A kiló nem százat jelent.

Pozsonyi csata: modern közéletünk még egy rossz rajzfilmet sem érdemelne

2020. december 27.
  • A pozsonyi csatáról készült animációs dokumentumfilm valójában teljesen rendben van. 
  • Valószínű többen kritizálják, mint ahányan egyáltalán látták. A miénk egy ilyen kor. 
  • Régi adósságot leróva, a korabeli tárgyi kultúrát és életet gazdagon kidolgozott képekben mutatja be a film.
  • A 19. századig élő nemzeti hagyományainkra alapozott történetmeséléssel a modern történetírás, régészet, néprajz eredményeit kiegészítve az alkotók célja a mítosz ábrázolása volt.
    pozsonyicsata.png

"Régi dicsőségünk, hol késel az éji homályban?
Századok ültenek el, s te alattok mélyen enyésző
Fénnyel jársz egyedűl. Rajtad sürü fellegek, és a
Bús feledékenység koszorútlan alakja lebegnek.
Hol vagyon, aki merész ajakát hadi dalnak eresztvén,
A riadó vak mélységet fölverje szavával,
S késő százak után, méltán láttassa vezérlő
Párducos Árpádot, s hadrontó népe hatalmát?
Hol vagyon? Ah ezeren némán fordulnak el: álom
Öldösi szíveiket, s velök alszik az ősi dicsőség.
A tehetetlen kor jött el, puhaságra serényebb
Gyermekek álltak elő az erősebb jámbor apáktól.
Engem is, a nyugalom napján, ily év hoza fényre
Már késő unokát, ki előbb a lányka mulandó
Szépségén függtem gondatlan gyermeki szemmel,
S rajta veszett örömem dalait panaszosra cserélvén.
Hasztalanúl eget és földet kérlelve betölték.
Mégis az ifjúság háborgó napjai múlván,
Biztos erőt érzek: kebelemben nagyra kelendő
Képzeletek villannak meg, diadalmas Ügekről,
S a deli Álmosról, s Álmosnak büszke fiáról,
Párducos Árpádról... Óh hon! meghallasz-e engem,
S nagyra törő tehetősb fiaid hallgatnak-e szómra?
Megjön az éj, szomorún feketednek az ormok, az élet
Elnyugszik, s a fél föld lesz nyoszolyája; de engem
Fölver az elmúlt szép tetteknek gondja. Derengő
Lelkem előtt lobogós kopják és kardok acéli
Szegdelik a levegőt: villog, dörög a hadi környék.
Látom, elől kacagányos apák, s heves ifju leventék
Száguldó lovakon mint törnek halni, vagy ölni,
Zászlódat látom, Bulcsú, s szemem árja megindúl.
     Óh hát halljátok, ti hazának gyermeki! szómat,
Későn hangzik már; de magában hordja halálos
Harcok fergetegét, s hű a haladékony időhöz..."

(Vörösmarty Mihály)

Nem kéne mindig fanyalogni. Ez a rajzfilm alapjában véve rendben van. Semmivel sem "gagyibb", mint más hasonló filmek.

Szépen illusztráltan, gazdagon és részletesen mutatja be a korabeli tárgyi kultúrát.

Korábban elég nehéz volt gyerekként képet alkotni, milyen is lehetett az élet ezer évvel ezelőtt az országban. Múltunkról egy nehezen követhető, homályos, sötét, lesajnált, hiányos skiccet rajzolnak fel a történelemkönyvek, amik főleg a kudarcokra koncentrálnak, pedig történelmünk nem "balsorsosabb", mint más népeké — lásd legalább a lentebb belinkelt 2010-es Expóra készült lengyel rajzfilmet. Karácsony alkalmából akár lehetne a közös történelmünkre jó érzésekkel is emlékezni. És nem egymással kötekedni hisztis dedós módjára. Buta mémeket osztogatva.

A történelmet bemutató rajzfilm gyakran alkalmazott műfaj lett. Lehet a többség nem látott ilyet, de a többség vidójátékokkal sem játszik. Hogy melyik hasonlít a másikra? Teljesen mindegy, valóban ugyanazzal a számítógépes grafikával készülnek, ami ma már egyre tökéletesebb. Több hasonló animációs fim készült a világon és idehaza is már. A technika javulása ellenére még mindig "divat" kevébé kidolgozott animációkat is készíteni. Az alkotóművészetben a korszerűség nem követelmény.

Miért készítenek animációs dokumentumfilmeket?

Mert könnyebb hitelesen visszaadni animációban a képi valóságot úgy, hogy ne érezzük csalásnak. Hiszen tudjuk, hogy rajzról van szó. A rajzfilm változat lehet sematikus. A X. századról több a kérdőjel, mint a biztos adat. A rajzfilm azt mutathatja meg, amit akar. Minden más részletet elnagyolhat. Ezt felróni nagyjából olyan, mint kicikizni a gyereket úszásóra után, hogy nem úszott új olimpiai csúcsot. Hogy teasütemény nem olyan, mint az esküvői torta.

Nem az volt a cél. Nem az Oscar-ért indulnak ezek az alkotások.

Egészen kár, hogy régmúltunkból nem maradtak fent videófelvételek, hogy betekinthessünk őseink életébe, megérthessük sajátos távoli világukat. Persze nemhogy nyilvánvalóan videófelvételek nem maradtak fent, de sokszor hiteles törétnelmi dokumentumok sem, ezért múltunkról elsősorban feltételezések és következtetések útján próbálunk képet alkotni — ezért a történetírás természetesen mindig plurális kell legyen, teret adva vitáknak és vetélkedő elméleteknek. Ezek időnként bombasztikusak, mint a teljes Nagy Károly-időszakot történelemhamisításnak tartó elmélet.

