@Nancsibacsi: Akkor normális, értelmes, tényekről folytatott vita helyett marad ez a hülyéskedés? Szólj előre, mert akkor kilépek belőle. (Egyetlen mondat még magamról, ezt a szálat utána befejezem, mert nem tartozik ide, és teljesen felesleges, hogy mindenáron ad hominem dolgokra próbálod átterelni; pontosan leírtam. Vállalkozó vagyok, gyakorlatilag egész felnőtt életemben az voltam, az első cégem még a rendszerváltás előtt alakult).

Leírtam neked a tényeket többször, alaposan. Pecina nem befektető tőkés, aki abból él, hogy nyereséges-e a cége vagy sem. Pecina frontember, stróman, aki mások megbízásából végez el jellemzően politikailag elég piszkos megbízású műveleteket. Ez nem valami hétpecsétes titok, nem a Fidesznek kezdte ezt a tevékenységét, mindig is ezt csinálta, a magyar piacon is végzett ilyet korábban (például ő vitte ki a BorsodChemet a kínaiaknak, és üzletelt az oroszok számára is). Amikor nálunk a NSZ ügyét intézte, éppen ítélet született ellene Ausztriában hasonló ügyekben. Teljesen értelmetlen dolog az ő tevékenységét azon az alapon ítélni meg, hogy mit csinálna egy befektető általában, mert ő egészen egyszerűen nem az.

A veszteségről leírtam neked, hogy hogyan alakult ki. Nem én dobálózom milliárdos veszteségekkel, te dobálózol. Én pont azt mondom, hogy NEM TUDJUK PONTOSAN, hogy mennyi volt a veszteség, de szinte egészen biztosra vehetjük, hogy NEM VOLT ENNYI, akár jelentősen kevesebb is lehetett. Megismétlem, hátha többszöri olvasásra hajlandó leszel kicsit elgondolkodni tartalmi kérdésekről is. A Ringiernek olyan megállapodása volt az akkori szerkesztőségi vezetéssel, hogy három év veszteség után megkapják a teljes irányítást a lap felett. Ezért a Ringiernek minden alapos érdeke megvolt arra, hogy veszteséget mutasson ki. Mivel házon belül számláztak a saját nyomdájukért a lapnak, a korabeli nyomdai piacot ismerő vélemények szerint JÓVAL MAGASABB ÁRON számolták el a nyomdaköltséget, és ezzel természetesen jócskán megnövelték a kimutatott veszteséget.

Értem én, hogy az egyetlen menekülőút számodra, mivel politikai meggyőződésed folytán nem vagy hajlandó a nyilvánvaló tényeket elfogadni, az az, hogy mindenáron üzleti döntésekkel akarod megindokolni a NSZ vagy most az Index környékén történteket. Megállás nélkül olyan (befektetői és gazdasági) viselkedést tételezel fel, amelyik egy nem átpolitizált, nem közvetlen hatalmi politikai szándékoknak kitett, teljesen egészében eltorzított piacon még akár reális is lehetne. Máshol, máskor.

A NSZ eladására a médiahatóság (Szalai egyszemélyi döntésével) hatalmi eszközökkel kényszerített rá a Ringiert, az nem üzleti döntés eredménye volt. Pecina odaküldése (Spéder üzlettársaként, régről közismert frontolóként) nem üzleti döntés eredménye volt. A PLT átvétele a Fidesz kezébe nem üzleti döntés eredménye volt.

