A kiló nem százat jelent.

Nem színészkednek, tényleg az életükről van szó. Videóüzenetben tiltakoznak az újbudai polgárok a Hamzsabégi sétány parkjának lerombolása ellen

2020. szeptember 15.

Nem színészkednek, tényleg az életükről van szó. Miközben minden figyelem a színművészetisek tiltakozására fordítódik itthon és világszerte, kevesebb támogatást kap a médiától a XI. kerületi polgárok ügye. Pedig ez nem szimbolikus, hanem húsbavágó valós probléma.

Az önkormányzati választási kampány lezárultával mintha a társadalom nyomása által fókuszba került budapesti fakivágások témája háttérbe szorult volna. Nincs ez jól. A fákat nem lenne szabad puszta szimbólumokként kezelni a számomra idegesítő ideológiai pártpolitikai küzdelemben. Minden ilyen hisztéria inkább csak a polgároktól eltávolodott belterjes politikai pártok és feltünési viszketegségben szenvedő-lubickoló politikusok öncélú színjátéka. Városi élettereink élhetőségének tartóoszlopai, a tisztább levegő, a kellemesebb mikroklíma mással nem helyettesíthető biztosítói. 

A politika nagyon szereti a szimbolikus ügyeket, mint a Színművészeti és hasonlók, pedig az SZFE-t nem felszámolni akarják csak vezetését cserélnék le. Az intézményi autonómia ugyan fontos érték számomra is, de alig hiszem, hogy ezrek életét súlyosan negatíve befolyásolná, míg az élhető környezethez való jog csorbulása nagyon is kézzel fogható, egy közpark akár részleges lerombolása jelentősen csökkenti a környező lakásokban élő sokezer család életminőségét akár ingatlanjaik értékét is. Ezért legalább annyi, ha nem több figyelmet érdemelne most abban a fővárosban, ahol egy zöld politikust választottunk főpolgármesternek. Mikor máskor?

A lakók egyesületbe szerveződtek a park megvédéséért és most videóüzenetben tiltakoznak a vasútfejlesztési tervek ellen, amik nem szolgálják a helyben élők érdekeit, csak az amúgy persze támogatandó vasúti teherszállításét, amit viszont érzésük szerint nem egy lakott nagyvároson keresztüli kerülővel a legoptimálisabb megvalósítani.

hamzsabe_gi_dro_n.png

hamzsabe_gi_re_gen.png

A Hamzsabégi-sétány "spontán" jött létre Budapest XI. kerületében derül ki a videóból. Nem szánták közparknak. Véletlenül lett olyan, amilyen: a kerületben egyedülálló kiterjedt és összefüggő lombkoronájú fákkal teli sétány, babakocsikkal, biciklisekkel, játszóterekkel, padokkal, folyton tele van emberekkel. A jelenlegi bővítésre kijelölt vasúti töltés mellett csíkszerűen futó másfélkilométeres park fái közül ezernyi esne áldozatul az építkezésnek, és a jelenlegi dombszerű töltés is átadná a helyét egy merőleges betonfalnak, amit egy magasított zajcsökkentő felépítmény koronázna a töltés teljes hosszán egy négyemeletes ház magasságában.

A Hamzsabégi sétány egy csoda. Az eredetileg közlekedési területnek kijelölt sávba ideiglenesen ültettek fákat. A Lágymányosi/Rákóczi-hídról levezető utat végül nem vezették egyenesen tovább, hanem némileg nélkülözve a logikát merőlegesen a Szerémi útra terelték rá. Már akkoriban a közútfejlesztés miatt veszélybe került a park, a lakók akkori tiltakozása sikeres volt. Újbuda közlekedése nem alkot szerves egységet. A Kelenföldet Keleti pályaudvarral összekötő vasútvonalnak nem volt, nincs ma sem szerepe a budapesti közösségi közlekedésben. Egyedül az eldugott Ferencvárosi pályaudvarnál volt a vonalnak megállója, pedig Kőbánya-Kispesttel is kapcsolatot hoz létre.

  • Most is csak az Infoparknál van tervben új elővárosi vasúti megálló kialakítása.
  • Tehát a Hamzsabégi környékén lakók továbbra sem profitálnának semmilyen módon a fejlesztésből, ami politikai és szakmai hiba egyaránt.