Ehhez a termékeny sokszínűséghez valamiért nem szoktunk hozzá, és a hazai történész szakma sem. Ez a valami pedig az államszocializmus, ami az egyetemeinkről és a kulturális életünkből még mindig nem költözött ki teljesen. (Általában mi magunk költözünk ki nyugati egyetemekre, vagy mentünk a CEU-ra, ha idehaza fullasztó volt a légkör, és a unokaöccsökkel telepakolt, kontraszelektált tanszékek kínálatát szegényesnek éreztük.

Szegényesebbnek, mint bármely kis rajzfilmet, amely a 19. századi romantikus költők nyelvén akar alkotni nekünk modern eposzokat. A pátosz lehet taszító, de a már-már kényszeres fikázás biztos rosszabb nála. Történelmünk nagy sorsfordulóit illetően édesmindegy, hogy ki a miniszter 2020-ban vagy hányas fokozaton utáljuk Kásler Miklóst, a kulturkampf fideszes pofozózsákját. Azt vallom, hogy az O1G-n kívül is kell legyen élet. Márpedig ez a közéleti vita (is) erről szól csupán. (Pedig a Fidesz holdudvarába tartozó értelmiségiek is kritizálják.)

Modern közéletünk még egy tízperces alacsonyköltségvetésű rajzfilmet sem érdemelne.

Kínos számomra az az értetlen kicsinyesség, amivel a provinciális magyar közvélemény (na és a szakma) reagál arra a kevés hazai történésre, ami kulturális életünkben akár közös nevező is lehetne: közérthető közös alapélmény az értelmes párbeszédhez és együtt gondolkodáshoz. Ezt dobjuk el magunktól most is.

Mindent lefikázunk, ami mára az internet anyanyelve lett. Én nem vagyok hajlandó elsajátítani sem ezt. Száműzöm a szótáramból a LOL-t, a ROFL-t és társait. Ez nem az én világom.

Ugyanazon amatőr alkotók muhi csatáról készült rajzfilme.

A folyamatos hiperkritikus beszédmód megöli a kreativitást. A kreativitás elüldözése szürkévé és élhetetlenné teszi az életet. A 907-es pozsonyi csata az 1456-os Nándorfehérvári diadalhoz mérhető jelentőségű döntő, drámai hatású ütközet. Legendákkal és jópár örökre tisztázatlan kérdéssel körülvéve. De a fő gond: hogy szinte sosem volt téma eddig pl. pont a pozsonyi csata. 

A tankönyvek is nyúlfarknyi lábjegyzetként kezelik, míg kisebb horderejű eseményeket agyontárgyalnak — indokolatlanul nagy hőssé kiáltva középszerű kádereket. Éppen időszerű volt egy olyan populárisnak szánt alkotással előrukkolni, ami elmeséli a két világrend összeütközését, hagyományos életformánk virágkorát. És egy korszak legjelentősebb ütközetét.

Rajzfilm a hasonlóan korszakos 732-es poitiers-i csatáról.

Az sem baj, ha kicsit vitát kavar. 

Egy rajzfilmnél is többet megérdemelne egy olyan kornak a bemutatása, amikor még látványosan sikeres együttműködésre volt képes a magyar társadalom. Míg ma úgy tűnik szót érteni sem bír magával és képtelen látni a fától az erdőt, a rajzfilmtől a valóságot.

(Nézd végig a többi rajzfilmet, olvasd el a Zalán futását és az alapján mondj ítéletet.)

Szokásos kisebbségi komplexusos magyar szorongás és tagadásba menekülő megküzdési mód: Tanítják-e a világ katonai akadémiáin, pl. a West Point-on a pozsonyi csatát. A válasz annak ellenére igen, hogy tényszerűen kevés tudható magáról a csatáról, amiből taktikai vagy hadászati tanulságokat lehetne levonni, de a könnyű lovasság alkalmazásának előnyeire a pozsonyi csata az egyik iskolapélda.

A blog azért indult, hogy az ideológiai szekértáborokon túllépve tiszta vizet öntsön a pohárba. Olvasottságunk 2020-ban lépte át az egymilliót.
Posztjainkat számos országos és helyi portál megosztotta vagy hivatkozta az Indextől a Mandinerig, a Mércétől a Propellerig, a Hírolvasótól a Kapuig, a Balmixtől a social mediáig. 
Oszd meg írásainkat, lájkolj és kövess minket: facebook.com/kilonem100 
Támogass: patreon.com/kilonem100 Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://kilonem100.blog.hu/api/trackback/id/tr1816358284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Veszprémi Csíkos 2020.12.27. 19:56:56

A minőségnek nincs politikai pártállása. Ez a film egy fércmunka, egy selejt, ezt bárki láthatja akinek van szeme, pártállástól függetlenül. Méltatlan a magyar történelemhez, méltatlan a magyar filmművészethez, méltatlan mindenhez, aminek bármilyen szakmaisághoz, minőséghez köze van. Egyedül a NER-hez méltó, ahhoz viszont nagyon.

Ez történik, amikor politikai megrendelésre kell filmet csinálni, ilyenkor szakemberekből is csak a B csapat (vagy inkább a Z) áll rendelkezésre, mert az igazi szakembereket nem lehet megvenni egy ilyen produkcióhoz, akik meg csak a pénzért csinálják, azoktól ennyire futja. Ez minden képkocán érződik, valamirevaló grafikus, animátor, ezt így ki nem adta volna a kezéből.

Nem meglepő, hogy csak is az állampárt legelvakultabb hívei veszik védelmükbe ezt az alkotásnak nehezen nevezhető tömény szégyent. Nem véletlen, hogy a készítők a youtube-on letiltották az értékelés lehetőségét, a kommentek közül pedig tűzzel-vassal írtanak mindent ami akár a legcsekélyebb kritikát is tartalmazza. Na amit így kell megvédeni a közönségtől, az annyit is ér!

