A kiló nem százat jelent.

Mi a baj a Fidesz 12 éves kormányzásával?

2022. február 17.

A két liberális politikai elemző, Ceglédi Zoltán és Lakner Zoltán 6. félórás stúdióbeszélgetése az ATV-n ezúttal "Mi a baj a Fidesz 12 éves kormányzásával?" alcímmel futott, hogy úgymond "rögtön sokkal nagyobb legitimációval" fogják tudni kritizálni az ellenzéket. Amiből minden adásba jut bőven. Ebbe is. Mert sok az anyag. Nem a mi hibánk.

Én is ezen az elgondolkodtató kérdésen keresztül szeretném rehabilitálni magam ellenzéki olvasóim körében. (Az esélytelenek nyugalmával.) 

Ez az a műsor, ahol Ceglédi Zoltán egyszerre műsorvezető és behívott vendég. Így végre azt kérdezheti magától, amiről beszélni szeretne.

Egyébként ennél frappánsabb humoros felvezetővel szokott kezdeni. De mivel ez nemcsak egy frappáns felvezető, a kommentelők szerint ugyanis nem arról kéne beszélni, amiről Ceglédi akar, mivelhogy mostanában "a Fidesz szekerét tolja" ő is, amit lényegében mindenki megkap, aki nem fogadja kritikátlan örömmel az alternatívaként felsorakozó ellenzéki bakiparádét, amiért én kérek elnézést, és amiről folyamatosan beszélnünk kell, mert hogy másról nem tudunk. (A híreket nem a hírkommentátorok gyártják.)

Természetesen én kérek elnézést. Ebben a posztban a két Zoli segítségével teszek kísérletet arra, hogy megfejtsem, hogy ha reális kritikát szeretnénk mondani a Fidesz immár történelmi léptékűvé vált tizenkét évnyi kormányzásáról mégis miket volna érdemes felhánytorgatni vagy esetleg programszerűen korrigálni akarni.

Látlelet, gyógymód plusz szabad orvosválasztás...

Ugyanis egy működő parlamenti váltógazdaságban a jó politikai alternatíva nem arról szól, hogy "minden jó egyébként, csak mi nem akarunk lopni", "Orbán megy, rezsicsökkentés marad", de akár a "minden rossz, ez itt diktatúra" mert ezek borzalmasan üres üzenetek. Ahogy "a minden rossz és a sátánnál minden jobb, tehát szavazz rám, mert bár összefogtam azokkal, akiket korábban az ördögnek neveztem, nagyon szeretnék a parlamentben melegedni még négy évig legalább".

Ezek inkább a hatalomra ácsingózok ötlettelenségéről esetleg felkészületlenségéről szólnak. Én pl. 5-6 területen is el tudtam mondani, hogy a "Kiló-kormány" min és hogyan változtatna, a gond az, hogy valószínű az orbánfóbiában szenvedő ellenzéki törzsbázis ezekre kevésbé rezonál, még a fideszes olvasók is inkább akarták vagy tudták  értelmezni, mint akár a teljesen légből kapott kirohanások, hogy "mindent ellopnak és tönkre teszik az országot, az absztraktabbnál absztraktabb jogállammentő, demokráciaféltő becsszó-mi-nem-lopnánk. (Már ha a mindenre O1G-t kommentelő agresszív kisnyugdíjasokon kívül másokat is szeretnénk megszólítani.)

Mi a baj a Fidesszel?

Vannak, akiknek minden racionális érv nélkül, gyakran a rendszer tkp. haszonélvezőiként van gyógyíthatatlan orbánfóbiájuk. Érzésem szerint, ha valaki racionálisan végigveszi a tényleges kormányzati eredményeket, megnézi, hogy merre tart az élete, mit tesz ő azért, hogy javuljanak a dolgok, és szúr ki 5-6 őt valóban zavaró valóban fajsúlyos kérdést, amiért tényleg a politika a felelős, amiben javulást szeretne látni, könnyen ráeszmélhet, hogy úgy egészében elfogadja vagy legalábbis együtt tud élni a kormányzattal. Tudom feszítem a húrt, de próbáld ki magadon ezt. De a lényeg, hogy mindig minden lehetne jobb. 

Bizonyára sokakat zavarhat, hogy még komoly aggályok mellett is előfordulhat, hogy valaki mégis a kormánypártokat támogassa szavazatával, merthogy nincs tökéletes választás és egyébként is az alternatívát még rosszabbnak látja. Nemcsak akkor gondoljuk egy kormányról, hogy inkább maradjon, ha minden egyes rendeletük minden egyes betűjével egyetértünk. Programokról nem is beszélek, mert azok összevetése sokszor értelmetlen. Kívánságlisták, reklámszlogenek és betarthatatlan ígéretek engem nem érdekelnek, így a programok is másodlagosak. De a konkrét kormányzati munka akár Budapest kétéves ellenzéki vezetésével, akár korábbi ciklusokkal összevethetők.

Nem élt a kétharmaddal

Az elemzők között konszenzus van, hogy a Fidesz történelmi "kétharmados" felhatalmazását nem arra használta, hogy a korábbi tehetetlen kormányzatok idején elnapolt és régóta húzódó reformokat levezényelje. Oktatás? Egészségügy? Nos igen. Inkább toldozás-foldozás történt. Ízlés dolga. De ezek a szektorok olyanok, amik valójában nem tűrik a változást és küzdenek ellene. Ezt láttuk ciklusról ciklusra. Talán épp ezért lehetett volna most megcsinálni. 

Tehát furcsamód az az egyik baj a Fidesszel, hogy nem élt a kétharmad és a történelmi csúcson lévő kormányzattal szembeni 2010-es bizalom erejével: nem élt eléggé. Ehelyett arra fókuszált, hogy a közjogi kereteket a maga számára kényelmessé tegye. Ezt máshogy szokás megfogalmazni ellenzéki oldalon és a jogállamisággal kapcsolatos kritikáknak is ez az alapja. De. Minden szabályos, minden jogállami. Csak hát... 

Pártkatonák közjogi tisztségekben.

Az államigazgatás minden szintjének, az igazságszolgáltatásnak az elfoglalása egy érthető hatalmi törekvés, de nem osztanak érte Nobel-békedíjat. Nem kell erről többet mondjak, volt régen is. Most aztán szakmányszerű. De tényleg szüksége volt a Fidesznek minderre, hogy kompromisszumok, gesztusok és látszat nélkül ilyen orbitálisan kilógjon a lóláb? Szerintem meglettek volna kisebb hatalomkoncentrációval is, de az vesse tényleg rájuk a követ, aki nem akarja átlépni a képzeletbeli vonalat. (Az ellenzék ugye eleve törvénytelenül, ráadásul kétharmados felhatalmazás nélkül "tenne rendet" a saját szája íze szerint, porig rombolva a jogállamiság maradványait is. Szóval?)

Talán a legfájóbb, hogy sokszor az ilyesmi kontraszelekcióval jár és rosszabb minőségű jelöltek kapnak fontos pozíciót, ami nem válik javára a közigazgatásnak. És egyébként ugyanaz látszik a silány minőségű jogalkotáson is.

Valahogy én is azt érzem, hogy néha sok hűhó semmiért, lett volna lehetőség tényleg komoly reformokat véghez vinni, de ezektől a kormány furcsamód tartott. Nem igazán tudom jól megragadni a témát, de a velünk élő szocializmus számos ágazatban továbbra is visszahúzó erő. Mondjuk egy gyengébb kormányzat ezeknek nem tudna nekimenni, márpedig a hatpárti ellenzék az élén egy random emberrel gyengébb lenne. Ha reformokra vágyunk, akkor azt könnyebben kaphatjuk meg egy választáson újra bizonyító Fidesztől. De nézzük mennyire kerüli ezeket a témákat a Fidesz. Még olyan blődségeket sem mondott talán, hogy ezt vagy azt rendbeteszik.

Oké. Legalább. Persze attól még, hogy pártállami időket idéző kontraszelekció, csinovnyik szervilizmus, kicsinyes kiszorítósdi folyik itt-ott az állam környékén még nem szűntünk meg demokrácia lenni, csak ezek a fejlemények nem a jó irányt képviselik. Legfőképpen nem a 2010 előtt meghirdetett jó kormányzást. Hogy mennyire van-nincs Magyarországon demokrácia, már írtunk más országokkal való objektív összevetésben a rendelkezésre álló "ranglisták" alapján. Érdemes ezt is elolvasni.

A kompetenciaalapú oktatás, lehet bullshit, de talán nem minden esetben

Orbán Kaczynski vezette lengyel testvérpártja, a PiS ennyi idő alatt jelentős oktatási és családtámogatási reformot hajtott végre.  Én amúgy amondó vagyok, hogy kimerítő és részletes tárgyi tudás vagyis műveltség nélkül nincs kompetencia, de az OktpolCafé nagyságai ezért már paradicsommal dobálnának meg amúgy is.

Amiről tudjuk, hogy piros és nem sárga.

Magyarországon mindenből ideológiát csinálunk úgyis, csak az értelmét felejtjük el.

Ez nem rímel, de igaz.

Állítólag vannak ennek a lengyeleknél pozitív eredményei is. Ez egy kissé azért visszás. Megmondom miért. A romló PISA-eredmények alapvetően a tudománytalan humbug kategóriájába tartoznak, kb. mint a COVID-statisztikák, sok országnak esze ágában sincs a teszteknek megfelelni, azon semmi sem múlik. Semmit sem mondanak, csak számok. Ellenben a tanulók egyre nagyobb hányada érkezik hátrányos helyzetű családból idehaza, ami romló számokat kell jelentsen sajnos. Magyarán a probléma nem annyira oktatásbeli, hanem szociális. Leginkább a nyomor újratermelődését kéne megakadályozni, ami viszont nem politikailag korrekt téma. Na többek közt ez is egy olyan reform, aminek senki sem mer neki kezdeni. Még az autokratának bélyegzett Orbán sem.

A valóság az, hogy az orbáni kormányzás a befolyásosabb, szélesebb társadalmi csoportok irányában nagyon is igazodó, alkalmazkodó, kockázatkerülő. Ellenben az ellenállásra képtelen ellenfelekkel könyörtelenül elbánik, ha vélt hatalmi érdekei úgy kívánják, nincs fair play az ellenfelekkel, de valójában nem volt fordított irányban sem soha.