Ugyanúgy nem használja ki a város, hogy rendelkezésre áll a vasút, ahogy a Kelenföldi és a Déli-pályaudvar között sincs megálló az Alsóhegy utcánál vagy a Hagyaljához közel, ami kvázi a piros metró meghosszabbításával már majdnem biztosítaná azt, amit most a négyes metró megaprojektjével sikerült Őrmező és Etele tér környéke számára. Ezek az összeköttetések fájón hiányoznak, ráadásul oly módon, hogy a vasútvonalak miatti szétszabdaltságot a városnyi kerület elszenvedi, nehezítve, torlódásokba kényszerítve a közlekedést.

  • A Hamzsabégi sétány melletti vasútfejlesztés részben valóban indokolt. A zajártalom-csökkentés, a korszerűtlen, zajos sínek felújítása, és egy kevésbé megalomán zajvédő fal éppúgy megindokolható, mint egy-két újabb városi-elővárosi vasutat kiszolgáló megálló és ahhoz szükséges elkerülő sínpár kialakítása.
  • Még azt is megkockáztatom, hogy néhány öregebb fa kivágása is indokolt lehet, de a tervezett bővítés nem erről szól.
  • Olyan nemlétező vasúti teherforgalmat vinne a harmadik és nagyedik sínpár, ami talán sosem érkezik meg (Belgrádból sem). Remélhetőleg, mert tényszerűen nem sok keresnivalója van egy lakott és zsúfolt nagyváros közepén, társasházaktól, kertvárostól néhány tízméternyire.

Ez akkor is így van, ha az alternatívaként régóta javasolt Budapest alatti V0-snak nevezett vasútvonal a Belgrád-Budapesthez hasonló még megalománabb, ezermilliárdos nagyságrendű fejlesztés lenne, amire egész biztosan nincs fedezet, a megtérülése kétséges. Adná magát, hogy ne egyetlen bajt próbáljon orvosolni egy ilyen fejlesztés, és összekapcsolódjon a szintén nem éppen szervesen fejlődő, lehetetlen kialakítású vasútvonalhálózat más fejlesztéseivel. Mérséklendő Budapest és az ország vízfejűségét, a kelet-nyugati összeköttetések hiányosságait, helyi vonalak hiányosságait stb.

  • Nem tűnne bonyolultnak jó döntéseket hozni, de sokévtizedes ellentmondásokat toldozunk-foldozunk. Mint az látható a Sétány kapcsán is: Magyarországon a jobb kéz nem tudja mit csinál a bal.
  • A közúthálózat, a vasúthálózat fejlesztése "nem ér össze" a városfejlesztés más projektjeivel. Nem tudnak egymásról.

A Hamzsabégi körüli néhány évtizede felhúzott lakóparkok és a megörökölt közlekedési infrastruktúra konfliktusai eleve kódoltak, és csupa rossz kompromisszumhoz vezetnek ahelyett, hogy egymást támogatnák a fejlesztések egyes elemei. Ennek az okait sok mindenben lehet látni. Probléma, hogy a legjobb alulról jövő kezdeményezések (vagyis tiltakozások) is megrekednek a NIMBY-attitűdnél vagyis, hogy épüljön bármi csak ne az én otthonom körül lehetőleg. De nincs az a szintje a döntéshozatalnak, ami vállalja, hogy egységében tekintsen a nagy képre, nincs olyan szerv, fórum, amely kézben tartaná a fejlesztéseket, hiába van ennek az országnak kormánya, vasúttársasága, fővárosának főpolgármestere, kormánybiztosa, a kerületnek szintén önkormányzata. Ezek a szintek egymással sem értenek szót. A mindenható kormány pedig túl messze van, hogy minden érdeket, pénzügyi korlátokat, közlekedésfejlesztési célokat, polgárok igényeit közös nevezőre tudja hozni. 

Már ezek miatt is erősíteni kellene a helyi autonómiákat, nemcsak a médiával összefonódott, privilegizált intézmények, mint az SZFE esetén... Növelni kell a polgárok beleszólását vagyis a részvételiséget, akikért ez az "egész" valójában van. Mert mi végre vannak kormányaink, önkormányzataink, mi végre van vasútunk, gazdaságunk, ha nem azért, hogy a jólétünket, mindenkiét, növeljük és ne pedig feléljük?