Kicsit olyan ez a poszt, mint amikor a Fidesz média megpróbál elhallgatni valamit és azt gondolják, hogy majd az olvasó nem kattint át egy mozdulattal a valódi hírekre. Amivel aztán nem csak azt tudja meg, amit elhallgattak előle, de azt is, hogy hazudnak neki. Na te is pont ezt csinálod most: azt hiszed, hogy az olvasó majd nem nézi meg egy kattintással amiről beszélsz és nem győződik meg a saját szemével, hogy mennyit is ér ez a rettenet valójában. Márpedig meg fogják tenni és ebből se csak arra fognak rájönni, hogy ez a film tényleg szar, hanem arra is, hogy te hazudsz. Hogy milyen motivációból teszed ezt, azt már mindenki kitalálja szerintem...

BiG74 Bodri 2020.12.27. 22:37:55

Kezdjük talán ezzel, mit gondolsz róla?
"Ibi decretum omnium sententia Ugros Boiariae regno eliminandos esse."
vagy:
"...decretum Ugros eliminados esse" ?

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.27. 22:49:01

@Veszprémi Csíkos: miről nem győződik meg?

Elfogult vagy ennyi a történet. Nekem úgy tűnik, hogy a többségnek tetszik a film. Szerintem meg elmegy. A hisztizés meg alaptalan.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.27. 22:55:35

@Veszprémi Csíkos: az alkotók, akiket leszólsz korábban is csináltak már ilyen történelmi videót. Semmi közük a pártpolitikához. Egyébként szerintem ez egyszerűen nem fair. Láthatóan sok munka van a filmben és semmivel sem rosszabb, mint a bemutatott alternatvák.

Wildhunt 2020.12.27. 23:22:48

@A kiló nem százat jelent.: Azért licencelhettek volna hozzá valami újabb engine-t. Mostanra a középkategóriás videókártyák is le tudják követni a a fénysugarak szóródását, vagy a haj/szőr mozgását, és esetleg nem úgy nézne ki az egész mintha egy gyenge terepasztal figuráival játszanák el. AMÚGY nekem a film nagyon tetszett, az animátorokon kívül mindenki jól dolgozott. Nekem úgy tűnt, hogy ahogy indultak a Medieval Total War 2 alapján, úgy voltak vele hogy jóvanaz most is. Pedig nem. Akkor sem volt igazán jó, de az az eleje volt, örültünk neki. Ha már állami megaproject, vegyék meg hozzá legalább az Ureal vagy a Frostbite valamelyik verzióját. Ebben a műfajban nem elég, ha jó a tartalom, szép is kell legyen. A kritikának ezzel a részével teljesen egyetértek. Az olyanokkal meg hogy turbómagyar és ez szar mert lopikazorbán nem tudok mihez kezdeni. Azok kezeltessék magukat.

BiG74 Bodri 2020.12.28. 04:05:37

@A kiló nem százat jelent.:
Értem, igazad lehet, csak ne tessék visítozni a szocialista éra történelemtorzításai miatt, mert kendtek is pont ugyanezt művelik. Az meg, hogy így milyen magasztos és lelkesítően nemzeti, nagyon megfelel a gyerekeknek és az alacsonyabb intelligenciájúaknak, de valójában ez így a magyar népmesék sorába illene, ha lenne olyan jó, mint az a sorozat.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.28. 09:52:36

@Wildhunt: az a baj, hogy túl képzett vagy. Nekem a belinkelt videók bármelyike megfelel és nem látok lényegi különbséget. Ennél sematikusabb rajzfilmek is készülnek még mindig, annak ellenére, hogy vannak jobb, drágább motorok, amik ma már hozzáférhetőek bárkinek. Érteni is kéne hozzá. Ez meg mégiscsak egy hobbista projekt. Effektíve nem szeretem, amikor mások munkáját leszólják ilyen módon. Ebben így is láthatóan rengeteg a meló.

Nekem pedig spec. semmi bajpm a szkítákkal. Azt nem értem, hogy másoknak miért van baja.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.28. 10:06:50

@BiG74 Bodri: de mint mondám: fogalmam sincs a korabeli latin szövegek hitelességéről. Van egy olyan érzésem, hogy neked sem. Tudom, mire utalsz, de szerintem lényeges különbséget nem jelent a két idézet — már amennyire a latinom engedi érteni. Bajorország egyébként jelentheti Pannónia területét is ebben a korban. Legalábbis Bajorország alá tartozó terület volt a tartomány. És Pozsony sem kifejezetten az a bajor városka. Tudtommal a csata mellékhadszíntere ráadásul a Balaton mellett is zajlott, az sem Bajorország. De mindezek lényegtelen apróságok. Azért tetszik a film, mert egy jó átfogó képet ad a korról és az akkori életről. Teljesen mindegy, hogy valaki bele tud kötni, hogy az X edény az avarkori. Tudjuk amúgy, hogy használták az avarkori tárgyakat. És azt is, hogy az avar népesség tökéletesen asszimilálódott és nyoma sem maradt. Innen jön a másik elmélet: a két népcsoport nem tekintette egymást idegennek. És ezért beszél visszajövetelről a film, ami sokakat annyira felzaklatott, pedig magától értetődő.

A magyar kiirtására vonatkozó rész szerintem nem lényeges, de hadd jegyezzem meg, hogy szerintem a népirtások akkoriban kevésbé voltak divatban. Senkit sem érdekelt, hogy egy megszállt területen a parasztok milyen nyelvet beszélnek, milyen nemzetiségűek, örültek, hogy voltak, mert amúgy többnyire minden lakatlan volt még és nem volt ki megművelje a földet. Ezért konkrét népirtásokra nem igazán került sor tudtommal. Nem érte meg. Lehet ezeken a részleteken rugózni, csak szerintem semmi értelme.