Nota bene: okos hadvezér megválogatja a csatáit, nem megy bele mindegyikbe. Hogy Orbán milyen hatalmi játszmát játszik az világos. Ő maga mondta ki: a Liberális Internacionálé egykori alelnöke illiberális államot épít, tehát nem ideológiailag álsemlegeset, a liberális-neoliberális dogmák és a liberális-neoliberális véleményformálók kiszorítása a célja az állam által uralt térből, azon túlról is, ha teheti. Ez unortodox és nem veszélytelen elgondolás. Orbán nagyobb veszélynek véli nyilván ezen hálózatok működését az országban. Ez a politika hosszútávú stratégiát sejtet. Ez lenne a kormányfő fő történelmi öröksége, ha sikerrel jár. Tudom nehéz ebbe nem rémeket látni, de nem minden ország közéletét dominálják ateista kozmopolita liberális sőt olykor oikofób, öngyarmatosító hajlamú értelmiségiek. Szerintem ez a célkitűzés veszélybe sodor fontosabb célokat, amikért a Fidesz elméletben küzd, és szerintem szinte lehetetlen és bukásra ítélt. A következménye Orbán tényleges politikai bukása lenne.

Havi 500 plusz?

Ezeknél a kérdéseknél fontosabb téma is van, amiben a Fideszt a lengyel PiS-hez mérhetjük. Mégpedig az 500 zlotys családi pótlék, ami közel 40 ezer forintot jelent minden egyes gyerek után. Ezzel győzte le a PiS a hozzá képest liberálisabb jobboldali ellenfelét a PO-t.

Míg ugye nálunk a családtámogatás az adórendszeren keresztül valósul meg és ilyenformán a jólkereső sokgyermekeseket támogatja kiemelten, mindenki mást  hanyagol. Így az egygyermekeseket, a "csonkacsaládokat". A szegény, gyereküket egyedül nevelők támogatása kirívóan alacsony. Hiába a családok védelme a kormány fő szlogene... Erről a problémáról már írtam korábban. Akit részletesebben érdekel, elolvashatja.

A lényeg, hogy azért az minden olvasat szerint igazságtalan, hogy pont, amikor elveszti az állását valaki, a gyereke negyedannyi támogatást kap már csak, mint a szerencsésebb nagycsaládos szomszédja. De hasonlóan bünteti a rendszer az elvált szülők gyerekeit is. Mintha nem lenne elég bajuk. Foglalkozik ezzel persze bárki rajtam kívül az ellenzékben? A kérdés költői.

Az egészségügy valós problémái helyett graz-i kezelések buta pletykáit kell visszahallanunk, a gyerekek védelme az ellenzéknél kimerül Orbán fiának lebuzizásában. Az óvodások nemváltó műtétén lehet élcelődni, ahogy bármilyen anomália szőnyeg alá söpörhető, ha a liberális értelmiség mondja, hiszek nekik, de indokolatlanul sokat éppen ők foglalkoztak eddig hasonló témákkal. Mindezt úgy, hogy a melegekkel szemben jogsértésekkel a húsvér valóságban senki sem foglalkozik. És ebbe azok a melegek is beletartoznak, akiket az ellenzék fenyeget meg leleplezéssel. Ez az én értékrendem és még Dobrev Klára értékrendje szerint is megengedhetetlen. 

Kell-e elmulasztott 12 évről beszélni? 

Ódzkodom a nagy szavaktól, mert ebben az évszázadban legritkább esetben igazak. Lásd pl. kedvenc kurrens témánkat a COVID-hisztériát, azért még nem pontról pontra Orwell-regény. Lásd a COVID-1984-ről szóló posztomat. 

Nagyon szemüveges értelmiségiként lehet arról értekezni, hogy Orbán nem foglalkozik a middle-income trap-pel, azzal, hogy az ország nem tud kitörni a közepes jövedelmű országok gazdaságtanban ismert csapdájából. Engem maximálisan érdekel is a probléma. Az persze Lakner Zoltán részéről egy alá nem támasztott érv, hogy Orbán nem is akar továbblépni.

Ez nem így működik. És így van ez amúgy? Történelmi bűnnek lehet ezt nevezni, ha elfogadjuk tényként, hogy erre pont most volt lehetőség és még nem merítette ki az ország a fejlődés korábbi lépcsőfokait, illetve nem pont Budapesten alakult ki Európa legpezsgőbb startup-szcénája, csak úgy mondom. Ezt nem a kormány(ok) csinálják. A gazdasági, a társadalom, pontosabban a kreatív vállalkozó szellemű emberek.

De oké, elméletileg reális célról beszélünk. De mennyire aktuálisról, amikor a kormány fő történelmi feladata (és vállalása) az volt, hogy egymillió embert valahogy visszaintegráljon egyáltalán a munka világába a dologtalanságból. Megjegyzem sikeresen. Így ma már 4.7 millió felett van a foglalkoztatottak száma. Le lehet ezt fitymálni. Az viszont ténykérdés, hogy azt, aki tegnap segélyen élt és képzetlen, ma utcát söpörni tud legfeljebb, holnap meg összeszerelő üzemben a szalag mellett tudhat majd dolgozni. Álmodozhatunk arról, hogy szoftverfejlesző startup-ot indít mindenki, de aki ilyet papírra vet, attól el kell venni még a szabad bölcsész diplomáját is, mert a lényeget nem érti, és nemhogy a middle-income trap-ből nem talál ki, de sokszor talán a pesti körútról sem...

Ennyit a tudásalapú társadalomról újfent

Ennek az ostorozása talán nem fair, de azért bennem is van hiányérzet.

Az elmúlt 12 év munkaerőpiaci eredményei így is örömteliek, volt előrelépés és az meglátszik az adó- és járulékszinteken, adóbevételeken és azon, hogy az államháztartás jóval tovább tud így is nyújtózkodni. Ha valamilyen újraelosztóbb, baloldalibb irányba ment volna az elmúlt 12 év talán nem jön ez össze, a kontraszelekció megöli a versenyt, a társadalom nem emeli fel a fenekét, akár azért se, hogy lelépjen külföldre, ami szerintem nem akkora baj. Sőt. De. Azért vannak kulcsterületek, amiket hogy-hogynem szőnyeg alá söpört a kormányzat, tehermentesítette magát az említett kínos konfliktusok alól. Így pont az a vidék nem éledezik, nem fejlődik, ami a Fidesz politikai hátországa. A fejlesztések és a kormányzati politika vívmányai, a dübörgő gazdaság haszna pedig pont ott csapódnak le, ahol a Fidesz rosszul szerepel: a fővárosban és a nagyvárosokban.

"Székely deszkások, szevasztok! Leszakadó rétegek, szevasztok!"

Az ellentmondás feloldására a választók vállalkozzanak inkább, mint én. Kezdek kifogyni az ötletekből. Megint mondhatnám, hogy egy élelmes ellenzék tudna ezzel kezdeni valamit, de a maga pesti liberális buborékából kisandító műellenzék nem. És kapaszkodj meg mégis van némi esélyük most, hogy átvegyék a kormányrudat, térkép és messzelátó nélkül az eddigi talán legviharosabb tengeren...

Nota bene, ezekről a valóban izgalmas társadalmi kérdésekről az ellenzék nem mond ma már igazán semmit, kvázi elkáslermiklósodott, molyol a maga valamilyen kis sajátos hobbijában: zöldködik, klímát ment, céghálókba gabalyodik, lőrinccel álmodik, fideszezik, "előválasztja" egyedüli jelöltjeit ott ahol senki sem akar indulni már.

Az ellenzéki elemzők is kimondják az ellenzéknek politikája nincs, személyi ügyei (értsd botrányai) vannak. Ezeken keresztül építi magát...lefelé. Érdemelne egy politológiai tanulmányt, hogyan lehetséges, hogy a belső verseny végül rosszabb minőségű felhozatalt eredményez, mint amikor felülről a pártvezér jelöli ki a szerinte megfelelőket a pozíciókra, mint egy vállalatnál. Mondjuk lehet az utolsó felvetésben a válasz és az a minél közvetlenebb demokrácia nem mindig szül jó vért. De az elmélet szép volt.

Én valahogy a kettőt elegyíteném, mert mi van, ha egy nap nem Orbán Viktornak hívják majd a miniszerelnököt vagy a Fidesz elnökét.

Káslerizáció

Mert mi van fókuszba helyezett egészségügy és oktatás helyett a kormányoldalon? Káslerizmus van.

Kásler Miklós doktor úr fő funkciója, hogy ne csináljon semmit, ne érvényesítsen ágazati érdekekeket (különben is: kivel szemben?) a kormányon belül, és keresztény hobbiértelmiségiként egyfajta pofozózsákja legyen a legnyugatibb  tankönyvekkel felvértezett liberális értelmiségnek, akik meg mást nem olvastak soha. Noha Kásler Miklós amúgy valójában nem udvari bolond, mint aminek beállítja a mainstream média, hanem egy köztiszteletben álló orvoslegenda.

Ez sajnos önmagában nem teszi jó miniszterré. Látványos, ahogy az akut, sürgős ügyeket más miniszterek veszik át tőle. Sajátságos, hogy a belügyminiszter és a honvédelmi miniszter is kap feladatot az egészségügyben, ha mondjuk nyakunkon egy járvány. Az idős doktor úr meg közben őstörténetet kutat, mint egy hobbista régész. Mintha direkt löknék a figurát oda koncnak. Erről is írtam tehát, bár nem szokásos elemzést, hanem népmesét. A kormányzatnak van egy érthetetlenül röhejes oldala időnként, amiből faraghatna. Mintha direkt nem akarnák, hogy komolyan vegyük őket.

Nem tudom. Ez akkora rejtély számomra, mint a rendszerváltáskori Bermuda-háromszög. Persze igaz, hogy a liberális hiénák Palkovicsot is széttépnék.

Dr. Kásler Miklós funkciója, hogy akkora támadási felületet ad, hogy mellette Palkovics (a de facto tényleges oktatási miniszter a prémium kategóriában legalábbis) sokkal inkább a radar alatt dolgozhat. Egyfajta lopakodó részreformokkal A szereposztás sajátosan fideszes. Ellene nem működnek a tüntetések, mert Kásler Miklós ellopja a show-t. Én nem tudom, ez tudatos tervezés-e. Nem hiszem, de zseniális húzás. Úgy értem: zseniális. Szörnyű.