  • Pl. még ebben a gazdátlanul sodródó, hányattatott sorsú országban olyan véletlenszerűen keletkező vagy csodaszerűen megőrződött környezeti értékek esetén, mint a Hamzsabégi sétány.
  • Időszerű volna, hogy valaki meghallja az itt lakók hangját és tegyen valamit értük. 
  • Pozícióharcok helyett erről kéne szóljon legalább a helyi politika. A húsvér emberek valódi életének jobbá tételéről.

Ha ezek motiválnák a döntéshozókat akár a médiában, akár a kormányzatban, akkor felerősödnének az alulról jövő kezdeményezések, felértékelődne, sőt helyreállítódna a demokrácia megrogyó intézménye. Addig kénytelen-kelletlen reménysugárként az marad az élhető környezet védelmében, hogy a közelgő válság és megszorítások miatt meghiúsulnak a fejlesztések. Illetve a jogi út tűnik az egyedül járhatónak az egyesületbe tömörült lakók számára érdekeik érvényesítésére. Ezt a küzdelmet támogatnám ezzel a poszttal. Mert értük nem állnak ki külföldi színészek, nem vonulnak utcára ellenzéki tízezrek. Viszont ügyük (legalább) ugyanolyan fontos szerintem.

A bejegyzés trackback címe:

https://kilonem100.blog.hu/api/trackback/id/tr3016201920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ufrt00 2020.09.15. 13:26:56

Nem sétány, hanem út és közlekedési terület jogilag, ráadásul 120-150 éve közlekedési területnek van kiszabályozva. Teljesen irreleváns, hogy beültették fákkal, jogilag attól nem lesz park, sétány a területből. Akik ideköltöztek, ennek tudatában tették meg. Nem titkos, sosem volt az ez az információ, nem változtatott rajta érdemben semmit, visszanézhető, kutatható. 100-200 hőbőrgő miatt már megint tönkretesznek valamit, ezek miatt nem lehetett a Lágymányosi-hidat sem levezetni, mert a pipogya Antall-kormány maga alá csinált 200 hőbörgőtől. Helyette tízezrek életét tették tönkre. Most megint ezt akarják ezek.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.09.15. 14:12:31

@ufrt00: Nem az út, hanem a sétány. És a cikkben is említve van, hogy közlekedési terület. És ez nincs jól. Bármikor parkká minősíthető jogilag. Ez az a vogon hozzáállás, ami biztos nem segít. Menj oda és beszélj az emberekkel. Nem kétszáz ember lakik ott, hanem többezer.
Azon vagyunk, hogy a park park legyen és úgy is kezeljük.

GyMasa 2020.09.15. 16:22:54

Mondjuk, én elbontanám ott a vasúti töltést, és levinnén a vasutat alagútba.
És, akkor a felszínt ténylegesen is parkká lehetne nyilvánítani.
Egyből megszűnne a zaj, a por meg az átjárhatatlanság...
Nem egy elvetemült ötlet. Ha Stuttgártnak, meg Münchennek működik, akkor Budapestnek is elég jó lehet majd.
Igaz, nem lenne olcsó, viszont valóban nagy szükség lenne Budapest (és a környéki) vasúti hálózatának a modernizálására...
Az pedig a jelenlegi trendek szerint a teljes vasút föld alá ásása.
Egyébként pedig még országos szinten is egy modern, gyorsvasút rendszer tudná a legtöbbet segíteni.
Ha ugyanis a Miskolc/Szeged/Debrecen/Sopron/Zalaegerszeg - Budapest viszonylat 1 óra alatt lenne, akkor nem kellene sok embernek Budapesten, meg az agglomerációban élnie, hanem ingázhatna az országból bárhonnan dolgozni.
Ezen felül már csak azzal kellene valamit kezdeni, hogy egy Szeged - Pécs (Illetve gyakorlatilag a teljes dunántúl) ne Budapesten keresztül legyen vonattal csak elérhető. És ott is csak pályaudvarok közötti utazgatással...