Ha túl sokat támadja az ellenzék, akkor megnézheti magát, mert ez is a kulturkampf része lesz: és emiatt sokan inkább a Fideszt fogják választani, akiknek ez fontos és ingadoztak. Szóval nem gratulálok, hogy sikerült találni egy újabb gumicsontot. Sokadik zsákutca.

De ahogy pl. @Wildhunt: írta, lehet jobbat, szebbet alkotni. Ezt meg lehet írni. De olyan szintű aljas dolgokat leírni, hogy ezzel kiírták magukat a tudományos életből és hasonlók, egyszerűen egyrém. Ahogy a film sem "szar", a műfaj ennyit tud kb. Tényleg ne várja el senki, ne tegye olyan magasra a mércét, amit maga sem tudna megugrani, amikor saját munkájáról van szó.

Wildhunt 2020.12.28. 14:01:09

@A kiló nem százat jelent.: igaz, de ez az a helyzet mikor minimálisan több munkával lehet sokszorosan jobbat csinálni. A történelmi hűség miatt fanyalgókat tényleg nem értem. Egy majdnem biztos hiba van benne, ahol a nehézlovasok rohama elsöpri a pajzsfalat. Ez szinte biztos hogy lehetetlen. A valóság inkább úgy lehetett hogy a könnyűlovasság sokszoros rácsapásaitól a gyalogság szétszóródott, amit aztán a nehézlovasok a földbe gázoltak. Ezt is csak azért emelem ki, mert így a győzelmet a technikára hegyezik ki, nem pedig arra az egyedülállóan hősies teljesítményre, amit a könnyűlovasság nyújtott. A "pedigbiztosnemisígyvót" kritikákról meg annyit, hogy 1db Petőfi vers miatt a győri csata mint szégyenfolt került a történelemkönyvekbe, aztán azóta meg kiderült hogy Napoleon amiat (is) kellett hogy inkább mergkerülje a Kárpát medencét.

BiG74 Bodri 2020.12.28. 14:22:37

@A kiló nem százat jelent.:
Hihetetlen szakadék van a korrekt fogalmazásod, és az animáció által valójában képviselt kép között.
Az animáció minden, csak nem korrekt. A jelenlegi hatalmi politika erős kéznyoma van rajta. Te mondáról, lehetséges elképzelésekről beszélsz, ők történelmi tényekről.
A latinról meg annyit, hogy a politikai hamisítás példája. Ugyanis senki nem gondolja, hogy a bajor tartományt elfoglalt magyarokat simogatni és kitessékelni érkeztek a hadak. Konkrétan ha tehették volna mindenkit megöltek volna, aki maradni próbál. De mégsem a kiirtás volt a cél, hanem a terület visszavétele, a magyarok kiűzetése. De politikailag egy ma fontos konteot kell gyorsan-gyorsan szolgálni. Azaz, hogy Európa mindig is a magyarok eltüntetését kívánta. Ez most annyira kell a fityisznek, mint egy falat kenyér. Ahogy azt is tudja a fidesz, megmutatta, hogy többet ér tíz radikális agyhalott széljobbos, mint tízezer korrekt, törvénytisztelő konzervatív.
Ez a történelmi animáció ennek lett beállítva. Jó úton haladunk a Jud Süß, vagy baráti országok hősies katonáit dicsőítő agymosások kitaposott csapásán. És mint mindig, most is van egy réteg, aki boldogan csápol, és üdvözli a cselekedetet.
Amúgy nagyon sok magyar történelmi animáció készült. Óriási különbség, hogy azok képileg akarták megragadni a lényegi történéseket a legkülönfélébb forrásokra támaszkodva, pont leszarva, hogy a regnáló polhatalom éppen mit tart szükségesnek. A fellelhető tényekre próbáltak támaszkodni, pont ezért nem készített senki a pozsonyi csatáról ilyet.
A másik, sok buta ember belemegy a merjünk kicsik, vagy nagyok lenni. Máris sikerült megosztani a társadalmat, akárki is teszi éppen, akármelyik szlogennel. Nem attól leszünk kicsik, vagy nagyok mert azok akarunk lenni. A történelem dönti el, hogy hová kerül valaki. A vesztes csaták egyáltalán nem tesznek minket kicsivé, mint ahogy a nyertesek sem tesznek automatikusan naggyá. Nem a dicső múlt kreálása vezet a jövőbe, hanem a múlt megértése, elfogadása. Aki direkt hazudik a múltról, az hazudik a jelenben is.
A kultúrharcot meg hagyjuk, mert a fidesz nem kultúrharcot folytat, hanem a radikális, a jelenlegi politikáját kiszolgáló csoportokat keres elvtelenül.

temes vár 2020.12.28. 15:18:33

@A kiló nem százat jelent.:

"Nekem úgy tűnik, hogy a többségnek tetszik a film. "

Miből tűnik úgy? Hol lehet lemérni, hogy a többségnek tetszik? Hol van erre igazolható forrás, statisztika, felmérés, bármi?

Ha többségnek tetszik, miért van letiltva a Youtube-on az értékelés megjelenítése? Miért törlik az alakotók az összes kritikus kommentet? Miért nem regisztrálják az IMDB-n, ahol szintén értékelhetné a közönség?

A helyzet az, hogy minden olyan mód, ahol látszódhatna, hogy mi a publikum reakciója, azt az alkotók letiltátták vagy kőkeményen cenzúrázzák!
Ezek a cselekedetek bizony mind arra utalnak, hogy a többségnek bizony nagyon-nagyon nem tetszik a film és az alkotók ezt pont úgy próbálják leplezlni, ahogy a kommunizmusban tették.