A politika fokozottan olyan, mint a parizer, ne akard tudni, miből és hogyan készül.

Nem csak hülyének néz minket, de hülyének is tetteti magát a kormány

A kormány kifejezetten jó képességű, képzett, tehetséges vezetőgárdát vonultat fel, erre akkor döbbensz rá, amikor végig nézed az utcáról beesett kihívókat. Fényévekkel jár nyilván a teljesen rutintalan és/vagy leamortizálódott, káderhiányos, elbangónésedett, sokszor súlyosan műveletlen, úgy tűnik a fasiszta szót sem teljesen ismerő ellenzék előtt. Mégis a káslerizmusban vagy a kamupártok ügyében olyan álnaívságot mutat, amit akkor sem hinnék el, ha tényleg nagyon nem lennék cinikus ember.

Maga matematikus, miből  számolta ezt ki? 

A kamupártokat a fideszes kampányfinanszírozási reform szülte meg. Azt mondani, hogy érzékeljük a problémát és dolgozunk a megoldáson igen röhejes, pláne nem Selmeci Gabriella, hanem Gulyás Gergely szájából. Furcsamód a liberális és bőkezű állami kampánytámogatási rendszer valójában jóval demokratikusabb, mint az előző, és azért éltek vele sorra bimbódzó politikai mozgalmak, ezen a résen tört be a Momentum és a Kutyapárt is, csábította önálló politizálásra az Együttet és még sokan másokat. És a meglehetősen laza szabályozás hagy akkora kiskaput a komoly pénzügyi visszaélésekre.

Szögezzük le, be tudnák falazni ezt a kiskaput könnyen, de ez nem cél. Ehelyett az ellenzéki pártok közötti játékteret hol szűkítik, hol tágítják, mintegy szórakozva, játszva az ellenfelekkel, mint macska az egérrel. Megint nota bene ezek az eszközök, a gerrymanderingtól kezdve amerikai tankönyvekből sajátíthatók el leginkább. A Fidesz pedig jó tanuló, ha hatalomtechnikáról van szó és kreatívan túlnövi mestereit. Véleményem szerint a demokratikus normákon belül, de nem azok szellemében. Olyan erényekkel bír tehát a Fidesz, mint tud írni-olvasni és van naptárja. Félelmetes, nem? (Pl. az ellenzék azt is elfelejtette, hogy elnökválasztás lesz.)

A két elemző beszél még sokak számára akadémikus részletkérdésekről, ami egy melós számára dadaista költészet inkább, mint húsbavágó valós probléma. De ne vegyük el az értelmiségiek játékát, csak azért mert mi magunk nem lettünk úgymond azok.

A komoly bajok felsorolásába olyasmik tartoznak még, mint a végrehajtó hatalom túlsúlya, parlamentarizmus háttérbe szorulása, parlament elszürkülése. Tegyük fel, hogy ezek összefüggnek, de vajon mennyiben róhatók fel az aktuális kormánypártnak, amikor egyfajta korszellemet résszben idéznek meg.1990-ben még karakteres képviselők voltak, igen ez, igaz, képzett, értelmiségi, kissé köldöknézegetős, hosszanbeszélős politikusok. Hiányzanak? Hát nem mind.

Egyetértek azzal, hogy ebben a folyamatban a mindenkori kormányzatok felelőssége nagyobb és persze még jelentősebb talán a hegemón kulturális elité. Kapaszkodjon meg mindenki a rendszerváltás utáni 32 év felében Orbán Viktor volt a miniszterelnök, volt még egy négy éves naiv jobboldali ciklus és három hardcore profi balliberális dominanciájú.

A hegemón kulturális elit pedig töretlenül inkább liberális, balliberális, ha úgy tetszik, hogy egy kis álintellektuális name droppinggal is éljek: Gramsci-i értelemben. Fejezzük is ezzel be az affektálást. Nem áll jól.

Szavazógép

A mai politikusok nívóját mindenki ismeri. Frakciófegyelemnek van minden mára alárendelve és ez érthető is, azóta, hogy az első kormánypárt, az MDF, hogyan járt a maga intellektuális nagyágyúi által szétrobbantva, lásd Antall vs. Csurka vs. Debreczeni, ...Király B. Izabella..., Giczy György..., G. Nagy Iliánné..., dr. Maczó Ágnes..., Torgyán doktor ésatöbbi. Nem megyek bele, mert értem, hogy miért van szükség szavazógép-parlamentre. "De nem erre" vág közbe Ceglédi számomra kevés meggyőzőerővel. Valljuk be ettől sem megyünk a falnak.

Egyébként mindenütt a világon ez az irány, rubberstamp parliamentnek hívják. Ugyanígy maximális pártfegyelmet várnak el a legkisebb pártok is az egyszerű kis tagjuktól is. (Telesírhatnám a párnát saját tapasztalataimról.) Mindenütt csak egy vélemény engedélyezett, akkor is, ha az gyöngécske. Önálló gondolkodás tilos, tessék a politikán, sőt lassan a médián kívül hontandráskodni

De ezt preferálják a választók is. Rendet szeretnének, nem olyan vitákat, amik az LMP-t is szétrobbantották ezerfelé. Szóval megintcsak, haladjunk, értem, de ez még mindig nem annyira perdöntő, ettől még nem érez senki vágyat, hogy kapára-kaszára kapjon, nem lesz tőle parasztlázadás, hogyúgymondjam.

Viszont gyakran nincs rend, és ezért a rendetlenségért a parlamentből reality show-t (leginkább Jackass-t) kreálni akaró exhibicionista egyes ellenzéki politikusok Jakab Péter et al. a felelősek. Nem tudom, melyik rontja jobban a parlament tekintélyét. 

Mi a baj a Fidesszel?

Közélet hangneme, homofób népszavazás, sorosozás, cigányozás, bűnbakképzés, tények kreatív használata. Hát... most azon túl, hogy nekem sem tetszett sok minden a Habony-művek repertoárjából valójában bármilyen téma beemelhető a közéleti diskurzusba. És ha az tényleg nem érdekel senkit, akkor a társadalom nem fog rá reagálni. Ha meg mégis, akkor miért ne tenné legitimmódon a kormány? Ez a demokrácia lényege. Szóval ez megint amolyan liberális értelmiségi csicskagyász. Szerette volna ezeket a témákat más is felépíteni az ellenzékben, migránsozott a Jobbik teliszájjal, csak nem volt hozzá tehetsége, nem kapta fel a média, nem érdekelte az embereket, végül Soros-plakátra kerültek és magyarázkodhattak.

Most akkor tényleg a bajok közé illik ez? Megmondom miért mégis részben igen: a közéletben a végletes leegyszerűsítést tette normává a kormány (helyes a bőgés). Avagy a kormány igazodott a korszellemhez. Szerintem az utóbbi is igaz. Legalább annyira, mint az előző. A Fidesz nyerni akar és átveszi a fordulatszámot.

Orbán Viktor kommunikációs tehetsége valóban nagyobb, mint az egész ellenzéké összesen és tesz érte, hogy ez a tehetség a saját lakberendezőjük által megálmodott megfelelő környezetben maximálisan érvényesüljön, alakítson ki visszhang-kamrát gyakran az ellenzéki fejekben is. Annak ellenére ő a magyar Facebook legnagyobb impaktú influenszere, hogy pár éve még azért röhögött rajta mindenki, mert nem tudja még a mobiltelefont se használni. Korai volt az öröm.

orban_topreng.jpeg

Mi a baj a Fidesszel? Sokféleképpen feltehető kérdés.

Hibátlan politika nem lehetséges, sőt minél sikeresebb valaki a fenti főleg kommunikációs bűnök fokozottan kezdenek jellemzők lenni rá, bármilyen döntéshozói pozícióban. Ezt láthatjuk teljesen az üzleti életben is akár, de más politikusoknál is a világon Trudeau, Macron, sőt Merkel is tűnhet orbáninak, olykor más eszközökkel, máskor teljesen azonos módszerekkel dolgozva. Amit ők nem tettek: nem mentek szembe a liberális kulturális hegemóniával. Ez egy erős distinkció, de hadd legyen ez is a liberálisok baja.

Érdemes-e úgy feltennünk a kérdést, hogy mi a baj a Fidesszel, mintha az a halálos ítélethez szükséges utolsó csepp lenne a pohárban? (Vagy fordítva, hogy ugyan mi baj, hiszen minden rendben.) Nos ezek olyan szintű aránytévesztések, amire csak politikai analfabéták képesek. Egy ország vezetésére méltó gondolkodó emberek nem. Értelemszerűen számos kifogással élhetünk Orbán politikáját illetően. Az elmúlt 12 év eredményei és erényei mellett a mulasztások és a visszásságok is bőven okot adnak hosszú okfejtésekre és ahogy mondtam: diagnózisok felállítására és a bajok orvoslására is kell jusson szellemi muníció. Aki a bajokat azonosítja magával Orbán Viktorral nemcsak kocsmaszintre butítja le a közéletről való gondolkodást, de el is tereli a lényegről a figyelmet. 

Legtöbbünk sosem juthat (szerencsére) az ország irányításának a kilométeres közelébe sem. Megvan?

Ok nélkül hergeljük magunkat, és leszünk mások hatalmi törekvéseinek akaratlan eszközeivé. Ez a szerep nekem nem fekszik. Sosem feküdt. Ezért máshogy állok a kérdéshez. Vezetőket választunk, nem haragnapot tartunk és nem a télapónak írunk kivánságlistát. Az alkalmasság a fő kérdés és nem a hibátlanság vagy az ingyen sör és az örökélet ígérete. Nemcsak azt kéne lélekben végre elfogadnia mindenkinek, amikor a választás kimeneteleként Orbán Viktor kerül ki győztesen (ez amúgy gyakori dolog, ahogy az is gyakori, hogy Djokovics nyer egy teniszversenyt, ha engedik játszani). Nemcsak azt, hogy mások számára, mégpedig olykor közel hárommillió választó számára, a nagy matek végeredményeként a Fideszre szavazás jön ki eredményként a fejben. De azt is el kell fogadnia gondolatban, hogy akár ő maga is juthat egyszer ilyen következtetésre figyelembe véve minden körülményt, és bizony nem fog leszakadni az ég és másnap ugyanúgy felkel majd a nap.