Spéder megjelenése az Index tulajdonosaként (eredetileg rejtve, Nobilis háta mögött, akkor még mindannyian azt hittük, hogy Nobilisé) nem üzleti döntés eredménye volt (ezt a Simicskának -- aki akkor még Fidesz volt -- adott opcióból nyilvánvalóan tudjuk). A G-nap után Simicska segítő keze az Index kimentésére szintén nem üzleti döntés eredménye volt (bár politikailag akkor már természetesen pont ellenérdekű). Az Indába bevásárló Oltyán nem üzleti döntés eredménye volt. Vaszily megjelenése aztán a legkevésbé sem (de ennek az igazi mozgatórugóit pont most szálazgatjuk szét, erről még nyilván nem tudunk mindent). Vaszily sem befektető, aki fogja, és fialtatni akarja a pénzét, tehát a hasonlataid itt is kisiklanak. Vaszily a médiaügyi végrehajtó ember.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.07.30. 13:31:47

@Nancsibacsi: Csak a jegyzőkönyv kedvéért: nem vásárolta fel senki most hirtelen az Indexet. A jelenlegi tulajdonosoknak sokkal több köze van az Indexhez, mint a legtöbb kollegának. Akiket sajnálok, hogy bebolondíthatóak voltak ebbe a buliba. Az Index tulajdonosi köre 2003 óta jobboldalinak mondható, szakmai befektetőké. A most 50%-ot szerző Vitaly Miklós vezérigazgatója volt a lapnak annak fénykorában. A lap talán pont azért volt jó, mert viszonylag különböző világnézetű emberek hozták létre, akik akartak egy lapot csinálni a netre, mert nem volt. Szenvedély, az újságírás és az online szeretete és üzleti érzék. Ez teremtette meg az Indexet. És szerintem ez ezzel a társasággl nem tűnt el. Hiszen ez már sokadik garnitúra. Ugyanazok az emberek meg tudják csinálni ezután is az Indexet, akik eddig összerakták. És amit Dullon keresztül valakik szétvertek.

Péter 2 2020.07.30. 14:01:20

@A kiló nem százat jelent.: Mindenesetre rendkívül szimpatikus megoldás, hogy Bodolai már interjúzgat is a saját megközelítéséről, de a szerkesztőség nem mondhatja el az álláspontját, mert aláíratták velük, hogy nem.

Valakik szétverték, igen. Te szemmel láthatólag beálltál abba a vonalba, hogy Vaszily (akinek esetében sokkal fontosabb számodra, hogy köze volt az Indexhez tizenöt éve, mint az, hogy most az elmúlt években egymás után négy pozícióban pontosan mit is csinált) az eredeti indexes éthosz megmentője lesz. Tevannal, noch dazu, aki az Origónál is, a VS-nél is éppen akkor jelent meg, amikor megkezdődött a politikai tisztogatás.

Lelked rajta. Csak megkérhetünk, hogy akkor ne próbáld meg úgy felvezetni, mintha valami fene középről, fene objektíve előadott sztori lenne a tiéd?

seol 2020.07.30. 14:31:35

@A kiló nem százat jelent.:

Ugyan már, tudhatnád, hogy a fél éve főszerkesztő Dull és az átlagosan saccpekb. 4-5 éve ott dolgozó szerzők teremtették meg ezt a szakmai műhelyt.

seol 2020.07.30. 14:42:27

@Péter 2:

" szerkesztőség nem mondhatja el az álláspontját"
Szóval az a tucatnyi zavaros, időnként egymásnak is ellentmondó narratívákat tartalmazó szösszenet, melyet vagy indexesek írtak, vagy olyanok, akiknek indexesek szivárogtattak, a "nem mondhatta el álláspontját?". Ühüm. De gondolom, az igazat, amely azonnal bizonyítaná, milyen szép és okos szabadságharcosok, csak a titoktartási szerződések miatt nem tudják elmondani.

"Vaszily [...] az eredeti indexes éthosz megmentője lesz"
Érdekes, sehol nem lelem, hogy ilyesmit írt volna, elég árulkodó, amikor valaki elkezd másra vetíteni kitalált dolgokat.

Tevanról meg elmondtál kb. minden kötelezőt, nemde? Fontos, hogy szóról-szóra ugyanazt sulykoljuk, nehogy összezvarodjon a célközönség.

Péter 2 2020.07.30. 14:50:26

"Érdekes, sehol nem lelem, hogy ilyesmit írt volna, elég árulkodó, amikor valaki elkezd másra vetíteni kitalált dolgokat."