Hozzáteszem: ezt csinálod te is, amikor a kultúráltan megfogalmazott, objektív kritikákra csípőből rávágod, hogy "fikázás". Vagy amikor a Facebook-on a legtöbb lájkot kapott kritikus kommentet egyszerűen letörlöd. Vagy amikor minden alap nélkül kijelented, hogy a többségnek tetszik. Jó, hogy nem hazaárulózód le mindjárt azt akinek merészel nem tetszeni. Gondolom ha kultúrminiszter lennél, akkor már lövetnél is, amilyen tömény gyűlölettel beszélsz itt a kritizálni merőkről, nem lennék meglepve...

Csak azt felejtetitek el, hogy az emberek nem hülyék, pontosan tudják és látják, hogy mit csináltok! Látják, hogy jé, itt volt egy kritikus komment, most meg már nincs itt. Na vajon mi lett vele? Jé, minden videónál látszik az értékelés, ennél meg nem!? Na vajon miért?

Nagy baj van itt a fejekben, ha azt hiszitek, hogy bárkit is ilyen módon fogtok meggyőzni bármiről. Ezzel a módszerrel csak ellenségeket lehet gyűjteni, de azokat legalább nagyon, a történelemből ezt már megtanulhattátok volna.

Degradáchio 2020.12.28. 17:49:03

"Olvasottságunk idén lépte át az egymilliót.
Posztjainkat számos országos és helyi portál megosztotta vagy hivatkozta az Indextől a Mandinerig, a Mércétől a Propellerig, a Hírolvasótól a Kapuig, a Balmixtől a social mediáig. "

Ehhez képest az egy napja kint lévő posztnál:

Kommentek száma: 12 db.
Kommentelők száma: 4 fő.

Ritka szánalmas, ahogy megpróbálod magad beállítani valami fontos véleményvezérnek, miközben láthatóan a kutya nem kíváncsi se rád, se a baromságaidra.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.28. 18:30:33

@Degradáchio: a szánalmas a próbálkozásod. Tényeket vitatsz.
Mind publikus adat.

Tejúrenccer 2020.12.28. 19:55:34

@A kiló nem százat jelent.: Tények? Itt csak akkor vannak olvasók, amikor az újindexes haverjaid szívességből kitolják a címoldalra valamelyik clickbait posztodat. De valamiért már ők se nagyon erőltetik ezt, úgy látszik már ott se ütöd meg a szintet, pedig azért a váltás óta elég alacsony ott a léc. Hogy folyamatosan többesszámban beszélsz saját magadról, az külön is rohadtul vicces, meg hogy minden poszt alá odabiggyeszted ezt a bullshit dumát, amiről mindenki tudja, hogy egyetlen szava se igaz, de sebaj, pont ettől annyira röhejes. :) Az a pár olvasó aki még idetéved, az is csak azért jön, hogy az aktuális mindentagdó agymenéseden röhögjön. A valóságtagadást legalább megbízhatóan szállítod, nincs olyan mélység ahová ne süllyednél le és közben láthatóan tényleg elhiszed, hogy az emberek veled nevetnek, miközben valójában rajtad. :)

Ezek a tények Pampalíni!

A te blogod olyan mint egy végtelen agresszív kismalacos vicc, a szépemlékű Kretén magazinból.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.28. 19:59:15

@Tejúrenccer: nincs így, de miért izgulsz?
miért fontos neked? :)

Piffu 2020.12.29. 14:49:12

@Veszprémi Csíkos:
"A minőségnek nincs politikai pártállása. Ez a film egy fércmunka, egy selejt, ezt bárki láthatja akinek van szeme, pártállástól függetlenül. Méltatlan a magyar történelemhez, méltatlan a magyar filmművészethez, méltatlan mindenhez, aminek bármilyen szakmaisághoz, minőséghez köze van. Egyedül a NER-hez méltó, ahhoz viszont nagyon."

Na, eddig olvastam el. (na jó, utána végigolvastam, de már mosolyra húzott szájjal ) Amikor a "NER-hez méltónak" minősítesz valamit, kiesel az objektivitás álcája mögül. És fullosan teljesíted a kétpólusú világ-kép-rendszer követelményeit.

"Nem meglepő, hogy csak is az állampárt legelvakultabb hívei veszik védelmükbe ezt az alkotásnak nehezen nevezhető tömény szégyent."
Nem meglepő, hogy az állampárt legelvakultabb ellenzői kezdik el pocskondiázni azt (a bármit) amit végre, megkésve azok létrehoztak.

Bizonyára belerondítok a világképedbe, pontosan olyan elvakultan utálom a jobbliberális állampártot, ahogy a balliberális állampártot utáltam. Bár sokkal pontosabban fogalmaznék, ha azt mondanám, egyformán pont leszarom mindkettőt, egyikre se szavaznék se holnap, se jövőre, se kb. semmikor.

Ennek ellenére (vagy ezért) számomra ez a filmecske egy hiánypótlás. Biztos lehetett volna szebb, meg jobb, meg művészibb, ha mondjuk J. Marcell álmodja rajzokba, de nem biztos, hogy minden dolog megtanításához, elmeséléséhez művészeti alapon kell közeledni. Sőt, biztos, hogy nem. Úgyhogy ez a fanyalgósdi ismét egy bizonyos szubkultúra (kultúrakisajátításban erős) köldöknézegetős majdénmegmondommiajó rinyálása. Igazából tipikus vótmá, lapozzunk helyzet. Nem tetszik azoknak, akiknek soha nem tetszik semmi, ami "turbómagyar, magyarkodó, stb. stb." Nem tetszik, na és? Hogy egy "klasszikust" idézzünk.