Az emberi gondolkodás alapfunkciója, hogy megkeresi, hol a baj. Nem ez a baj. Az lenne a furcsa, ha nem találnánk. 

9272605orbanviktor.jpg

A blog 2015 végén azért indult, hogy az ideológiai szekértáborokon túllépve tiszta vizet öntsön a pohárba.
Olvasottságunk 2020-ban lépte át az egymilliót.
Posztjainkat számos országos és helyi portál megosztotta vagy hivatkozta az Indextől a Mandinerig, a Mércétől a Propellerig, a Hírolvasótól a Kapuig, a Balmixtől a social mediáig...
Köszönöm, ha lájkolod és megosztod írásainkat, kövess minket: facebook.com/kilonem100, ha támogatni szeretnél: patreon.com/kilonem100 — köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://kilonem100.blog.hu/api/trackback/id/tr4417470112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Etniez 2022.02.19. 09:55:23

@Ratyimátyás: Nem, arra akar utalni, hogy életem során már voltam sofőr és most ápoló vagyok.

Ez van szegénynek beakadva, mert retardált. Többféle iskolám van, sokszor váltottam szakmát, többet között mérlegképes könyvelőim is van, két nyelvvizsgám, stb, de neki csak sofőr vagyok.

Ezzel akar sértegetni, de szegény nem veszi észre, hogy lepereg, mint a magyar kórházakban a vakolat. Idióták soha nem érnek nálam célt.

alöksz róz 2022.02.19. 09:55:32

@Ratyimátyás: minek, itt kommentel a blogon az élő példa, etniez személyében

ennyire gyengének érzed magatokat, úrfi, hogy több nicken kell tolnod? :D

Etniez 2022.02.19. 09:56:04

@hoplita: Igen, én is azon gondolkoztam, hogy valami trollnick vagy tényleg elmebeteg, olyanokat írt, hogy sokkolva lettem :D

Ratyimátyás 2022.02.19. 10:00:51

@hoplita: Valamelyik blogban ez az elmebeteg @a nagy hohohorgász: a ukrajnai háborúnak drukkolt, mert hogy akkor visszakaphatjuk Kárpátalját. Szerinted? Normális ez az ember?

Ratyimátyás 2022.02.19. 10:02:14

@alöksz róz: És neked a a nagy hohohorgásznak micsoda erőfeszítés kellhet, hogy írj egy röfit mocskolódás nélkül.

Etniez 2022.02.19. 10:04:20

@birkamenet: Ja, jól emlékszem a számra, közel 17000 emberrel kevesebb dolgozó lett hála Orbánnak, a szar fizetésemelésének és a kötelező oltásnak...

Nem találom a cikket, nem mentettem el, de a szám kb. ennyi volt. Hog yezek az emberek ide jöttek dolgozni vagy simán elmentek nyugdíjba, nem tudni, de kit érdekel Orbánisztában.
KSH ki sem meri írni két éve :D

www.ksh.hu/stadat_files/ege/hu/ege0005.html

Itt Angliában is elkezdték a kötelező oltást, de két nappal a deadline előtt kifaroltak belőle.
Orbán ehhez is hülye volt.

Ratyimátyás 2022.02.19. 10:08:02

@Randy Marsch: Amíg ilyen frissen regelt nickek okádnak ide, addig nem kell aggódnunk, mert nem ti vagytok a többség.

Dan da Man 2022.02.19. 10:19:53

@Tapi2021: Jaj, nagyon buta vagy. Sajnos kénytelen vagyok ezt megállapítani.

Hiába a kulturált hangnem nálad, hiába kérdezel (kicsit pökhendibben, mint udvariasan), valójában bárki bármi ellenérvet mond, azt rögtön lezárod azzal, hogy "mondjátok ezt ti, és ez nem úgy van igazából".
Tök felesleges ellened érvelni, és veled beszélgetni, mert nem megérteni akarod a másikat, csak passzív-agresszív stílusban dominálni őt.
Buta egyrészt ezek miatt a szándékaid miatt vagy.
Másrészt mert az ellenérveid semmilyenek, üresek. Mantrázol.
Harmadrészt azért, mert minden mondatod kellemtelen, szellemtelen.

Nem feltétlenül értek egyet a blogíróval a posztja kapcsán. De őbenne megvan az, ami belőled tökéletesen hiányzik: tud és akar gondolkodni.
Te, ezzel szemben...

Randy Marsch 2022.02.19. 10:24:03

@Ratyimátyás: jaj kúrt úrfi, ezt tisztáztuk már..

midnight coder 2022.02.19. 10:30:44

@birkamenet: "háppersze hogy nem. Itt egy másik sikertörténet az orbáni 12 év ElQrásból:

Patkány pottyant az ápoló elé a Merényi Kórházban"

Na ja. Csak ez nem csak Orbán elkúrása, ezek a halálgyárak pont így mûködtek Kúrcsányék alatt is. Orbánéknak max. azt lehet felróni amit az összes eddigi kabinetnek: nem szántotta be az egész állami intézményrendszert és nem magáncégek versenyeznek a TB pénzéért.

Az állami halálgyárakban a portástól az igazgatóig mindenki abban érdekelt, hogy te a közelébe ne menj semmilyen kezelésnek, és ne terheld õket. Nekik azzal nem lesz több a pénzük ha jobb az ellátás és ezért több beteg megy hozzájuk mint a szomszéd intézménybe.

Igazából, hogy ez a rendszer mûködik az pont ugyanúgy pár lelkiismeretes ember munkájának köszönhetõ, akik az ellenszél ellenére is jól végzik a munkájukat. Lelkiismeretességbõl, kötelességtudatból - vagy éppen a borítékért. De anno még a 90-es években a nagyapám példáján láttam, hogy az igazán patkány egészségügyisnél viszont a hálapénz sem segít. Ott inkább az van, hogy ha fiatal vagy és erõs - azaz jó az érdekérvényesítõ képességed - akkor jobb elbánásra van esélyed. Vagy ha cigány vagy és az 50 fõs szûk család kicsit befenyíti a személyzetet.

midnight coder 2022.02.19. 10:33:31

@birkamenet: "háppersze hogy nem, hiszen csak 45 EZER COVID HALOTTAT csinált orbán. Közben ha akarta volna, csinálhatott volna 145 ezret is! "

Ha Gyurcsány lett volna hatalmon, lehet hogy össze is jött volna.

midnight coder 2022.02.19. 10:34:38

@Etniez: "Itt Angliában is elkezdték a kötelező oltást, de két nappal a deadline előtt kifaroltak belőle."

Amúgy egyébként valahol vicces, amikor az egészégügyi dolgozó is oltásellenes.

Dan da Man 2022.02.19. 10:46:58

@A kiló nem százat jelent.: Nem tudok száz százaléban egyetérteni az írásban elhangzottakkal.
A megoldás-orientáltságot támogatom.
Azt is el tudom fogadni, hogy az ellenzék érthetetlenül sótlan.

Ugyanakkor az olyan dolgok, mint hogy a kormányoldal "felkészült" lenne (az ellenzékhez mérten) csúsztatások. Egyrészt 12 éve készülnek. És ennyi idő után is leginkább csak papagájkodni képesek (még a védhetetlen ügyekben is.)
Azt pedig ne tekintsük már eredménynek, hogy a legnagyobb gazdasági fellendülés idején, a kormány nem negatív mérleget hozott. Ehhez már tényleg nagyon inkompetensnek kellett volna lenni.

A másik problémám, hogy alábecsülöd azokat a tényezőket, amikkel az ellenzék kampányol.
Igenis BAJ az, hogy lopnak a politikusok. (És hogy 12 év után is olyan mértékben, amilyenben.) Nem lehet a múltra, meg másokra mutogatni. Ne ez legyen már a sztenderd.
BAJ az, hogy orbán megpróbálja magát csórónak eladni. (És nem, nem gondolom, hogy a Mészáros azért van neki, hogy majd egy nap arany WC-je lehessen. Az a pártkassza. Értem én. De ő se csóró. És egy ilyen vagyonbevallással csak azt mutatja, hogy még az ország vezetőjeként se képes anyagi hátteret teremteni - miközben a pénzét nem köztudottan jótékonykodásra költi.) Ahogy az is baj, hogy a kis mérőpajtásai is ugyanilyeneket hazudnak. Ergo egy rakás hülye ül a parlamentben, akik nem tudják hogyan kell spórolni (miközben havi 2-3 millákat húznak be nettó a bizottsági és egyéb pozícióikból.)
BAJ az, hogy nem használta ki az elmúlt 12 évet arra, hogy rendberakja az országot. (Akinek 12 év nem elég, annak semennyi sem lesz az.) Semmi sem mutatja ennél jobban, hogy neki egy szándéka van: hatalmon maradni. (Na ez meg aztán kurva nagy BAJ.)
BAJ az, hogy egy csomó mindent szétbaszott. (Nem csak az oktatás van itt bajban. Mondhatnám a rendőrséget is, és még 100 dolgot, amit hagyott szétrohadni. És miért? Mert azzal volt elfoglalva, hogy hatalmon maradjon. Meg hogy külföldön nevet szerezzen magának.)
BAJ az, hogy az országot folyamatosan megosztja. (Az egész politikája erre épül. Ők meg mások.) Az általa nagyra tartott "családokat" politikai lózungok és elvek mentén veri szét. (Úgy, hogy ő maga nem hisz bennük. És ez az egyik legnagyobb bűne: hogy totálisan elvtelen.)
BAJ az, hogy olyan elveket támogat, amik a kőkorba vezetnek vissza. (Kereszténység, mint rendezőelv? Csak akkor, ha az empátiával, a felebaráti szeretettel és egyéb pozitív értékekkel kezdődik a dolog. De nekem senki ne mondja meg, hogy miben higgyek és kivel szexeljek. És heteroszexuális vagyok, tehát nem kéne, hogy a kérdés érintsen. De ők MINDENBE bele akarnak pofázni. Mert:)
BAJ az, hogy gumicsontokkal terelnek. (Soros, pedofíl, Gyurcsány, EU. Egy merő kibaszott ellenségképben éljük az életünket. És ezeknek a nagy része kamu. Miért nem a valódi ellenséget utáljuk? Ja, mert azt nem lehet kirakni egy plakátra, nem lehet megszemélyesíteni, nem lehet a hülyéknek könnyen eladni. És épp emiatt:)
BAJ az, hogy a politikát lezüllesztette a legprimitívebb szintre. (Gondolom nem kell magyarázni, csak nem lenne szabad lebecsülni. Erről a szintről ugyanis nincs visszafordulás, mert ők ellenzékben is ezen a szinten fognak mozogni. Mivelhogy:)
BAJ az, hogy mindenhova a saját maximum középszerű, tehetségtelen talpnyalóit ültette. (Akik nem mondanak ellent, nincsenek önálló gondolataik, nem ellenkeznek. Ahhoz hülyék. De mindenhol ott vannak, és ellehetetlenítik az alulról induló, gondolkozó emberek által kezdeményezett fejlődést.)
BAJ az, hogy orbán egy primitív kis ösztönlény. (Foci? Tényleg? Versenysport? A XXI. században? Nem az a gond, hogy nem tud mobiltelefont használni. Hanem, hogy olyan retardált, hogy olyan dolgokra dobja ki a pénzt, amiknek vergődő, állami-finanszírozott jelene van, limitált érdeklődéssel. Nem, nem gondolom, hogy e-sport világnemzet kéne legyünk. És igen, gondolom, hogy a tömegsport fontos lenne. De ehhez képest mi VAN?)