Fordíts egy csepp figyelmet a hozzászólásaira is, nem csak az eredeti cikkre.

Tevan mai hír. Írtam róla egy sort, ami egyébként szikár tény. Mivel is van bajod?

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.07.30. 15:05:08

@Péter 2: ez ugye egy ótvar nagy hazugság, ami mögé most Dull elbújik. azzal kezdte a történetet, hogy pénzzel akarták megvásárolni a hallgatását, de ő karakán volt és nem kért belőle. "NE HALLGASSUNK!". Aha. Majd kussolt. Nem tudott semmit mondani. Most meg azt mondja, hogy sajnos nem beszélhet, mert titoktartás. El kéne döntened neked is, hogy beveszed ezt a maszlagot vagy kijózanodsz. Egyszerű, könnyen leleplezhető füllentésről van szó. Ő ígyis-úgyis ki lett rúgva. Jópár dolgot megoszthatna, ha akarna. Uj Péter sokkal többet elmondott. A titoktartás, ami persze minden munkahelyen van, nem vonatkozik mindenre. Jogos érdekeit ő is képviselheti a nyilvánosság előtt. Simán előadhatná, hogy szerinte, mi volt az a csúnyaság, amit el kellett szenvednie. Nem volt ilyen. tudjuk. "Vesélyben az Index." Apátok faszát! Semmi sem volt veszélyben.

Nancsibacsi 2020.07.30. 15:17:36

@Péter 2: Nyilván lucskosra fogom sírni a párnámat ha nem vitatkozol velem :-D Amit nem értek, hogy ha van egy olyan szereplő, akiről KÖZTUDOTT - hiszen te is tudod - hogy nem befektető, hanem céggyilkos, akkor vajon miért adják el neki a céget? Mert annyira jól ment, vagy mert egy csődkupac volt?

A számokat aki akarja, megismerheti, mert van ebeszámoló - több mint 10 éve -, vagyis megnézheted, megnézhették,és sajnos a számok igazak. De ne nézegesd őket, mert megzavarnak a tények, elvtárs :-D

Péter 2 2020.07.30. 15:24:38

@A kiló nem százat jelent.: Megjelenik a Fidesz médiaügyi végrehajtója, aki már négy orgánumban megmutatta, mire szerződtetik, megjelenik úgy, hogy teljes egészében a kezében van az Index sorsa. Nem a hirdetések, meg távolról és ilyen-olyan ráhatás, hanem teljesen közvetlenül, teljesen egyértelműen, kezében van a teljes Index, akár úgy, hogy holnap megszüntetheti, eladhatja, bezúzhatja, bármit csinálhat vele.

És akkor te, az "objektíven ismeretem a történteket" felütéssel erre annyit mondasz, hogy "Apátok faszát, semmi sem volt veszélyben". Ez is egy narratíva. Kicsit savanyú, kicsit sárga, és nem hagyon hiszem, hogy a miénk, de valakié biztosan.

Péter 2 2020.07.30. 15:28:00

@Nancsibacsi: Banyek, legalább elolvasnád, amit írok, ha már magadtól nem tudod vagy nem emlékszel rá... :-)

Azért adták el neki, mert a fideszes médiahatóság vezetője, Szalai Annamária a saját döntési jogkörébe vonta, és csak azzal a feltétellel engedélyezte a Ringier és a Springer számára a fúziót, ha leválasztják és eladják ezeket a lapokat. Ez egyébként ugyanaz a médiahatóság (bár kétségtelenül Szalai Annamária nélkül, akinek személyes sorsa tragikus és szomorú, de ehhez végül is nincsen köze), amelyik pár évvel később a KESMA-ra a legkisebb ellenállás nélkül pecsétet ütött.

Péter 2 2020.07.30. 15:45:17

@Nancsibacsi: És, most már akkor meg ne haragudj, de tényleg te vagy az alkalmazott, ahogy egyébként te magad írtad is. Megírtam, egymás után kétszer is, hogy egy cégcsoporton belül a világ leggyakoribb dolga, hogy a belső elszámolások áraival (transzferárak a neve ebben az esetben) trükközik egy cég. Hol ez az oka, hol az, multik esetében általában a különféle országok közötti adózási eltérések kihasználása (ott mutatnak ki nagy veszteséget, ahol nagy az adó, és nagy nyereséget, ahol kicsi).