Piffu 2020.12.29. 15:06:07

@BiG74 Bodri:

"Ahogy azt is tudja a fidesz, megmutatta, hogy többet ér tíz radikális agyhalott széljobbos, mint tízezer korrekt, törvénytisztelő konzervatív."

Nyilván. Azért döngölte földbe és számolta fel az összes radikális csoportot, ahelyett, hogy mondjuk szép csendben háttéralkukat kötött volna. Számomra mindig megmosolyogtató, hogy mind ballibeális, mind jobbliberális oldalon milyen faék típusú az általános gondolkodásmód. A fidesznek, éppúgy mint a - (ööö, most hogyan illik nevezni a balliberális "összefogást", vagy mit? ) mszpdkmomentumlmpjobbikmittudomén ellenzéknek soha fel nem tűnik (nem véletlen) hogy a háttérben ezek a fiúk nagyon jól elvannak egymással.

"Óriási különbség, hogy azok képileg akarták megragadni a lényegi történéseket a legkülönfélébb forrásokra támaszkodva, pont leszarva, hogy a regnáló polhatalom éppen mit tart szükségesnek"

Hát persze. Az éppen regnáló és az aktuális alkotást finanszírozó polhatalom lett leszarva bármikor is, naná :) ez most pont olyan volt, mint a politikailag független sajtótermék vagy médiaszolgáltató. Oximoron.

" A vesztes csaták egyáltalán nem tesznek minket kicsivé, mint ahogy a nyertesek sem tesznek automatikusan naggyá"

Ezt a történelemkönyveket író mindenkori győztesek valahogy mégis mindig másként gondolják, mint te.

" Nem a dicső múlt kreálása vezet a jövőbe, hanem a múlt megértése, elfogadása."

Nem kell kreálni, elég az is, ha legalább annyi helyet kapnak az oktatási rendszerben a dicsőséges tettek, emberek, események, mint a dicstelenek. Erre jó sokáig nem volt igyekezet, és ezt véletlennek gondolni mérhetetlen naivitás lenne. És akkor még egy árva szót sem ejtettünk a történelemhamisítási kísérletekről. (sikerekről)

Piffu 2020.12.29. 15:09:06

@Degradáchio:

"Ritka szánalmas, ahogy megpróbálod magad beállítani valami fontos véleményvezérnek, miközben láthatóan a kutya nem kíváncsi se rád, se a baromságaidra."

Előrebocsátom, se nem rokonom, se nem barátom, se nem üzletfelem a bloggazda, de azt azért megkérdezném, ha ez így van, akkor pl. te mit keresel itt? Én pont azért jöttem, mert kíváncsi vagyok, de ha te nem, akkor mi a jelenlét oka?

Piffu 2020.12.29. 15:13:40

@Tejúrenccer:

"A valóságtagadást legalább megbízhatóan szállítod, nincs olyan mélység ahová ne süllyednél le és közben láthatóan tényleg elhiszed, hogy az emberek veled nevetnek, miközben valójában rajtad. :)"

Ezek a tények Pampalíni!"

Hűha, micsoda százkarátos megmondóemberek vannak itt, azt a picike mindenit! :)
A tények azok zűrös dolgok tudnak ám lenni...ha nem a bloggazda a véleményvezér itt, akkor inkább te lennél az? tejúrenccer ... :)

BiG74 Bodri 2020.12.29. 19:38:30

@Piffu:
Lendülettel próbálod leplezni a fideszes hülyeségedet.
A fidesz egyetlen radikális csoportot nem számolt fel. Lásd a fociultra kopaszok alkalmazását államilag kőkeményen megtámogatott cégekben pl. És van még bőven.
Viszont minden radikális jobbos mozdulatot átvesz, hogy szimpátiát kapjon ezen töredék, de agresszív oldalról. Amíg egy jobbos párt elfogadja a csicska szerepet, és nem lép fel konkurensen, addig bármit csinálhat.
Ez itt egy hülyeség a részedről.
A másik, hogy a regnáló politikára tett megjegyzésed, pedig csak annyit tesz, hogy neked az tetszik. Groteszk módon pedig azt bizonygatod, hogy ez mindig így volt. Persze az időben amibe megyünk vissza, igen, kiskomcsi.
Talán mutass olyan animációt amivel ezt alá lehet támasztani, mert addig csak süketelés a részedről.
A történelemkönyv író győztesek? Imádom, mikor mindenkit egy kalap alá vesztek az ilyen süketeléssel, az csökkent agyi tevékenységgel rendelkezők csoportjába. A győztes hatalom torzíthat bármit, egy csata, egy világban ahol kutathatóak a körülmények, nem csak a győzelemről szól. Ha ezt nem érted, akkor valójában igen szegényes a történelem felfogásod. Mondhatnám nyomorultul politikus, nulla emberi tartalommal.
A pozitív történelmi tényeink, tények. Titkolta valaki is valaha, hogy anno elvertük a bajor hadakat? Nem hinném. Viszont ennek a jobbos változata egy idétlen feltupírozott, túltolt baromság, mely ráadásul csak fidesz aktuálpolitikáját tolja. Ez szánalmas, mint az is aki védi.
Én a magam részéről maximálisan tisztelem a pozsonyi összefogást és kiállást, bár sokat a részletekről nem tudunk.
De maximálisan tisztelem a muhi csatában kiálló őseinket is, meg azokat is akik segítették a magyar királyt, vagy akik Mohácsnál adták életüket. Kicsik lettünk ezeken a helyeken, vagy nagyok? Egyik sem. Ezek történelmünk részei, melynek vannak pozitív emberi aspektusai. és negatívak is. Amiről te beszélsz az a merjünk kicsik, vagy nagyok lenni kisarkított baromság, melyet a megosztó politikusok akasztottak ránk, és megosztó aktivisták tolnak bután ezerrel.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.12.30. 13:37:05

@BiG74 Bodri: Figyu!Te leálltál beszélgetni/vitatkozni a fasz diggerrel a blogján?