És még sorolhatnám, hogy mi a BAJ, amit Te úgy érzem, hogy kicsit lebecsülsz az objektivitás nevében. Hiszen objektíven mérve igazad is van. 1 eldobott PET-palack sem okoz akkora környezeti kárt, nem igaz?
A valódi kárt, amit ez az ember okozott a tevékenysége és a nem-tevékenysége által, a jövő fogja tudni megmutatni. És akkor már nem lehet majd korrigálni.
A valós mérleg azonban az, hogy kevesebb jót tett 12 év alatt, mint rosszat. És jól élni csak azért élünk jobban, mert ez kell neki, hogy hatalomban maradhasson.

Szóval csínján az objektivitással, mert könnyen csap át bagatellizálásba. És az már a kormány eszköze. (Hisz állami pénzből nem mentünk meg benzinkutasokat. Mert ha az average paraszt olcsón kapja a benzint, kit érdekel az a pár száz ember a szakmában, aki tönkremegy?)

De értékelem a konstruktív gondolkodást. (Nem mintha az én véleményem számítana...)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.02.19. 11:05:33

@Dan da Man: ajjajjj, ilyeneket ne írogass nekik! Egyrészt bonyolult, másrészt felénél elakadnak.
Természetesen gyurcsányista sorosista brüsszelita homok lobbysta DK-s vagy. Ezek ennyit tudnak. Kérlek ne terheld ezeket!

alöksz róz 2022.02.19. 11:26:27

@Etniez: "Igen, én harminc évet adóztam Magyarországon és további harmincat tervezek majd később." - hát persze, az angliaival együtt összesen 70-80 év munkaviszony az teljesen reális :DDD

alöksz róz 2022.02.19. 11:33:03

@birkamenet: ne erőlködj, úrfi, felesleges

hoplita 2022.02.19. 11:43:05

@Ratyimátyás:
Két variáció van...agyatlan nyuggergeci, ergo neki az árvíz is csak hozhat.
Kettő....nem itt él.

Ja, van egy harmadik is...épp a zannyába ejakulál és ilyenkor kemíny, mint a fagyott fityiszszar.:)

CSOKKI MÁLNA 2022.02.19. 11:46:18

@Ratyimátyás: Épp ezzel a dumával bizonyítod a homoszexuális érintettségedet. A buzilobbi ezzel a taktikával akarja fegyelmezni az őket kritizálókat. Te is ennek a lobbinak a része vagy. Még a nevedben is felvállalod..

hoplita 2022.02.19. 11:51:16

@midnight coder:
'....De anno még a 90-es években a nagyapám példáján láttam, hogy az igazán patkány egészségügyisnél viszont a hálapénz sem segít. Ott inkább az van, hogy ha fiatal vagy és erõs - azaz jó az érdekérvényesítõ képességed - akkor jobb elbánásra van esélyed. Vagy ha cigány vagy és az 50 fõs szûk család kicsit befenyíti a személyzetet...."

Áááá, bocsi, money über alles.

alöksz róz 2022.02.19. 11:59:59

@Dan da Man: "Azt pedig ne tekintsük már eredménynek, hogy a legnagyobb gazdasági fellendülés idején, a kormány nem negatív mérleget hozott." - ez a mantrázott csúsztatás egy kicsit gáz, szét kell nézni európában mikor mekkora volt a gazdasági fellendülés és mekkora volt itt.

de a többiben legyen mindben 100%-ig igazad. vagy legyen akár ebben is. és akkor?

birkamenet 2022.02.19. 12:31:45

@alöksz róz:

ma is lemosott mindenki a terepröl te szellemi fogyatésko bulgár birka.

birkamenet 2022.02.19. 12:36:52

@midnight coder:

na megjöttél orbán segglakó? Marha unalmas már, hogy mindent amit orbán elQr, arra fidernyák betanított majomként csak annyit tudsz böffenteni:

1. Hámmá ezt az elődök kúrták el, orbánnak meg csupán 12 éve vótt, oszt ennyi idő alatt nem lehet ám semmit helyrehozni! (ja, legfeljebb csak a gázszerelő strómanjának a bankszámkláját)

2. Há a Gyúcsány még jobban elkúrta vóna!

Jaj de aranyos betanított majom vagy ezzel a két bites programozottsággal.

birkamenet 2022.02.19. 12:41:07

@Dan da Man:

Röviden: egy 8-12 éves diktatúrában az emberek belefásultak mindenbe, agyilag leépültek. Örülnek ha lecsót ehetnek gatyában.

Ezek a fajta diktatúrák nem programokkal dönthetők meg, hanem majd akkor, ha az emberek eljutnak az undor olyan fokára, hogy képesek lesznek a megszokott gazdijuk ellen szavazni.

Ez Budapesten már megvalósult, ennek a f.sz ellenzéknek már csak a vidéket kellene megdolgoznia, de láthatóan lusták hozzá.

alöksz róz 2022.02.19. 13:41:09

@birkamenet: hát persze, úrfi. amúgy mi az a bulgár, nincs is olyan szó

Etniez 2022.02.19. 14:01:43

@midnight coder: 90% oltott. Ezért volt felesleges kötelezővé tenni.

Etniez 2022.02.19. 14:06:08

@alöksz róz: kis istobám, adózni nem csak szja-ban lehet...
Áfa, regadó, örökösödési, stb

Szokottnál is butább vagy, ideje kicsit sofőrözni, attól majd megnyugszol egy kicsit.

Etniez 2022.02.19. 14:08:15

@alöksz róz: akkora volt a fellendülés, hogy egy liter benzint nem tudnátok venni árstop nélkül.

Rúgdosod az öngólokat.

alöksz róz 2022.02.19. 14:58:54

@Etniez: megnézheted az adatokat vagy hajthatod a hülyeséget, ahogy neked tetszik

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.19. 15:55:48

@birkamenet:

"a zsákfakudba a NER nem vitte el a hírt, hogy amikor orbán 2021 tavaszán "rendbe rakta" az egészségügyisek fizetését, akkor egy egész megyényi eü-s dolgozó lépett le orbán eü-eböl?!"

Én nem látom ezt a nagy exodust! Segítsél légyszíves a táblázatot értelmezni!

www.ksh.hu/stadat_files/mun/hu/mun0149.html

CoolKoon 2022.02.19. 16:02:35

@Tapi2021: "Az a baj, hogy itt mindenért (is) a kormányt teszik felelőssé! Az emberek saját hülyeségeiért is. " - Igen, de ez a kényszeres és eszetlen centralizáció velejárója. Ha ugyanis mindenről a "központ" dönt, akkor minden balul elsült döntésért is automatikusan a központ lesz a hibás.

CoolKoon 2022.02.19. 16:07:56

@Tapi2021: "Mi azt gondoljuk, hogy senki (felnőtt) ne folytasson érzékenyítést a saját szexuális életéről, irányultságáról, álláspontjáról.mások gyerekeinek." - Ja. Verje csak agyon a kis szociopata a homokos osztálytársát, ahogy apuka otthon tanította. Meg verje csak szépen a lányokat is pont úgy, ahogy apukától otthon látta....

"Vannak erre hivatásos, képzett szakemberek." - Vannak hát. És a törvény "áldásos" hatásának hála most őket se fogják gyerekeknek még a közelébe se engedni. Helyette majd pár bőrfejű haverja elmagyarázza majd nekik, hogy kell a buzikat fejbe rúgni...

CoolKoon 2022.02.19. 16:11:46

@Tapi2021: "Már 1848-ban sem volt teljes egység, nagyon sokan császárhűek maradtak és segítették a forradalom leverését." - Ehhez képest Ferenc József egy idő után mégiscsak tett pár gesztust az ellenoldal felé, mert belátta, hogy a végtelenségig tartó megosztottság az ország szétforgácsolódásához vezetne. Na ez az amit Orbán Viktor szemmel láthatóan soha a büdös életben nem fog belátni.

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.19. 16:34:26

@CoolKoon:

"Na ez az amit Orbán Viktor szemmel láthatóan soha a büdös életben nem fog belátni."

Ferenc József császár is csak 12 évvel a forradalom leverése után tett gesztusokat az ellenoldal felé. O.V. még időben van!

Etniez 2022.02.19. 16:51:26

@atomic power 1986DucaDuca: Ebben a magán is benne van, az állami 2020 óta nincs frissítve.
Linkeltem fentebb.

De ügyes próbálkozás.

Etniez 2022.02.19. 16:53:36

@alöksz róz: megnéztem, nem is érdekes a benzin, már autót sem tudtok venni:

index.hu/gazdasag/penzbeszel/2022/02/19/lizingpiac-autopiac/

Akkor csodálatos 12 év volt itt, hogy a végére egy filléretek nem maradt.