És ezek után azt írod, hogy de nézzem meg a beszámolókat, hiszen benne vannak a számok. Ja, azok benne vannak. Pff...

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.07.30. 16:01:29

@Péter 2: Tevanról azon túl nem tudunk semmi rosszat, hogy szerinted csupa rosszat kéne gondolnunk róla, mert olyan lapoknál volt, ami alkalmat ad arra, hogy sarazd. Egy kollega. A sok közül. Mit mond Tevan?

„nyilván sokan azt fogják gondolni, hogy mocskos áruló vagyok.”

Tevan alapvetően vasúti témákkal foglalkozik, és 2011-ben bocsátották el az Indexből, majd 2014-ben került az Origo gazdasági rovatába azután, hogy politikai nyomásra felmondtak Sáling Gergő egykori főszerkesztőnek, és a szerkesztőség nagy része is felmondott.

Itt nem sokkal később Tevan felelős szerkesztő is lett, de posztjában most úgy fogalmazott, 2014 után csak szűk két évig lehetett ott normális és vállalható újságot csinálni, utalva a kormány befolyására.

Idézet vége.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.07.30. 16:04:17

Magyarán Tevan EXPLICITE neki megy az Origo nem is annyira irányvonal-, de színvonal váltásának. Kvázi a NER-nek. Ezek után basztatni, hogy valakinek nem tetszik az ipse... Na menjetek ti a picsába!

Bárki menne az Indexhez, nektek öt perc múlva kiadnák a fatvát, hogy utálni kell, pedig csak 1. neki is kell egy munkahely. 2. az Indexnél írni privilágium. Nagylapnak írni privilégium. És mitől lenne rosszabb Zieglernek vagy másnak dolgozni, mint Puch Lászónak. Ugyanmár..

Péter 2 2020.07.30. 16:48:33

@A kiló nem százat jelent.: Hagyjál már a hülyeséggel, olvasd vissza a hozzászólásaimat mind, ha akarod. Nekem senki nem ad ki fatvát, én (ahogy a szavaidból kiveszem, veled ellentétben) még csak szakmabeli sem vagyok. Tevanról egy sort írtam, és nem nagyon tetszik nekem, hogy ez már a harmadik ilyen gyanús lépése, de ő mellékszál. Az összes, amit az eredeti szövegedben és a hozzászólásaidban vitattam, az a könnyedén észrevehető egyoldalúság, amit nem lehet ellensúlyozni üres állításokkal.

Újra és újra felhoztam tényeket, amelyek sem az eredetiben, sem a hozzászólásaidban nem szerepelnek. Vaszilyról egyetlen idézőjeles kitételen túl eszedbe nem jutott megemlíteni, hogy mi van mögötte az Origótól kezdve, de az kiemelkedően fontos volt számodra, hogy annak idején indexes volt, ezzen nyilván azt sugallva, hogy ez utóbbi sokkal nagyobb garancia, mint az előbbi. Egy árva szót nem óhajtottál a Nanga Parbatra fecsérelni, és arra, hogy két éve Vaszily diktálhat. Nem kérhet, nem befolyásolhat, nem szorongathatja a pénzcsapokat, hanem övé a teljhatalom, ha ő (vagy inkább megbízói) úgy döntenek.