Piffu 2020.12.30. 19:39:40

@BiG74 Bodri:

"Lendülettel próbálod leplezni a fideszes hülyeségedet."

:) Hát persze, ha te mondod, az biztos úgy van. Ja, nem. Egyébként, ha kérhetem, ne sértegess . Erre szokták mondani, hogy 1. kétpólusú gondolkodás. (fideszbirka - nem szereted a fideszt? H. dékás. Dékás (egyéb ballibbant) - nem értesz egyet velem? H. fideszes :) Na, pont ez a kétbites, kétpólusú gondolkodás az, ami miatt soha nem lesz változás a hazai pártpolitikában.

"A fidesz egyetlen radikális csoportot nem számolt fel." Áh, persze, megint jól találgatsz...Csak a két legnagyobbat, amelyek (minimális) veszélyt jelentettek számára. Úgymint MIÉP, Jobbik.

"Viszont minden radikális jobbos mozdulatot átvesz"

Úgymint homolimpia, midolimpia, és társai? Mekkora radikalizmus, atyagatya.

""A másik, hogy a regnáló politikára tett megjegyzésed, pedig csak annyit tesz, hogy neked az tetszik. Groteszk módon pedig azt bizonygatod, hogy ez mindig így volt. Persze az időben amibe megyünk vissza, igen, kiskomcsi."

Ehhez a gugli fordítója kellene. Megpróbálom értelmezni, mert nem beszélni ilyenül. Nem tudom, milyen megjegyzésem lépett a lelkecskédbe, de nem is olyan nagyon érdekel, de ha tényleg érdekel és nem csak lottózni próbálsz, akkor értesítelek róla, hogy nem, kibaltázottul nem tetszik a fidesz politikája, a lehető legveszélyesebb, mert eljátsszák a fiúk, hogy k. nagy hazafiak, de nem. A másik oldalról legalább tudni, hogy az, ami. Úgyhogy ha esetleg erre próbáltál utalni, nem kellően alátámasztott hitvilággal, akkor tévedtél. (megint)
Arról az egészen picike momentumról (na, nem ARRÓL a momentumról) nem is beszélve, hogy mi a szent rétestésztának kamuznék, hogy milyen szinten érdekel (vagy nem) a fidesz? Már el is nézést, de mégis mit képzelsz, egy (bármilyen) honlap kommentoldalának a közönségének a hitvilágát mennyire szeretném én kímélni, megóvni, stb. a valóságtól?
Jellemző, hogy a bal- és jobblib mindig csak magából tud kiindulni. A maga kicsinyes, zárt, és nagyon szűk látóköréből.

"A történelemkönyv író győztesek? Imádom, mikor mindenkit egy kalap alá vesztek az ilyen süketeléssel, az csökkent agyi tevékenységgel rendelkezők csoportjába. A győztes hatalom torzíthat bármit, egy csata, egy világban ahol kutathatóak a körülmények, nem csak a győzelemről szól. Ha ezt nem érted, akkor valójában igen szegényes a történelem felfogásod. Mondhatnám nyomorultul politikus, nulla emberi tartalommal."

Bár bármilyen értelmes érv helyett csak személyeskedsz, sok beszédnek sok az alja - ne beszélj mellé. Kik írták az elmúlt hatvan-hatvanöt év történelemkönyveit mondjuk? A nemzetiszoccerek? Nem kell annyit mellédumálni és vakolni. Ez van, kész.

Nyomorultul politikus, nulla emberi tartalommal....húha, neked valami komoly törés lehetett az életedben. Akarsz beszélni róla?

"Én a magam részéről maximálisan tisztelem a pozsonyi összefogást és kiállást, bár sokat a részletekről nem tudunk."

Klassz! (bár a fejedelmi többest kevésbé értem)

"megosztó aktivisták tolnak bután ezerrel."
De te nem vagy az, ugye, véletlenül sem? Óva inted magad bármilyen megosztó, skatulyázó, látatlanban "megmondó" aktivizmustól - gondolom...

Piffu 2020.12.30. 19:41:09

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

Mit szeretnél kérdezni? Mi előtt mi? Úgy látszik, tanulnom kell a helyi tájszólást.

BiG74 Bodri 2020.12.30. 23:14:01

@Piffu:
Válaszoltam tételesen, de valami csúnyát írhattam, mert nem lett engedélyezve.
Annyira meg nem vagy fontos, meg ez a blog se, hogy mégegyszer nekiálljak.
Mindenesetre a blogger és a te ideológia pozíciótokról, ami nem fideszes, sőt!
„Ha egy madár úgy jár, mint egy kacsa, úgy úszik, mint egy kacsa, és úgy hápog, mint egy kacsa, akkor azt a madarat kacsának mondom.”

Viszlát kilo! Én többet ide nem jövök. Vártam, hogy kinövöd magad, hogy raksz végre tartalmat a blogod meghatározása mögé. Nem sikerült!
További jó blogolást!

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.31. 08:45:18

@BiG74 Bodri: konkrétan nem tudom, mi bajod, de mi ez, ha nem kontent?

Elvitatkoztál rajta. Sok lájkot is kapott. Nem értem a bajod.