CoolKoon 2022.02.19. 16:54:56

@atomic power 1986DucaDuca: Ami azt illeti, már lassan ki fog futni az időből, mivel 12 éve van egyhuzomban kormányon, de már előtte is kormányozott 4 évet.

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.19. 17:42:15

@Etniez:

"Ebben a magán is benne van, az állami 2020 óta nincs frissítve."

A magán egészségügyi létszám 2006-tól benne van az adatszolgáltatásban. Azt honnan tudjuk, hogy 2020 óta nincs az állami frissítve?

"De ügyes próbálkozás."

Mármint az, hogy a kommentelő szerint 17.000 eü. dolgozó elment Angliába?

hoplita 2022.02.19. 18:11:44

@CSOKKI MÁLNA:

Ez a buzibuli nem uncsi még, ratyigeci?

alöksz róz 2022.02.19. 18:27:57

@CoolKoon: "egy idő után mégiscsak tett pár gesztust az ellenoldal felé" - tegyél bármiféle gesztust a ballib felé, rögtön elkezd köpködni meg ordítani.

nem jár ezeknek semmiféle gesztus.

alöksz róz 2022.02.19. 18:39:26

@Etniez: el se olvastad :D
arról szól h lízingelni nem akarnak az emberek

pedig már a kiemelt első bekezdésben ott van a gépjárműpiaci áruhiány.
majd lejjebb: "a hiány akkora, hogy a piacon a használt autók ára az új gépjárművekével vetekedik." a használtért az új árát kifizetik, de nincs pénzük autóra, nagyeszű?

olyan mérhetetlenül ostoba vagy, hogy egy új kifejezést kéne rólad elnevezni a butaságra :-)

alöksz róz 2022.02.19. 18:41:59

@hoplita: na mi van, hogyhogy semmi "stilisztika" és "akceptálható", már fél nap után elhagytad az idegen szavak és kifejezések szótárát?

CoolKoon 2022.02.19. 18:43:43

@alöksz róz: Nos, akkor marad az ország gazdasági-társadalmi visszaesése. Aztán annak a rengeteg, Mo-ra telepített összeszerelő üzemnek a vezetősége egy szép napon vagonra rakja az egész hóbelebancot, és elviszi Romániába, Mo-nak meg marad a sok munka nélkül maradt, frusztrált, alkesz segédmunkás. Majd biztos azok fognak csipgyárakat építeni, MI-t tanítani meg programokat fejleszteni....

Az, amit a Fidesz és sleppje képvisel, egyszerűen nem fenntartható. És az se lesz fenntartható, ha továbbra is büszkén fogja hirdetni, hogy mennyire magasról tojik az értelmiségre, és mindenhova a nyáladzó idióta csókosaikat fogják beültetni, egy idő után még Paksra is....

hoplita 2022.02.19. 18:49:21

@alöksz róz:
Anyád kiszítta belőlem...DDDD

hoplita 2022.02.19. 18:54:26

@alöksz róz:
Té'lleg, otthon van anyád?
Szójjá" má' neki, hogy új figura lesz, seggbű' szájba..:)))))))

Etniez 2022.02.19. 18:54:54

@atomic power 1986DucaDuca: Tudtam, hogy el kellett volna, mentenem az adatot, de felmosnám veled a padlót.

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.19. 19:03:26

@Etniez:

Hátrább az agarakkal kispajtás!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.02.19. 19:04:15

@CoolKoon: ez a rész nincs meg abban a pitiáner bandában. Nekik mindent másnak semmit!

Etniez 2022.02.19. 19:04:54

Bocsi, hogy tévedtél.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.02.19. 19:06:27

@CoolKoon: igen, ahogy, mondod. Nemzeti nagytőke. Az! Még 20 év múlva is az adópénzből fognak élni.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.02.19. 19:08:14

@hoplita:
"-Próbáltátok már a másik lyukat?
-Hülye vagy, nem akarunk mi gyereket! "

Etniez 2022.02.19. 19:08:45

@alöksz róz: végül is csak azt írják, hogy nem tudjátok kifizetni az új autók árat, de biztos én vagyok a hülye.

:D

alöksz róz 2022.02.19. 19:10:14

@CoolKoon: most vagy nem akarod érteni, vagy nincs annyi eszed h megértsd. de ahogy neked teszik, nekem mindegy.

a gesztushoz fogadókészség is kellene. amíg az nálatok hiányzik, addig ne óbégassatok meg ne nyivákoljatok gesztusokért. ennyi.

alöksz róz 2022.02.19. 19:12:04

@Etniez: nem azt írják, és igen, teljesen biztos.
felesleges tovább bizonygatnod.

alöksz róz 2022.02.19. 19:16:22

@hoplita: "Té'lleg" - :DDD

mifajta stilisztikai elem ez?

Etniez 2022.02.19. 19:22:58

@alöksz róz: ha nem, hát nem.

"
A szerződések 80 százaléka a gépjárműpiacot érintette, 65,7 ezer szerződést kötöttek a lízingcégek. Ezen belül a tavalyi évben az új személygépjárművek piaca lényegében összeomlott az ellátási válság, illetve az energiatakarékossági szemléletváltás miatt. Magyarországon mindezt tetézte a gyenge forint okozta hatás. A magánszemélyek új autókra kötött lízingszerződéseinek szerződésszáma 27 százalékkal 9 ezerre esett a 2020-as 12 ezerhez képest, s lényegében fele a 2019-es 18 ezres értéknek.

A finanszírozott összeg 12 százalékkal emelkedett 364 milliárd forintra. Ezt részben az új autók árának komoly növekedése okozta. A lakossági finanszírozás 34 milliárd forint volt, ami 16 százalékos elmaradás 2020-hoz és 40 százalékos visszaesés az 51 milliárdos 2019-es szinthez képest. A piac így a 2017-es szintre esett vissza. A piacot a flottafinanszírozás tartja meg: a szerződések darabszáma 5, összege 17 százalékkal 98 milliárd forint közelébe jutott.

A kis haszongépjárművek piaca nagyban felfutott a Covid-járvány miatti kiszállítások következtében megnövekedett érdeklődésnek köszönhetően. Szerencsére a finanszírozást a Covid-járvány első időszakában még az NHP-konstrukcióban lehetett finanszírozni.

Nincs autó, és ilyen áron sokaknak már nem is kell
A piac kilátásai nem túl rózsásak. A készletek historikus mélyponton vannak, az árak az egekbe szöktek, s vannak már arra utaló jelek is, hogy sokan ilyen árakon már nem akarnak új gépjárművet vásárolni – vannak már visszamondott szerződések"

alöksz róz 2022.02.19. 19:25:59

@Etniez: azt írja a a ksh adatai szerint... na de a ksh adatai köszönő viszonyban sincsenek a pénzcentrum által leírt adatokkal

Etniez 2022.02.19. 19:28:50

@alöksz róz: ksh adatai régóta nincsenek összhangban a valósággal sajnos.

alöksz róz 2022.02.19. 19:35:52

@Etniez: ez csak a lízingre vonatkozik ember, tényleg nincs annyi eszed hogy felfogd? :D
a nem akar és a nem tud pedig nem ugyanaz.
neked alapvető képességbeli hiányosságaid vannak.
ha ki tudja fizetni a használt autóért az új árát, akkor nincs pénze az új autóra? logika.

tényleg nem láttam még soha senkit, aki ennyire túlbecsülte volna magát, mint te

alöksz róz 2022.02.19. 19:36:30

@Etniez: az lehet, de akkor mire hivatkozik a cikk?
logika.

hoplita 2022.02.19. 19:49:01

@alöksz róz:
Te beszelni mátyár.....pöcsömbőre?
Figyu, a nyelvészkedést hanyagold, max. anutád lába közt próbálkozz.

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.19. 20:01:19

@Etniez:

"ksh adatai régóta nincsenek összhangban a valósággal sajnos."

Sőt, hamisítják az adatokat! Főleg akkor, ha nem kedvező az ellenzéknek!

Pedig a KSH az ESA 2010- ben alkalmazott fogalmak és módszertan szerint dolgozik.

Az ESA 2010-ben szereplő fogalmak összhangban vannak az SNA 2008-ban szereplő fogalmakkal is, mivel a fogalmak nemzetközi összehasonlíthatósága döntő jelentőségű a különböző országok statisztikáinak összehasonlításakor.

AZ ESA 2010 ezen fogalmai és osztályozásai ezenkívül összhangban vannak az ENSZ fogalmaival és osztályozásaival is.

A társadalom- és gazdaságstatisztikákkal való harmonizáció elősegíti az ezen adatokkal való kapcsolatot és összehasonlítást, így garantálni lehet a statisztikák adatainak minőségét.

Etniez 2022.02.19. 20:09:22

@atomic power 1986DucaDuca: amikor a KSH elnöke előadta azt a többlethalálozásos performanszt, hogy mentse Viktort, akkor veszetette el a maradék hitelességét is. Kimutatta mekkora pártkatona és bármire képes.

(Röviden: összemérte a többlethalálozást úgy, hogy nyugaton két hullámot nézett, Magyarországon egyet, így értelemszerűen a magyar adat nézett ki jobbbnak.)

Onnantól kezdve nem foglalkozom a KSH-val, aki erre képes, az bármire.

Etniez 2022.02.19. 20:20:11

@alöksz róz: ja értem, szóval eddig nem bírták kifizetni az autót egyben, ezért lízingbe vették, de most hogy többé kerül, inkább kifizetik egyben.

Nem érzed megalázónak a szellemi teljesítményed? Hülyébb vagy, mint egy sofőr.

De a kedvedért kikerestem a statisztikát, ami csökkenő újautó előadásról tudósít:

Pech

www.portfolio.hu/global/20220104/kijott-a-2021-es-ranglista-ezeket-az-autokat-vasaroltak-ugy-a-magyarok-mint-a-cukrot-519444

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.19. 20:31:37

@Etniez:

"(Röviden: összemérte a többlethalálozást úgy, hogy nyugaton két hullámot nézett, Magyarországon egyet, így értelemszerűen a magyar adat nézett ki jobbbnak.)"