Péter 2 2020.07.30. 17:34:25

@Péter 2: Bocs, ezt elgépeltem. Vaszily természetesen nem két éve diktálhat, hanem csak máricus óta. Két éve az Inda diktálhat, akárki is a tulajdonosa. Tehát amióta a Nanga Parbat is az övék, azóta az Inda már nemcsak stratégiai partner, aki a salest és a teljes infrastruktúrát adja (azaz, az sem volt kevés), hanem a teljes Index közvetlen sorsát a kezében tartja.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.07.30. 21:59:02

Kurvára elegem van a hazudozókból és ki fogom rakni őket innen, ha teljesen ártatlanok savazását itt folytatják. Elég az internet maradék ezer oldala, hogy terjeszthessék a baromságaikat. Ettől függetlenül elvetettem a sulykot én is. Eszméletlen, ami ebben az országban megy. És ez nem vélemény, nem vélemény kérdése. Egyszerűen baromságok, tudatlanág és hazugságok özönlenek mindenfelől. Jó éjt.

Szabo Pali 2020.07.31. 00:16:45

@Nancsibacsi: "Ne akadj fenn a szóhasználaton: ha egy cég reklámot akar költeni ONLINE, akkor neki aztán kurvára mindegy hogy médiumon, médián, vagy apjafaszán költi el, csak az online legyen. A youtube és a facebook elvitte a magyar online reklámköltés 75-80 százalékát. Ennyivel kisebb lett a torta, amiből hiába részesül piacvezetőként az index: ez akkor is KEVÉS. Erre az Index az elmúlt 10 évben nem reagált SEMMIT." -- de fennakadok, mert amit allitottal, semmi ertelme. es meg ha ki is cserelem a "media" es a "medium" szavakat, akkor sincs ertelme, mert te az almat hasonlitod a kortehez. ha az Index letjogosultsagarol vitazunk akar tarsadalmi (demokratikus), akar gazdasagi (piaci) dimenzioban, akkor bizony az Indexet ne globalis platformokhoz hasonlitsd (pl. Youtube-hoz), mivel nem is egy kategoria (olyan, mint jarokat hasonlitani forma-1 autokhoz), hanem a piaci vetelytarsakhoz, mint pl. az Origo. csak ugye akkor be kene latnod, hogy mennyire torz es hazug ez az egesz rendszer, es az allaspontod is vedhetetlenne valik. ertem en, hogy a legegyszerubb piaci folyamatok moge rejteni a NER beavatkozasat, de meg mindig atlatszo. az Index onmagaban nem diszponal a hirdetesek felett. azt a ceget vasarolta fel a NER, es azon keresztul kezdte el szorongatni egzisztencialisan az Index-et. majd cinikus modon a gazdasagi nehezsegekre hivatkozva tavolitottak el a kenyelmetlen foszerkesztot. mindezt ugy, hogy a szerkesztoseg, ami a sajat hataskorebe tartozik, a leheto legjobban teljesitette, hiszen ok csak es kizarolag a tartalomert felelosek, nem a hirdetesekert, a tartalom viszont az orszag legolvasottabb mediumat eredmenyezte. szoval meg mindig nincs semmi ertelme a Fidesz narrativajanak, amit te itt papagajkent bofogsz vissza (ertelmetlenul).

"Nyilván nem, mert vannak közszolgáltatások, amiknek nem kell profitosnak lennie. De ahogy egy rendőrtől elvárja a mindenkori kormány hogy ne lázadjon ellene, úgy egy kormány által támogatott médiától is elvárhatja a mindenkori kormány, hogy az se lázadjon ellene. Az index erre a címre nem pályázhatott, csak 2010 előtt. Az indexnek igénybe kellett volna venni a pártja - régen szdsz, mostanában momentum - pénzcsatornáit, és akkor fennmaradhatott volna, amíg ezek a csapok fennmaradnak. A politikai újságírás már csak ilyen üzlet." -- latom a nezopontjaink differenciaja elemibb, mint eddig hittem. szoval szerinted a kormany/allam altal (is) finanszirozott (megjegyzem, hogy az Index soha nem volt kormanyzatilag vagy allamilag finanszirozva, csak a kormany centralizalt es valosaghajlito propagandaja) mediumoknak az a feladata, hogy ne kritizalja a kormanyt/allamot? huha... arra azert emlekeztetnelek, hogy a media elsodleges (mar az okorban felismert) szerepe a hatalmi kontroll. egy fuggetlen media MINDIG kritikus a hatalommal szemben (ami nem jelenti azt, hogy az esetlegesen pozitiv dolgokrol ne irna, es azt sem, hogy az ellenzek negativumairol hallgatna). az Index ezeket mind teljesitette. kritikus volt a kormannyal es az ellenzekkel szemben is, es a kormany pozitiv eseteirol is beszamolt. a problema az volt, hogy a magyar kormany spiralozodik be, es egyre tobb vaj van a fuluk mogott (minel tobb vaj van a fuluk mogott, annal tobb vaj kerul a fuluk moge, mert elore menekulnek). minden autoriter rendszernek hasonlo a dinamikaja. szoval az Index egyetlen "hibaja" az volt, hogy a kormannyal kritikus maradt, ami viszont a legfundmentalisabb funkcioja a fuggetlen mediumoknak.