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.09.16. 07:12:31

@GyMasa: igen, egy alagút kialakítása, akár részlegesen logikusabbnak tűnne. Nyilván több időt igényelne, de nagyot dobna a környéken és nem kéne letarolni mindent szinte.

z_kiss 2020.09.16. 23:20:36

Tök jó, amit írsz, de totálisan értetlenül állok az előtt, hogy az SZFE-t miert kellett belekeverni ebbe? Az, hogy van egy teljesen más üggyel kapcsolatban egy totálisan jogos felháborodás és tiltakozás, ami nagy médiavisszhangot kap, az nem egészen értem miért fájó pont a Hamzsabégi sétány körüli szintén tök jogos felháborodással kapcsolatban?

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.09.17. 10:27:30

@z_kiss: tiszteletben tartom a véleményedet az SZFE kapcsán. Nem azt írtam, hogy ne foglalkozz vele. Én speciel nem foglallkozom vele, és bár egyetértek az egyetlen ügyrendi kérdést illetően: Upor alkalmasabb lenne, mint Vidnyánszky, számomra a kérdés nem ér meg annyi puskaport, amennyit elpuffogtattunk miatta. Míg itt van egy nemszimbolikus kérdés, ami meg láthatóan nem érdekli a sajtót. Annyit mondok, a nemszínészekkel, az egyszerű polgárokkal, akik csak befizetik azt az adót, amiből a SZFE-t is fenntartjuk megérdemelnének némi támogatást. Köszönöm a figyelmet.

Garay Klára 2020.09.21. 19:16:18

@A kiló nem százat jelent.: téved, aki azt hiszi, hogy a letarolás elmaradna, ha alagút épülne. Ugyanis viszonylag kevés vakond tud vasuti alagutat építeni a gyökerek kikerülésével. És a vonat rezgéseit úgy még inkább átvennék a házak.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.09.22. 12:30:48

@Garay Klára: ilyen alternatív terv nincs @GyMasa: csak egy ötletet vetett fel. Én el tudom képzelni, hogy jóval kevesebb fát érintsen egy ilyen átalakítás, mint egy hatalmas betonépítmény elhelyezése. Szerintem nem érintené a fák gyökerét, mivel ott most nincsenek fák, ahol a töltés húzódik, illetve az nem a park szerves része. A töltés elhordása nem kevés munka, nyilván komoly munka egy alagút megépítése. A rázkódásokat az új sínek elméletileg csökkenteni fogják egyébként. Ez megvalósítható mindkét esetben. Az alagút biztosan nem járna nagyobb rázkódással, ez szerintem nem igazolható állítás. Az viszont nagyobb probléma, hogy nem mehet mindenütt alagútban a vasút. Hiszen előbb utább ki kell jöjjön a Föld alól és fel kell jöjjön a pályaudvarnál és a hídnál, az is kérdés, hogy a Karolina-Tétényi-Bartók fölött, alatt hogy célszerűbb kialakítani a rendszert. Valószínű a hídnak ott meg kell maradnia, így nem süllyeszthető lentebb a park nagy részén sem a vonal. Ez az igazi bökkenő az alagútásásban. Amúgy eméletileg megépíthető, csak akkor az egészet át kell építeni. A költségei bizányára horroriszikusak. Ennek a mostani tervnek is amúgy. Legjobb lenne csak a pályát korszerísíteni, hogy ne csökkenjen a zaj és a rázkódás.

Az egy idilli kép, hogy a jelenlegi töltés a föld alá kerül, rá a mostani Hamzsabégi és Sárbogárdi út a tetejére és a park is bővül valamennyit fölé... a felszínen pedig megindulhat az élet és a közlekedés normális, rendezettebb körülmények között.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.09.22. 12:47:47

Álmaimban a Lágymányosiról jön egyenesen az út a Sárbogárdira és a Hamzsabégire a vasút alagútja felett és egy alagúton át rácsatlakozik a Budaörsi útra közvetlenül és csodálatosan egybekapcsolja Buda elzárt negyedeit.