Nem igaz! Korrekt elemzést adott, csak nektek nem tetszettek a viszonylag kedvezőbb adatok! Addig az időpontig elemzett, ameddig rendelkezésre álltak az adatok.2021. június 28-án.

index.hu/belfold/2021/06/28/windisch-laszlo-elnokhelyettes-ksh-jarvanyugyi-adatok-halalozas-koronavirus-covid-19-korhaz-egeszsegugy/

"Idén május végéig van halálozási adatunk, az alapján nálunk – 2020 elejétől – 11,6 százalékkal nőtt a halálesetek száma a 2019-es adatokhoz képest. Kilenc EU-tagállamban ennél magasabb többlethalálozás figyelhető meg. Például Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban 20 százalék feletti, Bulgária és Spanyolország esetében 15 százalék feletti többlethalálozás mérhető. Ha csak a 2021-es évet vizsgálnánk, akkor is csak a hatodik legmagasabb érték lenne a magyar adat 18,1 százalékos növekedéssel, míg például Csehországban és Szlovákiában 40 százalék feletti többlethalálozást lehetett mérni. Látható tehát, hogy nemhogy világszerte, de még az EU-ban sem igaz, hogy mi állnánk a halálozási lista élén. A többlethalálozást tekintve Magyarország a középmezőnyben van."

Látható tehát, hogy nemhogy világszerte, de még az EU-ban sem igaz, hogy mi állnánk a halálozási lista élén.

Etniez 2022.02.19. 20:54:50

@atomic power 1986DucaDuca: köszi, hogy belinelted.
Szépen összemérte a nyugaton lezajlott két hullámot a magyar másféllel.
Csodálatos csúsztatás.

Egyébként a végleges adatok szerint Magyarország Európa negyedik legrosszabbja lett. Az elég gáz adat szerintem, de ez nézőpont kérdése.

Sajnos a számokat nem tudom belinkelni, mert fizetős a cikk. El kell hinned nekem.

Etniez 2022.02.19. 21:00:16

@atomic power 1986DucaDuca: Itt írjak le, miért hamisított kedves Windisch úr.

index.hu/velemeny/2021/04/21/ezek-a-problemak-a-covid-halalozasi-statisztikaival/

"László a cikkében több adatot is közöl: először megadja mindössze két ország, Spanyolország és Szlovákia adatait abszolút többlethalálozás és relatív (százalékos) többlet formában is 2019 és 2020 összevetésében, utána erről az összevetésről áttér a 2021-es adatokra, ahol már egy sor ország számait közli, viszont itt nem ad meg abszolút számokat.

Tegyük ezt áttekinthetőbbé! Először is, ne évalapú mutatókat nézzük (semmilyen kitüntetett járványügyi jelentősége nincs a december 31-nek, hogy akkor vágjuk el az adatokat), hanem egyszerűen folytonosan kezeljük az időt. Másrészt, érdemesebb relatív mutató gyanánt a lélekszámmal osztani, így ugyanis egy olyan mutatót kapunk, ami analóg a regisztrált halálozások közlésével, hiszen azt is halál/millió főben szokták megadni. Ha a többletet is millió lakosra osztjuk rá, akkor a kettő egymással is jól összehasonlítható lesz.

Én az Eurostat adatai alapján kiszámítottam a többlethalálozást, mégpedig heti alapon, egységesen az országokra, és valamennyi európai országra. Az elemzéshez és ábrázoláshoz használt programot – a „nyílt tudomány” jegyében – teljes egészében nyilvánosságra hozom, így bárki reprodukálhatja, ellenőrizheti és továbbfejlesztheti a számításaimat, illetve itt elolvashatóak a módszertani részletek is.

Kezdjük a járvány kezdete óta összesített adatokkal (piros görbe Magyarország, a szürke görbék a többi európai országot jelölik):

Screen Shot 2021-04-19 at 10.33 - Két diagram beillesztése - zol
Fotó: Ferenci Tamás
Látható, hogy a legfrissebb adatok szerint – persze ne felejtsük, ez egy hónappal ezelőtti állapotot jelent! – nagyjából a középmezőnyben vagyunk, a rossz hír, hogy a nálunk rosszabb 5 ország mindegyikében már javult a helyzet, míg nálunk gyorsan romlott ebben az időszakban, így könnyen lehet, hogy őket meg fogjuk előzni. (Azaz már megelőztük, és így a legrosszabb harmadban vagyunk, csak még nincsenek meg róla az adatok.)

Mit tudunk mondani az aktuális helyzetről? Ezt mutatják a heti adatok:

Screen Shot 2021-04-19 at 10.34 - Két diagram beillesztése - zol
Fotó: Ferenci Tamás
(Mindkét diagram az április 15-i állapotot mutatja.)

Mint látszik, itt már „most” (azaz március elején) rosszul állunk, tehát április elején nagyon valószínű, hogy az aktuális járványügyi helyzetünk – még e mutató szerint is – az összes európai ország közül a legrosszabbak között van."

Szóval úgy játszott a számokkal, hogy nem a hullámokat nézte egyben, hanem levágta ott, ahol még a magyar nem volt szar, de látszódott, hogy szar lesz.

Szóval ő szava sem ér semmit.

alöksz róz 2022.02.19. 21:41:11

@Etniez: ez a cikk a lízingszerződésekről szól, és láthatóan meghaladja a képességeidet, hogy felfogd.
meg kellene próbálni elolvasni és értelmezni.
mert ott a válasz. ha nem tudja egyben kifizetni, lízing helyett akkor is más megoldást választ (pl. személyi kölcsönt). ami nem csoda, a lízing a legdrágább, legszarabb konstrukció.
még szép hogy inkább egyben fizet, aki teheti...

tényleg olvasásórát kell neked tartani? hihetetlen.

alöksz róz 2022.02.19. 21:45:19

@Etniez: "De a kedvedért kikerestem a statisztikát, ami csökkenő újautó előadásról tudósít" - gépjárműpiaci áruhiány van :D

alöksz róz 2022.02.19. 21:46:36

@Etniez: minek másolsz, linkelsz bármit, ha úgyse tudod elolvasni, megérteni

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.19. 22:15:54

@Etniez:

"Szépen összemérte a nyugaton lezajlott két hullámot a magyar másféllel.
Csodálatos csúsztatás."

""Mint látszik, itt már „most” (azaz március elején) rosszul állunk, tehát április elején nagyon valószínű, hogy az aktuális járványügyi helyzetünk – még e mutató szerint is – az összes európai ország közül a legrosszabbak között van.""

Ezt lehagytad:

Látható, hogy a legfrissebb adatok szerint – persze ne felejtsük, ez egy hónappal ezelőtti állapotot jelent! – nagyjából a középmezőnyben vagyunk, a rossz hír, hogy a nálunk rosszabb 5 ország mindegyikében már javult a helyzet, míg nálunk gyorsan romlott ebben az időszakban, így könnyen lehet, hogy őket meg fogjuk előzni. (Azaz már megelőztük, és így a legrosszabb harmadban vagyunk, csak még nincsenek meg róla az adatok.)"

Amit csúsztatásnak nevezel, az nem más, mint az adatok hiánya! Egy statisztikus csak a meglévő adatokból dolgozik.

"Szóval úgy játszott a számokkal, hogy nem a hullámokat nézte egyben, hanem levágta ott, ahol még a magyar nem volt szar, de látszódott, hogy szar lesz."

Ez a szöveg a csúsztatás!

A KSH alelnöke nem kertelt:

"Azonban a friss adatok alapján úgy tűnik, hogy a középmezőnyhöz jó helyezésünk 2020-ban úgy jöhetett ki, hogy a járvány első időszakában még tényleg alacsony volt a mortalitás, de ha a vírus igazi berobbanásától nézzük a halálozás alakulását, tehát tavaly szeptembertől, akkor már sokkal rosszabbak ezek az adatok."

"Egyébként a végleges adatok szerint Magyarország Európa negyedik legrosszabbja lett. Az elég gáz adat szerintem, de ez nézőpont kérdése."

2021. nov. 2- állapot:

www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/https%3A%2F%2Fd6c748xw2pzm8.cloudfront.net%2Fprod%2F77a53450-3bf3-11ec-806b-9f5d18e14d50-standard.png?dpr=1&fit=scale-down&quality=highest&source=next&width=700

Nem látom, hogy Európa 4. legrosszabja lennénk!

Etniez 2022.02.20. 10:30:54

@atomic power 1986DucaDuca: Igen, egy statisztikus a meglévő adatokból számol.

Nagyon pontosan megfogalmaztad.
Ha viszont az adatok egy része hiányzik, akkor nem kezdi el őket összehasonlítani.

Figyelj! Te most engem hülyére akarsz venni, nem fog menni, ez az utolsó kommentem ebben a témában.

Windisch úr összehasonlított két egészt egy másféllel. Ez hiba volt. Ez kampány volt, nem statisztika.
Ilyet komolyan vehető statisztikus nem csinál, mert - még mi, akik középiskolában tanultunk statisztikát (és például érettségiztem is belőle) is - körberöhögjük és meghúznak minket a vizsgán egy ilyenért.

Szóval téma részemről off, mert mind a ketten tudjuk, hogy igazam van, de te csak maszatolsz tovább

Statisztikában a mintavétel ugyanolyan fontos, mint a számítási metódus. Ha rosszkor veszed le a mintát, torz adatokat kapsz.

Szóval Windisch úr eljátszotta a tekintélyét.

Etniez 2022.02.20. 10:31:49

@alöksz róz: Diszlexiás barátom, nincs hiány. Lehet venni autót, csak drágán. Ez többször is leírják, de nem másolom ki újra, mert fullba nyomod a kretént megint.