amit a politikarol irtal, az egy erosen pesszimista mentalitast tukroz. es ebbol a pesszimizmusbol hamis es moralisan elfogadhatatlan konkluziokat vonsz le. kb azt allitod, hogy mivel A megcsinalta, es nem lett kovetkezmenye, akkor B is megcsinalhatja. huha... ezzel kb legitimizalod a bunelkovetest, ha a bunelkoveto meg tudja uszni a buntetest. tehat ha Gipsz Jakab gyilkol, de nem bukik le, akkor az mar feljogosit engem, hogy gyilkoljak (persze csak ha nem bukok le). na kb ezt a logikat alkalmaztad. kicsit tavolabbi az analogia, de hasonloan moralisan halott (amolyan tipikusan relativizalo posztmodern) elv a "cel szentesiti az eszkozt". nem, a cel NEM szentesiti az eszkozt, plane ha a cel egy moralisan pozitiv cel. elemi tevedes a relativizacio csapdajaba esni, es azt mondani, hogy nincs abszolut moralitas. de van. visszterve az eredeti gondolatmenethez: abbol, hogy X eve vagy ma gatlastalan politikusok vannak, meg nem fog kovetkezni
1, az sem, hogy ez moralisan elfogadhatova tenne a gatlastalansagot,
2, es az sem, hogy ezt ne lehetne megvaltoztatni, vagy maskepp megfogalmazva: hogy nem fog megvaltozni.
ez a fajta nihilizmus es apatia pont olyan karos es destruktiv, mint a konzervativ mentalitas (eddig igy volt, tovabbra is igy lesz). oszinten nem lepodok meg, hogy allandoan a kormanyzati oldalrol hallom ezeket a karos es buta erveket. szoval osszessegeben szerintem feligazsagot fogalmaztal meg. mert egyreszt a helyzetertekelesed bar helyes, viszont a levont konkluziod fals, a moralis ertekiteleted pedig gyatra.

Nancsibacsi 2020.07.31. 07:27:13

@Péter 2: Ha egy nyomtatott újság példányszáma a felére csökken, miközben az alkalmazottak létszáma marad, akkor a nyeresége duplázódik igaz? Mármint a te logikád szerint. Ráadásul ez az újság akkora kurva jó üzlet, hogy az egyébként anyagilag elég rosszul álló MSZP sem akar egy ilyen fejőstehenet megvenni, mert hát nem tudnák hová tenni a sok pénzt, amit a Népszabi hoz neki. Hagyjál már a hülyeségeiddel - te egy alternatív valóságban élsz.