törzsmókus 2020.10.24. 11:58:39

A felvetéseid, kételyeid, kifogásaid nagy részére értelmes válaszokat találsz itt: delikorvasut.hu/gyakran-ismetelt-kerdesek/
Egyébként egy ilyen horderejű vasúti fejlesztésnél simán bele kellene férjen annál sokkal több szívás, mint hogy egy ideiglenes park csökkenjen. Ez vegytiszta NIMBY, nem zöldség

ufrt00 2021.05.03. 12:13:34

@A kiló nem százat jelent.:

"@ufrt00: Nem az út, hanem a sétány. És a cikkben is említve van, hogy közlekedési terület. És ez nincs jól. Bármikor parkká minősíthető jogilag. Ez az a vogon hozzáállás, ami biztos nem segít. Menj oda és beszélj az emberekkel. Nem kétszáz ember lakik ott, hanem többezer.
Azon vagyunk, hogy a park park legyen és úgy is kezeljük."

Te miért nem mész el Dél-Buda többi lakosához, hogy emberek, 100-1000 ember miatt ti, 100000-ek fognak szívni, amikor lesz Galvani híd és lesz Albertfalvi híd! Miért olyan különleges és felsőbbrendű ez a 100 v. 1000 ember a Hamzsabégi mentén? Akik ráadásul 100 és több éve tudják, hogy közlekedési terület mellé költöznek. Értékcsökkent a terület, ennek felelőssége mellett mentek oda lakni. Tény. Nem most ugrott eléjük a dolog. A szocializmus idején is ott volt a tervekben, lásd pl. ez auz ~ 1970-es térkép maps.hungaricana.hu/hu/BFLTerkeptar/4847/view/?bbox=-2208%2C-9509%2C12575%2C-2606
És akkor sem az ujjukból szopták, hogy ott út lesz. Pl. 1939 maps.hungaricana.hu/hu/BFLTerkeptar/2818/view/?pg=0&bbox=2541%2C-8259%2C7417%2C-5358

Nem lehet hosszútávra tervezni a mérnököknek, ha civilek és laikusok rángatják a kormányt. Te úgy akarnál szívműtétre menni, hogy a szívsebész operáljon és döntsön mindenről, vagy inkább 23 civil szervezet és 5 polgármesteri testület döntsön, hogy történjenek a vágások, kapjál.e érzéstelenítést stb.? Ugye hogy nem.

ufrt00 2021.05.03. 12:14:42

@Garay Klára: Hát metrót azt láttál-e már?? :D Az bizony elkerüli a fák gyökeit és rezgést sem okoz ...

ufrt00 2021.05.03. 12:23:16

@GyMasa: Pont a civilek nem akarják, hogy gyalogos átjárók létesüljenek alatta. Na erre varrj gombot! :) Egyszerűen látni kell, hogy ez a Hamzsabégi zöldközösség pont olyan, mint bármely más civilzöld szervezet, mindenre csak nemet tud mondani és senki másra nincsenek tekintettel. Önös, önző, csak a saját jólétével foglalkozó emberek. Pedig ők mentek oda lakni. Amúgy, nem elviselhetetlen a zaj, én kb. 70-80 méterre lakok vasúttól, tudom, mi hallattszik és mi nem. A tehervonatok is alig hallatszanak, mióta pályakorszerűsítés volt és van zajvédő fal. Ideiológiia, politikai hisztérikeltés folyt, ennek most vége, a spontán parkból lehet de jure is zöldterület, már ha Karácsony hajlandó majd változtatni az FRSZ-en, TSZT-n és László Imre is nem csak kamuzöld, mint ahogy eddig látszik, módosítani a kerületi terveket ... Az alapján, hogy az Országházban a zöldterület ellen szavaztak a zöldek, lehet azért aggódni ...

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2021.05.03. 13:58:08

@ufrt00: újbudai polgárok vagyunk. Itt élünk. Nem értem, mi a mondanivalód.
A várost nem mérnönök tervezik. De az tény, hogy főleg nem ők lakják.
Az is tény, hogy elhbázott döntés volt a tervezett út mentén felhúzni egy lakóparkot.
Ne maradj le a folytatásról, olvasd el, hogy jobban megérthesd: kilonem100.blog.hu/2021/04/30/hamzsabegi_gate
süti beállítások módosítása