Etniez 2022.02.20. 10:42:26

@Etniez: És itt a többlethalálozási végeredmény, csak sajnos ti nem tudjátok elolvasni a cikket:

444.hu/2022/02/03/brutalis-nyomot-hagyott-a-korhazi-halalozasokon-a-koronavirus

HaD 2022.02.20. 14:55:38

@Androsz: nem...ezt a gyurcsány mondta(ha igaz?)...viszont céloztam rá,hogy a cimborái is hasonlót elmondhatnának magukról...és nem csak a 12 évük alapján:)

HaD 2022.02.20. 16:00:16

@A kiló nem százat jelent.: konteó?? idnuljunk ki abból az eccerü logikából amit a római jog is követ,hogy cui prodest:) Maga az un rendszerváltás kinek az érdek volt? Nyílván a hatalmon lévö bandáé. Tudta e ez a banda hogy rendszerváltásnak pedig lennie kell? Tudta....és nem a glasznosztyból. A 80-as évek közepére nyilvánvalóvá vált az usa katonai és gazdasági fölénye. A ruszki tábor(benne velünk mint élelmiszer hátország) belebukott a fegyverkezési versenybe és afganisztáni kalandba,plusz az olajárba. A komcsi elit megkapta egyrészt a ruszkiktól hogy vigye ki mit tud ukázt,az amcsiktól meg hogy milyen más rendszer lesz és vagy kollaborálnak vagy...csaucseszku:)

alöksz róz 2022.02.20. 18:07:45

@Etniez: "Diszlexiás" - azt se tudod, mit jelent.
"nincs hiány" - dehogynincs, ott van világosan leírva. aki nem funkcionális analfabéta, az el tudja olvasni és meg is tudja érteni.
de nem, te pont úgy teszel, mint a fekete lovag amikor levágták a karját: á dehogy.
vagy megtehetted volna azt is, hogy más forrásokból is utánanézel, mert kivétel nélkül mindegyik azt írja, hogy nem tudják kielégíteni a keresletet.
de nem, tőled csak annyi telik, hogy az ostobaságot hajtogasd gondolkodás nélkül.

másold ki nyugodtan.

és közben rákereshetsz arra is, hogy nálatok sokkal jobban csökkent az új autók eladása, mint nálunk.
bebüföghetném én is, hogy na mi van öcsém, nincs pénzetek új autóra?
meg arra is rákereshetsz, hogy nálunk kilőtt a használtautó-piac, nálatok meg az is csökkent. na mi van, nincs pénzetek még használt kocsira se? itt meg annyi pénz van öcsém, hogy a használtért is kifizetik az új árát :D

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.20. 21:06:43

@Etniez:

"Figyelj! Te most engem hülyére akarsz venni, nem fog menni, ez az utolsó kommentem ebben a témában."

Pont fordítva van! Van it elvarratlan szál még.

"Ha viszont az adatok egy része hiányzik, akkor nem kezdi el őket összehasonlítani."

Várja ki a pandémia végét? Az Eurostatból vette az adatokat, akkor most az Eurostat is eljátszotta a tekintélyét a szemedben? Az Eurostat miért közöl heti meg havi többlethalálozást, ha egy KSH alelnök fel sem használhatja azokat? Az Eurostat ezeket az adatokat nem a járványhullámok szerint közli!

"Windisch úr összehasonlított két egészt egy másféllel. Ez hiba volt. Ez kampány volt, nem statisztika."

A statisztikát az Eurostat készítette, nem ő.

"Szóval téma részemről off, mert mind a ketten tudjuk, hogy igazam van, de te csak maszatolsz tovább"

Akkor lenne igazad, ha nem jelentette volna ki, hogy a halálozási adatok a vírus berobbanása után romlani fognak.

"Szóval Windisch úr eljátszotta a tekintélyét."

Azok játszották el a tekintélyüket, akik (politikusok, újságírók) azt híresztelik, hogy a magyar halálozási statisztika világbajnok első. Ezt pedig gyakran hallotuk, halljuk.

Te sem mondtál igazat, mikor azt állítottad,hogy Magyarország a 4. Európában a halálozásokat tekintve. Ez még 2021. 02. 14-én sem volt igaz! A te szavad így mennyit ér?

Itt van az Economist többlethalálozási statisztikája, ami azon elvek alapján készült, amit a magyar biostatisztikus is alkalmazott:

Excess deaths since country’s first 50 covid deaths
Last updated on February 14th

www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

GyMasa 2022.02.21. 10:54:15

@hoplita:
"Ja, 14 rugó, 14 éve változatlanul.Hozzáteszem, engem most már nem nagyon érint, de szánalmas."
Az ugye megvan, hogy a 14 rugó mellé még jár az adókedvezmény, ami LEGALÁBB 20 rugó!
Ahhoz ma 135000HUF fizetést kell kapni.
Te tényleg ennyire ostoba vagy hogy nem érted ezt, vagy direkt szítod itt a feszültséget ezzel az idióta hazugsággal?

"Egy gyerek után jár még nekem, majdnem kifutja a 17 éves fiam heti zsebpénzét.:)"
Ja, ami a szocik alatt 14 rugó volt, most meg 34 rugó!

GyMasa 2022.02.21. 11:03:17

@Etniez:
Azért at állítani, hogy azért nem vessznek a magyarok autót, mert nincs pénzük, az egy erösen túlegyszerüsített világkép.
Az egyik ismerösöm azért nem vett Q7-est, mert nem tudták neki 2 hete megmondani, hogy megkapja-e még az idén.
Szóval, jah... Córesz van otthon...

GyMasa 2022.02.21. 11:08:25

@alöksz róz:
A lízing magánembernek nem a legjobb megoldás, csak cégeknek és vállalkozásoknak.
Ha egyben veszik meg az autót, akkor azt amortizálni kell és csak a kamatokat lehet költségként leírni.
Ha lízingelik, akkor az egy fix, havi költséggé válik, amit az utolsó forintig le lehet írni, és nem kell az amortizációval vacakolni.

GyMasa 2022.02.21. 11:10:32

@Etniez:
"...nincs hiány."
De, hiány van.
Q7-et nem tudsz venni újonnan az idén.
Pedig az a 30 milliós kategória.

Etniez 2022.02.22. 23:29:01

Hála Putyinnak a Paks 2-nek is lőttek, bravó Orbán.

Etniez 2022.02.22. 23:35:56

@atomic power 1986DucaDuca: Eszerint az EU 7. legrosszabbja vagyunk, nem a negyedikek. Óriásit tévedtem....

Etniez 2022.02.22. 23:45:01

@atomic power 1986DucaDuca: "Azok játszották el a tekintélyüket, akik (politikusok, újságírók) azt híresztelik, hogy a magyar halálozási statisztika világbajnok első. Ezt pedig gyakran hallotuk, halljuk"

"Magyarország kiválóan teljesített - mondta a hazai járványkezeléssel kapcsolatban Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter vasárnap az Inforádióban"

"Az is nyilvánvaló, hogyha az olimpiát mi rendezhettük volna, akkor lezajlott volna éppúgy, mint az Európa-bajnokság, telt házzal, nyitva, gond nélkül

– fogalmazott Orbán, utalva arra, hogy Budapesten teltházzal mentek a nyári foci-Eb meccsei, bár nem volt mindenki nyugodt attól, hogy a járvány harmadik hullámának közepén Magyarország volt az egyetlen, amelyik bevállalta Budapesten a telt házat, a tizenkét rendező város többsége csak a lelátók negyedét-felét töltötte fel. Magyarország azonban nem volt ilyen óvatos, és Orbán el is árulta, miért:

Mert a járvány kezelésének, bár ebben nem osztanak érmet, az egyik dobogósa biztosan Magyarország."

Hadd ne idézzek többet. Nos, melyik áll közelebb a valósághoz? Orbán világbajnok járványkezelése vagy a teljes csőd?

Választ te is tudod.

alöksz róz 2022.02.23. 00:02:21

@Etniez: "a járvány harmadik hullámának közepén" - mekkora kamu ez is.

alöksz róz 2022.02.23. 00:06:55

@alöksz róz: ráadásul csak oltottak (magyarok) vagy 72 órán belüli negatív teszttel rendelkezők (külföldiek) mehettek be.
bezzeg a buzifelvonuláson ilyen nem vót.

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.23. 08:42:33

@Etniez:

"Nos, melyik áll közelebb a valósághoz? "

Azt állítottad, hogy "a végleges adatok szerint Magyarország Európa negyedik legrosszabbja lett."

Mindezt forrás megjelőlése nélkül. Készségesen elfogadom, ha ezt bebizonyítod.

Az én általam megjelölt forrás szerint Magyarország a többlethalálozás tekintetében a 13. Európában. Feltéve, ha az unión kívüli európai országokat is beleszámoljuk. Rosszabbak az adatok bezzeg Romániában és bezzeg Litvániában, Csehország egy picit jobban áll, de ott 2021. december 26-ig vannak adatok, nálunk 2022. jan, 23-ig. /time period oszlop/

www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

A lényeg, hogy nem rosszabbak az adataink a hasonló fejlettségű KKE országokhoz képest.

A KSH alelnöke egy pillanatnyi helyzetképet állapított meg hivatalos Eurostat adatokra alapozva, hangsúlyozva, hogy ez romlani fog.

Te forrás megjelölése nélkül állítasz dolgokat, amit nem tudsz bizonyítani. Ilyen előznények után vádolod súlyosan, nemcsak az alelnököt, hanem az egész KSH-t!

Képes vagy distinkcióra?

Etniez 2022.02.23. 08:54:14

@atomic power 1986DucaDuca: 21/28.

Az MTVA pedig Belgiumot sajnálta.

Szerintem az, én verzióm sokkal közelebb áll a valósághoz, mint az Orbán-féle dobogós helyezés. Szóval, ki hazudik? Orbán vagy én?

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.23. 10:11:54

@Etniez:

"Szerintem az, én verzióm sokkal közelebb áll a valósághoz, mint az Orbán-féle dobogós helyezés. Szóval, ki hazudik? Orbán vagy én?"

Ez nem verzió, hanem megbízható statisztika kérdése. Te verzióban gondolkodsz, én meg próbálom kihámozni a valóságot. Szerintem még hátra van az az időszak, amikor visszatekintve, megközelítőleg jól tudjuk értékelni a járványkezelést. Addig a politika dominál mindkét oldalon. Mindkét oldalon túlzások vannak. Én egyik túlzást sem tudom elfogadni!

Etniez 2022.02.24. 12:40:49

Akkor sikeres volt Orbán békemissziója, ahogyan ő is állította.

Keni-vágja a témát.

A sok ostoba fideszes beszélő fej pedig egy hónapja papagájkodta, hogy Oroszország nem fog támadni...

Imádom szopni látni a propagandistákat.

atomic power 1986DucaDuca 2022.02.24. 17:40:39

@Etniez:

Aki igazán "szopik" az az ukrán vezetés, mert ők sem hitték el, hogy az oroszok támadni fognak. Sőt, a nyugat sem hitte el valójában. Bíztak a szankcióik visszatartő erejében. A dezinformáció lépéselőnyt jelent egy háborúban.
süti beállítások módosítása