Senki sem kéri, hogy egyetérts velem. De a kedvedért ma írok vmi fideszellenest.
Addig olvasgasd ezt, töri és Orbán:

"Orbán törököt fogott a történelmi párhuzamokkal - A kiló nem százat jelent."
kilonem100.blog.hu/2018/07/29/orban_torokot_fogott_a_tortenelmi_parhuzamokkal

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.31. 09:24:38

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Mi az a fasz digger? Ez most rohadtul érdkelne. Big74 állandó kommentelő. Ahogy te magad is. De nekem édesmindegy, hogy mit kommenteltek vagy gondoltok.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.31. 09:32:33

@Piffu: Annyit tennék hozzá @BiG74 Bodri: "legelvakultabb fideszesei"-hez, hogy én nem is láttam fideszest itt most kommentelni. Úgy látom őket nem nagyon érdekli a téma. Ráadásul több "fideszes" történész is kritizálta a filmet. Szerintem ez nem tisztán pártpolitikai kérdés. Nem KELL védeni. És nem KELL támadni.

Helyiértékén kezelve egy alacsonyköltségvetésű ismeretterjesztő rajzfilmet nem várunk el akadémiai székfoglalót. Nem várunk el oszkárdíjas alakításokat. Nem várunk el tűpontos történeti munkát — főleg, hogy bármilyen állítás azonnal ellenérvelhető. Bármi is az állítás. A legcukibb érv manapság, hogy lehet nem is volt ilyen csata. Én még ezt sem állítom, mert nem tudom, nem tudhatom. Persze azt is kétlem, hogy egy történész ezt jobban tudhatja, amikor tele van a középkor vaskos hamisításokkal, ahogy arra utaltam.

Nem értem, hogy eközben, miért az okoz gyönyörűséget a magyaroknak, hogy fikázzák egymás munkáját. Lelkes amatőrökről van szó. Nem várhatunk el többet.

Tibycsoki 2020.12.31. 16:50:36

@A kiló nem százat jelent.: Lelkes amatőrök a faszom... Komolyan ennyire hülyének néztek mindenkit? Ezek közpénzekkel kitömött, uram-bátyám alapon megbízott pártkáderek.

Lelkes amatőr az, aki lelkesedésből alkot, nem pártutasításrs, közpénz milliókért!

Aztán meg nehogy már te tarts előadást a fikázásról, aki páros lábbal szállsz bele mindenkibe, akivel nem értesz egyet, közben tömegesen törölsz, tiltasz mindenkit, aki kritizálni mer.

Menj már a picsába, te hazug, fideszes kis geci!

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.31. 17:03:40

@Tibycsoki: mosd ki a szádat. Szó sincs arról, hogy ki lennének tömve. Az egész éves költségvtetése 200 millió az Intézetnek. Jövőre kapnak épületfelújításra 1.3 milliárdot. Ebből finanszíroznak mindent. A kis film ebből készült. Ennek a maradékából. Beveszed, amit a 444 vagy a Telex írt. Ők is hazudhatnak. Én meg megírom, hogy miben hazudik egyik vagy másik "oldal".

Ha követnéd a blogot, akkor nem pofáznál marhaságokat. És igen jogom van elküldeni bárkit: boldog új évet és húzz a mea culpába!

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2020.12.31. 18:08:18

@Wildhunt: Boldog(abb) új évet és (még) jobb történelmi rajzfilmeket! :)

Billy Hill 2021.01.02. 16:59:59

Azért fel van adva a lecke a magyar népnek! :-) Ne legyen örökké búvaltoszott meg pesszimista / öngyilkos hajlamú, ne gondoljon a sok elvesztett csatára - de a nyertesekre se, mert akkor meg öntelt lesz, illetve gonosz n*cionalista! Igazából ne emlékezzen semmire. :-)

Billy Hill 2021.01.02. 17:06:02

(Már vagy 30 éve nézzük az aktuális világpolitikai nyertes önfényező filmjeit, amikor is Ámerika mindent megment, kitűzi a zászlót a Holdra, vezeti jóságosan a világot. Milyen vicces lesz majd mondjuk 2050-től kínai önfényezős filmeken felnőni, amikor folyamatosan legyőzik a II. világháborúban a genyázó japánokat, és kitűzik a Marsra a kínai zászlót stb. CoD MW2: "History is written by the victor..." ;-)

seol 2021.01.04. 15:58:39

@A kiló nem százat jelent.:

'Nice try', csak hát az a kamuintézet """200 milliós éves költségvetése""" valójában sokkal nagyobb* -- vagy összekeverted azzal, hogy 2020-ra 200 milliós PLUSZtámogatást kaptak (funkcionális analfabétákkal előfordul), vagy csak hazudozol. Vagy mindkettő.
És hát a "vágjunk hozzájuk egy várbeli palotát, majd számolatlanul pénzt ún. felújításra"-nak is akad némi bája.

* 444.hu/2019/06/24/kasler-miniszter-kevesli-az-evi-800-milliot-amit-a-magyarsagkutato-intezetre-kapott

seol 2021.01.04. 15:59:44

@Billy Hill:

Nerniában ezt úgy értelmezik, hogy "History is written by Viktor".
;-)

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2021.01.04. 16:07:45

@seol: ! a funkcionális analfabéta nem én vagyok: felújításra kaptak egyetlen évre több pénzt (vár, műemlék)... nézz utána.

Piffu 2021.01.06. 11:06:37

@Tibycsoki:

Húha, ez ám a kulturált hozzászólás! Mivel kétbitesként gondolkodsz, és láthatóan a fityiszfóbia lóg ki a szádból, így legalább egyértelműsíted, hogy a ballibbant oldal sajátossága a trágárság, ha érvek mentén nem megy a duma. Hülyének lenni alapvető emberi jog, meg hülyeségeket beszélni is. Felhúzni magad mások véleményén szintén alapvető emberi jog, a trágárkodás nem feltétlenül. Ha ilyesmivel cseszném el az időmet, hogy blogolok, akkor biztos, hogy senkit nem hajítanék ki azért AMIT mond, de biztos, hogy igen, azért AHOGY mondja. De szerencsédre úgy tűnik, itt más a módi, így bátran folyhat a trágyalé a szádból.
süti beállítások módosítása