Nancsibacsi 2020.07.31. 07:52:33

@Szabo Pali: "te az almat hasonlitod a kortehez. ha az Index letjogosultsagarol vitazunk akar tarsadalmi (demokratikus), akar gazdasagi (piaci) dimenzioban, akkor bizony az Indexet ne globalis platformokhoz hasonlitsd"
De nem érted: a MAGYAR reklámpiac, vagyis a MAGYAR cégek hírdetései, a MAGYAR pénz megy az FB-hez/youtube-hoz. Akkor ez tök LÉNYEGTELEN, mert ők multik? Ne legyél már ennyire hycomat. Van egy vödör - magyar online reklám költés - ebből 2010-ben semmit, 2020-ban meg a 3/4-ét kiveszik ezek a multi cégek. Ami a vödör alján marad, azon harcolhat az index. Kevés maradt összesen, neki nem volt más bevétele - bedőlt. Erről szól a történet. Két megoldás lett volna:
A. Húz be másik forrást. Ez náluk a kunyerálásban kimerült, ami keveset hozott - hívi 10 milliót, holot 100-at kellett volna.
B. A 3/4-ből próbál saját részt kihasítani VALAHOGY. Pl. saját influencerekkel, vagy influencer keltetővel, vagy akármivel.

"megjegyzem, hogy az Index soha nem volt kormanyzatilag vagy allamilag finanszirozva"
Jajj, dehogy nem, pl. Tóta W is kapott megrendelést olyan rajzfilm szövegírására, amit senki se látott, 2007-ben. 2010 előtt az index az SZDSZ támogatását élvezte, az origo meg az MSZP-ét - gondolom ezen nincs vita. Aki látta milyen bannerek mentek a választás előtti hónapban végig az oldalakon, az tudja.

"egy fuggetlen media MINDIG kritikus a hatalommal szemben"
És ezzel együtt önállóan, reklámból életképtelen. Mivel a politikai média ugyanúgy targetálatlan mint a bulvár, viszont drágább az előállítása, így a bulvárral szemben elveszíti a hirdetésekért folyó versenyt. Ezért mondtam, hogy ha zavar TITEKET akkor nyúljatok szépen a zsebetekbe, és FIZESSÉTEK KI a független újság készítését. Mert máshogy nem lesz.

"kb azt allitod, hogy mivel A megcsinalta, es nem lett kovetkezmenye, akkor B is megcsinalhatja. huha... ezzel kb legitimizalod a bunelkovetest, ha a bunelkoveto meg tudja uszni a buntetest"
Politikáról beszélek, nem köztörvényes bűncselekményekről. A politika simán így működik. Lehet eltartott kisujjal agonizálni, hogy ez milyen szörnyű, SŐŐŐT, még elmehetsz panaszkodni a New York Times-ba is, hogy micsoda botrány ez - de ez kurvára így működik. A te döntésed hogy a világ igazságtalanságán való merengéssel töltöd el az életed, vagy felismered a játékszabályokat, és megpróbálsz jól kijönni a játékból.

Péter 2 2020.07.31. 12:25:09

@Nancsibacsi: Szívesen vitázom veled a kérdésről, ha összefutunk máshol. Itt nem. Majd talán a házigazda megmondja neked, miért nem, vagy ha nem, akkor ne törődj vele, csak fogadd el: itt nem. (Ez a hozzászólás sem született volna meg, ha neked nem akartam volna jelezni, hogy nem a válasz elől futamodom meg.)

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.08.03. 09:44:07

@Péter 2: @Nancsibacsi: Már visszavontam. Nem rád vagyok dühös, hanem azokra, akik teletömték a fejedet hazugságokkal. Elsősorban egy másik Péterre. Lényegtelen. A kirohanásért elnézést. Azt, hogy aki hazudozik aljas szándékkal és politikai manővereihez becsületes embereket mocskol be hazugságaival, azokat had' nevezzem már szarházinak. Úgyse változtat semmit. Ezek az epizódok csak erősítik a véleményemet és a hányingeremet: kilonem100.blog.hu/2020/07/31/hullarablok444

gigabursch 2020.09.01. 07:20:53

Csak én látom úgy, hogy az index továbbra is működik?

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.09.01. 07:36:37

@gigabursch: NINCS MÁSIK! :) Persze, hogy működik. Az ellendrukkerek mindent bedobtak, de találtak embereket, van bőven a piacon jó újságíró. Sokat ismerek közülük.

gigabursch 2020.09.04. 19:19:04

@A kiló nem százat jelent.:
No, majd meglátjuk.
Egyébiránt a helyesírás továbbra is kihívést jelent a legtöbb újságírónak az index székházban.